تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

پدر معماری جهان کیست؟

لویی سالیوان (Louis Sullivan)، معمار آمریکایی متولد ۳ سپتامبر سال ۱۸۵۶ میلادی در شهر بوستون واقع در ایالت ماساچوست ایالات متحده آمریکا بود. او به عنوان «پدر معماری مدرن» مشهور است.

پدر معماری جهان کیست؟

اقتصاد۲۴- مریم آیتی: «لویی سالیوان» معمار بزرگ آمریکایی و «پدر معماری مدرن» توانست با تفکرات و عقاید منحصربه فردش تحولی شگرف در هنر و صنعت معماری به وجود آورد و تاثیرات عمیق او بر کسی پوشیده نیست. 

زندگینامه لویی سالیوان

لویی سالیوان (Louis Sullivan)‏، معمار آمریکایی متولد ۳ سپتامبر سال ۱۸۵۶ میلادی در شهر بوستون واقع در ایالت ماساچوست ایالات متحده آمریکا بود. از وی به عنوان پدر آسمانخراش‌ها و همچنین پدر مدرنیسم یاد می‌شود.

لویی سالیوان (Louis Sullivan) گرچه تحصیلات پراکنده‌ای در حیطه‌های مختلف داشت، اما جوانی نابغه بود. وی در سال ۱۸۷۲ میلادی و در سن ۱۶ سالگی از دبیرستان فارغ التحصیل شد و در MIT (موسسه فناوری ماساچوست و تنها مدرسه‌ی معماری آن دوران – دانشگاه هنر پاریس) پذیرش گرفت، اما بی‌قراری و شور و هیجان وی باعث شد در پایان همان سال از مدرسه انصراف دهد و دو دوره کارآموزیِ کوتاه مدت را گذراند.

وی در ابتدا در نزد معماری به نام فرانک فورنس (Frank Furness) در فیلادلفیا مشغول به کار شد. رکود اقتصادی سال ۱۸۳۱ میلادی، بسیاری از زحمات فرانک فورنس (Frank Furness) را بر باد داد و او به واسطه مشکلات مالی مجبور به اخراج سالیوان شد.

بد نیست بدانید از فرانک فورنس (Frank Furness)، معمار آمریکایی چیزی در حدود ۶۰۰ ساختمان بر جای مانده است. پروژه‌هایی چون ساختمان Provident Life & Trust Company در فیلادلفیا، بانک جرارد تراست اکسچنج، ایستگاه راه آهن براد استریت، مهمانسرای برین ماور و…

بعد از آن سالیوان به شیکاگو رفت تا در جریان ساختمان سازی آن شهر که پس از وقوع یک آتش سوزی گسترده در سال ۱۸۷۱ میلادی آغاز شده بود، شانس خود را بیازماید. 

سالیوان در نزد مهندس معماری به نام ویلیام لوبارون جنی (William LeBaron Jenney) مشغول به کار شد. ویلیام لوبارون جنی (William LeBaron Jenney)، معمار آمریکایی قرن نوزدهم میلادی نیز در پاریس تحصیل کرده بود و در شهر شیکاگو واقع در ایالت ایلینوی ایالات متحده آمریکا مشغول به کار شده بود. وی برای نخستین بار از تیرچه‌های فولادی در ساختمان سازی مرتفع استفاده کرد و یکی از معماران مکتب معماری شیکاگو بود.

در تابستان سال ۱۸۷۴ میلادی، لویی سالیوان (Louis Sullivan) به اروپا سفر کرد و در مدرسه Beaux- Arts پاریس ثبت نام کرد؛ جایی که در آن یک سال ماند و گشت و گذار کوتاهی به فلورانس و رم داشت. پس از بازگشت به شیکاگو، در حالی که هنوز هجده سالگی اش تمام نشده بود دوره‌های کوتاهی را به عنوان نقشه‌کش در چندین دفتر معماری در کنار معماران مختلفی گذراند تا اینکه در سال ۱۸۷۹ دانکمار ادلر (Dankmar Adler) مهندس و معمار آمریکایی مشهور آن زمان، سالیوان را استخدام کرد و یک سال بعد او را در شرکت خود شریک کرد. این اتفاق سرآغاز دوران پیشرفت و موفقیت سالیوان بود.

