تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در اقتصاد ۲۴ بخوانید؛

معرفی بهترین کتاب‌ های اقتصادی جهان

در این مقاله بهترین کتاب‌های اقتصادی جهان به شما معرفی شده است که از آثار کلاسیک تا آثار مدرن‌تر را شامل می‌شود. تمام کتب این لیست دارای نویسندگان خارجی هستند و همگی به فارسی برگردانده شده‌اند.

معرفی بهترین کتاب‌های اقتصادی جهان

اقتصاد۲۴ شیوا سپهری: یکی از بهترین راه‌ها برای کشف علاقه در زمینه اقتصاد، خواندن مجموعه‌ای از کتاب‌ها است. همچنین اگر علاقه‌مند به حوزه اقتصاد باشید یا با توجه به رشته تحصیلی خود در حوزه اقتصاد نیازمند منابع مهم جهان برای مطالعه اقتصاد باشید، در ادامه برخی از مهم‌ترین کتاب‌های اقتصاد را به شما معرفی می‌کنیم که خواندن آن می‌تواند برای شما بسیار سودمند باشد.

این فهرست، اگرچه دربرگیرنده تمام منابع مهم برای اقتصاد نیست، اما حاوی ترکیبی از آثار کلاسیک و معاصر است که به شما یک درک تاریخی از اقتصاد و همچنین ایده‌ای از نحوه کاربرد اقتصاد مدرن امروزی می‌دهد.

کتاب سرمایه داری و آزادی ، اثر میلتون فریدمن

معرفی بهترین کتاب‌های اقتصادی جهان

اثر مهم نمادین میلتون فریدمن اولین کتاب در این لیست است که استدلال می‌کند که آزادی اقتصادی برای یک جامعه آزاد و لیبرال ضروری است. بسیاری از نظریه‌های فریدمن در کتاب سرمایه‌داری و آزادی که در سال ۱۹۶۲ منتشر شد، از آن زمان در سراسر جهان پذیرفته شده‌اند. بر اساس مجله تایم، آثار فریدمن در میان ۱۰۰ کتاب برتر غیرداستانی نوشته شده به زبان انگلیسی در قرن گذشته قرار دارد.

کتاب ثروت ملل ، اثر آدام اسمیت

معرفی بهترین کتاب‌های اقتصادی جهان

یکی از ضروری‌ترین متون اقتصاد، ثروت ملل است که زیربنای بسیاری از نظریه‌های اقتصادی مدرن را تشکیل می‌دهد. برای بسیاری از دانشجویان اقتصاد، ثروت ملل اولین کتابی است که در کلاس‌های درس رشته اقتصاد در دنیا ارائه می‌شود. بازخوانی این متن اساسی می‌تواند درک عمیق تری از مبانی اقتصاد و تحول آن در ۳۰۰ سال گذشته به شما ارائه دهد.

اسمیت در کتاب خود با شور و اشتیاق این ایده ساده و در عین حال روشنگرانه را تمجید کرد که افراد کاملاً قادر به تعیین و تنظیم قیمت برای کالا‌ها و خدمات خود هستند. او با شور و اشتیاق به نفع تجارت آزاد بحث می‌کرد. ثروت ملل اولین و هنوز هم گویاترین توصیف یکپارچه از عملکرد یک اقتصاد بازار را ارائه کرده است.

کتاب اصول علم اقتصاد ، اثر پل ساموئلسن و ویلیام نورد هاوس

معرفی بهترین کتاب‌های اقتصادی جهان

یکی از بهترین کتاب‌هایی است که می‌توان با خواندن آن برای اولین بار با علم اقتصاد آشنا شد، اصول علم اقتصاد اثر پل ساموئلسون و ویلیام نوردهاوس است. به عنوان اولین مطالعه آن را به شدت توصیه می‌کنیم. از این کتاب به عنوان یک کتاب درسی در بسیاری از دانشگاه‌ها در سطح کارشناسی در جهان استفاده می‌شود.

