تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

ابهامات قرارداد ۲ میلیارد یورویی شهرداری تهران با چین/ ماجرای آبستراکسیون در جلسه شورای شهر تهران چه بود؟

شورای شهر ششم از همان روز‌های نخست که ناچار شد علیرضا زاکانی را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کند، به‌خوبی می‌دانست که در آینده با این انتخاب چالش‌های زیادی با شخص شهردار تهران خواهد داشت، اما زاکانی باید به‌عنوان شهردار تهران انتخاب می‌شد؛ درست همانند سال ۸۴ که محمدباقر قالیباف باید شهردار تهران می‌شد.

ابهامات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران با چین

اقتصاد۲۴- به هر حال از زمان حضور زاکانی در بهشت، تعدادی از اعضای شورای ششم، به صراحت با هر نیتی راه‌شان را از او جدا کردند و به عنوان منتقدان شهردار تلاش کردند تا هرازچندگاهی در برابر اقدامات او ایستادگی کنند، اما این اقدامات هرگز خروجی‌ای برای شهر تهران نداشت و از قضا در آینده نه‌چندان دور مشخص خواهد شد که این مدیریت کنونی چه میزان چوب حراج به سرمایه‌های شهر تهران زده‌اند تا هزینه‌های جاری شهر را تامین کنند.

تحفه چینی زاکانی به شهر تهران

سال گذشته علیرضا زاکانی دو بار به همراه برخی از اعضای شورای شهر و مدیرانش به چین سفر کرد. طولانی بودن این سفر مورد انتقاد شورای شهر تهران واقع شد؛ بنابراین او در جلسه‌ای به تشریح عملکرد خود از این سفر پرداخت. او در ۱۵ بهمن‌ماه درباره دستاورد این سفر گفت: «قرارداد‌های منعقدشده از این سفر قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل و نقل، ۵۷۹ میلیون یورو در حوزه زباله‌سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی است. همچنین بسته خودرویی سفر اخیر شامل ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی‌بلند برای مسیر فرودگاه و بخش‌های مشابه است.»

بعد از انعقاد این قرارداد‌ها در اسفندماه سال ۱۴۰۲ مجوز قرارداد به ارزش دو میلیارد یورویی توسط شورای شهر صادر شد که در نوع خود به دلیل ارزش ریالی آن بی‌نظیر بود. حال بعد از گذشت دو ماه از صدور این مجوز، یک فعال رسانه‌ای جزئیات قرارداد خرید اتوبوس‌های برقی شهرداری تهران از یک شرکت مهندسی ساختمانی را افشا کرده است.

قراردادی که از قضا هنوز در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار نگرفته است و حتی در جلسه روز گذشته که شهردار تهران حضور داشت نیز اطلاعاتی درباره محتوای آن بیان نشد. انتقادات اعضای شورای شهر تهران نسبت به این موضوع موجب شد تا صحن شورای شهر تهران در روزی که روز شورا‌ها بود، متشنج شود؛ به‌طوری‌که برخی از اعضای شورای شهر تهران نه در جایگاه نماینده مردم بلکه به‌عنوان نماینده شهرداری تهران به سوالات و انتقادات مطرح‌شده درباره قرارداد غیرشفاف به همکاران خود پاسخ دهند؛ رویه‌ای غیرمرسوم با دیدگاه کاملاً سیاسی که جایگاه شورا‌های شهر تنزل می‌بخشد.

در این میان برخی از اعضای شورای شهر تهران به نشانه اعتراض زمانی که علیرضا زاکانی، شهردار تهران شروع به سخنرانی کرد، صحن شورا را ترک کردند. این اقدام در راستای از حدنصاب انداختن جلسه شورای شهر تهران ارزیابی می‌شود، اما تعداد نمایندگان معترض به اندازه‌ای نبود که جلسه از حد نصاب قانونی بیفتد.


