اقتصاد ۲۴ - سردار محمد حسین حمیدی با بیان اینکه ترافیک و آلودگی هوا در تهران سابقه ۶۰ ساله دارد، گفت: در مقطعی که شاهد شیوع کرونا بودیم ترافیک تهران موضوعیت خود را از دست داده بود و به دلیل محدودیت ها، در خیلی مقاطع تردد به سهولت انجام میشد. اما امروز پس از فراگیری واکسیناسیون و بازشدن مشاغل و بازگشایی مراکز اداری و تجاری، از اول مهر شاهد پرحجم شدن ترافیک در تهران هستیم که البته این شرایط در کل کشور هم وجود دارد.
وی با بیان اینکه افزایش تردد خودروها در تردد شهری به دلیل شیوع کرونا در این اتفاق تاثیر داشته است، گفت: در عین حال ضعف حمل و نقل عمومی و ریختن بار ترافیک بردوش شخصی ها، بر افزایش ترافیک دامن زده است. اما باید توجه داشته باشیم که ما هنوز به دوره پیک ترافیک قبل کرونا نرسیدهایم و امروز نسبت به دوران کرونا ترافیک بیشتر شده است.
به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بازگشایی مدارس و مراکز درسی قطعا ترافیک تهران افزایش مییابد.
وی از افزایش ۱۸ درصدی شمار خودروها در تهران نسبت به قبل از کرونا خبر داد و گفت: کنترل تعداد خودروها در تهران نیاز به نهادهای بالادستی دارد. شهرداری وظیفه خدمات شهری را دارد و افزایش حمل و نقل عمومی و محدود کردن تردد خودروهای شهری و توسعه محدوده طرح ترافیک از جمله کارهایی است که برای کنترل ترافیک و آلودگی شهری انجام داده است.
بیشتر بخوانید: آخرین خبر از لغو طرح ممنوعیت تردد شبانه
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران توضیح داد: در رسانهها مصاحبههای زیادی از سوی مسوولان منتشر میشود که تهران قفل میشود و از ۲۰ سال پیش این سخنها بیان شده است. علت عدم این اتفاق، توسعه شهر است و پلها و تونلها و... ترافیک را در بخشهای مختلف توزیع کرد، اما اگر بخواهیم توسعه شهری را خودرو محور ادامه دهیم شاهد افزایش سفر و ترافیک در سالهای آتی و افزایش آلودگی شهر میشویم.
وی در مورد وقوع تصادفات رانندگی نیز گفت:سهم تصادفات ما در سال ۸۹ چهار و نیم درصد بوده است که با اقدامات انجام شده و علیرغم افزایش تعداد خودروها و موترسیکلتها به سه و نیم درصد از کل تصادفات کشوردر سال ۹۹ رسید.
حمیدی ادامه داد: هر چقدر که حمل و نقل عمومی ما ضعیفتر عمل کند ترافیک خودروی شخصی هم افزایش پیدا میکند. ترافیک در ایام کرونا کمتر شد چرا که هر کس که به خیابان میآمد جریمه میشد و ترددها ممنوع بود وهمین الان هم ترددها ۵۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومان جریمه دارد و همین الان در دورن شهر هم تردد در شبها در بحث تردد شبانه ممنوع است.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: با همین رشد جمعیت و خودرو، در دهه گذشته فقط یعنی علیرغم افزایش خودرو و توسعه شهر تصادفات ما در سال ۱۳۸۹ افزایشی بوده است، ولی در دهه گذشته بدلیل اصلاح قانون و افزایش سامانهها و بازدارندگی قوانین که اتفاق افتاد و تحولاتی که در حوزه اصلاحات هندسی و آموزشها و رسانهها وفرهنگ سازی و اتفاقاتی که دست به دست هم داد یک روند کاهشی و نوزلی داشته ایم و تصادفات فوتی از ۱۰۵۲ نفر در سال گذشته رسیده به ۵۸۴ نفر در سال رسیده است.
وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد، درباره آلودگی هوا هم گفت: هر وقت ما بتوانیم مساله ترافیک را حل نماییم و ترافیک پاک داشته باشیم و خودروهای ما سوخت پاک داشته باشند میتوانیم مطمئن باشیم که هوای ما هم پاک باشد.
حمیدی با بیان اینکه در دورههای گذشته شهر به سمت خودرو محوری رفته است، گفت: از همان ابتدا که شهر ساخته شده است افزایش سفر و افزایش تردد با خودرو بوده است و حتی ناوگان حمل و نقل عمومی که توسعه پیدا کرده است روی سوخت فسیلی آن کار کرده ایم یعنی ناوگان حمل و نقل عمومی که در شهر هستند از سوخت فسیلی استفاده میکنند که اتوبوسهای بی آر تی و ... نمونه بارز آن هستند و اینها جز آلودگی چیزی از خوشان باقی نمیگذارند.
وی افزود: مدیریت شهری در حال حاضر با یک چالش بزرگی روبرو است ناوگان فرسوده و همین ناوگان فرسوده هم تعدادش کم شده یعنی ما در قبل از کرونا ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشته ایم الان به ۲۰۰۰ دستگاه رسیده است که این تعداد با این همه جمعیت چه کاری میتواند انجام دهد؟