تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به دستگیری پسر یکی از نمایندگان

هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز گفت: در این مدت ۱۰ طرح و لایحه در شورای نگهبان بررسی شد. همچنین ۳۵ استعلام از دیوان عدالت اداری در جلسات فق‌های شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

دستگیری پسر یکی از نمایندگان

اقتصاد۲۴- هادی طحان نظیف درباره اصلاح طرح «شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» گفت: طرح شفافیت قوای سه گانه دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها در جلسه چهارشنبه گذشته شورای نگهبان بررسی شد. در مرحله قبل ایرادات و ابهامات فراوان بود که اکثر آن‌ها توسط مجلس اصلاح شد، ولی چند مورد معدود باقی مانده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک گفت: شورای نگهبان نسبت به موافقتنامه‌های مشابه ایراد شرعی دارد و معمولا در مجمع تشخیص به تصویب می‌رسد. ما نسبت به این لایحه اشکال شرعی داشتیم و نظرات مان را به مجلس فرستادیم. در حال حاضر لایحه به مجمع تشخیص ارسال شده است.

طحان نظیف در ادامه نشست خبری از سامانه ارتباطات شورای نگهبان رونمایی کرد و گفت: علاوه بر تلفن و ایمیل در این سامانه هم پاسخگوی سوالات و نظرات مردم هستیم و این سامانه پل ارتباطی میان مردم و نامزد‌های انتخابات با شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید براینکه این سامانه گامی مؤثر در راستای تسهیل دسترسی، ثبت و ارائه شکایت، رسیدگی به شکایات، حذف برخی هزینه‌ها و... در امر انتخابات است گفت: از دیگر ویژگی‌های مهم سامانه ارتباطات شورای نگهبان، دریافت شکایات و مستندات داوطلبان انتخابات و همچنین دریافت گزارشات مردمی از تخلفات انتخاباتی (مردم ناظر) در زمان برگزاری انتخابات است که علاوه بر تسهیل ارتباط مردم و نامزد‌های انتخاباتی با این شورا، موجب اقدام به‌موقع این شورا در مواردی است که نیاز به اقدام سریع دارد.


بیشتر بخوانید: باهنر: ردصلاحیت لاریجانی عجیب بود/ با سر زدن به مردم مشکل حل نمی‌شود


وی افزود: همچنین از مزیت‌های سامانه مذکور در ایام برگزاری انتخابات این است که هنگام ارسال و ثبت شکایت هر یک از داوطلبان انتخاباتی، علاوه بر سهولت ارسال متن شکایت و مستندات آن، کد رهگیری صادر و جهت پیگیری در اختیار داوطلب مربوطه قرار می‌گیرد. راه‌اندازی این سامانه باعث صرفه‌جویی در وقت داوطلبان و هزینه‌های رفت‌وآمد، نیروی انسانی و هزینه‌های جانبی اخذ شکایات را در پی دارد و زحمت مراجعه حضوری داوطلبان انتخاباتی که از اقصی نقاط کشور به ستاد مرکزی اخذ شکایات که در تهران مستقر بود را از بین می‌برد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "با توجه به دستگیری پسر یکی از نماینده‌های مجلس به اتهام ارتباط با منافقین" آیا شورای نگهبان مسایل امنیتی را برای تایید صلاحیت‌ها در نظر می‌گیرد؟ گفت: شورای نگهبان مکلف است از ۴ مرجع استعلام کند و شورای نگهبان براساس گزارش‌های واصله، اعلام نظر می‌کند.

طحان نظیف در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دولت درباره لایحه جامع انتخابات با شورای نگهبان مکاتبه داشته و چرا این روند کند است؟ گفت: از طرف دولت چیزی مطرح نبوده و فکر می‌کنم طرح در مجلس در حال بررسی باشد و ما به محض دریافت طرح نظر خود را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات است گفت: اصلاح قانون انتخابات مطالبه همیشگی ما بوده است. ما در شورای نگهبان هیچ دسته‌بندی در زمینه سیاسی نداریم و حضور همه گرایش‌های سیاسی را در چارچوب قانون در انتخابات مغتنم می‌دانیم و بسیار علاقه‌مندیم انتخابات مجلس آینده با قانون اصلاحی برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه مطالبه شورای نگهبان از مجلس در تسریع اصلاح قانون انتخابات با توجه به سیاست‌های کلی انتخابات چیست؟ گفت: موارد متعددی در سیاست‌های کلی انتخابات آمده است که اگر بند‌های متعدد این سیاست‌ها بخواهد اجرا شود مستلزم دسته بندی ریزتر و جزیی‌تر موضوعات در قانون است. برای مثال مهلت رسیدگی بررسی صلاحیت‌ها، شفاف سازی تأمین مالی هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها، بهره گیری از فناوری‌های نوین در انتخابات از جمله این موارد متعدد است. امیدواریم در انتخابات آتی شاهد اجرایی شدن این قانون باشیم.

