تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
هزینه هایی که از درآمدها سبقت گرفتند

چرا فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شدند؟

طرح‌ آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی از سبقت گرفتن درآمد خانوارها از مخارج آنها در سال ۹۷ خبر می‌دهد. مابه‌التفاوت درآمدها و هزینه‌های خانوارها اگرچه گویای مثبت شدن ارقام مربوط به دهک‌های بالای درآمدی است، اما ارقام منتشر شده از منفی شدن مابه‌التفاوت درآمدها و هزینه‌های دهک‌های پایین درآمدی خبر می‌دهد.
اختلاف طبقاتی
اقتصاد24- چرا فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شدند؟ آن‌طور که مرکز آمار گزارش می‌دهد، در سال ۹۷ هر خانوار شهری در کل سال به طور متوسط ۴۳ میلیون و ۴۹۱ هزار تومان درآمد و ۳۹ میلیون و ۳۲۳ هزار تومان هزینه داشته که معادل متوسط ماهانه سه میلیون و ۶۲۴ هزار تومان درآمد و سه میلیون و ۲۷۷ هزار تومان هزینه است. هر خانوار روستایی نیز در سال مزبور ۲۳ میلیون و ۳۱۱ هزار تومان درآمد و ۲۱ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان هزینه داشته که معادل متوسط ماهانه یک میلیون و ۹۴۳ تومان درآمد و یک میلیون و ۷۸۷ هزار تومان هزینه بوده است.
مابه‌التفاوت درآمد و هزینه سالانه خانوارهای کشور در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد هر خانوار شهری به طور متوسط چهار میلیون و ۱۶۸ هزار تومان و هر خانوار روستایی یک میلیون و ۸۶۴ هزار تومان بیشتر از هزینه سالانه‌اش درآمد داشته است که معادل متوسط ماهانه ۳۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و ۱۵۵ هزار و ۴۰۰ تومان به ترتیب برای هر خانوار شهری و روستایی بوده است.

مابه‌التفاوت درآمدها و هزینه‌ها


اما براساس گزارش مرکز آمار، در سال ۱۳۹۷ مابه‌التفاوت درآمد ماهانه خانوارها نسبت به هزینه‌شان در دهک‌های مختلف درآمدی نشان می‌دهد این مابه‌التفاوت در خانوارهای واقع در سه دهک پایین درآمدی در نقاط شهری و پنح دهک پایین درآمدی در نقاط روستایی منفی بوده است به طوری که خانوارهای واقع در سه دهک پایین درآمدی در نقاط شهری به ترتیب با ۲۴۹ هزار تومان، ۱۳۷ هزار تومان و ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان و خانوارهای واقع در پنج دهک پایین درآمدی در نقاط روستایی به ترتیب با ۲۱۲ هزار تومان، ۲۲۷ هزار تومان، ۱۹۸ هزار تومان، ۱۰۲ هزار تومان و ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان کسری درآمد نسبت به هزینه مواجه بوده‌اند.
خانوارهای شهری واقع در دهک‌های درآمدی چهارم تا دهم به ترتیب ۵۵ هزار و ۶۰۰ تومان، ۱۷۲ هزار تومان، ۲۰۵ هزار تومان، ۳۲۰ هزار تومان، ۳۹۰ هزار تومان، ۸۰۷ هزار تومان و یک میلیون و ۹۲۹ هزار تومان بیشتر از هزینه سالانه‌شان درآمد داشته‌اند. خانوارهای روستایی واقع در دهک‌های درآمدی ششم تا دهم به ترتیب ۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان، ۱۱۴ هزار تومان، ۳۱۱ هزار تومان، ۳۹۴ هزار تومان و یک میلیون و ۴۵۱ هزار تومان بیشتر از هزینه سالانه شان درآمد داشته‌اند.
درآمدها و مخارج خانوارها در سال ۹۷ گویای افزایش شکاف طبقاتی بین دهک‌های درآمدی است. براساس گزارش مرکز آمار، در سال ۹۶ مابه‌التفاوت درآمد ماهانه خانوارهای شهری دو دهک اول و خانوارهای روستایی چهار دهک اول نسبت به هزینه‌شان منفی بوده که در سال ۱۳۹۷ این وضعیت به خانوارهای شهری سه دهک اول و خانوارهای روستایی پنج دهک اول گسترش یافته است.
بر این اساس سیاستگذاری دولت در سال ۹۷ نیز مطابق سال‌های گذشته به افزایش فاصله درآمدی دهک‌های مختلف درآمدی انجامیده است و سهم منابع و کالاهای مصرفی در اختیار گروه‌ها و دهک‌های بالای درآمدی را نسبت به دهک‌های پایین درآمدی بیشتر کرده است. چنین آماری گویای این حقیقت است که دهک‌های پایین درآمدی کماکان از تامین برخی از اقلام مصرفی موردنیاز خود ناتوان هستند و سفره معیشتی آنها نسبت به دیگر دهک‌های درآمدی کوچک‌تر شده است.