کتاب سرمایه در قرن بیست و یکم ، اثر توماس پیکتی، آرتور گلدهامر

معرفی بهترین کتاب‌های اقتصادی جهان

چه چیزی انباشت و توزیع سرمایه را هدایت می‌کند؟ پرسش‌هایی درباره رشد بلندمدت نابرابری اقتصادی، تمرکز ثروت و چشم‌انداز رشد اقتصادی در قلب اقتصاد سیاسی نهفته است. اما یافتن پاسخ‌های رضایت‌بخش به دلیل نبود داده‌های کافی و تئوری‌های راهنمای روشن، دشوار بوده است. توماس پیکتی در کتاب «سرمایه در قرن بیست و یکم» مجموعه منحصربه‌فردی از داده‌های بیست کشور را تحلیل می‌کند که از قرن هجدهم باز می‌گردد تا الگو‌های کلیدی اقتصادی و اجتماعی خود را کشف کند. یافته‌های او بحث‌ها را متحول می‌کند و دستور کار نسل بعدی فکر درباره ثروت و نابرابری را تعیین می‌کند.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کتاب های اقتصادی ایران


پیکتی نشان می‌دهد که رشد اقتصادی مدرن و انتشار دانش به ما این امکان را داده است که از نابرابری در مقیاس آخرالزمانی پیش بینی شده توسط کارل مارکس اجتناب کنیم. اما ما ساختار‌های عمیق سرمایه و نابرابری را آنقدر که در دهه‌های خوش‌بینانه پس از جنگ جهانی دوم فکر می‌کردیم اصلاح نکرده‌ایم. محرک اصلی نابرابری - تمایل بازگشت سرمایه به بیش از نرخ رشد اقتصادی - امروزه تهدیدی برای ایجاد نابرابری‌های شدید است که نارضایتی را برانگیخته و ارزش‌های دموکراتیک را تضعیف می‌کند.

کتاب برآمدن پول ؛ تاریخ مالی جهان ، اثر نیل فرگوسن

معرفی بهترین کتاب‌های اقتصادی جهان

نیل فرگوسن در این اثر برآمدن پول را دنبال می‌کند تا داستان بشری را که در پس تکامل امور مالی قرار دارد، از خاستگاه آن در بین‌النهرین باستان تا آخرین تحولات در آنچه او Planet Finance می‌نامد، تعریف کند. نیل فرگوسن در کتاب «برآمدن پول»، نشان می‌دهد که امور مالی در واقع پایه و اساس پیشرفت بشر است. علاوه بر این، او تاریخ مالی را به عنوان پیشینه اساسی پشت تمام تاریخ بیان می‌کند. فرگوسن با وضوح و قدرتی که به آن شهرت دارد، موسسات و مفاهیم کلیدی مالی را با نشان دادن اینکه از کجا آمده اند، توضیح می‌دهد. پول چیست؟ بانک‌ها چه می‌کنند؟ تفاوت سهام و اوراق قرضه چیست؟ چرا بیمه یا ملک بخریم؟ و یک صندوق تامینی دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟ فرگوسن پاسخ می‌دهد که چرا بازار آزاد نمی‌تواند محافظت کافی در برابر فاجعه ایجاد کند. او به ریشه‌های بحران وام‌های ارزان قیمت می‌پردازد.

کتاب ظهور و سقوط رشد اقتصاد آمریکا اثر رابرت جی گاردن

معرفی بهترین کتاب‌های اقتصادی جهان

استاندارد بالای زندگی آمریکا چگونه به وجود آمد و چرا رشد اقتصادی آینده آن در خطر است؟ در قرن پس از جنگ داخلی، یک انقلاب اقتصادی استاندارد‌های زندگی آمریکا را به گونه‌ای بهبود بخشید که قبلاً غیرقابل تصور بود، اما آیا آن دوران رشد بی سابقه به پایان رسیده است؟


بیشتر بخوانید: با برترین اقتصاددانان جهان آشنا شوید


ظهور و سقوط رشد آمریکایی با در هم تنیدن روایتی زنده، حکایات تاریخی و تحلیل اقتصادی، این دیدگاه را که رشد اقتصادی بی وقفه ادامه خواهد داشت، به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد که مقیاس تغییر دهنده زندگی نوآوری‌ها بین سال‌های ۱۸۷۰ و ۱۹۷۰ قابل تکرار نیست. گاردن ادعا می‌کند که رشد بهره وری کشور با باد‌های مخالف افزایش نابرابری، رکود تحصیلی، پیری جمعیت و افزایش بدهی دانشجویان و دولت فدرال بیشتر متوقف خواهد شد و باید راه حل‌های جدیدی پیدا کرد.

