تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

ورود تعزیرات حکومتی به گرانفروشی‌ تاکسی‌های اینترنتی نتیجه می‌دهد؟/ هزینه‌تراشی به بهانه بهبود سرویس‌دهی

سوءاستفاده به شیوه‌های مختلف و ضعف‌های قانونی در پیگیری مطالبات، فعالیت‌های اقتصادی بر بستر آنلاین را برای مردم تبدیل به یک تعامل با ریسک و خطر بسیار بالا کرده بود.

گرانفروشی‌های تاکسی‌های اینترنتی

اقتصاد۲۴- نبود برنامه جدی برای سامان‌دهی و نظارت بر فعالیت‌های اینترنتی، تا سال‌های قبل یکی از مشکلات جدی ورود کسب‌وکار‌ها به حوزه در ایران بود. سوء استفاده به شیوه‌های مختلف و ضعف‌های قانونی در پیگیری مطالبات، فعالیت‌های اقتصادی بر بستر آنلاین را برای مردم تبدیل به یک تعامل با ریسک و خطر بسیار بالا کرده بود.

علیرغم تلاش‌های زیاد و شکل‌گیری بسیاری از کسب‌وکار‌ها و خدمات بر بستر آنلاین، هنوز مردم اعتماد چندانی به خرید از آن‌ها نداشته و ترجیح می‌دادند تا حد امکان نیاز‌های خود را از طریق مراجعات حضوری برطرف کنند. با شیوع ویروس کرونا و اجبار برای رعایت محدودیت‌های ترددی، استفاده از خدمات کسب و کار‌های آنلاین بیشتر شد.

در کنار این اجبار، ورود مقامات قضایی و دولتی برای ایجاد چارچوب و خط قرمز برای فعالیت‌ها، اعتماد از دست رفته را کم کم به اقتصاد آنلاین باز گرداند. شکل‌گیری اینماد و اجباری شدن دریافت این نشان الکترونیکی برای کسب‌وکار‌های اینترنتی، از جمله اقدامات انجام شده در راستای بهبود و سامان‌دهی فعالیت‌های اقتصادی مجازی توسط دولت بود. توسعه پلتفرم‌ها، درگاه‌های اینترنتی و وبسایت‌های فعال در حوزه‌های مختلف و همچنین رشد اقتصاد آنلاین طی سال‌های اخیر، نشان داد که ارقام و مبالغ جدی در فضای خدمات مجازی در حال تبادل است.

یکی از بزرگترین و شاید بتوان گفت جدی‌ترین خدمات بر بستر آنلاین، تاکسی‌های اینترنتی است که در سراسر جهان افراد زیادی را در خود مشغول کرده و متقاضیان زیادی نیز دارد. این پلتفرم‌ها ضمن نوپا بودن و پر متقاضی بودن در ایران، همواره با چالش‌ها و شکایات زیادی روبه‌رو هستند که بخشی از این مسائل از ضعف‌های طراحی سرویس آن‌ها سرچشمه می‌گیرند.

مسافرکشی با هزار و یک دردسر

سرویس تاکسی‌های اینترنتی در ایران، عمری کمتر از ده سال دارد؛ همزمان با توسعه روزافزون خدمات این پلتفرم‌ها، نیاز بخش زیادی از افراد تا به امروز برطرف شده است. با این حال هر از چندگاهی سیل نارضایتی‌ها از برخی از اتفاقات مانند نحوه ارائه خدمات این سرویس‌ها، بر سر زبان می‌افتد. کافیست هشتک نام این تاکسی‌های اینترنتی را در برخی از فضا‌های مجازی جست‌وجو کنید تا با حجم انبوهی از کمپین‌های قهرآمیز، تحریم‌ها و گلایه‌ها مواجه شوید.