وی درباره اینکه تکلیف صلاحیت نماینده‌ای که به دو سال حبس محکوم شده چیست؟ گفت: در قانون انتخابات نسبت به نمایندگان شرایطی وجود دارد و اگر محکومیت جزو این شرایط باشد لحاظ می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با بیان اینکه الگوی پیشنهادی درباره اصلاح قانون انتخابات نباید مشارکت مردم را در انتخابات محدود کند گفت: شورا برای انجام وظایف خودش از ظرفیت نخبگان استقبال و مرتبا گزارش و پیشنهادات آن‌ها را دریافت می‌کند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه از نظر شورای نگهبان توافقی که در چارچوب برجام در حال نهایی شدن است باید در مجلس تصویب شود؟ گفت: از نظر قانونی شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می‌کند البته تاکنون چیزی در مجلس تصویب نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس برای اصلاح ارز ترجیحی، گفت: شورای نگهبان وظیفه‌ای درباره اجرا یا عدم اجرای قانون ندارد و زمانی که مصوبه تبدیل به قانون شد، دستگاه‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی باید نظارت را در دستورکار قرار دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره "دوقطبی سازی‌های برخی از افراد و جریان‌های سیاسی در کشور"، گفت: ما در قانون عبارتی درباره دوقطبی سازی نداریم. اگر منظور شما ایجاد تفرقه و طرح مسائل قومی و مذهبی باشد، این کار برخلاف وحدت و انسجام ملی است و در سیاست‌های کلی انتخابات هم به این موضوع اشاره شده است که نباید در زمینه انتخابات کسی به این کار مبادرت کند یا در تبلیغات انتخاباتی این اقدام نباید انجام شود. حتماً باید در قوانین انتخابات به طور دقیق‌تر این موارد تصریح شود. رقابت‌های انتخاباتی باعث آگاهی بیشتر مردم و افزایش شناخت آنان از داوطلبان می‌شود و احزاب و جریان‌های سیاسی باید به قوانین پایبند باشند و در چارچوب قانون اقدام کنند.

طحان نظیف گفت: شورای نگهبان برای انجام وظایف خود از نظرات کارشناسی و نظرات نخبگان استقبال می‌کند. نکات کارشناسی را می‌شنویم، اما حدود کار شورای نگهبان در چارچوب شرع و قانون اساسی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا طرح استفساریه قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار درباره آزمون وکالت در شورای نگهبان بررسی شده است؟ گفت: این طرح چهارشنبه در مجلس تصویب شده و هنوز در شورای نگهبان چیزی دریافت نکردیم. اجازه دهید بعد از اینکه به شورا آمد راجع به آن صحبت کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: حدود شش سال از سیاست‌های کلی انتخابات می‌گذرد و مقام معظم رهبری هم در دیدار با نمایندگان در این زمینه تاکید داشتند. طرحی در این زمینه در کمیسیون شورا‌های مجلس، در حال بررسی است و طبیعتاً ما بعد از بررسی و تصویب این طرح در کمیسیون و صحن علنی مجلس، نسبت به آن اظهارنظر خواهیم کرد.

طحان نظیف درباره لایحه جامع انتخابات اظهار کرد: ما با دولتمردان در این زمینه جلسه‌ای نداشتیم و چیزی مطرح نبوده است. من هم از رسانه‌ها فهمیدم که وزیر کشور گفته است روی لایحه جامع انتخابات کار می‌کنند. البته فکر می‌کنم مجلس مقداری در این مباحث جلوتر باشد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ لحظه ورود محمود احمدی نژاد به ستاد انتخابات

عکسی از وزیر ارشاد در فاصله دو هفته پس از سانحه سقوط بالگرد

عکس/توییت عجیب داوری درباره ثبت نام احمدی نژاد

عکس/ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری یا استندآپ کمدی؟!