کتاب ثروت و فقر ملل ، اثر دیوید لندز

معرفی بهترین کتاب‌های اقتصادی جهان

دیوید اس. لندز داستان طولانی و جذاب ثروت و قدرت را در سراسر جهان بیان می‌کند: خلق ثروت، مسیر‌های برندگان و بازندگان و ظهور و سقوط ملت ها. او تاریخ را به‌عنوان یک فرآیند مطالعه می‌کند و تلاش می‌کند بفهمد که چگونه فرهنگ‌های جهان به موفقیت اقتصادی و نظامی و دستاورد‌های مادی منجر می‌شوند و یا آن را به تأخیر می‌اندازند. لندز ادعا می‌کند که کشور‌های غرب از طریق تعامل یک جامعه حیاتی و باز متمرکز بر کار و دانش که منجر به افزایش بهره‌وری، ایجاد فناوری‌های جدید و پیگیری تغییر شد، زودتر پیشرفت کردند. مزیت اصلی اروپا در اختراع و دانش نهفته است که در جنگ، حمل و نقل، تولید قدرت و مهارت در فلزکاری به کار می‌رود. حتی اختراعات پیش پا افتاده‌ای مانند عینک و ساعت در زمان خود اهرم‌های قدرتمندی بودند که تعادل قدرت اقتصادی جهان را بر هم زدند. برندگان اقتصادی جدید امروز تقریباً همان مسیر‌های رسیدن به قدرت را دنبال می‌کنند، در حالی که عقب مانده‌ها به نوعی نتوانسته اند این فرمول حیاتی موفقیت را تکرار کنند. کلید رهایی از فقر جهان در درک درس‌هایی است که تاریخ باید به ما بیاموزد. درس‌هایی که به‌طور منحصربه‌فردی در این کتاب می‌خوانید.

کتاب دگرگونی بزرگ ، اثر کارل پولانی

معرفی بهترین کتاب‌های اقتصادی جهان

در این اثر کلاسیک تاریخ اقتصادی و نظریه اجتماعی، کارل پولانی تغییرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از «تحول بزرگ» انقلاب صنعتی را تحلیل می‌کند. تحلیل او نه تنها کمبود‌های بازار خودتنظیم‌گر را توضیح می‌دهد، بلکه پیامد‌های اجتماعی بالقوه وخیم سرمایه‌داری بازار را توضیح می‌دهد. مطالب مقدماتی جدید اهمیت مجدد تحلیل اساسی پولانی را در عصر جهانی شدن و تجارت آزاد نشان می‌دهد.

کتاب فیلسوفان دنیائی ، اثر رابرت ال هیلبرونر

معرفی بهترین کتاب‌های اقتصادی جهان

کتاب فیلسوفان دنیائی نه تنها ما را قادر می‌سازند تا عمیق‌تر به تاریخ خود نگاه کنیم، بلکه به ما کمک می‌کنند تا زمان خود را بهتر درک کنیم. در ویرایش هفتم، رابرت ال. هایلبرونر موضوع جدیدی را ارائه می‌کند که متفکران مختلفی مانند آدام اسمیت و کارل مارکس را به هم پیوند می‌دهد. موضوع تمرکز مشترک ایده‌های بسیار متنوع آنهاست؛ یعنی جستجو برای درک چگونگی عملکرد یک جامعه سرمایه داری. هیلبرونر این نگرانی را بیان می‌کند که اقتصاد‌های امروزی که به طور فزاینده‌ای «علمی» می‌شوند، ممکن است مسائل اساسی اجتماعی و سیاسی را که برای اقتصاد مرکزی هستند نادیده بگیرند. بنابراین، بر خلاف نسخه‌های قبلی خود، این نسخه جدید نه تنها روشنگری ضروری از گذشته ما نیست، بلکه فراخوانی برای اقدام برای آینده ما است.

کتاب بدهی ، اثر دیوید گریبر

معرفی بهترین کتاب‌های اقتصادی جهان

قبل از اینکه پول وجود داشته باشد، بدهی وجود دارد. همه کتاب‌های درسی اقتصاد همین را می‌گویند: پول برای جایگزینی سیستم‌های مبادله سخت و پیچیده اختراع شد تا مردم باستان را از حمل کالا‌های خود به بازار رهایی بخشد.

