تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲۰ نظر

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان معتقد است: برخی از کشور‌ها اصولا از اینکه صلح بین آذربایجان و ارمنستان ایجاد و تثبیت شود ناراضی هستند. ترکیه قصد داشت از مسیر استان سیونیک ارمنستان که به زنگزور موسوم شده به باکو برساند.

ارمنستان و آذربایجان

اقتصاد۲۴-الهام علی‌اف می‌گوید آذربایجان و ارمنستان ممکن است بتوانند تا ماه نوامبر به توافق صلح با یکدیگر دست پیدا کنند. او البته توضیح داده که جزئیات چنین توافقی هنوز مورد بحث قرار نگرفته است. سه‌شنبه هفته گذشته ارمنستان و اذربایجان بر سر واگذاری چهار روستا به توافق رسیدند. در واقع ارمنستان تصمیم گرفته تا چهار روستای مرزی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی بخشی از آذربایجان بودند را بار دیگر به این کشور بدهد. آن‌ها برای اینکار به نقشه‌های دوران شوروی سرک کشیده‌اند و تکلیف چهار روستا یا به‌عبارت دیگر شهرک متروکه را روشن کرده‌اند.

حالا آن‌ها آماده هستند تا حدود مرزی جدید خود را تعیین کنند. خود تعیین مرز هم البته با خط و نشان‌های دو طرفه همراه است و ارمنستان را کمی نگران کرده. بر اساس اعلام باکو گروه‌های کارشناسی با روشن کردن مختصات جغرافیایی بر اساس مطالعات مرزی در حال انجام کار هستند. ارمنستان تاکید کرده که انتقال هر بخشی از خاک این کشور به باکو از اساس مردود است. در داخل ارمنستان تظاهرات‌هایی علیه تعیین مرز از سوی آذربایجان شکل گرفته. چهار شهرک متروکه که قرار است به آذربایجان بازگردانده شوند شامل اسکی‌بارای پایین، باغانیس ایروم، خئیرملی و گزلیجلی می‌شود که در دهه ۱۹۹۰ توسط نیرو‌های ارمنی تصرف شد. ساکنان قدیمی که اهالی آذربایجان بودند در آن تاریخ، خانه‌هایشان را در شهرک‌ها رها کرده و از منطقه گریختند.

طبق بیانیه‌ای که وزارت‌خارجه ارمنستان منتشر کرده، این واگذاری در عمل شامل دو و نیم روستا می‌شود، زیرا جمهوری آذربایجان پیش‌تر تا حدودی روستا‌های دیگر را تحت کنترل درآورده بود و عملا ارمنستان بر آن‌ها حاکمیت خاصی نداشته است. این روستا‌ها از آن نظر اهمیت دارند که به بزرگراه اصلی ارمنستان متصل می‌شدند که به سمت مرز با گرجستان می‌رود. این مسیر برای ارمنستان اهمیت تجاری دارد. جمهوری آذربایجان بازگشت روستا‌ها را به‌عنوان پیش‌شرط توافق صلح مطرح کرده بود.

 با محسن پاک‌آیین سفیر پیشین ایران در آذربایجان در خصوص توافق میان آذربایجان و ارمنستان به گفتگو نشسته‌ایم:

**ارمنستان حاضر شده تا چهار روستای خود را بر اساس اسناد دوران شوروی به آذربایجان واگذار کند. سابقه درگیری‌های بین دو کشور بیش از ۳۰ سال است. آیا تصمیمی که از سوی ارمنستان و آذربایجان گرفته شده؛ می‌تواند به استقرار صلح بین دو کشور منجر شود؟


بیشتر بخوانید:بازی مشترک روسیه و ترکیه در زمین باکو؛ تاثیرات جنگ غزه بر مناقشات قفقاز


