تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲

تزیین عجیب سفره‌های نوروز با این گونه‌های حیوانی!

نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است که آداب و رسوم زیادی دارد. از مشهورترین مراسم نوروزی ایرانیان، گستردن سفره هفت سین است.

سفره هفت سین

اقتصاد۲۴-امروزه نیز مردم ایران سفره هفت سین را چند ساعت مانده به زمان تحویل سال نو آماده می‌کنند و مواد خوراکی که ابتدای آن‌ها با سین آغاز می‌شود از قبیل سنجد، سبزه، سمنو، سکه، سیب، سماق و سیر را بر سر سفره می‌گذارند. از دیرباز تاکنون روز‌های پایانی اسفند ماه به آماده شدن برای آغاز سال نو تعلق داشته و مردم با خرید لباس نو، اثاثیه جدید، نظافت خانه، تهیه اقلام سفره هفت‌سین و ... به استقبال سال جدید می‌روند.

در ایام نوروز حضور در طبیعت و گردشگری در مناطق طبیعی نیز افزایش می‌یابد که این مورد ممکن است مخاطراتی را برای منابع طبیعی کشور در پی داشته باشد و لذا با توجه به اینکه عید نوروز همواره با شروع فصل بهار و شکوفایی طبیعت همراه است، بنابراین خوب است که ما نیز با رعایت نکاتی هر چند ساده به روند شکوفایی طبیعت کمک کنیم.
در همین حال فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن توصیه به خودداری از خرید این گونه‌های ممنوعه و ارزشمند خاطرنشان کرد: با متخلفان قاچاق و فروش حیات وحش در استان تهران برخورد جدی می‌شود.

فرهاد زندی با اشاره به اینکه با توجه به فرا رسیدن روز‌های پایانی سال، گشت و کنترل و فعالیت یگان حفاظت محیط زیست استان تهران برای جمع‌آوری گونه‌هایی مانند سمندر لرستانی، انواع لاک‌پشت و مار آبی - که از استان‌های دیگر به استان تهران به منظور تزیین سفره هفت سین، قاچاق می‌شود و به فروش می‌رسد، افزایش پیدا می‌کند - افزود: اگر موردی در این زمینه مشاهده یا گزارش شود با متخلفان برخورد جدی و قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح برخورد با متخلفان قاچاق و فروش حیات وحش در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست استان تهران قرار دارد و از ۱۵ اسفند ماه آغاز شده است، تصریح کرد: کلیه ادارات شهرستانی و پاسگاه‌های محیط بانی در سطح استان تهران نیز پیش از ایام نوروز تا ۱۵ فروردین فعال و با گشت‌های خودرویی، موتوری و پیاده در سطح شهر و میادین میوه و تره بار شهر تهران مشغول انجام وظیفه هستند و با هرگونه تخلف احتمالی برخورد قانونی خواهند کرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق سمندر لرستانی مورد توجه جدی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، اظهارکرد: در صورت مشاهده یا گزارش قاچاق سمندر لرستانی به منظور فروش آن برای تزیین سفره هفت سین، با متخلفان به‌صورت جدی برخورد خواهد شد و این گونه ارزشمند به زیستگاه خود بازگردانده می‌شود.


بیشتر بخوانید: ساعت لحظه تحویل سال ۱۴۰۳


زندی ضمن انتقاد از تزیین سفره هفت سین با گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض حیات وحش، افزود: مردم به هیچ عنوان از گونه‌های وحشی برای تزیین سفره‌های هفت سین شب عید خود استفاده نکنند چرا که بسیاری از این گونه‌ها در معرض خطر انقراض هستند و زمان زیادی خارج از زیستگاه طبیعی خود زنده نمی‌مانند بنابراین خرید، فروش و نگهداری از این گونه‌ها ممنوع و جرم است.

سمندر لرستانی و سنبل آبی سر سفره‌ها

پیش از این نیز در پی خرید و فروش برخی گونه‌های ممنوعه مانند سمندر لرستانی و سنبل آبی در آستانه عید نوروز در سال‌های اخیر، یک فعال محیط زیست با تاکید بر ضرورت قرار ندادن حیوانات ممنوعه مانند سمندر لرستانی داخل سفره هفت سین گفت: این کار نوعی حیوان آزاری محسوب می‌شود.

میترا البرزی‌منش در گفتگو با ایسنا ادامه داد: برخی افراد بعضی گونه‌ها مانند سمندر لرستانی و ... که حرف اول نام آن‌ها با «س» شروع می‌شود را به عنوان یکی از «س»‌های سفره هفت سین قرار می‌دهند و به نظر من هیچ ضرورتی ندارد که با حیوان آزاری سفره هفت سین را تزیین کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ماهی قرمز گفت: چیدن سفره هفت سین سنت مشخصی دارد و داخل آن موادی مانند سماق، سنجد، سیر، سرکه، سبزه و ... قرار می‌دهیم، اما ماهی قرمز جزو سنت ما نیست و وارد سفره هفت سین شده است

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه ماهی‌های قرمزی که برای سفره هفت سین خریداری می‌شود معمولا یا صدمه دیده‌اند یا زود می‌میرند، اظهار کرد: نباید با آزار و اذیت و صدمه زدن به حیوانات ارزش نماد‌های خوب برای سال آینده را از بین برد همچنین مشاهده مرگ یک حیوان در خانه باعث رنج فرزندانمان می‌شود؛ بنابراین بهتر است ماهی قرمز که حتی حرف اول آن “س” نیست را برای سفره هفت سین خود تهیه نکنیم.

