تاریخ انتشار: ۰۷:۰۸ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
بررسی بازار مسکن در سال 97؛

افزایشی که به فکر هیچ‌کس نرسید/ غول نقدینگی بازار مسکن را ویران کرد

بسیاری از کارشناسان در سال 96 پیش‌بینی می‌کردند به علت رکود، قیمت مسکن در سال 97 روند کاهشی به خود گرفته و با ارزان شدن مسکن عده بیشتری از مردم بتوانند مسکن بخرند اما ماجرا به گونه‎ای دیگر رقم خورد.
مسکن
اقتصاد24- از ابتدای سال 97 دلار نرخ افزایشی را تجربه و هر ماه گرانتر از ماه قبل شد، نرخ دلار افسار پاره کرده و در مقطعی از سال 97 به قیمت 20 هزار تومان رسید، با چند اقدام درست عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی دلار روند نزولی گرفته و به قیمت 10 هزار تومان نزدیک شد، بازار ارز بر بازار طلا و سکه تاثیر مستقیم گذاشته و باعث گرانی بیش از حد آن شد، اما شاید کسی فکرش را نمی کرد گرانی ارز بر مسکن نیز تاثیر گذاشته و آن را افزایش دهد.

بسیاری از کارشناسان در سال 96 رکود حاکم در بازارهای دیگر و نداشتن پول در دستان مردم را علت رکود مسکن دانسته و پیش بینی می کردند به علت رکود قیمت مسکن در اردیبهشت 97 که تقاضا کاهش یابد، روند کاهشی به خود گرفته و با ارزان شدن مسکن عده بیشتری از مردم بتوانند مسکن بخرند.

حسام عقبایی رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با یکی از رسانه ها در دی ماه سال 96 گفته بود، به هیچ وجه بازار مسکن در بهار سال 97 پرتلاطم نخواهد بود؛ استدلال وی برای این اظهارات حجم عظیم نقدینگی در بازار مسکن بود. عقبایی معتقد بود بازار مسکن با بازار ارز و سکه متفاوت است به عنوان نمونه این بازارها را با نقدینگی 30 میلیارد تومانی می توان ملتهب کرد ولی این عدد نقدینگی در بازار مسکن بسیار ناچیز است.

استدلال دیگر کارشناسان مسکن، نبودن ظرفیت برای قیمت های بالا در مسکن بود، اما متاسفانه هیچ کدام از این پیش بینی ها محقق نشده و بازار مسکن گرانی عجیبی را تجربه کرد. طبق آمار بانک مرکزی متوسط قیمت یک متر زیر بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های املاک تهران در دی ماه 97 نسبت به دی ماه 96، درصد عجیب 98 رشد را نشان می دهد، در منطقه یک تهران متوسط قیمت خانه مسکونی 11 میلیون تومان برای هر متر مربع بوده که دی ماه سال 97 این میزان به 22.5 مترمربع رسیده است، جالب است بدانید قیمت خانه نوساز در ابتدای سال 96 در محله کاشانک نزدیک به نیاوران متری 9 میلیون بوده و هم اکنون با این میزان تنها می توان یک خانه نوساز در محله نبرد پیروزی خریداری کرد.

اما چرا به یک‌باره بازار مسکن به این شکل افسار گسیخته گران شد و دست بسیاری از مردم از خانه کوتاه شده و عده ای دیگر نیز مجبور به کوچ به مناطق پایین تر تهران و حتی حاشیه نشینی پایتخت شدند؟، در این گزارش به چند علت آن می پردازیم:

نبودن دستگاهی مشخص برای قیمت‌گذاری مسکن

بزرگترین ایراد ساختاری در بازار مسکن ایران نبود یک دستگاه بی طرف قیمت گذاری برای مسکن است، هر فرد یا هر بنگاهی قیمت دلخواه خود را می گوید و بازار کاملا توافقی است، بنگاه داران و صاحبان سرمایه نیز برای جلب مشتری قیمت ها را تا جایی که بتوانند بالا برده تا بازار خود را رونق بخشند، نکته تاسف برانگیز واقعیت بخشیدن رویاهای بنگاه داران و مشاوران املاک است.

متاسفانه سال‌هاست که قیمت مسکن از طریق بنگاه های مسکن و افراد صاحب سرمایه تعیین می شود، این افراد در جای جای تهران و حتی در بسیاری از مناطق ایران سرمایه گذاری کرده و قیمت را آن گونه که می خواهند تنظیم می کنند. وجود نهادی مستقل برای قیمت گذاری مسکن در این شرایط ضروری است که با بررسی همه جانبه اعم از قیمت مصالح و قیمت زمین، وسع مالی جامعه قیمت ها را اندازه گیری کرده و افزایش بی محابای آن را کنترل کند، این نهاد می تواند با کاهش قیمت زمین و نظارت سختگیرانه بر پیمانکاران و بنگاه‌های مسکن بازار را در دست گرفته و این نگرانی را از بین ببرد.