بعد از اینکه طرفین یعنی آذربایجان و ارمنستان تمامیت ارضی یکدیگر را پذیرفتند و ارمنستان از حفظ قره‌باغ صرفه‌نظر کرد و قره‌باغ به جمهوری‌آذربایجان بازگشت و همچنین جمهوری‌آذربایجان هم از ادعای تاریخی خود را مبنی بر استان سیونیک صرفه‌نظر کرد و تمامیت ارضی ارمنستان را به رسمیت شمرد، این دو کشور به دنبال آن هستند تا مشکلات مرزی را حل کنند. یک کمیسیون مشترک مرزی نیز ایجاد شده است. در دوره حدود بیش از ۲۵ سالی که دو طرف با یکدیگر درگیر بودند و بخشی از اراضی جمهوری آذربایجان در اشغال ارمنستان بود، به‌طور طبیعی برخی از ارمنی‌ها به روستا‌های مجاور مهاجرت کرده بودند. الان که مساله تمامیت ارضی مطرح شده، جمهوری آذربایجان این ادعا را مطرح کرد که این چهار روستا در نزدیکی مرز گرجستان و شمال آذربایجان واقع شده، در تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، بر اساس اسناد بین‌المللی و منطقه‌ای قرار گرفته‌اند. ارمنستان موضوع را پذیرفت و چهار روستا به آذربایجان برگشت و این نوع تعاملات به استقرار صلح و پایداری صلح بین آذربایجان و ارمنستان کمک می‌کند. باید از این قبیل اقدامات که با حسن‌نیت طرفیت انجام می‌شود استقبال کرد.

باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد

واکنش ایران به توافق باکو و ایروان

**ما استقبال ایران را در خصوص توافق بین باکو و ایروان شاهد هستیم. اما به‌نظر می‌رسد برخی از کشور‌های دیگر منطقه، رویکرد متفاوتی به ماجرا داشته باشند. روسیه و ترکیه به‌عنوان دو بازیگر در این منطقه چه مواضعی دارند؟ آیا آن‌ها منافع خود را در ایجاد توافق و آرامش بین آذربایجان و ارمنستان می‌بینند؟

برخی از کشور‌ها اصولا از اینکه صلح بین آذربایجان و ارمنستان ایجاد و تثبیت شود ناراضی هستند. ترکیه قصد داشت از مسیر استان سیونیک ارمنستان که به زنگزور موسوم شده به باکو برساند. این مسیر ترانزیتی است و به جمهوری آذربایجان فشار می‌آورد و از باکو می‌خواست تا سعی کند دالان زنگزور از طریق نظامی باز شود. حالا که طرفین یعنی آذربایجان و ارمنستان تمامیت ارضی متقابل را پذیرفته‌اند، عملا اشغال زنگزور از دستور کار آذربایجان خارج شده و ترکیه از این مساله راضی نیست و از استقرار صلح بین دو کشور استقبال نمی‌کند. حتی اگر استقبالی به‌طور اعلامی داشته باشد، به طور اعمالی اگر امکان پیدا کند، در مسیر استقرار صلح اخلال ایجاد می‌کند.


بیشتر بخوانید: نگاهی به عوامل بحران‌ساز در قره‌باغ؛ از ترک‌ها و آذری‌ها تا حضور اسرائیل


روسیه مدت‌ها بود که در قفقاز حضور نظامی نداشت. اما به دلیل جنگ دومی که بین ارمنستان و آذربایجان رخ داد و به توافق مسکو منتهی شد، در منطقه قفقاز حضور نظامی پیدا کرد. با توجه به استقرار صلح دیگر نیازی به حضور نیرو‌های روسی نیست و آذربایجان هم از نیرو‌های روس خواسته تا از قره‌باغ خارج شوند. از این بابت روس‌ها هم نمی‌توانند از صلح راضی باشند.

از طرف دیگر کشور‌های فرا منطقه‌ای مثل آمریکا و فرانسه هم جزو ناراضی‌ها هستند. این دو کشور به دنبال انزوای روسیه هستند و تمایل دارند تا به‌نحوی با ارمنستان ارتباط نزدیک داشته باشند. به‌خصوص فرانسه قصد سلاح به ارمنستان را دارد که به‌معنی آن است که این کشور برای یک جنگ دیگر آماده شود. البته ارمنی‌ها خیلی استقبال نمی‌کنند. اقدامات تحریک آمیز فرانسه ادامه دارد و برخورد آذربایجان را هم باعث شده. کشور‌های غربی قصد دارند تا برای انزوا و کاهش تاثیر روسیه در قفقاز از مسیر ارمنستان وارد منطقه شوند. ارمنی‌ها هم این موضوع را متوجه شده‌اند و می‌شود اگر صلح بین ارمنستان و آذربایجان ایجاد نمی‌شد موقعیت بهتری برای حضور غربی‌ها ایجاد می‌شد که فعلا این امر میسر نشده است.