افزایش فاصله فقیر و غنی


براساس آخرین آمار موجود، نرخ تورم کل کشور در مردادماه سال جاری برابر ۲/۴۲ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۹/۴۱ درصد برای دهک اول تا ۸/۴۴ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۸/۵۸ درصد برای دهک اول تا ۴/۶۵ درصد برای دهک دهم است. همچنین در مورد گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بین ۴/۲۸ درصد برای دهک اول تا ۲/۴۰ درصد برای دهک دهم است.
آمارهای مربوط به تغییرات قیمتی اقلام و کالاهای مصرفی نیز نشان می‌دهد که بار هزینه‌ای ناشی از افزایش قیمت‌ها بیشتر متوجه دهک‌های پایین درآمدی بوده است. به این ترتیب آنچه روشن است افزایش فاصله فقیر و غنی در سال گذشته است.
افزایش شکاف طبقاتی و افزایش فاصله دهک‌های درآمدی، پس از آن اتفاق افتاد که به واسطه افزایش نرخ ارز و کاهش شدید ارزش پول ملی، قیمت کالاهای داخلی رو به افزایش گذاشت و ضربه‌های جبران‌ناپذیری بر بدنه معیشتی خانوارها وارد آورد.
سیاستگذار برای کاستن از بار افزایش قیمت‌ها و کوچک شدن سفره معیشتی دهک‌های پایین‌درآمدی درصدد است طرح غربال گری خانوارهای کشوری را از پایان این ماه آغاز و نسبت به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی اقدام کند. به نظر می‌رسد این اقدام اگر به مرحله اجرا برسد بتواند حمایت‌های بیشتر دهک‌های پایین‌درآمدی را به دنبال داشته باشد.

افزایش شاخص فلاکت


اما در کنار آمارهای مربوط به تورم کالاها و اقلام مصرفی می‌توان به افزایش شاخص فلاکت خانوارها اشاره کرد. مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم در زمستان سال ۹۷ نشان می‌دهد که شاخص فلاکت به ۳۹ درصد رسیده است. برآورد می‌شود این نرخ در شرایط کنونی و با افزایش نرخ تورم به بیشتر از ۵۰ درصد دست یافته باشد.
روشن است به هر میزان که شاهد رشد قیمتی کالاهای مصرفی و افزایش نرخ بیکاری باشیم، به همان میزان سفره معیشتی خانوارها از اقلام مصرفی خالی‌تر خواهد شد. به این ترتیب دسترسی دهک‌های بالای درآمدی نسبت به دسترسی محدود گروه‌های کم‌برخوردار افزایش فاصله گروه‌های غنی و فقیر را به دنبال خواهد داشت.
از سوی دیگر و با وجود کاهش شدید ارزش پول ملی، حتی افزایش‌های اتفاق افتاده در حقوق و دستمزد خانوارها نیز نمی‌تواند جوابگوی هزینه‌های چندبرابری آنها باشد. به این ترتیب مابه‌التفاوت درآمدها و هزینه‌های خانوارها و گروه‌های کم‌برخوردار با تداوم افزایش قیمت‌ها و ثبت نرخ‌های تورمی رو به رشد کماکان منفی خواهد ماند.
با این اوصاف سبقت درآمدهای دهک‌های بالای درآمدی از دهک‌های پایین درآمدی در مقایسه با بیشتر شدن تعداد دهک‌های درآمدی که از درآمدهای کمتری نسبت به هزینه‌هایشان برخوردار هستند نشان می‌دهد که دولت سیاست ویژه‌ای برای حمایت از خانوارهای کم‌درآمد ندارد و افزایش فاصله فقیر و غنی مهمان همیشگی اقتصاد ایران خواهد بود.

گروه‌های منتفع


این موضوع اگرچه پیش از هر چیز در بحران‌های اقتصادی و ثبت آمارهای تکان‌دهنده از شاخص‌های اقتصادی هویدا می‌شود، با این حال به بحران‌های اجتماعی نهفته‌ای در دل آن دامن می‌زند که می‌تواند به کاهش اعتماد مردم نسبت به سیاست‌های دولت دامن بزند.
نمونه روشن آن را می‌توان در سیاست‌های ارزی یک سال اخیر دولت جست‌وجو کرد، سیاست‌هایی که به نام مردم اتخاذ می‌شد اما کام دلالان و رانت‌خواران را شیرین می‌کرد. به این ترتیب ارزهای موسوم به ارز ترجیحی که سیاستگذار آن را ابزار تامین کالاهای مصرفی و اساسی خانوارها نامیده است، تنها در اختیار گروه‌های موازی و رانت‌خواران قرار گرفت و منافع هنگفتی را به سمت آنها سرازیر کرد.
این موضوع خود یکی از دلایل اصلی برای بروز نرخ‌های بالای تورمی و به تبع آن خالی شدن جیب خانوارها بوده است. به این ترتیب با سیاست‌های این چنینی تنها شاهد پر شدن جیب دلالان و رانت‌خواران و تهی شدن گروه‌های کم‌برخوردار از منابع موجود خواهیم بود، موضوعی که به روشنی در آمارهای منتشره از سوی مرکز آمار قابل رویت است.

 

منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/استوری حامد بهداد، درواکنش به عدم نصب تصاویر شهدای ارتش

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

عکس/ استقبال مادر ابراهیم رئیسی از پیکر فرزندش در فرودگاه مشهد

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

عکس/گریه کاظم صدیقی برای امیر عبداللهیان

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ جمیله علم الهدی بعد از شهادت ابراهیم رئیسی

منش دولت بعدی در کنترل تورم، سرنوشت بازار‌های مالی را تعیین می‌کند/ احتمال سقوط سکه به این رقم/ ریزش طلای ۱۸ عیار به زیر ۳ میلیون به چه شرطی ممکن است؟

کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری در یک قاب

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

گام بلند تیم فوتبال دختران ایران در راه قهرمانی کافا

چشم امید عربستان به پروژه نئوم

عکس/محمد خاتمی و حسن خمینی در یک مراسم ویژه

عکس/توئیت عجیب میرسلیم درباره رئیسی جنجالی شد

پیام تسلیت وزیر امور خارجه اتریش

فیلم/کارشناس صداوسیما: حذف رقبای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ کار خوبی بود

قیمت خانه در منطقه ۲۲ تهران چقدر است؟

حسین رضازاده در فهرست پرافتخارترین وزنه‌برداران تاریخ المپیک

فیلم/ شرط شهادت، نسبت داشتن با جمهوری اسلامی است!

فیلم/ روایت یک شاهد عینی از نحوه سقوط بالگرد رئیس جمهور

زمان بازی تیم ملی والیبال ایران - ایتالیا در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ اعلام شد

اینفوگرافی/رتبه ایران در مهاجرت به آمریکا

جلسه بعدی حراج شمش در این تاریخ برگزار می‌شود

عکس/ظریف و علی باقری در مراسم تشییع شهید امیرعبداللهیان

انس جهانی طلا در سراشیبی افتاد

بازار طلا با حمایت اونس جهانی کاهشی شد

فیلم/ دزدی دوچرخه در روز روشن!

اولین عکس از خانه ابدی شهید ابراهیم رئیسی

فیلم/ مزاحمت‌های بامزه خرس پاندا برای نظافتچی

خانه‌های ۲۰ ساله در مرکز تهران چند؟ + جدول

نشانه‌های خرابی کاتالیزور ماشین چیست؟

آیا فضای تردید از بورس رخت برمی‌بندد؟

فیلم/ مراسم استقبال از پیکر استاندار آذربایجان شرقی

نرخ تورم روی این عدد ایستاد

سازمان ملل هفته آینده برای شهید آیت الله رئیسی مجلس یادبود برگزار می‌کند

فیلم/ ادای احترام وزرای ورزش کشور‌های عضو شانگ‌های به رئیس‌جمهور شهید ایران

انبوه جمعیت در مراسم تشییع رئیس جمهور پیام خاصی داشت؟/ تشییع را با تشییع باید مقایسه کرد نه با انتخابات

فیلم/ نوه ابراهیم رئیسی در آغوش رهبر انقلاب

جبهه اصلاحات در این روز درباره انتخابات تصمیم می گیرد/ چرا خاتمی در مراسم تشییع رئیس جمهور حاضر نشد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

ورود دوباره احمدی نژاد به کارزار انتخابات؟/پرویز فتاح رقیب جدی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری است

قیمت سکه پارسیان + جدول

طرح ساماندهی مسکن بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد؟

قیمت سکه و طلا + جدول

پول‌های حقیقی با تعطیلی بورس به کدام سمت رفت؟

جدال بازنشستگان با هزینه‌های بالای درمان؛ ۳۰ سال هزینه‌پردازی کجا صرف می‌شود؟

فیلم/ دختر ابراهیم رئیسی به چه کاری مشغول است؟

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

نخستین گزارش رسمی از حادثه بالگرد رئیس جمهور؛ بالگرد پس از برخورد با ارتفاع، دچار آتش سوزی شد/ در مکالمات برج مراقبت با گروه پروازی چه صحبت‌هایی رد و بدل شد؟

فیلم/ مهریه دختران ابراهیم رئیسی چقدر است؟

پدر موشکی ایران کیست؟

فیلم/چه کسی خطبه عقد ابراهیم رئیسی و همسرش را خواند؟

حقوق کارگران چگونه افزایش می یابد؟

برای تامین وام ازدواج چقدر بودجه لازم است؟

کارت‌های بانکی حذف می‌شوند؟

چگونه مشارکت سهامداران را افزایش دهیم؟

اینفوگرافی/کباب کوبیده؛ غذای محبوب ایرانی‌ها و خارجی‌ها چند؟

جانشینان احتمالی رئیسی و امیرعبداللهیان چه کسانی هستند؟/ به دولتی نیاز داریم که از فرصت بایدن استفاده کند