تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۹
نتایج نظرسنجی جهانی ادراک رفتار مصرف‌کنندگان ۲۰۲۰ نشان می‌دهد

انقلاب در الگوی مصرف جهانی

شرکت خدمات مشاوره‌ای «پی‌دبلیوسی» تازه‌ترین گزارش خود را با عنوان «نظرسنجی جهانی ادراک رفتار مصرف‌کنندگان ۲۰۲۰» منتشر کرد. این گزارش که یازدهمین نظرسنجی از این دست را شامل می‌شود، نشان می‌دهد چطور رفتار خرید مصرف‌کنندگان در پی شیوع بیماری «کووید-۱۹» تغییر کرده است.

انقلاب در الگوی مصرف جهانی

اقتصاد۲۴- بر این اساس به چهار پرسش اصلی کسب‌وکار‌ها پیرامون تغییر رفتار مصرف‌کنندگان در پی شیوع کرونا پاسخ داده شده است. به اعتقاد این شرکت، کسب‌وکار‌ها باید بازار‌های پرنوسان‌تر و حساس‌تری را نسبت به قیمت‌ها در آینده انتظار داشته باشند. بیماری «کووید-۱۹» عمیقا نظر مصرف‌کنندگان را پیرامون مخارج تحت‌تاثیر قرار داده است. پیش از شیوع این بیماری، اعتماد مصرف‌کنندگان در سطح بسیار بالایی قرار داشت؛ جایی که ۴۶ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی این شرکت، گفتند مخارج خود را در ۱۲ ماه آتی افزایش خواهند داد. پس از شیوع بیماری و زمانی که دوباره نظر مصاحبه‌شوندگان در این خصوص پرسیده شد، ۴۰ درصد گفتند به دلیل از دست دادن شغل خود، درآمدشان کاهش یافته است. به علاوه، درصد کسانی که اعلام کردند مخارج خود را در ۱۲ ماه آتی کاهش می‌دهند در نظرسنجی پس از بیماری بیش از دو برابر شد؛ در حالی که شمار افرادی که تصمیم داشتند مخارج خود را افزایش دهند، بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت.


بیشتر بخوانید: تاثیر کرونا بر صنعت خودروسازی ایران و جهان
 


شرکت انگلیسی خدمات مشاوره‌ای «پی‌دبلیوسی» تازه‌ترین گزارش خود را با عنوان «نظرسنجی جهانی ادراک رفتار مصرف‌کنندگان ۲۰۲۰» منتشر کرد. این گزارش که یازدهمین نظرسنجی از این دست را شامل می‌شود، نشان می‌دهد، چطور رفتار خرید مصرف‌کنندگان در پی شیوع بیماری «کووید-۱۹» تغییر کرده است.
 
بر این اساس به چهار پرسش اصلی کسب‌وکار‌ها پیرامون تغییر رفتار مصرف‌کنندگان در پی شیوع این طاعون جهانی پاسخ داده شده است. به اعتقاد این شرکت، کسب‌وکار‌ها باید بازار‌های پرنوسان‌تر و حساس‌تری را نسبت به قیمت‌ها در آینده انتظار داشته باشند. بیماری «کووید-۱۹» عمیقا نظر مصرف‌کنندگان را پیرامون مخارج تحت‌تاثیر قرار داده است.
 
پیش از شیوع این بیماری، اعتماد مصرف‌کنندگان در سطح بسیار بالایی قرار داشت، جایی که ۴۶ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی این شرکت، گفتند مخارج خود را در ۱۲ ماه آتی افزایش خواهند داد. پس از شیوع بیماری و زمانی که دوباره نظر مصاحبه‌شوندگان در این خصوص پرسیده شد، ۴۰ درصد گفتند به خاطر از دست دادن شغل خود، درآمدشان کاهش یافته است. به علاوه، درصد کسانی که اعلام کردند مخارج خود را در ۱۲ ماه آتی کاهش می‌دهند در نظرسنجی پس از بیماری بیش از دو برابر شد، در حالی که شمار افرادی که تصمیم داشتند مخارج خود را افزایش دهند، بیش از ۱۰ نقطه درصد کاهش یافت.

اگرچه در یک روند بلندمدت به تدریج مصرف‌کنندگان شهری نسبت به مخارج خود خوش‌بین‌تر می‌شوند، اما به خاطر افزایش بیکاری و بالا رفتن هزینه خانوار، احتمالا پس از شیوع کرونا انعطافشان آنچنان که امید داشتند نخواهد بود. در این زمینه به نظر می‌رسد، مصرف‌کنندگان شهری احتمالا در خرید‌های خود محتاط‌تر رفتار خواهند کرد، امری که می‌تواند حکایت از کاهش مخارج در فروشگاه‌های البسه، کفش، خدمات مسافرتی و لوازم خانگی داشته باشد.