افزایش قیمت مصالح

با افزایش قیمت ارز، قیمت های مواد اولیه نیز بسیار بالا رفته و این مساله باعث گرانی در ساخت یک واحد مسکونی شده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در دی ماه 97، قیمت ایزوگام و قیر در تابستان 97 نسبت به تابستان 96، 196 درصد رشد داشته که نزدیک به دو برابر است، محصولات چوبی نیز 108، آهن آلات، میلگرد و پروفیل نیز 94 درصد رشد داشته است. مصالح ساختمانی فوق، هزینه ساخت را بسیار بیشتر از گذشته کرده است.

گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران، در گروه ایزوگام و قیر تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته 169 درصد رشد، گروه چوب 108 درصد، گروه آهن آلات، میلگرد و پروفیل در و پنجره نیز تابستان امسال در مقایسه با فصل مشابه پارسال با تورم 94 درصد رشد داشته است.

استارت روند افزایشی قیمت مسکن با کاهش سود سپرده بانکی

در نیمه دوم سال 96 بانک مرکزی سود سپرده های بانکی را در جهت تقویت تولید کاهش داد، اما تاثیر این اقدام تا روزهای آخر اسفند 97 ادامه داشت. کاهش سود بانکی قطعا اقدامی مناسب برای چابک کردن نظام بانکی کشور و تقویت تولید ملی است و باید اجرا می شد، اما چگونگی انجام آن نکته ای است که باید با دقت بررسی می شد، کاهش سود سپرده بانکی و کنترل و پر کردن خلاء بازارهای موازی نظیر ارز، سکه و طلا، مسکن و خودرو و تشدید نظارت همزمان می توانست دوای درد اصلاح سیستم نظام بانکداری کشور شود.

نکته مهم دیگر این است که هنوز تولید برای سرمایه داران ایرانی جذاب نیست، زیرا قوانین تولید در ایران بسیار سختگیرانه و غیر سودده هستند و سرمایه که در اصطلاح اقتصاددانان «ترسو» است، جرات حضور در این عرصه را ندارد، لذا دولت ابتدا باید قوانین تولید اعم از مالیات، عوارض و... را اصلاح می کرد و بعد دست به اصلاح سود سپرده بانکی می زد. با کاهش سود سپرده نقدینگی بسیاری از بانک ها رها شده و این غول نقدینگی به بازارهای موازی نظیر مسکن رفت. به اعتقاد عقبایی رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک، نقدینگی آنچنان پیش بینی نمی شد که بتواند بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد اما نقدینگی موجود در بانک ها به قدری بود که بازار مسکن را نیز تحت تاثیر قرار داد.

در نیمه دوم سال 96، سود سپرده بانکی برای بسیاری از صاحبخانه‌ها جذاب نبود و تصمیم بر این گرفتند تا برای جبران هزینه ها مقدار سودی که قبلا از بانک ها می گرفتند این بار از مستاجرها بگیرند، از این رو کرایه خانه به شدت افزایش یافته و فشار مضاعفی بر طبقه متوسط و ضعیف جامعه آمد. این روند متاسفانه تا به امروز ادامه داشته و باعث شده بسیاری اجاره مسکن را بهترین و مطمئن ترین راه برای کسب پول بدانند.

امروز خرید و اجاره خانه در بسیاری از مناطق تهران بسیار گران و سخت شده و هزینه بسیاری را بر مردم تحمیل کرده است، وام های مسکن دیگر کارایی خود را از دست داده حال آنکه پرداخت قسط همان وام ها را نیز قشر متوسط به بالای جامعه می توانستند عملیاتی کنند. با وام های مسکن امروز تنها می توان در محله های جنوب تهران خانه خرید و این نشان از نامتوازن بودن حقوق و دستمزد با هزینه مسکن دارد، افزایش وام‌های مسکن(بسیاری از کارشناسان اعطای وام های 30 تا 40 ساله با اقساط کم را راه حل خانه دار شدن مردم می دانند) تا زمانی که نهادی مستقل همانگونه که در بالا گفته شد به وجود نیاید موثر نخواهد بود زیرا به همان میزان باز هم قیمت ها افزایش پیدا خواهد کرد.

امروز برای تهیه یک مسکن با متراژ متوسط در محله های نسبتا خوب تهران کمتر از یک میلیارد تومان نمی‌توان هزینه کرد، حال آنکه تامین یک میلیارد تومان برای یک کارمند(بافرض حقوق هشت میلیون تومانی که در این شرایط حقوق بالایی است) چند سال باید انجام شود؟ آن هم در شرایطی که قیمت ها تورم معمولی را طی کند و به یکباره تورم 90 درصدی را شاهد نباشیم.