بیشتر بخوانید:فیلم/واکنش به افشای قرارداد‌های واگن از چین با شهرداری تهران


سوده نجفی، جعفر شربیانی، ناصر امانی، مهدی اقراریان، سیدجعفر تشکری‌هاشمی، مهدی عباسی و علی‌اصغر قائمی از اعضایی بودند که همزمان با قرار گرفتن زاکانی در پشت تریبون، صحن شورا را ترک کردند. علیرضا زاکانی شهردار تهران در این جلسه به جای معاون خود به پشت تریبون شورای شهر رفت و ضمن رد اتهامات وارد شده به قرارداد برای واردات اتوبوس برقی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، دستگاه‌های امنیتی و بانک مرکزی صفر تا صد موضوع را می‌دانند، گفت: «قرارداد ما در چین کاملاً مشخص است و کسی که احتمالاً کلاه بر سرش رفته باید در دادگاه پاسخ دهد. مواردی که مطرح‌شده ۱۰۰ درصد غلط بوده است. چهار ماه زمان تحویل تعهد چینی‌هاست که پس از دریافت پیش‌پرداخت انجام خواهد شد. عده‌ای می‌خواهند کار در شهر انجام نشود، اما انجام شد.»

بازی زاکانی در زمین حمل و نقل تهران

مشکلات حمل و نقل عمومی شهر تهران و خرید اتوبوس توسط شهرداری تهران مدت مدیدی است که به موضوع مهم و اختلاف‌برانگیز شورای شهر تهران با شهرداری تهران تبدیل شده است. شهردار تهران در این باره چندین تذکر داشته، اما هرگز پاسخ صریحی در این باره نداشته است. اما یکی از حاشیه‌های مهم زاکانی در حوزه تامین حمل و نقل عمومی، عدم همکاری او با خودروسازان داخلی است. به همین دلیل او با بهانه اینکه خرید از خارج مقرون‌به‌صرفه است، قراردادی غیرشفاف با چینی‌ها بدون برگزاری مناقصه و طی شدن روند قانونی طی کرده است.

پشت‌پرده این قرارداد دو میلیارد یورویی با توجه به اخبار منتشرشده از آن توسط یک فعال رسانه‌ای این بیم را ایجاد می‌کند که خروجی آن می‌تواند منجر به فساد بزرگ در شهرداری تهران باشد. هرچند براساس ادعای شهردار تهران اگرچه اعضای شورای شهر تهران در جریان امور نبودند، اما بخش‌های دیگر از آن مطلع بودند. شواهد مؤید آن است که زاکانی این قرارداد غیرشفاف را با حمایت جریان خاصی از او منعقد کرده است؛ جریانی که او را شهردار کرد و موفق شد قانون را برای انتخاب او با استثنا همراه سازد.

عده‌ای اصرار به سیاسی نشان دادن اعتراض ما دارند

مهدی عباسی، عضو ششمین دوره شورای شهر گفت: «ما موظف هستیم آنچه به نظرمان ایراد دارد را با صدای بلند اعلام کنیم. تا زمانی که اطلاعات کامل در اختیارمان قرار نگیرد، نمی‌توانیم بگوییم مسئله‌ای خوب یا بد است و به‌طور مشخص راجع به سلامت یا عدم سلامت آن صحبت کنیم. همه می‌دانیم که تهران واگن مترو و اتوبوس احتیاج دارد. ظرفیت داخلی تولید هم اشباع است و توان تامین این نیاز را ندارد. آیا این وضعیت به ما اجازه می‌دهد که هر طور خواستیم عمل کنیم؟ قطعاً پاسخ منفی است. ما باید در کمال دقت و با بررسی‌های کامل، منافع بیت‌المال و مردم را در نظر بگیریم و محصولی را خریداری کنیم که ماندگار، دارای پشتیبانی مناسب و منطبق با دانش فنی کشور و از لحاظ قیمتی نیز رقابتی باشد.»


بیشتربخوانید:تیغ جراحی بر طرح ترافیک تهران


او ادامه داد: «ما قرارداد را در اختیار نداریم. حتی نمی‌توانیم بگوییم آنچه در حال حاضر از سوی یک فعال رسانه‌ای منتشر شده، درست یا نادرست است. آقای زاکانی دو سفر به چین رفتند، اما نمی‌دانم این قرارداد در کدام سفر بسته شده است. مسئله این است که طرف مقابل، اصرار به سیاسی نشان دادن این بحث‌ها دارد. ما شورای شهر تهران هستیم. وظیفه داریم تردد درون‌شهری مردم را تسهیل کنیم. دعوای سیاسی با کسی نداریم، چون به نگاه فنی خود اعتقاد داریم. باید با همین بررسی‌های فنی بگوییم این مسئله خوب است یا بد. وقتی ما به این لایحه اعتراض کردیم، یعنی سوالات بی‌پاسخی وجود دارد. عضو شورای شهر باید مطمئن شود که دارایی مردم در جای مناسب خود هزینه می‌شود.»

