تاریخ انتشار: ۰۷:۱۱ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

بهترین فیلم‌های ژانر بیوگرافی سینمای جهان

فیلم‌های بیوگرافی راهی عالی برای درک تفاوت‌های زندگی‌مان با زندگی دیگران و روشی جالب برای زندگی‌کردن جای دیگران هستند، یعنی تجربه غم‌ها و شادی‌های دیگران و آموختن درس‌هایی که جای دیگری نمی‌توانستیم بیاموزیم.

بهترین فیلم‌های ژانر بیوگرافی سینمای جهان

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: سال‌هاست سینما زندگی انسان‌های مشهور را با ساخت فیلم زندگی‌نامه‌ای به تصویر می‌کشد. همواره کتاب‌های زندگینامه‌ای با استقبال خوب کتابخوان‌ها روبرو بوده و دانستن سرگذشت و راز‌های زندگی افراد محبوب و برجسته برای همه‌ی مردم جالب است. در جهان امروز نیز سینما همین استقبال خوب مردم، از این سبک روایت را مبنای ساخت فیلم‌های ژانر بیوگرافی انگیزشی خود قرار داده و زندگی مشاهیر را با همه‌ی حوادث و حتی گوشه‌های نادیده و خصوصی آن‌ها به تصویر کشیده است.

فیلم‌های بیوگرافی راهی عالی برای درک تفاوت‌های زندگی‌مان با زندگی دیگران و روشی جالب برای زندگی‌کردن جای دیگران هستند، یعنی تجربه غم‌ها و شادی‌های دیگران و آموختن درس‌هایی که جای دیگری نمی‌توانستیم بیاموزیم. هالیوود تولید فیلم‌های بیوگرافی را با روایت سرگذشت برخی مردان مسن سفیدپوست آغاز کرد، اما به‌مرور سراغ قشر‌های دیگر جامعه رفت و داستان زندگی افرادی با مشکلات و شخصیت‌های پیچیده‌تر را روایت کرد.

۱- فیلم استیو جابز

اگر تنها کمی اهل تکنولوژی باشید بدون شک استیو جابز فقید را می‌شناسید. بنیان‌گذار شرکت اپل که بدون شک یکی از تاثیرگذارترین افراد حوزه تکنولوژی به‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۳ فیلم دیگری با موضوعیت زندگی استیو جابز اکران شد که از لحاظ کیفیت فیلم استیو جابز با اختلاف از فیلم جابز که در سال ۲۰۱۳ اکران شد، بهتر است. این فیلم با اقتباس از روی کتابی با همین نام به نویسندگی والتر ایزاکسون، نویسنده و زندگی‌نامه‌نویس آمریکایی به تهیه‌کنندگی گایمون کاسادی و مارک گوردون توسط استودیو Legendary Pictures با بودجه‌ای ۳۰ میلیون دلاری تولید، ولی در گیشه‌ها نتوانست به فروشی بهتر از ۳۵ میلیون دلار دست پیدا کند. فیلم جابز در سال ۲۰۱۳ قصد داشت خلاصه‌ای از زندگی استیو جابز و دست‌آورد‌های مهم او به تصویر بکشد، ولی فیلم استیو جابز در سال ۲۰۱۵ بسیار دغدغه‌مندتر عمل می‌کند و نه‌تن‌ها به‌دست‌آورد‌های این چهره ماندگار می‌پردازد که قصد دارد گوشه‌ای از نکات تاریک و مشکلات زندگی شخصی استیو جابز را نیز به مخاطبان خود نشان دهد.

۲- فیلم چاپلین

زندگی پرچالش یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین چهره‌ها تاریخ سینما، یعنی چارلی چاپلین را به تصویر می‌کشد که در سال ۱۹۹۲ توسط ریچارد اتنبرا کارگردانی شده و رابرت داونی جونیور در آن به عنوان شخصیت اصلی به نقش‌آفرینی پرداخته است. این فیلم چاپلین را در دوران سالخوردگی نشان می‌دهد که ماجراجویی نفس‌گیر و باورنکردنی زندگی خود را برای نوشتن زندگی‌نامه خود به یاد می‌آورد؛ از ریشه‌های فقر زده تا موفقیت‌های جهانی‌اش. این فیلم با بازیگران بااستعداد و فوق‌العاده‌ای مانند جرالدین چاپلین (دختر واقعی چارلی چاپلین)، آنتونی هاپکینز، میلا یوویچ، کوین کلاین، دن اکروید و مریسا تومی در پانزدهمین سالگرد فوت این ستاره محبوب اکران شد.