شاید از نخستین کمپین‌های تحریم استفاده از سرویس‌های تاکسی‌های اینترنتی در ایران، به سال‌های ابتدایی آغاز به کار آن‌ها بازگردد؛ زمانی که تعدادی از رانندگان با ارائه خدمات نامناسب به مسافران مانند پیاده کردن آن‌ها به اجبار در مسیر‌های نامناسب، بدرفتاری با مسافران و سایر موارد اینچنین که به دلیل نبود فرهنگ استفاده از تاکسی‌های اینترنتی از سوی دو طرف (هم مسافران و هم رانندگان) بود، صدای شکایت مردم را بلند کردند. تلاش مدیران سرویس‌های تاکسی‌های اینترنتی که در ابتدا دو پلتفرم بیشتر نبودند، باعث بهبود نسبی این وضعیت شد.


بیشتر بخوانید: تعرفه تاکسی‌های اینترنتی را چه کسی تعیین می‌کند؟


اما این اقدامات، گلایه‌ها را صفر نکرد و هر از چند گاهی مشکلات جدیدی با توسعه خدمات پلتفرم‌ها شکل می‌گیرد. از آخرین چالش‌های مردم با سرویس تاکسی‌های اینترنتی را می‌توان ایجاد فضا برای گرانی خدمات از سوی پلتفرم‌ها با ایجاد دکمه «عجله دارم» عنوان کرد.

خدمتی به کام صاحبان پلتفرم‌ها

سازوکار سرویس‌های تاکسی‌های اینترنتی به این شکل است که مسافر مبدا و مقصد خود را انتخاب کرده و پس از دیدن نرخی که پلتفرم به آن اعلام می‌کند (که هیچ چارچوب رسمی برای آن تا به امروز اعلام نشده)، تقاضای خود را تایید می‌کند. در این مرحله فرد باید منتظر بماند که راننده‌ای درخواست او را با قیمت اعلام شده توسط پلتفرم تایید کند. تا اینجا غیر از مسئله نحوه محاسبه هزینه سفر، مشکل و ایرادی به نظر نمی‌رسد.

چالش زمانی ایجاد می‌شود که هیچ راننده‌ای حاضر به قبول سفر با این قیمت نباشد و مسافر مجبور به اعلام مجدد درخواست، اما با قیمتی بیشتر از قبل شود. این اتفاق در زمان‌های پیک ترافیک شهری و درخواست‌ها برای جابه‌جایی‌ها بیشتر رخ می‌دهد.

همان‌طور که نحوه تعیین نرخ سرویس تاکسی‌های اینترنتی بر حساب و کتابی قابل قبول برای مسافران نیست و تا به امروز هیچ نهاد دولتی و یا قضایی وارد این مسئله نشده، نحوه افزایش لحظه‌ای نرخ خدمات هم چارچوب مشخصی ندارد. در چنین شرایطی بدیهیست که سیلی از اعتراضات همواره روانه این پلتفرم‌ها شود.

گرانفروشی‌های تاکسی‌های اینترنتی

قیمت‌های عادی بین رانندگان خواهان نداشت

توسعه سرویس تاکسی‌های اینترنتی به بهانه بهبود عملکرد و تسریع خدمات‌رسانی به مسافران، منجر به شکل‌گیری بخشی به نام «عجله دارم» شد. در این سرویس، اگر مسافران عجله زیادی داشته باشند با فعال کردن دکمه «عجله دارم»، هزینه بیشتری می‌پردازند تا راننده زودتر درخواست آن‌ها را قبول کند.

زمانی که این سرویس فعال بود، بیشتر مواقع دیده می‌شد که رانندگان با قیمت عادی مسافران را قبول نکرده و منتظر می‌ماندند تا سرویس «عجله دارم» فعال شود.

این مسئله، اعتراض مسافران و کاربران تاکسی‌های اینترنتی را برانگیخت. علیرغم شکایت کاربران، تمامی تاکسی‌های اینترنتی حتی پلتفرم‌هایی که به تازگی فعالیت خود در این زمینه را آغاز کرده بودند نیز این سرویس را در طراحی محصول خود گنجاندند.

