تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۱

آینده بازار خودرو چه خواهد شد؟

طی چهار سال گذشته علیرغم تحریم‌های سنگین علیه صنعت خودرو، خودروسازان پیشرفت‌هایی داشته‌اند. به طور مثال از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا پیدا کردند، چند محصول خود را از رده خارج کرده و محصولات را (حتی در حد فیس‌لیفت) به‌روز کرده‌اند.

آینده بازار خودرو چه خواهد شد؟

اقتصاد۲۴ - با توجه به نزدیک شدن به ماه پایانی سال، در بررسی وضعیت و پیش‌بینی آینده صنعت خودرو، یک کارشناس خودرویی ضمن اشاره به اینکه چندان به آینده این صنعت مهم، خوش‌بین نیست، معتقد است که علیرغم پیشرفت‌های خودروسازان طی سال‌های اخیر آن‌هم در سایه تحریم‌ها، اما همچنان سیاست‌گذاری غلط و اقتصاد این صنعت زیر علامت سوال‌های بزرگ است.
امیر حسن کاکایی، ضمن تاکید بر اینکه نمی‌توان منکر پیشرفت صنعت خودرو به‌لحاظ فنی طی سال‌های اخیر شد، اظهار کرد: طی چهار سال گذشته علیرغم تحریم‌های سنگین علیه صنعت خودرو، خودروسازان پیشرفت‌هایی داشته‌اند. به طور مثال از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا پیدا کردند، چند محصول خود را از رده خارج کرده و محصولات را (حتی در حد فیس‌لیفت) به‌روز کرده‌اند. ضمن اینکه محصولات جدید هم معرفی شده است.
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، ادامه داد: بنابراین می‌توان مدعی شد که صنعت خودرو به‌شدت در حال تلاش است. همچنین در نمایشگاه امسال صنعت خودرو نیز دیدیم که در زمینه خودرو‌های برقی و هیبریدی نیز اقداماتی انجام شده و این تنها بخشی است که در نمایش عرضه شد، بخش قابل توجهی نیز در روند کار قرار دارد، اما چون هنوز نهایی نشده، اطلاع‌رسانی نشده است. خوشبختانه اقدامات خوبی به‌ویژه در زمینه الکترونیک خودرو‌ها نیز در حال انجام است.
در حال حاضر به نام "تولید"، تعداد خودرو‌های مونتاژی به شدت در حال افزایش است. خودرو‌های چینی که عملا نمی‌توان به آن‌ها "خودروی داخلی" اطلاق کردوی تصریح کرد: بنابراین از این منظر‌ها می‌توان به تلاش صنعت خودرو اذعان داشت، اما اینکه "آینده صنعت خودرو چه خواهد شد؟ "، حقیقتا بنده چندان خوشبین نیستم؛ چرا که همچنان سیاست‌گذاری‌ها غلط است و اقتصاد صنعت خودرو بر زیر علامت سوال‌های بزرگ قرار دارد. متاسفانه در حال حاضر به نام "تولید"، تعداد خودرو‌های مونتاژی به شدت در حال افزایش است. خودرو‌های چینی که عملا نمی‌توان به آن‌ها "خودروی داخلی" اطلاق کرد، چرا که به جز قطعات محدودی همچون تایر، باتری و قطعات جزئی، باقی آن‌ها داخلی نیستند.


بیشتر بخوانید: نتیجه دخالت‌های دولت؛ شلیک چهار تیر به سمت دلار، سکه، خودرو و خوراکی


این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که این حجم سرمایه‌گذری موازی در این بازاری که به‌لحاظ اقتصادی بسیار دچار مشکل است، قرار است به کجا برسد؟ برخی پاسخ می‌دهند که "پس صف‌های خرید طولانی برای چه هستند؟ " بایستی پاسخ داد که این دو به‌هیچ عنوان ارتباطی باهم ندارد. صفی که برای محصولات خودروسازان دیده می‌شود، صف سرمایه‌گذاری است. مشارکت می‌کنند تا در یک لاتاری ملی (حتی با وجود شرط تعریف حساب وکالتی) شرکت کنند و سودی به طور مثال بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومانی کسب کنند. اما زمانی که قیمت‌ها آزاد شود، دیگر چنین صف‌هایی وجود نخواهد داشت و تقاضا به‌ویژه تقاضا‌های کاذب به‌شدت فروکش خواهد کرد.
کاکایی ضمن تاکید بر اینکه پایین آمدن قیمت‌ها دور از انتظار است، تصریح کرد: به هر حال هر خودرویی، یک قیمت تمام شده دارد و می‌دانیم با وضعیت مونتاژکاری‌های فعلی و خودرو‌هایی مونتاژی که قارچ‌گونه در حال افزایش‌اند و از سوی دیگر ایران‌خودرو و سایپا با نهایت تلاش و سختی فراوان دست‌وپنجه نرم می‌کنند تا توسعه فناوری داشته باشند؛ لذا باید سرمایه‌ها بازگردد و پایین آمدن قیمت‌ها شدنی نیست.

