تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

خسارت سیلاب اردیبهشتی؛ این بار در مشهد

اردییهشت زیبا و پرباران امسال که اهالی پایتخت و برخی استان‌های مرکزی چشم از آن برنمی‌دارند، برای دیگر استان‌ها گران تمام شده است. بعد از خوزستان، کرمان و بخش‌هایی از سیستان‌و‌بلوچستان، حالا نوبت به خراسان رضوی رسیده است. تا زمان تنظیم این گزارش سیل در خراسان رضوی هشت قربانی بلعیده و خسارات بسیاری به بار آورده است.

سیلاب اردیبهشتی

اقتصاد۲۴-دیروز بخشدار احمدآباد مشهد از پیدا‌شدن هشتمین قربانی این سیل خبر داد؛ «پیکر پیرمرد ۷۰‌ساله اهل روستای «سرغایه» که دیروز گرفتار سیلاب شده بود، امروز در حوالی روستای حسن‌آباد توسط گروه‌های مردمی و با همکاری هلال‌احمر از میان گل‌و‌لای بیرون کشیده شد». او همچنین گفته است که به دلیل آب‌گرفتگی زیر‌گذر ریلی، راه ارتباطی روستای سلطان‌آباد مسدود شده و پریشب به حدود ۳۰۰ نفر از اهالی منطقه در یکی دیگر از روستا‌ها اسکان داده شد.

از هفت قربانی دیگر هم پنج نفر در شهرستان مشهد و دو نفر در فریمان بوده‌اند.

روز پنجشنبه علاوه بر کشته‌ها اعلام شده بود ۱۲ نفر هم در این سیل مفقود شده‌اند و به گفته مجید دبیریان، عضو شورای شهر مشهد برخی از مفقودی‌ها بچه‌هایی بودند که مدارس‌شان تعطیل شده بود. البته مسئولان استانی تأکید دارند که هنوز امکان ارائه آمار دقیقی از مفقودان ممکن نیست و به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

۹ جاده مسدود است

این سیل علاوه بر گرفتن قربانی و خانه‌خرابی‌هایی که بار آورده، ۹ جاده در خراسان رضوی را هم مسدود کرده و همین کار را برای جابه‌جایی و امدادرسانی سخت‌تر می‌کند. به گفته رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی این ۹ جاده شامل سه جاده بین‌شهری و شش راه روستایی است که به دنبال سیلاب‌های اخیر مسدود شده‌اند؛ «جاده کاشمر به نیشابور و مسیر چخماق-‌کله منار در فریمان و جاده درگز به کلات در پی سیلاب و ورود گل‌و‌لای به سطح راه مسدود است. اکنون راه روستایی حسین‌آباد در فریمان، محور روستای محسن‌آباد در چناران، راه روستایی تیرگان در شهرستان درگز و جاده روستا‌های غزل‌آقل، سوله و فعنه در بخش سرولایت نیشابور و راه روستای چناردهنو در سبزوار به دلیل سیلاب بسته است. همچنین بارش باران موجب لغزندگی سطح جاده‌ها در شهرستان‌های کاشمر، تربت حیدریه، تربت جام، فریمان، باخرز، نیشابور، چناران و مشهد شده است».

خسارت ۳۴۸ میلیارد ریالی

دیروز مدیر دفتر بحران و پدافند غیرعامل آبفای خراسان رضوی از خسارت ۳۴۸ میلیارد ریالی به تأسیسات آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان خراسان رضوی خبر داد. رضا یاقوتی‌نیا همچنین از آسیب‌دیدگی خطوط انتقال و تصفیه‌خانه، شبکه توزیع، جاده‌های دسترسی، دیوار ساحلی و حوضچه‌های شیرآلات در هفت مجتمع روستایی و ۱۳ روستا در شهرستان‌های فریمان، درگز، کلات، تربت جام، تایباد و سرخس هم یاد کرد و اینکه شبکه فاضلاب در شهر نیشابور هم دچار پس‌زدگی شده است. او بیشترین خسارت را مربوط به شهرستان فریمان دانست و گفت ترمیم خطوط انتقال و شبکه توزیع روستا‌ها و همچنین آب‌رسانی به روستا‌های آسیب‌دیده این شهرستان با استفاده از تانکر‌های آبفا و حتی بخش خصوصی همچنان ادامه دارد.