۳- فیلم بازی تقلید

فیلم بازی تقلید فیلمی است که بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۴ به شمار می‌رفت و نه‌تن‌ها توانست جایزه انتخاب مردم به‌عنوان بهترین فیلم سال را کسب کند بلکه توانست نامزد کسب هشت جایزه اسکار و برنده این جایزه در بخش بهترین فیلم‌نامه اقتباسی سال شود. فیلمی که با اقتباس از روی کتاب Alan Turing: The Enigma اثر آندرو هاجس به تهیه‌کنندگی تدی شوارزمن توسط استودیو Black Bear Pictures با بودجه‌ای تنها ۱۴ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار عالی ۲۳۴ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کند. ایفای نقش بسیار هنرمندانه بندیکت کامبربچ در این فیلم قطعا یکی از بهترین نکات مثبت آن تلقی می‌شود که شما را به خوبی با داستان شخصیت اصلی فیلم همراه می‌کند.

۴- فیلم الویس

الویس، داستان زندگی اسطوره آمریکایی موسیقی، الویس پرسلی را از دوران جوانی تا ظهورش به عنوان یک ستاره راک اند رول در دهه ۵۰ روایت می‌کند، در حالیکه رابطه پیچیده او با مدیر برنامه‌هایش کلنل تام پارکر را نیز به تصویر می‌کشد. تجسم تماشایی باتلر از الویس، برای آشکار ساختن وجوه آشفته مردی که پشت چهره جاودانه این اسطوره راک پنهان شده است، کانون توجه را از ژست‌های مشهور او به صدای گرفته و فوق‌العاده‌اش تغییر می‌دهد و به این ترتیب جلوه‌ای انسانی به او می‌بخشد. علاوه بر این، خوانندگی پرشور و خارق‌العاده، طراحی صحنه، بازسازی رخداد‌های مشهور و گروه بازیگران جذاب و باورپذیر، این احساس را ایجاد می‌کند که گویی در حال تماشای مستندی از زندگی الویس هستیم. بازیگران فیلم هم آستین باتلر، تام هنکس، ریچارد راکسبرا، دیوید ونهام، کدی اسمیت-مک‌فی، لوک بریسی هستند.

بهترین فیلم‌های ژانر بیوگرافی سینمای جهان

۵- فیلم بلک بری

بلک‌بری فیلمی زندگینامه‌ای، درام، کمدی و براساس واقعیت است که درباره تاریخچه تلفن همراه بلک‌بری ساخته شده است. این فیلم اقتباسی از کتاب از دست دادن سیگنال: داستان پشت پرده صعود بی‌سابقه و سقوط شگفت‌انگیز بلک‌بری نوشته جکی مک‌نیش و شان سیلکاف است. فیلم «بلک‌بری» در رقابت جشنواره فیلم بین‌المللی برلین نامزذ جایزه خرس طلایی شد. این اثر مسیر رشد این کمپانی را نشان می‌دهد که باعث شد تا «بلک‌بری» به یک برند پرطرفدار تبدیل شود. این فیلم داستانی از صعود و سقوط این کمپانی پرمخاطب را روایت می‌کند. در این داستان، ذهنیت خالقین «بلک‌بری»، مشکلاتی که در عرضه این دستگاه پیش آمد و همچنین تأثیراتی که در جامعه و صنعت فناوری به‌وجود آورد، بررسی می‌شوند.


بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های کلاسیک سینمای جهان


۶- فیلم لاله

این فیلم سینمایی ایرانی یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های ایرانی به حساب می‌آید و جزو اولین فیلم‌های بیوگرافی در ایران است که به زندگینامه زنان پرداخته است. این اثر درباره زندگیِ لاله صدیق، یکی از قهرمانان حرفه‌ای مسابقات اتومبیل‌رانی در ایران است. در این فیلم، چالش‌ها و مشکلاتی که این راننده باسابقه در طول زندگی خود با آن‌ها روبرو شده به تصویر کشیده شده است.