عکس/حلقه کوچک حامیان احمدی‌نژاد در ستاد انتخابات

فیلم/ واکنش جالب احمدی نژاد به درخواست نشان دادن شناسنامه‌اش

عکس/ استوری عجیب سپهر حیدری

عکس/نقد سعید حجاریان به ثبت‌نام فله‌ای نامزد‌های ریاست جمهوری

عکس های یادگاری فرشاد فرجی و همسرش با جام قهرمانی!

پرترافیک‌ترین روز ثبت نام کاندیدا‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/تغییر چهره «بسنتی» فیلم «شعله» در ۷۵سالگی

تصویری متفاوت از یک زن در مراسم یادمان امام خمینی

قدرتمندترین، سریعترین و کمیاب‌ترین خودرو‌های هایپر کار جهان +مشخصات فنی و عکس

عکس/استایل شیک بازیگر سریال چار دیواری

جواد نکونام در استقلال ماندنی شد

اکانت تلگرام محمود واعظی رئیس دفتر سابق حسن روحانی هک شد! +عکس

فیلم/گل مشکوک پرسپولیس از زاویه‌ای جدید

عکس متفاوت از ثبت‌نام امروز احمدی‌نژاد در انتخابات

محمد شریعتمداری: من صدای نجوا‌های خاموش خواهم بود +فیلم

پس‌لرزه حضور جنجالی احمدی‌نژاد در انتخابات

عضو حزب کارگزاران: جهانگیری در انتخابات ثبت نام می‌کند

اختلال گسترده در GPS مسیریاب‌ها را مختل کرده است

تراکتور واگذار شد!

مبالغ جدید وثیقه ادامه تحصیل با هزینه شخصی گروه پزشکی

کاخ سفید: اگر حماس طرح آتش‌بس را بپذیرد، اسرائیل نیز «بله» می‌گوید

نازنین بیاتی در کنسرت دبی «هانس زیمر»

مسکو: ممکن است قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام ارائه شود

عضو شورای شهر: شهرداری تهران درباره پرداخت وام ودیعه مسکن به مدیران شهری پاسخ نداده

جذب سرباز معلم در آموزش و پرورش شهرستان‌ های استان تهران

قبوض نجومی برق در انتظار مشترکان پرمصرف

چهره احمدی‌نژاد طی ۱۹ سال از این رو به آن رو شد!

ارز ترجیحی شکر حذف شد

در انتخابات ریاست جمهوری، مردم دنبال کسی خواهند رفت که شبیه آقای رئیسی نباشد

عمده اصولگرایان فهم ملی از موضوعات ندارند

مهم‌ترین چالش مجلس دوازدهم، احیای جایگاه مجلس است

سخنگوی شورای نگهبان: «ثبت‌نام» بانوان در انتخابات ریاست‌جمهوری بلامانع است

قلعه‌نویی راز دعوت نشدن کاپیتان استقلال را مخفی کرد

دستبند پلیس بر دستان پدر و پسر

واکنش احمدی نژاد به قهرمانی پرسپولیس

استقلال با صدور بیانیه‌ای احساسی از مظلومیت خود گفت

وحید حقانیان کیست؟ / غافلگیرکننده‌ترین کاندیدای انتخابات ۱۴۰۳

فیلم/ محمد شریعتمداری نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد

قتل مشکوک مدیرعامل شرکت خصوصی در تهران

مشخصات فنی هاروپ، پهپاد انتحاری ساخت اسرائیل

پدر دانش محیط زیست ایران کیست؟

آینده صنعت خودرو در دستان این سه خودروساز

پورابراهیمی با بادامچیان به وزارت کشور رفت

فیلم/صوفی هم برای ثبت نام به وزارت کشور آمد

دختر آنجلینا جولی خواستار حذف نام پدرش شد!

عکسی از وزیر ارشاد در فاصله دو هفته پس از سانحه سقوط بالگرد

حمایت مجدد چین از ادعا‌های امارات در مورد جزایر سه‌گانه

عکس های یادگاری فرشاد فرجی و همسرش با جام قهرمانی!

عکس/ استوری عجیب سپهر حیدری

عکس/حلقه کوچک حامیان احمدی‌نژاد در ستاد انتخابات

خیز سکه امامی برای صعود به کانال بالاتر

بی‌اطلاعی رئیس هیئت فوتبال آذربایجان شرقی از واگذاری تراکتور

باشگاه تراکتور واگذار شد

فیلم تبلیغاتی وحید حقانیان منتشر شد

شکنجه عکاس ایرانی در کنسولگری افغانستان در مشهد!

ادعای زاکانی درباره نقش دامادش در سامانه شهرزاد