رقابت نابرابر و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت مونتاژکاری حرکت می‌کند

صنعت خودرو برای دو خودروساز ایران‌خودرو وسایپا، صنعت خودروی واقعی است؛ ضعیف هست، اما واقعی استوی افزود: زمانی که چنان رقابت حداقل ظاهری و نابرابر وجود دارد، سرمایه‌گذاری‌های درست به‌راحتی پاسخگو نخواهد بود؛ لذا سرمایه‌گذاری‌ها به سمتی در حال حرکت است که در عمل صنعت خودرو را زمین خواهد زد و مجدد صنعت را به نقطه‌ای می‌رساند که صنعت خودرو کشور مونتاژکاری کامل شود. برخی معتقدند که مگر همین حالا هم صنعت خودرو ما، مونتاژکاری نیست؟! صنعت خودرو برای دو خودروساز ایران‌خودرو وسایپا، صنعتی ضعیف، اما واقعی است. خودشان محصولات را طراحی، نظام تامین و بسیاری از فناوری‌ها را توسعه می‌دهند، حال به طور طبیعی همچون هر خودروساز دیگر، همراه با زنجیره جهانی.
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌وصنعت تهران تاکید کرد: بنابراین ما در حال حاضر صنعت خودرویی داریم که مشکل دارد، اما صنعت خودرو است؛ اما متاسفانه با روش‌های فعلی به‌جای آنکه تقویتش کنیم، تضعیفش می‌کنیم. چنانچه این روند ادامه پیدا کند، طی سه چهار سال پیش‌رو، دیگر چیزی از آنچه از صنعت خودرو متصور بودیم و آرزو داشتیم، باقی نخواهد ماند و آنچه خواهیم داشت، یک مجموعه مونتاژی به‌ویژه تحت امر چینی‌ها خواهد بود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ارز دیجیتال شیبا اینو چیست و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در آن کدام است؟

دولت چهاردهم و چگونگی کاهش خشونت علیه زنان در جامعه

رئیس ستاد جلیلی درباره امکان انصرافش چه گفت؟

زاکانی نمی‌داند که ترکیه تحریم است، تحریم!

فیلم/ فساد در فوتبال ایران هر روز شما را سورپرایز می کند!

کدام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری انصراف می دهند؟ + جدول

فیلم/ در پشت صحنه مناظره دیشب چه گذشت؟

عکس/ ظریف به یاری پزشکیان آمد

یکشنبه سیاه بورس در دولت رئیسی چطور رقم خورد؟

با طرح پذیرنده ملی، برنده یک میلیارد تومان جایزه کمک هزینه خرید خودرو باشید

افشای پشت پرده حمایت از سگ‌های قاتل در اینستاگرام

نامزدهای ریاست جمهوری چه خوابی برای خودرو دیده اند؟

مرگ ۲۶ کارگر معدن از ابتدای فروردین ۱۴۰۲ تاکنون

عکس/دفتر رهبری نقل‌‌قول‌های زاکانی را تکذیب کرد!

شکستن سکوت دانشگاه با حضور پزشکیان

جدیدترین قیمت خانه در زاهدان + جدول

اعلام کد دستوری شارژ کالابرگ

فیلم/بهاره رهنما از آمریکا تا کربلا!

برنامه زمان‌بندی پرداخت سود سهام بانک سینا اعلام شد

ادعای عجیب زاکانی، مردم نمی‌خواهند تورم ۹ درصد و دلار ۳۶۰۰ تومان باشد؟

کدام خودرو جایگزین دنا می شود؟

باغ موزه مینیاتور تهران کجاست؟

فوت ۱۱ زائر ایرانی در عربستان

هشدار جدی درباره‌ وضعیت دریای خزر

فیلم/ نادر قاضی پور به کمپین پزشکیان پیوست

عکس/طعنه حسام‌الدین آشنا به زاکانی: اینکه با پول خودمان به خودمان وام بدهند افتخار نیست

اطلاعیه دفتر رهبر انقلاب درباره نقل قول‌های غیرمستند نامزدهای انتخاباتی

سود سپرده بانک‌ها چطور محاسبه می‌شود؟

ساخت ۱۰ میلیون خانه هم کمکی به بازار مسکن نمی‌کند

عکس/کنایه سنگین رضا رشیدپور به مناظره سرد شب گذشته

مناظره اول؛ بدون برنده، بدون پدیده/ گریز پزشکیان از دام زاکانی و قاضی‌زاده، جلیلی «سایه‌نشین»، قالیباف «متفاوت»

عکس/گلی که پورمحمدی در مناظره زد!

پدر سازمان حفاظت محیط زیست ایران کیست؟

پست عاشقانه فرشته حسینی برای نوید محمدزاده

با ۲ میلیارد تومان کجای پایتخت می‌توان خانه خرید؟

هر آنچه از کاخ مرمر باید بدانید

حواشی داغ‌تر از متن مناظره اول انتخابات ریاست جمهوری؛ از پای مصنوعی جلیلی تا حضور نوه قالیباف!

فیلم/ آتش‌سوزی در بیمارستان قائم رشت

اوج گیری دوباره طلا جهانی

عقب‌نشینی انتخاباتی در مساله حجاب؛ نامزد‌های اصولگرا حاضر به دفاع از گشت ارشاد نیستند

چرا خودرو‌های وارداتی در شهر دیده نمی‌شوند؟

نامه روحانی به رئیس صداوسیما: فرصت پاسخگویی بدهید

بازنشستگی فرهنگیان شامل کدام از افراد نمی‌شود؟

تقاطع امام‌صادقی‌ها و دولت سایه در دولت رییسی؛ دولت سیزدهم، دولت سعید جلیلی بود

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

فیلم/ آلبوم جدید امیر تتلو همه را سورپرایز کرد!

اینفوگرافی/ تب دنگی چگونه منتقل می‌شود؟

بی رمقی معامله گران در بازار دلار

شیوع وحشتناک تب دنگی در جهان

قیمت روز زعفران + جدول