۷- فیلم رفقای خوب

معرفی بهترین فیلم‌های بیوگرافی را با رفقای خوب ادامه می‌دهیم. این فیلم در ژانر بیوگرافی جنایی ساخته شده و داستان زندگی هنری هیل جوان را روایت می‌کند؛ مردی که طی سال‌های ۱۹۵۵ الی ۱۹۸۰ به کمک دوستانش تامی و جیمی پله‌های ترقی را یکی یکی طی کرده و از یک خلافکار خرده‌پا، تبدیل می‌شود به یکی از گنگستر‌های شهر نیویورک. رفقای خوب نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های بیوگرافی دنیا است، بلکه یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما نیز محسوب می‌شود. این فیلم نامزد دریافت ۶ اسکار شد و یکی از آن‌ها را نیز از آن خود کرد. رفقای خوب همچنین پنج جایزه بفتا دریافت کرد.

۸- فیلم ١٢ سال بردگی

این فیلم روایتگر داستان واقعی زندگی سولومون نورتاپ است. او شهروندی آزاد است که شغلی در واشنگتن به او پیشنهاد می‌شود، اما به‌محض رفتن به آنجا متوجه می‌شود که او را به‌عنوان برده فروخته‌اند. او ۱۲ سال بردگی می‌کند، انواع سختی‌ها و شکنجه‌ها را از سر می‌گذارند و بار‌ها برای آزادی تلاش می‌کند تا اینکه بعد از ۱۲ سال دوباره آزادی خود را به دست می‌آورد. فیلم «۱۲ سال بردگی» روایت رنج و درد بردگان است. تماشای این حجم از خشونت، بی‌رحمی و بی‌عدالتی ممکن است برای بعضی افراد آزاردهنده باشد.

۹- فیلم همیلتون

همیلتون برگرفته از کتابی با نام الکساندر همیلتون نوشته ران شرونو بوده که تنها اثر موزیکال فهرست بهترین فیلم‌های بیوگرافی نیز به شمار می‌آید. این فیلم روایتگر داستان زندگی الکساندر همیلتون، یکی از بنیان‌گذاران ایالات متحده است. همیلتون توانست نامزد ۱۶ جایزه تونی شود. همیلتون در سال ۲۰۲۰ توسط شبکه دیزنی پلاس به‌طور عمومی منتشر و توانست مورد استقبال منتقدین قرار گیرد. این فیلم بهترین پیشنهاد به کسانی است که به فیلم‌های موزیکال علاقه دارند.

۱۰- فیلم لورنس عربستان

لورنس عربستان فیلمی که همچنان پس از گذشت تقریبا شش دهه از اکران آن درمیان سینمادوستان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و همچنان درمیان فیلم‌های مورد علاقه آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. فیلمی که درباره فعالیت‌ها و تجربه‌های تی ئی لارنس، افسر پایه ارتش بریتانیا جریان دارد و کار‌های مهم وی در عربستان در زمان جنگ جهانی اول را به تصویر می‌کشد. لارنس به‌دلیل اطلاعات مهم و زیادی که درباره سیاست و ریشه‌های فرهنگی کشور‌های خاورمیانه دارد، موظف می‌شود تا درباره ساماندهی قبایل پراکنده عرب تحقیق کند تا بریتانیایی‌ها از کمک اعراب در آن زمان از جنگ‌جهانی اول بهره ببرند. کتاب هفت رکن حکمت اثر تی ئی لارنس که محل اقتباس اصلی این فیلم تلقی می‌شود داستان‌های این فیلم و در مجموع داستان‌ها و تجربیات وی در آن زمان را بازگو می‌کند.

فیلم لورنس عربستان فیلمی حماسی است که به عقیده بسیاری از منتقدین و اهالی سینما هیچوقت مانند آن در سینما تکرار نخواهد شد. این فیلم در بخش‌های مختلفی مانند بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی هنری، بهترین فیلم‌برداری، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین برنده جایزه اسکار شد و همچنین پیتر اوتول پس از نامزد شدن در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد دستش از این جایزه کوتاه ماند. فیلم لورنس عربستان در سال ۱۹۶۲ به تهیه‌کنندگی سم اسپیگل توسط استودیو Horizon Pictures با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۷۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها به نام خود ثبت کند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/ باغ‌نشینی بهاره رهنما در اصفهان

عکس/یانگوم در کنار پدر و مادر واقعی‌اش

واردات خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد!/ مردم به جایی رسانده‌اند که خودروی اسقاطی خارجی را به خودروی ملی ترجیح می‌دهند!