البرزی منش با بیان اینکه از زمان‌های قدیم یاد گرفته‌ایم چه چیز‌هایی را داخل سفره هفت سین قرار دهیم، گفت: هر کدام از سین‌ها را به عنوان نماد یک چیز خوب مانند برکت، سلامت، تمتع، دارایی و ... برای سال نو سر سفره هفت سین خود قرار می‌دهیم.

آب مناسب برای رها کردن سبزه باید روان باشد

این فعال حوزه محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: سبز کردن «سبزه» و سپردن آن به آب روان از گذشته بر اساس سنت ما مرسوم بوده است، چون زمانی‌که گندم یا دانه دیگری را پس از سبز کردن در رودخانه‌ها رها می‌کنیم آن سبزه همراه آب می‌رود و در کنار بستر رودخانه سبز می‌شود و می‌تواند مورد تغذیه پرندگان و حیوانات نیز قرارگیرد بنابراین بهتر است که این کار را انجام دهیم و سبزه‌های خود را به آب روانی که جاری و پرتوان است بسپاریم تا آن را همراه خود ببرد و در نهایت در خاک سبز شود.

وی تاکید کرد: آبی که سبزه را در آن رها می‌کنیم باید واقعا روان باشد تا سبزه را همراه خود ببرد و در کنار بستر رودخانه یا نهر سبز شود. نهر‌ها و جوی‌های آب شهر تهران و سایر شهر‌ها معمولا بتونی هستند بنابراین سبزه با خاک تماس پیدا نمی‌کند و در کنار بستر آن سبز نمی‌شود. در این شرایط نباید سبزه را به نهر‌ها و رودخانه‌های بتونی بسپاریم بلکه باید آن را در رودخانه‌ها یا جوی‌های آبی که بتونی نیستند رها کنیم تا سبز شوند و مورد استفاده حیوانات قرار گیرند.
این فعال حوزه محیط زیست ادامه داد: برخی افراد نیز دانه‌هایی مانند شاهی و ... را سبز می‌کنند که بعد از «سیزده بدر» (۱۳ فروردین) نیز قابلیت خوراکی دارد. برخی نیز گلدان‌های گیاه «سینره» را برای سفره هفت سین تهیه می‌کنند که می‌تواند موجب زیبایی و ایجاد حس خوب برای خانواده در آغاز سال باشد و هم اتلافی ندارد و می‌توان در تمام طول سال از آن نگه‌داری کرد.

البرزی‌منش در پایان گفت: تمام ما ایرانی‌ها دوست داریم در سفره‌های هفت سین خود نمادی از نعمت‌ها و سلامتی برای سال آینده را قرار دهیم و این کار را نیز انجام می‌دهیم، اما توجه داشته باشیم که این کار موجب تلف شدن و آزار و اذیت حیوانات نشود.

سفره هفت سین از گذشته تا به امروز

اما سنت ایرانیان برای سفره هفت سین همواره چه بوده است؟ ایرانیان با فراهم کردن هفت سین به شماره هفت امشاسپند یا دوازده شماره مقدس برج ها، برای روز نخست بهار وسایلی مانند آب و سبزه نماد (روشنایی و افزونی) آتشدان نماد (پایداری نوروگرما)، شیر نماد (نوزایی و رستاخیز و تولد دوباره)، تخم مرغ نماد (نژاد و نطفه)، آیینه نماد (شفافیت و صفا)، سنجد نماد (دلدادگی و زایش و باروری)، سیب نماد (رازوارگی عشق) انار نماد (تقدس) سکه تازه ضرب نماد (برکت و دارندگی) ماهی نماد (ماه سپری شده اسفند) نارنج نماد (گوی زمین) گل بید مشک گل ویژه‌ی اسفند نماد (امشاسپند سپندارمز) در سفره خود می‌گذاشتند.

گلاب، نان پخته شده از هفت حبوب، خرما، پنیر، شکر، شاخه‌هایی از درخت مقدس انار، بید، زیتون، انجیر در دسته‌های سه، هفت یا دوازده تایی) و کتاب مقدس از وسایل دیگر مورد استفاده درسفره هفت سین بود.

برخی از منابع آورده اند ایرانیان قبل از اسلام سفره «هفت چین» داشته اند و هخامنشیان در نوروز در هفت ظرف چینی غذا می‌گذاشتند که به آن هفت چین یا هفت چیدنی می‌گفتند.