خرید اتوبوس امنیتی نیست که انتشار اطلاعات آن میسر نباشد

حمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای پنجم شهر تهران در واکنش به قرارداد منعقدشده توسط شهرداری تهران، با بیان اینکه گویا حساسیت‌ها و نظارت‌ها بر عملکرد مدیران و مسئولان به صورت خودی و غیرخودی تقسیم می‌شود، به هم‌میهن گفت: «اصولاً اگر شهرداری بخواهد قراردادی با رقم بالا منعقد کند باید مجوز آن توسط نهاد‌های بالادستی صادر شود این موضوع روز گذشته توسط یکی از اعضای شورای ششم نیز بیان شد که باید قرارداد با این رقم بالا توسط هیئت دولت منعقد می‌شد.»

او ادامه داد: «شورای اقتصاد در سال ۱۳۹۵ خرید دو هزار واگن را تصویب کرد و اعتبارات آن را در اختیار وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) قرار داد. حتی شهرداری وقت در روند برگزاری مناقصه هیچ نقش و دخالتی نداشت و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها مسئولیت برگزاری آن را برعهده داشت. اما گویا این حساسیت‌ها تنها برای تفکر و جریان سیاسی خاصی وجود دارد و برای جریان موافق که با ساختار اصلی همراه است، این حساسیت‌ها حاکم نیست و نظارت نیز بی‌معنا است. در این قرارداد حتی ناظر بر عملکرد شهرداری تهران یعنی شورای شهر نیز اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و این نشان‌دهنده این است که با جریان خودی خیلی سخاوتمندانه برخورد می‌شود و چارچوب‌ها و ممنوعه‌ها بی‌معناست.»

این کارشناس در حوزه حمل و نقل با بیان اینکه در این قرارداد یک روال غیرمعمول رخ داده است که به منافع شهر و مردم آسیب می‌رسد، در پاسخ به اینکه به نظر شما با توجه به حواشی کنونی و ابهامات قرارداد مذکور آیا در نهایت اتوبوس برقی وارد کشور خواهد شد یا نه؟ اعلام کرد: «اینکه این قرارداد در نهایت منجر به واردات اتوبوس‌های برقی به شهر تهران شود یا نه، یک مسئله مهم است، اما مهمتر این است که این واردات به چه شکلی انجام شود، برای شهر و مردم مناسب‌تر است. از محتوای این قرارداد اطلاعات درستی منتشر نشده است به‌طوری‌که حتی دستگاه ناظر بر آن نیز از جزئیات آن بی‌اطلاع است بنابراین با توجه به غیرشفاف بودن آن و توجیهات تحریمی باید نگران باشیم. خرید اتوبوس خرید امنیتی نیست که انتشار اطلاعات آن میسر نباشد.»

علیخانی معتقد است باید خرید اتوبوس در فرایند مناقصه عمومی اعلام می‌شد شاید شرکت‌های دیگر با قیمت مناسب‌تر می‌توانستند نیاز موجود را برآورده کنند. اما وقتی خرید اتوبوس انحصاری و محدود می‌شود باید به روند آن مشکوک بود. خرید به مبلغ ۲ میلیارد یورویی پنهان‌شدنی نیست و طبیعی است که نسبت به اجرای آن بدبین بود که آیا در نهایت شاهد واردات اتوبوس هستیم یا نه؟

منبع: هم میهن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکسی از وزیر ارشاد در فاصله دو هفته پس از سانحه سقوط بالگرد

فیلم/ لحظه ورود محمود احمدی نژاد به ستاد انتخابات

عکس/حلقه کوچک حامیان احمدی‌نژاد در ستاد انتخابات

عکس/ استوری عجیب سپهر حیدری

عکس های یادگاری فرشاد فرجی و همسرش با جام قهرمانی!

عکس/ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری یا استندآپ کمدی؟!