اینجا کسی به فکر مستاجر‌ها نیست/ افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها از فرودین ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳

۲۰ نکته درباره حواشی سریال هفت سر اژد‌ها

بازیگر پیش از انقلاب و مادر لیلا حاتمی درگذشت

رقابت درون خانوادگی اصولگریان در مرحله حساس؛ افشاگری‌های حساب‌شده شب انتخاباتی قالیباف و رائفی‌پور

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تتر چیست و چرا جای دلار را در ایران گرفته است؟

برای درمان نفخ شکم این داروی گیاهی را مصرف کنید

تمرین‌هایی برای تقویت حافظه و تمرکز

کشف بهترین راه برای افزایش طول عمر

بهترین زمان مصرف دانه چیا

از گران کردن بنزین تا واردات خودروهای دست دوم؛ راه حل ناترازی بنزین چیست؟/ متهمان اصلی معضل بنزین در ایران

فیلم/ سکانسی از بازی زری خوشکام در سریال هزار دستان علی حاتمی

ورود سامانه جدید بارشی به کشور

فیلم/ لحظه انفجار ایستگاه فشار قوی برق در کوهسنگی مشهد

شمار جانباختگان سیل در خراسان رضوی به ۱۲ تن رسید

پرونده فساد بزرگ فوتبال علنی شد

فیلم/ لحظه ترور یکی دیگر از رهبران حماس در البقاع لبنان

شهادت یکی از فرماندهان حماس در حمله پهپادی اسراییل در لبنان

فیلم/ انتقاد تند رضا رشیدپور درباره ممنوعیت اجرای DJ در رستوران‌های کیش

فیلم/ تخلیه برخی منازل در هاشمیه مشهد

فیلم/ ادعای عجیب کارشناس شبکه اینترنشنال درباره دلیل پاسخ‌ندادن اسراییل به حمله ایران

واکنش بیمارستان طالقانی به خبر خودداری از پذیرش مددجویان زندان اوین

پزشکان بدون کارتخوان متخلفند

نخستین پیشنهاد تمدید برای ستاره پرسپولیس

بازگشت حسن یزدانی به تیم ملی

با ارزان‌ترین سلاح پهپادکُش آشنا شوید: هر شلیک ۷هزار تومان

زری خوشکام: سی سال ممنوع‌الکارم کردند/ علی حاتمی را دق دادند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: لایحه حجاب گنجینه‌ای از جواهرات است

صعود نوشاد عالمیان از مرحله گروهی تنیس روی میز انتخابی المپیک

امام جمعه کرج: شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر صهیونیستی بود

فیلم/ اقدام عجیب فرماندار مشهد در اوج بحران سیل

محور کندوان-کرج یک‌طرفه شد

جنیفرلوپز و بن افلک جدا شدند

پست فلسفی علیرضا بیرانوند + عکس

آتش سوزی در تجریش تهران

هشدار سازمان هواشناسی به تهرانی‌ها

فیلم/ ویدیوی خداحافظی اشکان دژاگه با دنیای فوتبال

نخست‌وزیر اسلواکی جان سالم به در برد

قیمت شکر اعلام شد

خداداد افشاریان به سمتش بازگشت؟

فیلم/ ماجرای بازجویی و کتک‌خوردن مهران مدیری

خودروهای آفرود در معابر عمومی اجازه تردد ندارند

تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان روشن شد

زائران ایرانی از فردا به مکه می‌روند

این داروی گیاهی نفخ شکم را فوری درمان می کند

کمبود این ویتامین باعث خواب رفتن پاها می شود

سرنوشت خانم دکتری که دستور قتل شوهرش را داد

پیش‌بینی روند مثبت بازیابی اقتصاد چین

اعلام میانگین مبلغ مالیات ستانی از بازاریان

اولین تصویر از شاخص پیش‌بینی کننده تورم در ۱۴۰۳

فیلم/ اعتراف سرباز اسرائیلی به کشتن ۱۳ کودک فلسطینی

تعطیلی شنبه‌ها فرصتی تازه برای تجارت خارجی ایران

عکس/ آرایش عجیب و نامناسب مه‌لقا باقری

سکه در مرتبه دوم افت بازدهی

بیشترین و کمترین بازدهی نماد‌های بورس در هفته چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