اجبار برای پرداخت هزینه‌ای بیشتر تنها برای یک سفر عادی درون شهری به دلیل دندان‌گردی سرویس‌های اینترنتی و رانندگان، روز به روز بیشتر شد و در این میان مسافران و کاربران بی‌دفاع ماندند.

از سویی دیگر همان‌طور که چارچوبی برای تعیین نرخ سفر‌ها وجود نداشت، این افزایش هزینه در پی عجله داشتن نیز مرز و قانون معینی ندارد. انگار سرویس‌های اینترنتی جمله «همینه که هست» را به شیوه‌ای تمام و کمال در ارائه خدمات خود پیاده کرده و کاربران اگر نیازی دارند، باید بهای آن را به گزاف‌ترین شکل ممکن بپردازند.

گره خوردن زندگی شهری با استفاده از خدمات آنلاین، کار را به جایی رسانده که در برخی مواقع چاره‌ای جز پرداخت این مبالغ هنگفت وجود ندارد، اما نکته قابل تامل، نقش نهاد‌های قضایی در راستای سامان‌دهی رویکرد سرویس‌های آنلاین است.

سازمان تعزیرات چراغ اول را روشن کرد

به گزارش اقتصاد ۲۴، اگر این روز‌ها به سرویس‌های تاکسی‌های اینترنتی سر زده و درخواستی ثبت کرده باشید، حتما دیده‌اید که دکمه «عجله دارم» در این پلتفرم‌ها یا حذف و یا غیر فعال شده است. پس از حدود یک سال فعالیت این دکمه پولساز برای پلتفرم و دردسرساز برای کاربر، سازمان تعزیرات حکومتی پا به میدان گذاشته و دستور لغو این سرویس را صادر کرده است.

در برخی از پلتفرم‌ها زمانی که روی درخواست «عجله دارم» کلیک کنید، متنی مبنی بر حذف این سرویس به دستور سازمان تعزیرات برای شما نمایش داده می‌شود. یکی از روشن‌ترین اقدامات انجام شده توسط نهاد‌های نظارتی و قضایی بر رفتار سرویس‌های اینترنتی، ورود به مسئله سرویس «عجله دارم» است.

هزینه‌تراشی به بهانه بهبود سرویس‌دهی به کاربران و ایجاد زمینه سوء استفاده برای برخی رانندگان، اقدامی غیراخلاقیست و انتظار می‌رفت تا سازمان تعزیرات زودتر از این وارد عمل می‌شد.