ثمره همکاری ۱۵ ساله‌ی او بادانکمار ادلر، بنای بیش از ۱۰۰ ساختمان در شهر‌های شیکاگو، نیویورک، سنت لویی و بوفالو بود که از نظر زیبایی شناسی، علاوه بر ظاهری مدرن، دارای تزئینات نیز بودند. 

از جمله بنا‌های ساخته شده توسط آن‌ها می‌توان به طرح و اجرای تالار سخنرانی شهر شیکاگو در سال ۱۸۸۹ میلادی اشاره کرد که در پایان پروژه، سالیوان و آدلر طبقه بالای این ساختمان را به عنوان آتلیه خود انتخاب کردند. 

از دیگر موفقیت‌های این دو شریک می‌توان به طراحی و ساخت ساختمان واگن سازان (Wainwright Building) در سنت لویی اشاره کرد که اولین آسمانخراش تاریخ معماری جهان به شمار می‌رود.

لویی سالیوان اولین معماری است که روش صحیح استفاده از اسکلت فلزی در ساختمان‌های بلند و مزایای آن را به طرز بهینه‌ای مورد استفاده قرار داد. 

از آنجایی که در ساختمان‌هایی که با اسکلت فلزی بنا می‌شوند معمولاً غیر یک یا دو دهنه دیوار برشی در سایر نقاط ساختمان نه تنها عضو باربری وجود ندارد که به عنوان مثال از دیوار‌های ساختمان فقط به دلیل پوشندگی و محافظت سرمایی گرمایی استفاده می‌شود و هیچ خاصیت باربری ندارد. 
سالیوان با علم به این نکته، در ساختمان‌های بلند از پنجره‌هایی با ابعاد بزرگ بهره می‌برد که نه تنها باعث روشنایی بیشتر فضای داخلی می‌شد که با حذف دیوار‌ها و ضخامت پائین شیشه‌های پنجره سطح مفید ساختمان افزایش یافت. 

توجه سالیوان به مزایای اسکلت فلزی موجب شد محدودیت‌های دست و پاگیر مهندسی که همیشه بر سر راه طراحان معمار وجود داشته است تا حدی از بین برود و این تحولی شگرف در معماری مدرن را باعث شد.

لازم به اشاره است که لویی سالیوان (Louis Sullivan) از تزئینات به صورت محدود بر روی ساختمان‌های خود استفاده کرد و در این زمینه تحت تاثیر نهضت هنر نو در اروپا بود، ولی در کتاب خود به نام صحبت‌های کودکستانی در سال ۱۹۰۱ میلادی، استفاده از هرگونه تزئینات در ساختمان را رد کرده بود.

همچنین لویی سالیوان استاد محبوب فرانک لوید رایت، معمار افسانه‌ای آمریکایی بوده است. فرانک لوید رایت کار معماری را در شرکت آدلر – سالیوان شروع کرد. 

در سال ۱۸۹۰ میلادی لویی سالیوان (Louis Sullivan) یکی از ۱۰ معمار منتخبی بود که برای اجرای ساختمان نمایشگاه جهانی کلمبیا که قرار بود در سال ۱۸۹۳ میلادی در شیکاگو برگزار شود، انتخاب شد؛ ساختمانی که بعد‌ها «شهر سفید» لقب گرفت. 

لویی سالیوان (Louis Sullivan) در دورانی که به صورت مداوم درباره نظریات و فلسفه‌ی معماری می‌نوشت، در ۱۸۹۴ میلادی دیدگاه خود راجع به بی‌فایده بودن نظام آموزش معماری را مطرح کرد و گفت: به جای اینکه منجر به روشنی ذهن شود، به آن اجازه رشد نمی‌دهد و در عین حال بیشتر باعث می‌شود که ذهن به سمت تاریکی و کسلی سوق پیدا کند.

اصل تبعیت فرم از عملکرد نیز نخستین بار در سال ۱۸۹۶ میلادی توسط لویی سالیوان (Louis Sullivan) در مقاله‌ای با عنوان ” بررسی هنری یک ساختمان اداری بلند ” مطرح شد.

آثار سالیوان از فرم‌های خطی، مستطیلی و همزمان تزئینات سنگین و پر آب و تاب بهره برده است. در زمانی که تکنولوژی جدید، ساخت بنا‌های بلندتر در مقایسه‌ی با گذشته را ممکن کرده بود، لویی سالیوان سبک بوزاری متمرکز روی فرم‌های افقی را به طراحی بنا‌های عمود محور تغییر داد.

این اتفاق قطعا در ادامه باور او پیرامون بنا‌های بلند به این موضوع بود که هر سانتی متر از یک بنای بلند که با صلابت به اوج می‌رود، از پایین تا بالا یک کل واحد می‌باشد و هیچ خطی با این کلیت در تضاد نیست.

شرکت تراکوتا میدلند و بسیاری شرکت‌های دیگر رقیب، بنا‌های سالیوانسکی (متاثر از معماری لویی سالیوان) متعددی به خصوص در محدوده تجاری شیکاگو ساخته اند.

شراکت آدلر و سالیوان پس از اجرای فروشگاه زنجیره‌ای کارسون پیری اسکات به اتمام رسید و در پی انحلال شرکت، او یک دوره‌ی بیست ساله را با سیری نزولی چه در زمینه مالی و چه زمینه احساسی سپری کرد. از او به پاس تلاش‌ها و زحمات بسیار در هنر معماری بار‌ها تقدیر شد و در سال ۱۹۲۲ به عنوان یک طراح خبره از مسابقه‌ای که برای طرح و اجرای «برج تریبیون» برگزار شده بود شدیداً انتقاد کرد. یک برج با اسکلت فلزی و نمایی از سنگ که ساختمان‌های سنگی معماری گوتیک را تداعی می‌کرد، اما سالیوان یک تحریف بزرگ تاریخی را در طراحی آن کشف کرده بود.

سرانجام لویی سالیوان (Louis Sullivan) در ۱۴ آوریل سال ۱۹۲۴میلادی در شهر شیکاگو واقع در ایالت ایلینوی ایالات متحده آمریکا درگذشت. 

شاگرد او فرانک لوید رایت مراسم تدفین این معمار بزرگ را که در زمان مرگ، فقیر و تنها در اتاق هتلی در شیکاگو درگذشته بود، به صورت آبرومندانه برگزار کرد. اکنون که سال‌ها از مرگ او می‌گذرد، هنوز تاثیر تفکرات این اولین معمار پیشرو در معماری جهان به چشم می‌خورد.

آثار لویی سالیوان

* طراحی و اجرای تالار سخنرانی شهر شیکاگو در سال ۱۸۸۹

* ساختمان واگن سازان (Wainwright Building) در سنت لویی که اولین آسمان خراش جهان نامیده می‌شود

* ساختمان شهر سفید

* ترمینال شیکاگو

* دروازه طلایی

* فروشگاه زنجیره‌ای کارسون پیری اسکات

* بنیانگذار مدرسه معماران شیکاگو

* خانه بابسون (Babson House-۱۹۰۷)

* بانک ملی کشاورزان (National Farmers Bank-۱۹۰۸)

* کلیسای سنت پل (St. Paul’s Church-۱۹۱۴)

* نمای ساختمان آدوتریوم در شیکاگو که دانشگاه روزولت کنونی است (ساخت با همکاری آدلر)

* خانه جورج هاروی در سال ۱۸۸۸

* تالار استاندارد شیکاگو در سال ۱۸۸۸

* کلیسای پیلگریم باپتیسیت در سال ۱۸۹۱

شعار لویی سالیوان این بود: «فرم تابع کارکرد است».

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ترانس افغان، خطری بیخ گوش ایران

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نیروهای امداد در یک قدمی سانحه بالگرد رئیسی

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟

تسنیم: در محل حادثه برای بالگرد رئیسی تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند

کار برای جستجوی بالگرد حامل رئیسی دشوار شد

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

صدا و سیما: آخرین مکانی که جی پی اس بالگرد رئیس جمهور فعال بوده در نزدیک معدن مس سونگون بوده

آخرین اخبار از سانحه بالگرد حامل رییس جمهور/ عزیمت ۲۰ تیم امدادی +عکس و فیلم

امکان وکالتی کردن حساب مشتریان بانک ملی ایران برای ثبت سفارش خرید خودروهای برقی

عکس/مه سنگین در تصاویر پشت سر خبرنگارِ حاضر در محل حادثه بالگرد

عکس/تصویری از جلسه تجسس و نجات بالگرد رئیسی

تصویری از منطقه‌ای که هلی‌کوپتر رئیسی در آن سقوط کرد

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

استوری معاون هلال احمر که بیش از دو ساعت پیش منتشر شده

اعزام سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

تصاویری از همراهان ابراهیم رئیسی در حادثه بالگرد

توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رئیسی + فیلم

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

جنگل دیزمار، محل دقیق‌تر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیسی در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

هرگز ناشتا شیر نخورید

افزایش آمار جراحی‌های زیبایی در ایران

فیلم/شرایط سخت آب و هوایی در محل سانحه بالگرد رئیسی

الهام علی اف در ایران چه می‌کند؟

اولین واکنش نماینده مجلس به وقوع حادثه برای بالگرد رئیسی

جزئیات جدید از حادثه سقوط بالگرد رئیسی

تلاش گسترده نیروهای امدادی برای جستجوی بالگرد رئیسی

عکس جذاب هازال کایا بازیگر سریال عشق ممنوع

فیلم/ خبر‌های تایید نشده از وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

عکس/ زیر نویس شبکه خبر درباره فرود سخت بالگرد حامل رئیسی

پشت پرده ویدئوی اخیر علی شمخانی چه بود؟

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

ماجرای فرود بالگرد رئیسی چه بود؟

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

فیلم/نجات پاکبان گرفتار در سیل مشهد توسط مردم

اینفوگرافی/نهمین اعتصاب کامیون داران طی ۶ سال!

قابی دیدنی از ایرج طهماسب و یاسمن دخترش

واکنش مهدی تاج به احضار اعضای هیات رییسه به دادگاه

فیلم/وزیر ارشاد: مردم ایران شب تحقق «وعده صادق» احساس غرور کردند

حمله دادکان به تاج بر سر فساد در مس رفسنجان

افشای فساد در باشگاه مس رفسنجان

واکنش جوانمردانه ارسطو به حذف سارا نیکا از پایتخت ۷ + عکس

فیلم کمتر دیده شده از کوهنوردی آیت الله هاشمی رفسنجانی

بیمه تجارت‌نو موفق به تمدید گواهینامه استاندارد ISO۳۱۰۰۰ شد

 APY بالا، کاربری آسان، بدون موانع: محصولات سپرده گذاری رمزارز مورد تحسین سرمایه گذاران قرار گرفته اند

سکه امامی به سطح ۴۰ میلیونی بازگشت

برداشت چای بهاره باغات املش

کاهش سرعت اینترنت موبایل در ایران

یک بیماری خطرناک وارد ایران شد+ جزییات

عکس/بازدید مشترک روسای جمهور ایران و آذربایجان از سد قلعه‌سی