بیشتر بخوانید:فیلم/ سیلاب وحشتناک در بلوار نماز مشهد


خسارات، اما در بخش کشاورزی هم سهمگین است. امید آتشی، بخشدار مرکزی نیشابور، دیروز به ایسنا گفته بود در بررسی‌های اولیه کارشناسان جهاد کشاورزی بخش مرکزی تا صبح پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت، هزارو ۲۰۰ میلیارد ریال به باغات و ۶۷۰ میلیارد ریال به زراعت و ۵۰ میلیارد ریال به قنوات خسارت به کشاورزان و باغداران وارد شده است. او حجم و تنوع آسیب‌های ناشی از بارش تگرگ و باران سهمگین دو روز گذشته را بسیار بالا اعلام کرده بود؛ حتی خسارات صددرصدی به برخی باغات و مزارع و صیفی‌کاری‌ها و همچنین فرونشست زمین، آب‌افتادگی معابر و منازل، تخریب و ریزش قنوات و... از دیگر آسیب‌های سیل اخیر اعلام شد.

عزل رئیس ستاد بحران

نگرانی اهالی ساکن در خراسان رضوی و حجم خسارات برآورد‌شده در حالی است که کلیدری، رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری مشهد، در گفت‌وگویی مدعی شده است هیچ خبری از سیل نیست و صرفا یک آب‌گرفتگی جرئی است؛ «نه، نه، نه! سیلی در کار نیست؛ «آب‌گرفتگی جزئی» است. نه بابا، این‌جوریا نیست؛ ماشین‌های کارتُنی را آب برده، نه ماشین آهنی مردم را! فیلمی از این حوادث دارید بفرستید ما هم ببینیم!». پس از انتشار فایل گفت‌وگوی این مسئول با روزنامه خراسان، خبر رسید که با دستور استاندار و رئیس ستاد بحران استان خراسان رضوی به شهردار مشهد، مدیر بحران شهرداری مشهد در پی ایجاد حواشی اخیر عزل شده است.

ادامه عملیات امدادی

بعد از بارش ۳۸‌میلی‌متری در اردیبهشت در خراسان رضوی و به‌راه‌افتادن سیل در بخش‌های مختلف این استان، عملیات امدادی توسط جمعیت هلا‌ل‌احمر و گروه‌های امدادی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به این استان گفته است: «به دنبال ورود سامانه بارشی و وقوع سیل و آب‌گرفتگی در مناطق غرب و شمال استان خراسان رضوی، نیرو‌های عملیاتی هلال‌احمر به حالت آماده‌باش درآمدند و از ۴۸ ساعت گذشته تاکنون به ۴۸۶ نفر آسیب‌دیده در شهرستان‌های این استان امداد‌رسانی کردند. در مجموع از۹۴ باب منزل مسکونی عملیات تخلیه آب انجام شد؛ عملیات تخلیه آب از ۵۰ منزل در روستای بیاس‌آباد خواف، ۹ منزل در روستای بوژمهران نیشابور، در ۱۰ منزل روستای یکه‌باغ درگز، ۲۰ منزل در روستا‌های فرده و حسن‌آباد و پنج منزل در شهر بینالود انجام شده است. همچنین عملیات تخلیه آب زیر پل انقلاب مشهد با حضور هفت تیم جمعیت هلال‌احمر و آتش‌نشانی در حال انجام است».

محمودی خبر داده که هشت نفر از متأثران سیل نیز اسکان اضطراری داده شدند. نیرو‌های عملیاتی هلال‌احمر شش نفر را هم به مناطق امن منتقل کردند. همچنین ۲۰ دستگاه موتور‌پمپ و لجن‌کش به همراه قایق جیمنی به‌کارگیری شده است. او همچنین گفته است جست‌وجو برای یافتن مفقودان احتمالی نیز در حال انجام است.


بیشتر بخوانید:فیلم/ آبگرفتگی خانه‌ها در بجنورد


به گفته محمودی ۳۷ تیم عملیاتی متشکل از ۱۱۹ امدادگر و نجاتگر با توان لجستیکی۲۲ خودروی کمک‌دار و خودروی ارتباطات به جهت ارسال سریع اطلاعات مناطق سیل‌زده به سازمان امداد و نجات، به‌کارگیری شده است.

روز گذشته حمیدرضا کافی‌نیا، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد نیز اطلاعاتی ارائه کرد و از وقوع ۱۱۸ حادثه منجر به مأموریت در پی بارش‌های روز گذشته مشهد خبر داد؛ «۸۴ مورد آب‌گرفتگی در منازل، ۲۷ مورد محبوسی در آسانسور و هفت مورد سقوط درخت روی خودرو به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی اعلام و منجر به عملیات شد. از ساعت ۱۵ روز پنجشنبه ۵۰۰ آتش‌نشان در ۵۶ ایستگاه آتش‌نشانی در سراسر مشهد به حال آماده‌باش درآمدند».

ادامه بارش‌های سیلابی

امدادرسانی ادامه دارد، بخش زیادی از خسارات برآورد شده و برخی از شهروندان استان هم اسکان اضطراری یافته‌اند؛ بااین‌حال به نظر می‌رسد سیل به همین‌جا ختم نمی‌شود. کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی بارش‌های رگباری توأم با رعد‌و‌برق، آب‌گرفتگی و سیلاب برای ۴۸ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان به‌ویژه نواحی شمالی و شرقی همراه با کاهش چهار تا هشت درجه‌ای دما را پیش‌بینی کرده است.

او گفته سرعت وزش باد در روز‌های یکشنبه تا سه‌شنبه هفته آینده به‌خصوص در نواحی بادخیز و نواحی شرقی و جنوب شرق و دامنه جنوبی بینالود استان زیاد خواهد بود؛ «دمای هوا نیز در شنبه‌شب و یکشنبه هفته آتی نسبت به امروز به‌ویژه در نواحی شمالی و شرقی چهار تا هشت درجه کاهش پیدا می‌کند. در شبانه‌روز گذشته بیشترین سرعت وزش باد با سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت در سبزوار و بردسکن خراسان رضوی به ثبت رسیده است. قوچان با کمینه دمای ۱۰ درجه و بردسکن با بیشینه دمای ۳۲ درجه به ترتیب خنک‌ترین و گرم‌ترین نقاط استان بوده‌اند». بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، بارش‌ها ادامه دارد و حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد، به ایرنا گفته است که بارش‌های سیلابی اخیر در این کلان‌شهر منجر به افزایش ذخیره آب در سد‌ها شده است؛ «در دو ماه اخیر ذخیره آب سد‌های طرق، کارده، دوستی و ارداک به عنوان سد‌های تأمین‌کننده آب کلان‌شهر مشهد، به کمتر از پنج درصد رسیده بود، اما در پی بارش‌های اخیر، حجم ذخیره آب این سد‌ها به ١١ درصد رسیده است».

به گفته او میزان بارندگی در مشهد در سال گذشته نسبت به متوسط بلندمدت ۴۵ درصد کاهش داشت، اما در اردیبهشت امسال ١١٠ میلی‌متر در شهرستان مشهد بارندگی ثبت شد که این رقم در مدت مشابه سال قبل ١٢ میلی‌متر و در دوره بلندمدت ٣٠ میلی‌متر است. او همچنین گفته است: «مجموعا در سال جاری تا‌کنون حجم بارندگی در مشهد ٢۴٢ میلی‌متر است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ٨٣ میلی‌متر و در دوره بلندمدت ٢٢٨ میلی‌متر بود. همچنین بارش‌های رگباری اخیر نقش مهمی در تغذیه سفره‌های آبی زیرزمینی داشته است و مشکل روستاییان که در پی خشک‌سالی‌های اخیر با خشک‌شدن چشمه‌ها، قنوات و چاه‌ها درگیر بودند، تا حدودی مرتفع می‌شود».

البته تا پیش از بارش سیلابی یکی، دو روز گذشته، اسماعیلیان گفته بود که بارندگی‌های سیلابی منجر به ورود آب به سد‌ها می‌شود، ولی بارش‌های بهاری تاکنون این‌گونه نبوده و آورده‌ای برای سد‌های مشهد نداشته است. این در حالی است که اکنون گفته می‌شود بارندگی‌های اخیر عطش سد‌های آبی مشهد را فرو‌نشانده است.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

افشای پرونده تازه برای قالیباف؛ این بار مؤسسه «نوآوران آموزشی مهر هشتم کیش»

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

ورود پر قدرت آمریکا به صنعت غذای ایران/ رواج پدیده «لقمه خوری» در خیابان‌های تهران/ وعده‌های غذایی نصف شدند

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/حضور پزشکیان به همراه دخترش در وزارت کشور