در این کتاب دیوید گریبر انسان شناس نشان می‌دهد که برای بیش از ۵۰۰۰ سال، از آغاز اولین امپراتوری‌های کشاورزی، انسان‌ها از سیستم‌های اعتباری پیچیده برای خرید و فروش کالا‌ها استفاده کرده اند یعنی مدت‌ها قبل از اختراع سکه یا پول نقد. گریبر استدلال می‌کند که در عصر کنونی است که ما نیز برای اولین بار با جامعه‌ای مواجه می‌شویم که به دو دسته بدهکاران و طلبکاران تقسیم شده است. گریبر نشان می‌دهد که بحث در مورد بدهی و بخشودگی بدهی‌ها در مرکز بحث‌های سیاسی از ایتالیا تا چین بوده و همچنین شورش‌های بی شماری را برانگیخته است. او همچنین به طرز درخشانی نشان می‌دهد که زبان آثار باستانی قانون و دین (کلماتی مانند «گناه» و «رستگاری») تا حد زیادی از بحث‌های باستانی درباره بدهی نشأت می‌گیرد و حتی ابتدایی‌ترین ایده‌های ما را درباره حق شکل می‌دهد و اشتباه ما امروز هم بدون اینکه بدانیم در حال مبارزه با این نبرد‌ها هستیم. کتاب «بدهی؛ ۵۰۰۰ سال اول» وقایع نگاری جذابی از این تاریخ ناشناخته است و همچنین چگونگی تعریف تاریخ بشر و معنای آن برای بحران اعتباری امروز و آینده اقتصاد ما است.

کتاب خوشبین خردگرا ، اثر مت ریدلی

معرفی بهترین کتاب‌های اقتصادی جهان

زندگی در حال بهتر شدن است و با سرعت فزاینده‌ای این اتفاق می‌افتد. در دسترس بودن غذا، درآمد و طول عمر بالا از جمله نشانه‌های آن است. بیماری، مرگ و میر کودکان و خشونت در سراسر جهان کاهش یافته است. اگرچه دنیا تا کامل بودن فاصله دارد، اما نیاز‌ها و تجملات به طور یکسان ارزان‌تر می‌شوند. رشد جمعیت کند می‌شود. آفریقا در حوزه فقر به آسیا رسیده است. اینترنت، تلفن همراه و حمل و نقل زندگی مردم را بیش از پیش غنی می‌کند. بدبینانی که بر گفتمان عمومی مسلط هستند اصرار دارند که به زودی به نقطه عطفی خواهیم رسید و اوضاع بدتر خواهد شد. اما دویست سال است که این را می‌گویند. با این حال، مت ریدلی بیش از توصیف چگونگی بهبود اوضاع انجام می‌دهد. او توضیح می‌دهد که چرا. سعادت از این حاصل می‌شود که هر کسی برای دیگران کار کند. عادت مبادله و تخصص که بیش از ۱۰۰۰۰۰ سال پیش آغاز شد، خرد جمعی را ایجاد کرده است که استاندارد‌های زندگی انسان را در یک روند رو به رشد تنظیم می‌کند. وابستگی متقابل، اعتماد و به اشتراک گذاشتن آن نتیجه باعث امید است، نه ناامیدی.

این کتاب جسورانه کل تاریخ بشریت، از عصر حجر تا اینترنت، از رکود امپراتوری مینگ تا اختراع ماشین بخار، از انفجار جمعیت تا پیامد‌های احتمالی تغییرات آب و هوایی را پوشش می‌دهد و با این ادعا به پایان می‌رسد که به لطف ظرفیت بی وقفه نژاد بشر برای تغییرات نوآورانه و علیرغم بلایای اجتناب ناپذیر در طول مسیر، قرن بیست و یکم شاهد افزایش رفاه بشر و تنوع زیستی طبیعی خواهد بود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/تصویری از عراقچی در کنار ظریف و پزشکیان در حال اقامه نماز

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

تیپ مجلسی شبنم قلی‌خانی در یک کنسرت + فیلم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ ظریف به یاری پزشکیان آمد

عکس/طعنه حسام‌الدین آشنا به زاکانی: اینکه با پول خودمان به خودمان وام بدهند افتخار نیست

عکس/دفتر رهبری نقل‌‌قول‌های زاکانی را تکذیب کرد!

اینفوگرافی/ حرف‌های داغ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درمرحله سوم مناظره

پست عاشقانه فرشته حسینی برای نوید محمدزاده

عکس/ مسعود پزشکیان قبل از مناظره!