از طرف دیگر رژیم صهیونیستی است که یکی از فروشنده‌های اصلی سلاح به آذربایجان است هم جزو ناراضیان اصلی این قاعده است چرا که در صورت صلح فروش سلاح به آذربایجان کاهش پیدا می‌کند. علی‌رغم نارضایتی‌هایی که وجود دارد؛ شواهد نشان می‌دهد که ارمنستان و آذربایجان مصمم هستند تا مسیر صلح را دنبال کنند و این یک مسیر عاقلانه است. چرا که دو کشور در مسیر توسعه اقتصادی هستند و صلح به آن‌ها کمک خواهد کرد که این اتفاق بیفتد. ایران هم خواهان صلح در منطقه به ویژه قفقاز است و سعی دارد تا دو کشور مسیر همکاری را طی کند. نشستی که در تهران با عنوان ۳+۳ برگزار شد هم بر این موضوع تاکید داشت. قرار بود این نشست در ترکیه هم برگزار شود و امیدواریم ترکیه هم به کشور‌هایی که همکاری و صلح را به جنگ ترجیح می‌دهند بپیوندد.

**با وجود اینکه چهار روستا قرار است به اذربایجان سپرده شوند، اختلاف مرزی بر سر روستا‌های دیگر هنوز وجود دارد. آیا این به معنای آن است که صلح فراگیری رخ نخواهد داد و باید منتظر تنش‌ها و اختلاف‌های مرزی میان اذربایجان و ارمنستان باشیم؟

بین دو کشور که سالیان دراز با هم در جنگ بوده‌اند به طور طبیعی اختلاف مرزی وجود دارد و سالیان درازی طول می‌کشد تا حل شود. باید مذاکره رخ دهد و صحبت شود و بر اساس اسناد و منافع طرفین در نهایت می‌تواند گفتگو‌ها به نتیجه برسد. اینکه انتظار داشته باشیم در مدت کوتاهی حل شود، من بعید می‌دانم. ممکن است در مدتی که دو کشور درحال مذاکره بر سر مرز‌ها هستند، درگیری‌های مرزی هم رخ بدهد. اما این‌ها به معنی ایجاد یک جنگ فراگیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان نخواهد بود. چنانچه درگیری مرزی دیگری اتفاق بیفتد یا اختلافات تشدید شود، کمیسیون‌های مرزی دو کشور فعال می‌شود و سعی خواهند کرد مشکل را حل کنند. من پیشبینی جنگ جدید فراگیری بین آذربایجان و ارمنستان را ندارم و مسیر را مسیر صلح می‌دانم. معتقدم کشور‌های منطقه و حتی کشور‌های ناراضی باید تلاش کنند تا صلح اتفاق افتاده و تقویت شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد؛ تاثیر کشور‌های فرامنطقه‌ای در قفقاز کمتر شده و به نفع همه کشور‌های منطقه به‌ویژه کشور‌های عضو ۳+۳ خواهد بود.