کشور در مساله مسکن به یک انقلاب جدیدی نیاز دارد و شاید مهمترین انقلاب باید در قیمت زمین در سراسر ایران رخ دهد (تغییر نگاه سرمایه ای به نگاه مصرفی) و در صورت استمرار این شرایط خانه دار شدن برای بسیاری از مردم به رویایی بسیار دور تبدیل خواهد شد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/استوری حامد بهداد، درواکنش به عدم نصب تصاویر شهدای ارتش

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

عکس/ استقبال مادر ابراهیم رئیسی از پیکر فرزندش در فرودگاه مشهد

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

عکس/گریه کاظم صدیقی برای امیر عبداللهیان

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ جمیله علم الهدی بعد از شهادت ابراهیم رئیسی

منش دولت بعدی در کنترل تورم، سرنوشت بازار‌های مالی را تعیین می‌کند/ احتمال سقوط سکه به این رقم/ ریزش طلای ۱۸ عیار به زیر ۳ میلیون به چه شرطی ممکن است؟

کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری در یک قاب

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

گام بلند تیم فوتبال دختران ایران در راه قهرمانی کافا

چشم امید عربستان به پروژه نئوم

عکس/محمد خاتمی و حسن خمینی در یک مراسم ویژه

عکس/توئیت عجیب میرسلیم درباره رئیسی جنجالی شد

پیام تسلیت وزیر امور خارجه اتریش

فیلم/کارشناس صداوسیما: حذف رقبای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ کار خوبی بود

قیمت خانه در منطقه ۲۲ تهران چقدر است؟

حسین رضازاده در فهرست پرافتخارترین وزنه‌برداران تاریخ المپیک

فیلم/ شرط شهادت، نسبت داشتن با جمهوری اسلامی است!

فیلم/ روایت یک شاهد عینی از نحوه سقوط بالگرد رئیس جمهور

زمان بازی تیم ملی والیبال ایران - ایتالیا در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ اعلام شد

اینفوگرافی/رتبه ایران در مهاجرت به آمریکا

جلسه بعدی حراج شمش در این تاریخ برگزار می‌شود

عکس/ظریف و علی باقری در مراسم تشییع شهید امیرعبداللهیان

انس جهانی طلا در سراشیبی افتاد

بازار طلا با حمایت اونس جهانی کاهشی شد

فیلم/ دزدی دوچرخه در روز روشن!

اولین عکس از خانه ابدی شهید ابراهیم رئیسی

فیلم/ مزاحمت‌های بامزه خرس پاندا برای نظافتچی

خانه‌های ۲۰ ساله در مرکز تهران چند؟ + جدول

نشانه‌های خرابی کاتالیزور ماشین چیست؟

آیا فضای تردید از بورس رخت برمی‌بندد؟

فیلم/ مراسم استقبال از پیکر استاندار آذربایجان شرقی

نرخ تورم روی این عدد ایستاد

سازمان ملل هفته آینده برای شهید آیت الله رئیسی مجلس یادبود برگزار می‌کند

فیلم/ ادای احترام وزرای ورزش کشور‌های عضو شانگ‌های به رئیس‌جمهور شهید ایران

انبوه جمعیت در مراسم تشییع رئیس جمهور پیام خاصی داشت؟/ تشییع را با تشییع باید مقایسه کرد نه با انتخابات

فیلم/ نوه ابراهیم رئیسی در آغوش رهبر انقلاب

جبهه اصلاحات در این روز درباره انتخابات تصمیم می گیرد/ چرا خاتمی در مراسم تشییع رئیس جمهور حاضر نشد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

ورود دوباره احمدی نژاد به کارزار انتخابات؟/پرویز فتاح رقیب جدی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری است

قیمت سکه پارسیان + جدول

طرح ساماندهی مسکن بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد؟

قیمت سکه و طلا + جدول

پول‌های حقیقی با تعطیلی بورس به کدام سمت رفت؟

جدال بازنشستگان با هزینه‌های بالای درمان؛ ۳۰ سال هزینه‌پردازی کجا صرف می‌شود؟

فیلم/ دختر ابراهیم رئیسی به چه کاری مشغول است؟

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

نخستین گزارش رسمی از حادثه بالگرد رئیس جمهور؛ بالگرد پس از برخورد با ارتفاع، دچار آتش سوزی شد/ در مکالمات برج مراقبت با گروه پروازی چه صحبت‌هایی رد و بدل شد؟

فیلم/ مهریه دختران ابراهیم رئیسی چقدر است؟

پدر موشکی ایران کیست؟

فیلم/چه کسی خطبه عقد ابراهیم رئیسی و همسرش را خواند؟

حقوق کارگران چگونه افزایش می یابد؟

برای تامین وام ازدواج چقدر بودجه لازم است؟

کارت‌های بانکی حذف می‌شوند؟

چگونه مشارکت سهامداران را افزایش دهیم؟

اینفوگرافی/کباب کوبیده؛ غذای محبوب ایرانی‌ها و خارجی‌ها چند؟

جانشینان احتمالی رئیسی و امیرعبداللهیان چه کسانی هستند؟/ به دولتی نیاز داریم که از فرصت بایدن استفاده کند