عکس/ پاسخ فعال حوزه انرژی به ایده تخیلی سعید جلیلی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/تفریح مهدی پاکدل و همسرش در کافه وریا غفوری

زاکانی فقط یک چیز‌هایی از اقتصاد شنیده و متوجه نیست/ با مدیریت سنتی می‌خواهند یک جامعه صنعتی را اداره کنند!

فیلم/تصمیم سخت برای بنزین!

فیلم/قالیباف مجددا از اموال و دارایی هایش برای مردم نگفت!

این علائم روی پوست یعنی کلسترول‌تان بالاست

 معاوضه اکانت همستر کامبت با اتوبوس‌های اسکانیا!

فیلم/ قالیباف: همۀ فرزندانم در ایران‌اند و در تهران زندگی می‌کنند

فیلم/ دختر قالیباف: ماجرای سیسمونی دروغ بود

پس لرزه‌های اظهارات پزشکیان و ظریف در میزگرد سیاسی

محسن پورقاسمی به خاک سپرده شد

تصاویر پُربازدید از پوشش متفاوت زنان حامیِ جلیلی

واکنش معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور به اظهارات ظریف

علی جنتی: رقابت اصلی در انتخابات بین پزشکیان و قالیباف است

عکسی از مسعود پزشکیان و دخترش در یک همایش بزرگ

عکس/موبایل پرحاشیه زاکانی در مناظره اول

محمدعلی بهمنی از بیمارستان مرخص شد

عکس/بنر تبلیغاتی زاکانی در تهران با استفاده از امکانات شهرداری؟

عکس/ هشدار مهدی رحمتی به مخاطب خاص

عکس/بالاخره پزشکیان با کت‌و‌شلوار جلوی دوربین ظاهر شد

آکسیوس: آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران گفتگو می‌کنند

عکس / بهروز افخمی در مستند انتخاباتی سعید جلیلی

عکسی از تیپ و پوشش متفاوت قالیباف بعد از مناظره اول

عکس/ظریف تصویر نمودارهایش را منتشر کرد

عکس/ آشنا اینگونه از ۸ دقیقه شورانگیز ظریف تجلیل کرد

اولین توئیت ظریف بعد از نطق طوفانی در میزگرد سیاسی پزشکیان

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳

استقلال به دنبال ستاره سابق پرسپولیس!

چطور مبلغ قبض برق خود را پیش بینی کنیم؟

جاساز عجیب تریاک در بدن دو قاچاقچی

عکس/ رونالدو معرفت برای هوادار را معنا کرد

وقوع زمین‌لرزه ۵ ریشتری در کاشمر استان خراسان رضوی/ تا کنون ۴ نفر فوت و ۱۲۰ تن مصدوم شدند

فیلم/ کنایه جالب کارشناس نزدیک به جلیلی به پزشکیان

چگونه مناسب‌ترین روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کنیم؟

فیلم/ در سه سال دولت رئیسی چند تحریم اضافه شد؟

فیلم / ۹ دقیقه طلایی ظریف در صداوسیما

حرف های ضد و نقیض یک متهم به قتل در دادگاه

عکس/ زاکانی با هزینه شخصی تبلیغات انجام می‌دهد؟!

فیلم/ زخم کاری ظریف به جلیلی و زاکانی در ۵ دقیقه

فیلم/ ظریف:اسلام مخالفتی با صلح ندارد

فیلم/قطع میکروفون فواد ایزدی به دلیل رعایت قانون در میزگرد

شاسی‌بلند تیگو ۸ به بازار عرضه می‌شود؟

فیلم/ظریف: قدرت به معنای قدرت نظامی نیست

فیلم/ پزشکیان خطاب به ایزدی: برجام اگر بد بود چرا دولت شهید رئیسی آن را پاره نکرد؟

فیلم/اولین تصاویر از خسارات زلزله در کاشمر

فیلم/ پزشکیان: دست از دعوا و اختلاف برداریم

تیپ مجلسی شبنم قلی‌خانی در یک کنسرت + فیلم

فیلم/ پزشکیان: قرار است تا ابد با آمریکا دعوا کنیم ؟

فیلم/ پزشکیان: از بخوربخور‌های تحریم برخی از آقازاده‌ها زندگی اشرافی تهیه کرده‌اند

فیلم/ آیا پزشکیان دولت سوم روحانی است؟