پرترافیک‌ترین روز ثبت نام کاندیدا‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

عکس/نقد سعید حجاریان به ثبت‌نام فله‌ای نامزد‌های ریاست جمهوری

عکس/توییت عجیب داوری درباره ثبت نام احمدی نژاد

اینفوگرافی/نگاهی به هک سامانه‌های ایرانی در دولت سیزدهم

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/حسن نوروزی هم از انتخابات جا نماند

عکس/حضور خبرنگاران چینی در ستاد انتخابات وزارت کشور

بایننس کوین چیست؟/ توکن اصلی بزرگترین صرافی رمزنگاری جهان

دکترای دور برگردان با «هیاهوی خیابانی» آمد؛ آیا سومین ردصلاحیت در انتظار محمود احمدی نژاد است؟

عکس/ رویانیان هم وارد گود انتخابات شد

زنان اصولگرا در میدان انتخابات؛ ثبت نام زهره الهیان مدیون تلاش‌های زنان ایرانی و کنشگران جنبش زنان

رونمایی از نخستین سکوی تامین مالی جمعی ارزی-ریالی کشور/ افزایش سقف تأمین مالی جمعی به ۵۰ میلیارد تومان

تکلیف انتخاباتی سعید محمد چیست؟

اینفوگرافی/ کاری که ابراهیم رئیسی با سفره مردم کرد!

عکس/ثبت نام وحید جلال زاده در انتخابات ریاست جمهوری

عملکرد شاخص بورس در روز‌های ثبت‌نام و تایید صلاحیت‏‏‏‏ نامزد‌ها

پژو پارس تمام شد، این ۳ خودرو را ببرید!

فیلم/اسحاق جهانگیری؛ من اصلاح طلبم، ولی ملی فکر می‌کنم

مدافع پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

فیلم/گفتگوی کوتاه رهبرانقلاب با سیدحسن خمینی

سرنوشت خودروی معروف احمدی نژاد چه شد؟

فیلم/پخش زنده سخنان رهبر انقلاب درباره انتخابات در ستاد انتخابات وزارت کشور

اعلام شرایط و زمان توزیع لاستیک خودرو در سال جاری

فیلم/ ثبت نام علی آذری در انتخابات ریاست جمهوری

اعلام مبلغ و زمان واریز یارانه نقدی خردادماه

فیلم/رهبر انقلاب: در رقابت‌های انتخابات اخلاق حاکم باشد

سردرگمی در تاریخ قطعی واریز سود سهام عدالت

فیلم/ الیاس نادران: به نفع هیچکس کنار نمی‌روم

فیلم / وعده تعیین رئیس جمهور شایسته برای ملت ایران توسط رهبری

خودرو‌های وارداتی بدون مشتری باقی ماندند

مهمانان مراسم شب سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

دلار یا طلا؛ بازدهی کدام یک از بازارها بیشتر است؟

این زن اولین رئیس جمهور تاریخ مکزیک است +عکس

راه اندازی تالار ارز اشخاص در مرکز مبادله

نفت در مسیر ارزان شدن

جواد نکونام ۵ میلیارد تومان جریمه شد! + سند

یک انتصاب تازه در منطقه آزاد ماکو

فیلم/ رهبر انقلاب: دلم برای رئیسی سوخت

چگونه در بورس سرمایه هایمان را به تاراج بردند

چرا ارز چند نرخی است؟

عکس/دعوت از قالیباف برای ثبت نام در انتخابات

فلاحت پیشه: دچار ابتذال سیاسی شده‌ایم!

وام ۴۰۰میلیونی برای کدام دهک‌های درآمدی است؟

پدر اسطوره شناسی ایران کیست؟

واریز «وام ازدواج» فرزندان بازنشستگان کشوری

رهبر انقلاب:طوفان الاقصی در وقت خود اتفاق افتاد

افزایش رقم کمک هزینه معیشتی برای این خانوار‌ها

اینفوگرافی/ یک کارگر چقدر باید کار کند تا پول آیفون بدهد؟

عکس/ نوه‌ها و نبیره‌های امام (ره) در یک قاب

نوسان تازه قیمت‌ها در بازار ارز

۸ هزار خانه خالی از سکنه در شهر پرند مانده

رهبر انقلاب: باید از ابعاد شخصیت امام خمینی (ره) بهره‌مند شویم

لحظۀ ورود رهبر انقلاب به مرقد مطهر امام خمینی (ره)

فیلم/متفاوت ترین کاندیدایی که در انتخابات ثبت نام کرد

بررسی عملکرد شاگردان جواد نکونام در لیگ بیست‌وسوم