منبع: خبر آنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۳
علی
4
29
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
آقای سفیر سابق به نظر میرسد خیالات خود را اعلام میکند که از واقعیت بدور است و آنچه مسلم است ارمنستان تصمیم گرفته ضمن صلح با آذربایجان از انزوای سیاسی، اقتصادی و ژئوپلتیک خارج شود که این خود مستلزم همراهی با ترکیه هست و به نظر میرسد در پروژه ای بزرگتر تمام دولتهای غربی و حتی چین تلاش خواهند کرد که مسیر مواصلاتی نخجوان به باکو به گونه ای بازگشایی خواهد شد که همراه با صلح و مناسبات عادی بین ارمنستان و آذربایجان میسر شود و صد البته با این عمل ارمنستان با قرارگیری در کریدور شرق به غرب سود اقتصادی و سیاسی بسیاری خواهد برد
محمد
1
2
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ترکیه را خودمان کلفت کردیم
اصلان
واقع بین بایدباشیم،توبازارایران ۳نوع جنس داریم،اصلی چینی ترک
قطب توریست جهان ترکیه هست
قدرت نظامی خوبی هم داره
سیاستمدارانشون عملکردخوبی دارن
دیگه چی میخوای...
یول آشان
4
1
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ چرا از سفیر در مورد این۴ روستا
که ارمنستان به آذربایجان بخشیده
در مورد ژئوپولیکی و استراتژیکی برای ایران دارد سوال نکرده؟
حسین
3
1
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
این خیال خوش باورانه است که بگوییم علیف دست اززنگزوربرداشته وبه صلح فکرمیکندزهی خیال باطل چون درحال حاضرسمش پرزورنیست کوتاه آمده ومنتظریک فرصت طلایی است تاباکمک اربابش اردوغان یک شبه به زنگزورحمله وایران ماراآچمزقراردهد بهرحال به قول وقرارها هیچگونه اعتمادی نیست
ازاد
4
3
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
نصف ارمنستان مال ازربایان است و باید پس گرفته شود
آذربایجان
2
5
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
متوجه نمیشم چرا عرمنستان را ارمنستان ولی بجای جمهوری آذربایجان اسم باکو پایتخت رو مینویسید، اینکه بی عرزه هستید درش شکی نیست ولی چرا اسم آذربایجان براتون قابل پذیرش نیست
علی
2
5
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
آقای پاک آیین حافظ منافع جمهوری آذربایجان در ایران بوده و هست نه سفیر ایران! دقیقا مثل عباس موسوی. از این به بعد مسیر ایران به گرجستان به طور کامل در اختیار آذربایجان و صهیونیسم قرار می‌گیرد و این خیانت را برخی از نفوذی ها چندین سال هست آرزو می کنند.
مصطفی
3
2
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
انگار اقای سفیر خوابها و توهمات خودشو داره به خورد مردم میده.یه کم واقعبین باش سفیر جان
ایرانی
0
1
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ارمنستان در حال یک پوست اندازی تاریخی و گذر از ارمنستان اسطوره ای به ارمنستان واقعی هستش که از طرفی نیازمند همکاری و مدارا با همسایگان و از طرف دیگر ارتباط با دنیای خارج از حوزه نفوذ روسیه و نمایان شدن به صورت یک کشور مستقل هستش عصر فعلی در تاریخ ارمنستان به عنوان نقطه عطف پیشرفت این کشور خواهد بود و به احتمال زیاد در صورت موفقیت ارمنستان ،شاهد شروع سرمایه گذاریهای خارجی و رونق اقتصادی این کشور در آینده خواهیم بود
مهران زنجانلی
0
6
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
به کوری چشم مخالفان همه اراضی اشغالی آذربایجان آزاد خواهد شد .
فرلنسه الکی خودشو خسته می کنه ، چون نمیتونه هیچ غلطی بکنه .
فرانسه خیلی حقیرتر از این حرفهاست که بتونه با ارسال سلاح ارامنه رو تحریک کنه .
ناشناس
0
4
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
شما هم زیاد خودتون را ناراحت نکنید وبزارید توافق وصلح کنند .
بی
3
3
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
به نظر میرسد این تحولات فقط برای منزوی کردن ایران میباشد در صورت تحویل چهار روستای یاد شده به اذربایجان یا بهتر بگویم اسراییل
راه مواصلاتی ایران از ارمنستان به گرجستان و روسیه یا دریای سیاه کاملا در اختیار اسراییل می افتد
ناشناس
3
1
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
به نام خدا سلام
عمال امریکا ناتوان در برقراری مسیر حمله دورهواییه حال از جهت اوکراین تایوان اسرائیل سعی درتضعیف وتحقیر قدرت چین روسیه ایرانه
ایوب
0
2
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
سفیر سابق ایران برای خوش آمدنش به مقامات‌ کشورشان از کفتن حقايق سرباز می‌زنند آیاسفیر نمی‌داند خود ارمنستان راضی به باز شدن جاده مواصلاتی میان آذربایجان شمالي و نخجوان را دارد چون اگر دالان زنگزور تحت هر شرایطی باز شود بیشترین نفع را خود ارمنستان خواهد برد چون قرار گرفتن در وسط جاوه تجاری شرق وغرب باعث ایجاد شرایط استثنایی تجاری امنيتي و دستاورد سیاسی نیز برایشان خواهد داشت واغای سفیر از گفتن حقيقت که دالان زنگزور دیر یا زود باز می‌شود واولین راضی ارمنیان هستند بغیر ار ایران هیچ گشوری نه در غرب ونه در شرق مخالف این طرح اقتصادی نیستند
ناشناس
1
1
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
سر زمین هایی هم که از ایران تصرف کردن ، دریای خزر و ....باید به وطن اصلیش بر گردد .
ناشناس
0
0
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کل دنیا دارن ایران رو دور می‌زنند و مسئولین‌ما در‌ خواب نازند
ناشناس
0
0
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
آذربایجان ، ارمنستان، گرجستان ، استان های شمالی ایران!!!!!
علی
0
0
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
رسانه های فارس زبان خیلی مغرضانه با این مناقشه دو کشور برخورد می‌کنند تا جائیکه هیچوقت در مقابل ارمنستان از کلمه آزربایجان استفاده نکرده و بجاش باکو مینویسن ...
تایماز
0
0
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جنگ آذربایجان و ارمنستان چهره واقعی و شیطانی بعضی از آدمها را کامل نمایان کرد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه های گیلان در فصل بهار