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۳

فیلم/ واکنش هواداران استقلال پس از گل پرسپولیس

فیلم/ نخستین اظهارات نکونام پس از قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر

نابودی صنعت گیم در ایران پشت سد فیلترینگ/ صنعتی که گردش مالی اش از نفت بیشتر است!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تاج پانزدهم روی سر رئال مادرید

فیلم/ ۲۰ امتیاز سود پرسپولیس از اشتباهات داوری

احتیاط معامله‌گران طلا به دلیل انتخابات ریاست جمهوری/ بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری خرد در بازار طلا چیست؟

اینفوگرافی/ ایران؛ رتبه نخست جهان از لحاظ پذیرش پناه‌جو

فیلم/ عصبانیت شدید و حرف‌های باورنکردنی مهرداد محمدی

فیلم/ حسینی، کاپیتان استقلال: جام آفساید‌ها مبارک پرسپولیس

غلامپور: ما جام کثیف به خانه نمی‌بریم

فیلم/ کارشناس داوری: گل پرسپولیس آفساید بود

فیلم/ حرف‌های طعنه‌آمیز عالیشاه خطاب به رقبا

احضار کاردار سوئد به وزارت خارجه ایران

پیام علی دایی پس از قهرمانی پرسپولیس + عکس

فیلم/ جشن هواداران پرسپولیس پس از قهرمانی در خیابان‌های تهران

فیلم/ لحظه بالا بردن جام قهرمانی به دست امید عالیشاه

فیلم/ تصاویری از بازیگوشی فرزند سروش رفیعی هنگام مصاحبه پدرش

گولسیانی: مصدومیت داشتم اما باید کمک می‌کردم

فیلم/ تصاویری از چهره‌های غمگین بازیکنان استقلال

مظفری: گل پرسپولیس آفساید بود

عکس/ واکنش آذری جهرمی به قهرمانی پرسپولیس

کار زیبای اوسمار به یاد یحیی گل‌محمدی + عکس

نکونام: قول می‌دهم سال بعد بیش‌تر تلاش کنم

پیروانی: استرس به بازیکنان غلبه کرده بود

اوسمار: یحیی در قهرمانی پرسپولیس شریک است

فیلم/ نخستین اظهارات نکونام پس از قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر

فیلم/ واکنش احساسی علی پروین به قهرمانی پرسپولیس

فیلم/ به اهتزاز در آمدن پرچم قهرمانی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی

فیلم/ گریه‌های علیرضا بیرانوند پس از قهرمانی پرسپولیس

گل قهرمانی آفساید بود؟ + عکس

فیلم/ واکنش هواداران استقلال پس از گل پرسپولیس

فیلم/ لحظه قهرمانی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی

نایب قهرمانی لیگ‌برتر سهم شاگردان نکونام

جشن قهرمانی ۹۰ هزار نفری پرسپولیس در آزادی

پرسپولیس قهرمان لیگ‌ برتر شد

فیلم/ دعا خواندن جالب کوین یامگا روی سکوهای ورزشگاه

دما هوای تهران به ۴۰ درجه رسید

فیلم/ تصاویری از وضعیت عجیب آب‌خوری در ورزشگاه آزادی

فیلم/ لحظه اخراج دروازه بان پیکان مقابل استقلال؛ علت چه بود؟

فیلم/ از دست رفتن موقعیت خطرناک پرسپولیس روی حرکت نمایشی آل کثیر

امکان پخش زنده مناظره‌ها به خبرگزاری‌ها داده شد

مجری مناظرات انتخاباتی کیست؟

فیلم/ تصاویری از اقدام خطرناک هواداران پرسپولیس در ورزشگاه آزادی

فیلم/ صحنه مشکوک به گل برای استقلال مقابل پیکان

سازمان حج و زیارت هک شد

درویش: تمدید قرارداد بازیکنان از فردا

نوید محمدزاده را به ورزشگاه راه ندادند

سلب امتیاز سیم‌کارت به علت بدهی ممنوع شد

فیلم/ ترافیک سنگین در غربی ورزشگاه آزادی

آخرین ترکیب فصل استقلال

فیلم/ پیش‌بینی پژمان بازغی و برخی بازیگران از نتیجه بازی پرسپولیس

ترافیک سنگین در مسیر ورزشگاه آزادی

تکرار ادعای جنجالی نکونام به دست آقای مدیر + عکس