اما همین که به اعتراضات گسترده کاربران توجه شده و رویکردی برای سامان‌دهی فعالیت پلتفرم‌های اینترنتی شکل گرفته، خود قدمی مثبت است. امیدوار است مرحله بعدی این سامان‌دهی‌ها، شفافیت بیشتر هزینه خدمات و اجبار برای حرکت در چارچوب‌های قانونی باشد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
سرچشمه
0
0
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳
تعزیرات به همین خیال باش الان گزینه عجله دارم را برداشتین مسافر قبلاً 10دقیقه منتظر میموند تا ماشین گیرش بیاد الان 40دقیقه تا 1نیم‌ساعت باور ندارین به رای بزارید به اشتراک بزارید تا بفهمید وببینید که واقعی حرفم یا کیکه الان مسافرچند بار که مجبور چند باری بزنه تا مبلغ کرایه بربالا بدشم رانندها الان دست چین میکنند چون میدونید که ازمبداتا مقصد این سرویس حدودا چقدر کرایشه به رای بزارید ببینید مردم از این کارتون ناراضیند یا دعا گویتان هستند نمیشه. سر خود تصمیم گرفت تنها کار رفراندوم چاره کارآست برای آسایش مردم اونی که میگید گرونه کمیسیونه که 15تا 20درصد میگیره اسنپ و تپسی انکار که دارن بیا میزنن هزارلا نوشتیم و فرستادیم برا اسنپ 15درصد کمیسیون چون هیچ گونه خدماتی نسبت به راننده ندارها اسنپ انگار راننده رابه عنوان برده گرفته بجای گزینه عجله دارم حذف کنید به این فکرکنید اسنپ چکارکرده که باید15تا 20درصد کمیسیون بگیره
جعفری
0
1
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳
یک مثل قدیمی ترکی داریم که بزه درهول ولای جانش بود قصاب دنبال چربی دنبه بود،این روزها شاهد اعتصاب رانندگان بخاطر پایین بودن کرایه ها وقطع سوخت رانندگان ازطرف وزارت نفت نشان ازبی مهری دولت به کسب وکارهای اینترنتی است این مطلب دراین شرایط بی انصافی محض است رانندگان معیشت ندارندوبسیارناراضی، ولی این مطالب بی عدالتی نشانه خردمندی نیست.
Mmmm
0
3
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳
تاکسی های خطی برای یک سرویس رفت یا برگشت مثلاً از شاداباد تامیدان آزادی 60000تومان دریافت میکنن که نرخ مصوب هست و همان مسیر البته از درب منزل مسافر و انتظار برای سوار شدن مسافر میشود 50000تومان که با دکمه عجله دارم میشه 57000 حالا من موندم این مبلغ هنگفت کجاست مردک خجالت بکش اول تحقیق کن بعد دهنتو مثل ... باز کن
Nb
0
1
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳
ببین فرق تاکسی شهری در اینه که اونا هم بنزین دارن هم طرح ترافیک دارن هم بیمه وباز نشستگی هم ماشین نو بهشون میدن اما اینترنتی ها ............؟
سعید
0
1
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳
وقتی یک ... بی سوادی میاد مقاله این مدلی می نویسه بدون تحقیقات و کارشناسی برای راننده حرفی نمی مونه که بزنه
یوسف
0
1
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳
نمیدونم والا پیش خودش چی فکر کرده کرایه ۷۰تمنی اسنپ ۳۷تمن میزنه بازم اعتراض دارن کرایه اسنپ اهواز باخط واحد داره برابری میکنه
بهروز
0
0
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳
سلام
دولت باید بداند که با طراحی تاکسی های اینترنتی باعث شده
که اکثر مردم بجای مشارکت در کسب وکار وایجاد مشارکت برای تولیدات نیاز کشور تلاش بکنند ،با یک خودرو افتادن در خیابان‌ها
برای جابجایی مسافر
امروز پسر دوستم که امسال دیپلم خواهد گرفت هست با پدرش
بحث انصراف ادامه تحصیل نموده ،گیر داده با پراید پدرش تاکسی
اینترنتی برای آینده تلاش بکند
از مسولین محترم بنده حقیر خواهش میکنم که افرادی که می‌خواهند در این سیستم فعالیت کنند یک کلاس آموزش۳ماهه
در نظر بگیرند هم خدمات بهتر می‌شود و همین که جوانان در کنار راننده اینترنتی نیز اشتغال زدایی و تامین مشارکت تولیدات داخلی فعالیت کنند
متشکرم از مسولین محترم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

مراسم سالگرد ازدواج شاهرخ استخری و همسرش + عکس

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

عکس/ استوری خبرساز محمدحسین میثاقی

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره بازیگر سریال بچه مهندس بعد از ۶ سال

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تفاوت دانشگاه در حضور جلیلی و پزشکیان

عکس/ کنایه به سعید جلیلی با هشتگ عمق راهبردی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اولین توئیت ظریف بعد از نطق طوفانی در میزگرد سیاسی پزشکیان

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳

استقلال به دنبال ستاره سابق پرسپولیس!

چطور مبلغ قبض برق خود را پیش بینی کنیم؟

جاساز عجیب تریاک در بدن دو قاچاقچی

عکس/ رونالدو معرفت برای هوادار را معنا کرد

وقوع زمین‌لرزه ۵ ریشتری در کاشمر استان خراسان رضوی/ تا کنون ۴ نفر فوت و ۱۲۰ تن مصدوم شدند

فیلم/ کنایه جالب کارشناس نزدیک به جلیلی به پزشکیان

چگونه مناسب‌ترین روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کنیم؟

فیلم/ در سه سال دولت رئیسی چند تحریم اضافه شد؟

فیلم / ۹ دقیقه طلایی ظریف در صداوسیما

حرف های ضد و نقیض یک متهم به قتل در دادگاه

عکس/ زاکانی با هزینه شخصی تبلیغات انجام می‌دهد؟!

فیلم/ زخم کاری ظریف به جلیلی و زاکانی در ۵ دقیقه

فیلم/ ظریف:اسلام مخالفتی با صلح ندارد

فیلم/قطع میکروفون فواد ایزدی به دلیل رعایت قانون در میزگرد

شاسی‌بلند تیگو ۸ به بازار عرضه می‌شود؟

فیلم/ظریف: قدرت به معنای قدرت نظامی نیست

فیلم/ پزشکیان خطاب به ایزدی: برجام اگر بد بود چرا دولت شهید رئیسی آن را پاره نکرد؟

فیلم/اولین تصاویر از خسارات زلزله در کاشمر

فیلم/ پزشکیان: دست از دعوا و اختلاف برداریم

تیپ مجلسی شبنم قلی‌خانی در یک کنسرت + فیلم

فیلم/ پزشکیان: قرار است تا ابد با آمریکا دعوا کنیم ؟

فیلم/ پزشکیان: از بخوربخور‌های تحریم برخی از آقازاده‌ها زندگی اشرافی تهیه کرده‌اند

فیلم/ آیا پزشکیان دولت سوم روحانی است؟

فیلم/ ظریف: پزشکیان شخصیتی صادق و وطن‌پرست است

شاهزاده محبوب سریال جومونگ ۵۰ ساله شد +عکس

فیلم/ مشاور پزشکیان: بدون سیاست خارجی نمی‌توانیم منافع اقتصادی کشور را پیش ببریم

۳ نامزد با سیاست‌های خارجی متفاوت؛ مروری بر مواضع پزشکیان، قالیباف و جلیلی

فیلم/ پزشکیان: باید با کشورهای منطقه پیمان عدم تعرض امضا کنیم

فیلم/ پزشکیان: نمیخواهم مردم چشم به اخبار بدوزند تا ببینند کی دلار گران می‌شود

فیلم/ پزشکیان: راهنمای سیاست خارجی ما منافع مردم خواهد بود

فیلم/ مشاوران و کارشناسان میزگرد سیاسی پزشکیان چه کسانی هستند؟

فیلم/ ورود مسعود پزشکیان به همراه ظریف به صدا و سیما

اینفوگرافی/ درآمد گردشگری امارات از درآمد نفتی ایران سبقت گرفت!

عکس/ تصاویری از خسارت زلزله در کاشمر

عکس/ استایل فوق جذاب مونیکا بلوچی در خیابان‌های نیویورک

چه کسی اجازه داده دختری را سوار ون کنند و ببرند؟

زورگیری در بوستان جوانمردان و پردیسان

عکس/تصویری از عراقچی در کنار ظریف و پزشکیان در حال اقامه نماز

مناسک حج ۱۴۰۳

فیلم/ابراز علاقه متفاوت نیکی مظفری به پدرش در یک مکان عمومی

تغییر چهره لادن مستوفی همه را متعجب کرد+ عکس

نکونام بی خیال این ۵ بازیکن مطرح استقلال شد!

عکس/ پاسخ فعال حوزه انرژی به ایده تخیلی سعید جلیلی

مشکل بزرگ پرسپولیس در تمدید قراردادها

اپل بعنوان اولین برند یک تریلیون دلاری جهان!

خبر مهم وزیر درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان

بازخوانی انتخابات‌های ریاست جمهوری از ۵۸ تا ۱۴۰۰