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت

فیلم/پاسخی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ایش داد

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

بررسی ادعای وزیر صمت؛ آیا اروپا طالب خودروی ایران است؟!/ در شراکت با خودروسازان چین، نباید مصرف کننده صرف باشیم

بلومبرگ: سرمایه‌گذاری در بورس ایران هیچ ریسکی ندارد

عکس/ بازیگر جوان سینما در بیمارستان

عکس‌های جدید سحر قریشی در خیابان های آمریکا

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین تفرجگاه‌های مازندران در فصل بهار

عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین D

شهریه مدارس غیرانتفاعی در سال ۱۴۰۳_۱۴۰۴ چقدر است؟/ کاسبی از آموزش برای رهایی از حصار دولت!

استقبال اوسمار از بانویی که باسرطان می‌جنگد + عکس

رئال مادرید قهرمان لالیگا شد

پیام اینستاگرامی امیر قلعه‌نویی با قلب قرمز + عکس

ربایندگان یسنا به جرم خود اقرار کردند

عکس/ رونمایی خانم بازیگر از لباس عروسش

نقش رستم غرق شد

فیلم/ حرف‌های شوکه‌کننده یک کارشناس روی آنتن تلویزیون

وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس است

عکس/ خسارت های شدید بارش تگرگ به خودروها در یک شهر ایران

داور ۲ بازی حساس پرسپولیس و استقلال مشخص شد

فیلم/ پخش اذان در پخش زنده شبکه بی‌بی‌سی‌ فارسی

هوادار خاطی سپاهان ۱۰ سال محروم شد

معاملات مسکن در تهران با بیت‌کوین

نرخ گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل

انتشار متن نامه شهید سردار زاهدی به رهبری

فیلم/ وضعیت عجیب خیابان‌های اهواز یک روز پس از بارندگی شدید

مهمان ویژه نکونام در کمپ حجازی چه کسی بود؟ + عکس

قطار سریع‌السیر یزد حذف شد

علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد

سیل نان مردم جنوب کشور را تهدید می کند

واکنش سپاهان به بیانیه پرسپولیس

فیلم/ رودخانه دز طغیان کرد

فیلم/ خواننده‌های مورد علاقه استاد شجریان

هشدار مهم هواشناسی به تهرانی‌ها

آخرین خبر از تاکسی‌های برقی تهران

آذری جهرمی خطاب به مالک شریعتی: امنیتی‌ها مثل شما دهن لق نیستند

افزایش سرسام آور قیمت این محصول ایران خودرو

فیلم/ روایت گوینده اخبار هواشناسی درباره درآمد ماهیانه‌اش

عکس/ بازیگر جوان سینما در بیمارستان

سمت دقیق همسر رئیسی مشخص شد

فیلم/ ازدواج عروس ۸۵ ساله ثروتمند با پسر ۲۵ ساله در ایران

ماجرای جدول ادعایی در مورد نرخ تورم چیست؟

سقوط ۷ دکل فشار قوی برق در مسیر آبادان-ماهشهر

اطلاعیه سپاه درباره بازداشت عوامل یک گروه تروریستی

جزییات تازه از پرونده یسنا

فیلم/ قیمت‌های عجیب واحدهای مسکونی در افغانستان

عکس/ میز غذای خاندوزی و وزرای دولت‌های عربی

فیلم/دریاچه زریبار پس از بارش‌های اخیر

نحوه پیگیری وام ازدواج با کد ملی

اینفوگرافی/آمار حوادث کارگری در سال ۱۴۰۲

مسابقات آفرود در قزوین

معرفی جدیدترین خودروی فراری با قدرت و ظاهری عجیب + عکس

طراحی آیفون ۱۶ لو رفت + عکس

فیلمی از وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی که وایرال شد

فیلم/دفاع جانانه سردار رادان لایحه عفاف و حجاب

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت