تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد:

فعالان بورس مرگ سرمایه‌های خود را به نظاره نشستند/ دولت مسئول مستقیم زیان سهامداران است

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: ما یک مرگ تدریجی را در بورس و بنگاه‌های تولیدی داشتیم که به بی اعتمادی خیلی بزرگی دامن زده است. به عبارتی درست است که بازار سرمایه دچار مرگ تدریجی شده، ولی می‌شود گفت که سرمایه فعالان بازار بیشتر دچار مرگ عینی شدند و این مساله یعنی جو بی اعتمادی که شکل گرفته، برگرداندنش کار سختی است.

//////////فعالان بورس مرگ سرمایه‌های خود را به نظاره نشستند/ دولت اشراف کافی به اقتصاد ندارد؟ / دولت مسئول مستقیم زیان سهامداران است/ کف حمایت شاخص کل به این عدد رسید

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- اردیبهشت ماه امسال هم برای فعالان بورسی آمد نداشت. در حالی که با اعلام پیگیری ریسک‌هایی چون نرخ بهره توسط وزیر اقتصاد طی روز‌های گذشته تصور می‌شد بورس بتواند کمی از ریزش‌های خود را جبران کند، ناگهان یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های خود را تجربه کرد، وضعیتی که به گفته «حسن حسین‌نیا» کارشناس بازار سرمایه در نتیجه دستکاری‌های مستقیم دولت و نگاه بخشی آن به اقتصاد است.

بر این اساس در پایان معاملات روز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت شاخص کل با ۶۱ هزار و ۸۲۴ واحدی ریزش مواجه و به سطح ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن بازار نیز ۲۰ هزار و ۴۴۹ واحد ریخت و در سطح ۶۹۴ هزار واحدی ایستاد.

شیطنت «شبندر» در ارائه صورت‌های مالی

حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با وضعیت بورس به اقتصاد ۲۴ توضیح می‌دهد: بورس متاثر از اخبار منفی که وجود دارد متشنج‌تر شده است. از بند سوم تبصره شش بودجه گرفته تا گزارش‌های عملکرد سالانه پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها و کلیت بازار که متاثر از قوانین مصوب سال قبل بوده و تاثیر خودش را امسال بر بازار سرمایه گذاشته است. روز یکشنبه مشخص شد که یک شیطنتی هم در ارائه گزارش توسط شبندر انجام شده بود. در کمال تعجب ما دیدیم که حتی آن بند سوم تبصره شش بودجه که مربوط به مالیات امسال بود در صورت‌های مالی ۱۴۰۲ این شرکت اعمال شده است. این در حالی است که آن بند اصلاح شد و کلا قرار بود برای امسال صورت بگیرد. بر این اساس به نظر می‌رسد که باید نهاد ناظر نسبت به برخورد جدی درباره این مسائل اقدام کند.

به گفته وی در این حین نبود افق روشن پیش روی سهامداران هم مزید بر علت شده است. نرخ مربوط به اوراق اسناد خزانه که به ۳۸ درصد رسیده هم می‌تواند یک معضل برای صندوق‌های فیکس اینکامی که الان درصدی از آن‌ها را دارند باشد و هم در عین حال می‌تواند نشان دهنده افزایش هزینه تامین مالی برای بنگاه‌های تولیدی باشد و افق دید را تیره‌تر کند.

ریزش بورس، حاصل نگاه بخشی به اقتصاد است

چرا رشد بازار به رغم وعده‌ها محقق نمی‌شود؟ دولت سیزدهم با وعده حمایت از این بازار کار خود را آغاز کرد، اما چه می‌شود که تمام سیاست‌گذاری‌هایش بر خلاف این وعده بوده است؟ حسین نیا معتقد است: به نظر می‌رسد که یک نگاه بخشی در بورس در دولت وجود دارد؛ یعنی حل مسئله در قسمتی از اقتصاد، ولی بدون توجه به بخش‌های دیگر آن. مثلا برای برطرف کردن مشکل تورم سیاست‌های به شدت انقباضی در نظر گرفته شده مثل طرح گواهی سپرده خاص ۳۰ درصدی که به نظر می‌رسد تبعات آن بزرگ‌تر از چیزی بود که می‌توانستند پیش بینی کنند.

او می‌افزاید: به همین دلیل است که ما می‌بینیم که نرخ اسناد خزانه تا کجا بالا رفته و آن چیزی که قرار بود به صورت مقطعی انجام بشود یا در مقاطعی انجام شود به صورت یک قانون رسمی در سیستم بانکی دارد پیش می‌رود و عملا نرخ بهره موثر بسیار افزایش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد که ثبات آن در ماه‌های آینده هم گریبان‌گیر صنایع خواهد بود. کما این که ما شاهد نامه صنعتی‌ها به رهبری هم بودیم که در آن نکات جالبی را از نرخ ارز نیمایی گرفته تا نرخ تامین مالی بیان کرده بودند.


بیشتر بخوانید:  شلیک‌های مکرر دولت به بورس؛ نرخ اخزا به ۳۵ درصد رسید/ بورس تقاص نگاه غیر واقع بینانه دولت به اقتصاد را می‌دهد


با ایجاد بازار توافقی ارز سایه سنگین نرخ نیما در بورس رفع می‌شود؟

 این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: بانک مرکزی در این حوزه اصلاحات تدریجی را در پیش گرفته است، یعنی به تدریج دارد آن نرخ مورد نظر خودش را روی ارز اعمال می‌کند. طبق صحبت‌هایی که تا چند هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد راجع به نرخ ارزی که به رسمیت می‌شناختند، داشتند، بروز بازار توافقی نشان‌دهنده این است که نرخ ارزی که به رسمیت خواهند شناخت نرخ بالاتری است. این مساله قطعا می‌تواند به نفع برخی از صنایع باشد، ولی مسئله این است که فعلا در مرحله اول قرار است که صنایع و شرکت‌های کوچک در این بازار ورود کنند.

به باور وی باید توجه داشته باشیم ما یک مرگ تدریجی را در بازار سرمایه و بنگاه‌های تولیدی داشتیم که به بی اعتمادی خیلی بزرگی دامن زده است. به عبارتی درست است که بازار سرمایه دچار مرگ تدریجی شده، ولی می‌شود گفت که سرمایه فعالان بازار بیشتر دچار مرگ عینی شدند و این مساله یعنی جو بی اعتمادی که شکل گرفته، برگرداندنش کار سختی است. پس در برخی موارد اصلاحات تدریجی نمی‌تواند آن تاثیر کلانی که مد نظر باشد را داشته باشد.

دولت اراده کافی برای حمایت از بورس را ندارد/ چرا اصلاح نرخ خوراک پالایشگاهی‌ها محقق نشد؟

حسن حسین‌نیا در ادامه با اشاره به اصلاح نرخ خوراک پالایشی‌ها خاطرنشان می‌کند: بورس در مقطع فعلی نیازمند حمایت‌های جدی است که آن اراده کافی دیده نمی‌شود. مثال‌های زیادی می‌شود زد. همین دستوری که معاون اول رئیس جمهور برای اصلاح نرخ خوراک و محصولات پالایشگاهی داده است. الان چهار ماه از آن گذشته، ولی هیچ خبری نیست. در حالی که اگر چنانچه اراده کافی برای این مسائل بود الان باید اصلاح می‌شد.

معضل مربوط به خودرویی‌ها نیز مورد دیگری است که این بی ارادگی را تایید می‌کند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه زیان انباشته این صنعت متاثر است از نرخ گذاری دستوری است که توسط دولت انجام شده و در حقیقت دولت مسئول این زیان سازی برای سهامداران است. ولی حتی در مورد تجدید ارزیابی یا اصلاح قیمت‌ها متناسب با آن قانونی که خود شورای رقابت اعلام کرده یعنی متناسب با صورت‌های مالی و هزینه‌های تولید نسبت به آن هم عملی انجام نمی‌شود. این‌ها همان مصلحت اندیشی در یک بخشی از اقتصاد بدون در نظر گرفتن تاثیرات آن بر بخش‌های دیگر اقتصاد است.

پیش بینی بورس

حسین نیا در پایان با بیان این که پیش بینی شاخص کار سختی شده است، توضیح می‌دهد: در حالی که فرد اول دولت به مسئولین اقتصادی کابینه برای رفع دغدغه‌های بورس ماموریت می‌دهد، بورس این هفته با شدت منفی بیشتری شروع می‌شود. علاوه بر این به طور کلی کندلی که به خصوص روز یکشنبه زده شده واقعا پیش بینی را سخت می‌کند. تنها می‌توان گفت شاخص کل بورس به حمایت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی دارد نزدیک می‌شود و عملا بازدهی بورس پس از چهار سال مجددا به سمت منفی پیش می‌رود.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
بصیرت
0
0
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
زمانیکه اقتصادروزانه تغییرمیکندبازاررانت باخبران سفته باز وابسته مدیران خبرداغ است،قبل ازنابودی کامل سهامداران خرد،درخواست برکناری وزیراقتصادورئیس بانک مرکزی وتیم اقتصادیشان رابخاین
Mohammad ali
0
0
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
آخر نفهمیدیم اهل فلسفه و منطق و منبر و محراب چه به علم اقتصاد
امیر آشفته
0
0
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
خبر مرگ سرمایه سهامداران در سایه اخباری که به کشور ما مربوط نمی شود اتفاق افتاده است. سهامداران که با چشمانی اشکبار و قلبی مملو از بی اعتمادی سوختن سرمایه های خود را تماشا کردند. و تاسف انگیز تر این که نه دولت و نه هیچ مقام مسئولی توان اداره کردن بورس را ندارند در مقام خود ابقا می شوند.
هموطن
0
0
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
اهل فلسفه و منطق را با اهل منبر قاطی نکن.
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
تنها دروازه رشد اقتصادی و تولید در هر کشوری بازار سرمایه است و به جرات می توان گفت بهترین گزینه و حتی می توان گفت تنها بازار مولد و تنها راه برای مشارکت عموم مردم در مساله تولید به جهت تحقق جهش تولید وارد شدن مردم در بورس است
خواهش ما از مسئولین این هست مقدمات این امر را فراهم کرده و با اعتماد سازی و با تشویق و تبلیغ از صدا و سیما مردم را به ورود در بازار مولد سرمایه فرا خوانده و این امر مهم را رقم بزنند
امیدواریم مردم عزیز ایران بار دیگر در میدان مشارکت پیشقدم شده و اموال خود را وارد بورس و بازار سرمایه کنند تا از این طریق قدمی در مسیر جهش تولید و تحقق شعار سال برداشته باشند
علی کرمیان
0
0
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
اگر باسودبانکی هم حساب بکنی دراین چهارسالی که وارد بورس شده ام یکصدو سی درصد توی ضررم آیا خدارا خوش میاد؟
علی کرمیان
0
0
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
اگر باسودبانکی هم حساب بکنی دراین چهارسالی که وارد بورس شده ام یکصدو سی درصد توی ضررم آیا خدارا خوش میاد؟
رسول
0
0
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
من۹۸باتلاق بورس اومدم گرفتارشدمداروندارم رفت دل وسرمایه ام سوخت،خداباعث وبانی رانابودکندمردم تشویق کنندبیایندتادولت دستوری باملاقه دزدی تادلش بخواهدبدزددبراکسری بودجه ای ،که به ایرانی وایران سودی وربطی نداردحرفم بارییس بورس هست ،مگرپول وسرمایه مردم امانت دست شمانیست چرااجازه میدهدبرادزدی وچپاول دولت خاین،میتونستیم بانک بزاریم براحتی سودبگیریم،یاسکه روزبروزگرانترمیشدتاافت ووقرمزی بورس میبینم نفرینم بلندمیشود بجان مسولان بورس وباعث وبانی خیانتکار به سرمایه واعتمادمردم
رضا
0
0
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
تصمیماتی که در کشور اتخاذ می شود به ضرر مردم و به نفع حاکمان است، حاکمانی که خانوادگی کشور رو اداره می کنند و باید به این وضعیت خاتمه داده شود، مردم باید بیدار شوند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

افشای پرونده تازه برای قالیباف؛ این بار مؤسسه «نوآوران آموزشی مهر هشتم کیش»

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/حضور پزشکیان به همراه دخترش در وزارت کشور

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

ورود پر قدرت آمریکا به صنعت غذای ایران/ رواج پدیده «لقمه خوری» در خیابان‌های تهران/ وعده‌های غذایی نصف شدند

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

فیلم/ واکنش هواداران استقلال پس از گل پرسپولیس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استایل شیک بازیگر سریال چار دیواری

جواد نکونام در استقلال ماندنی شد

اکانت تلگرام محمود واعظی رئیس دفتر سابق حسن روحانی هک شد! +عکس

فیلم/گل مشکوک پرسپولیس از زاویه‌ای جدید

عکس متفاوت از ثبت‌نام امروز احمدی‌نژاد در انتخابات

محمد شریعتمداری: من صدای نجوا‌های خاموش خواهم بود +فیلم

پس‌لرزه حضور جنجالی احمدی‌نژاد در انتخابات

عضو حزب کارگزاران: جهانگیری در انتخابات ثبت نام می‌کند

اختلال گسترده در GPS مسیریاب‌ها را مختل کرده است

تراکتور واگذار شد!

مبالغ جدید وثیقه ادامه تحصیل با هزینه شخصی گروه پزشکی

کاخ سفید: اگر حماس طرح آتش‌بس را بپذیرد، اسرائیل نیز «بله» می‌گوید

نازنین بیاتی در کنسرت دبی «هانس زیمر»

مسکو: ممکن است قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام ارائه شود

عضو شورای شهر: شهرداری تهران درباره پرداخت وام ودیعه مسکن به مدیران شهری پاسخ نداده

جذب سرباز معلم در آموزش و پرورش شهرستان‌ های استان تهران

قبوض نجومی برق در انتظار مشترکان پرمصرف

چهره احمدی‌نژاد طی ۱۹ سال از این رو به آن رو شد!

ارز ترجیحی شکر حذف شد

در انتخابات ریاست جمهوری، مردم دنبال کسی خواهند رفت که شبیه آقای رئیسی نباشد

عمده اصولگرایان فهم ملی از موضوعات ندارند

مهم‌ترین چالش مجلس دوازدهم، احیای جایگاه مجلس است

سخنگوی شورای نگهبان: «ثبت‌نام» بانوان در انتخابات ریاست‌جمهوری بلامانع است

قلعه‌نویی راز دعوت نشدن کاپیتان استقلال را مخفی کرد

دستبند پلیس بر دستان پدر و پسر

واکنش احمدی نژاد به قهرمانی پرسپولیس

استقلال با صدور بیانیه‌ای احساسی از مظلومیت خود گفت

وحید حقانیان کیست؟ / غافلگیرکننده‌ترین کاندیدای انتخابات ۱۴۰۳

فیلم/ محمد شریعتمداری نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد

قتل مشکوک مدیرعامل شرکت خصوصی در تهران

مشخصات فنی هاروپ، پهپاد انتحاری ساخت اسرائیل

پدر دانش محیط زیست ایران کیست؟

آینده صنعت خودرو در دستان این سه خودروساز

پورابراهیمی با بادامچیان به وزارت کشور رفت

فیلم/صوفی هم برای ثبت نام به وزارت کشور آمد

دختر آنجلینا جولی خواستار حذف نام پدرش شد!

عکسی از وزیر ارشاد در فاصله دو هفته پس از سانحه سقوط بالگرد

حمایت مجدد چین از ادعا‌های امارات در مورد جزایر سه‌گانه

عکس های یادگاری فرشاد فرجی و همسرش با جام قهرمانی!

عکس/ استوری عجیب سپهر حیدری

عکس/حلقه کوچک حامیان احمدی‌نژاد در ستاد انتخابات

خیز سکه امامی برای صعود به کانال بالاتر

بی‌اطلاعی رئیس هیئت فوتبال آذربایجان شرقی از واگذاری تراکتور

باشگاه تراکتور واگذار شد

فیلم تبلیغاتی وحید حقانیان منتشر شد

شکنجه عکاس ایرانی در کنسولگری افغانستان در مشهد!

ادعای زاکانی درباره نقش دامادش در سامانه شهرزاد

محمد شریعتمداری: مردم ایران و جوانان مگر چه می‌خواهند؟

فیلم/ سعید جلیلی با شعارهای انتخاباتی تکراری

سولانا چیست و چرا در بازار رمزارزها مشهور شده است؟