در برخی از منابع تاریخی آورده شده ایرانیان در قدیم سفره هفت شین داشته اند که به تدریج تغییر نام داده است. اجزای تشکیل دهنده سفره هفت شین شمع، شراب، شیرینی، شهد (عسل)، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات، بودند.

در زمان ساسانیان هفت شین رسم متداول مردم ایران شد و شمشاد در کنار بقیه شین‌های نوروزی، به نشانه سبزی و جاودانگی بر سر سفره قرار گرفت. در برخی از روستا‌ها رسم هفت سینی برپا بوده است آن‌ها درون هفت سینی خوراکی‌های مختلف می‌گذارند. هفت سینی، بعد‌ها با حذف (یای) به صورت هفت سین درآمده است.

منبع:ابتکار

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

عکس/ جشن تولد ۵۹ سالگی همسر جوان حسن پورشیرازی

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

فیلم/ آهنگ عاشقانه همایون شجریان برای سحر دولتشاهی

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اهنگی که محسن یگانه به مناسبت تولدش منتشر کرد + فیلم

دلار در کف کانال ۵۰ هزار تومان قرار گرفت

عکس/حضور جومونگ و مادرش در سفارت ایران

فیلم/ تجمع اعتراضی برای گرانی ۶۰ درصدی پژو پارس

پیش‌بینی قیمت دلار فردا سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

چرا حال و روز بورس این روزها خراب است؟/ تهدید‌های بازار سرمایه تا پایان شهریور کدامند؟

نکونام: همه می‌خواهند ما ببازیم

هشدار هواشناسی به پایتخت‌نشین‌ها

دفاع عجیب صادقی از نکونام

ویسی: بازنده سربلند بودیم

کارشناسی دو صحنه مشکوک استقلال - فولاد

جدول لیگ برتر در پایان مسابقات امروز

حاشیه بازی استقلال - فولاد

نکونام صدر را پس گرفت

فیلم/ محمد رسول اف از ایران خارج شد

نبویان: کاندیدای ریاست مجلس نمی شوم

فیلم/ صف طولانی مردم در نمایشگاه کتاب برای گرفتن امضا از سروش صحت

حملات دوباره جلیل محبی به رائفی‌پور

سقف بودجه لیگ برتر فوتبال در فصل آینده تعیین شد

فیلم/ جواد نکونام تغییر لباس داد

واکنش نرجس سلیمانی به ساخت موزه شهید سلیمانی

دریافت یک هفته‌ای کارت سوخت از خرداد

فیلم/ بانک‌ها شنبه‌ها تعطیل نیستند

هوای این شهرها قرمز شد

فیلم/ پیش‌بینی‌ جالب بانوان استقلالی از نتیجه دیدار استقلال-فولاد

ترکیب استقلال و فولاد مشخص شد

فولاد باید رنگ لباسش را عوض کند

فیلم/ خلق پول عامل تورم است

عکس/ کنعانی‌زادگان در تخت‌جمشید

فیلم/ ادعای جنجالی باشگاه پرسپولیس با یک سند علیه استقلال

روح الله علیپور یزدی به عنوان سرپرست بیمه تعاون معرفی شد

نکونام به جنجال‌ها پایان داد + عکس

عکس/ بهرام شاه‌محمدلو (آقای حکایتی) در کنار همسرش در گذر زمان

افشای دلیل انتشار فایل صوتی ظریف از زبان علی ربیعی

فیلم/ آمار عجیب از ساعت کاری رزیدنت‌ها در مراکز درمانی

پاسخ قوه قضاییه به وجود ساس در زندان اوین

عکس/ سالار عقیلی در فدراسیون گلف سِمَت گرفت

فیلم/ حرکات جالب و دیدنی هادی چوپان به همراه پسرش در باشگاه

استارت حمل‌و‌نقل برقی در تهران

پیش‌بینی قیمت دلار فردا سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ ولیعهد دبی خودروی لاکچری اش را به خاطر لانه کبوتر کنار گذاشت!

شرایط فروش ۵ محصول سایپا در ۲۶ اردیبهشت ماه+ جدول

شکایت مرد اعدامی از همسرش به اتـهام خیانت

همسر رضا کیانیان چه نسبتی با سهراب سپهری دارد؟ + فیلم

فیلم/ آهنگ عاشقانه همایون شجریان برای سحر دولتشاهی

عکس/ سحر قریشی در حال رانندگی با خودروی جدیدش در آمریکا

رقیب چینی لندکروز به میدان آمد + عکس

رونمایی مهران رجبی از همسر و فرزندان زیبایش+ عکس

استوری عاشقانه سپند امیر سلیمانی برای همسرش + عکس

فیلم/ مشاهده شفق قطبی در قله سبلان اردبیل

علت افت کیفیت اینترنت در چند ماه اخیر

مبلغ جریمه کشف حجاب مشخص شد

فیلم/ بارش باران در شهر نیاسر کاشان

فیلم دیده نشده از شادمهر عقیلی در یک جشن عروسی