پرسشی که در این رابطه مطرح می‌شود، این است که کسب‌وکار‌ها چه پیشنهاد‌هایی می‌توانند برای جذب مشتریان ارائه کنند؟ به عقیده صاحب‌نظران، تجربه خرید مصرف‌کنندگان باید ریشه در ایمنی و قابلیت دسترسی خرید داشته باشد. بررسی‌های شرکت «پی‌دبلیوسی» پیش از شیوع بیماری «کووید-۱۹» نشان می‌دهد، شهروندان شهر‌ها اوقات فراغت خود را صرف خرید، مسافرت و غذا خوردن در رستوران‌ها می‌کردند. به علاوه در سال‌های اخیر عمده تمایل مصرف‌کنندگان بر خرید حضوری در فروشگاه‌ها بوده است، جایی که ۴۷ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی شرکت «پی‌دبلیوسی» اعلام کردند، حداقل برای یک بار در هفته برای خرید به فروشگاه مراجعه می‌کردند.

پس از شیوع کرونا با وجود برداشته شدن محدودیت‌ها و بازگشایی اماکن تجاری، مصرف‌کنندگان شهری رفت‌وآمد‌های خود را برای خرید کاهش و اغلب وقت خود را به فعالیت‌ها و سرگرمی‌های خانگی اختصاص داده‌اند. در این زمینه شرکت‌هایی که از فناوری و ایده‌های بهتری برای ارائه خدمات خانگی برخوردارند، حداقل برای بازه زمانی میان‌مدت، مزیت‌های بالاتری در جذب مشتری خواهند داشت.

پرسش دیگر این است که کسب‌وکار‌ها چطور باید با مشتریان تعامل داشته باشند. به عقیده کارشناسان ارتباطات دیجیتال تعاملی قدرتمند و متنوع را برای روابط میان مشتریان و کسب‌وکار‌ها فراهم می‌کند. البته ضروری است که کسب‌وکار‌ها میان فروشگاه‌های دیجیتال و سنتی خود توازن برقرار کنند.

نه تنها شیوع «کووید-۱۹» روند در حال رشد خرید‌های دیجیتال را تقویت کرده است، بلکه این روند روش‌های خرید متنوعی به مشتریان برای دسترسی به کالا و خدمات ارائه می‌کند. در حالی که نتایج نظرسنجی شرکت «پی‌دبلیوسی» در اواخر سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد، خرید اینترنتی توسط تلفن‌های همراه محبوبیت زیادی در میان خریداران یافته است، به دنبال شیوع بیماری «کووید-۱۹»، اما درصد قابل‌توجهی از خریداران می‌گویند خرید توسط تلفن‌های همراه خود را افزایش داده‌اند. این روند به خصوص در چین و خاورمیانه برجسته‌تر بوده است، جایی که به ترتیب ۶۰ و ۵۸ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته اند، حجم خرید اینترنتی توسط تلفن‌های همراه خود را بیشتر کرده‌اند. عمده این افراد می‌گویند، پس از برداشته شدن محدودیت‌ها نیز افزایش خرید توسط تلفن‌های همراه خود را حفظ خواهند کرد.

پرسش دیگر این است که کسب‌وکار‌ها برای حفظ مشتریان خود چه تجارب و کالا‌هایی می‌توانند ارائه کنند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت نوآوری، ارائه انتخاب‌های متنوع، در نظر گرفتن رفاه و توجه به مشتریان، آنان وفاداری خود به تولیدکنندگان را حفظ خواهند کرد و خرید‌های خود را ادامه خواهند داد.

بر اساس بررسی‌هایی که شرکت «پی‌دبلیوسی» پیش از شیوع بیماری از مشتریان انجام داد، تقریبا نیمی از مصرف‌کنندگان شهری اعلام کردند در راستای اتخاذ سبک زندگی بهتر، تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و مصرف مکمل‌ها را در برنامه‌های غذایی خود گنجانده‌اند. نتایج این بررسی‌ها پس از شیوع بیماری «کووید-۱۹» نشان می‌دهد نه تنها تغییر در رژیم غذایی، بلکه مصرف‌کنندگان درصدد تحول تمام ابعاد سبک زندگی خود به سمت زندگی سالم‌تر هستند. به عنوان نمونه در میان چینی‌های مشارکت‌کننده در این نظرسنجی، ۹۰ درصد می‌گویند، تمرکز خود را روی سلامت جسمی و فیتنس، ۸۹ درصد روی رژیم غذایی، ۸۷ درصد روی سلامت روحی و ۸۵ درصد روی نیاز‌های پزشکی قرار داده‌اند.

البته مصرف‌کنندگان تنها نگران اهمیت دادن به خود نیستند، بلکه می‌خواهند تولیدکنندگان توجه بیشتری به محیط‌زیست و سیاره زمین داشته باشند. حتی پیش از شیوع بیماری نیز ۴۳ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی «پی‌دبلیوسی» می‌خواستند کسب‌وکار‌ها مسوولیت‌پذیری بیشتری پیرامون مسائل محیط‌زیستی داشته باشند.

اما چه چیزی در انتظار آینده است؟ هیچ کس نمی‌داند تحولات ایجادشده در رفتار مصرف‌کنندگان تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اما یافته‌های نظرسنجی «پی‌دبلیوسی» نشان می‌دهد، تمایل شهروندان برای شفافیت، پاکی، پایداری و آگاهی از زندگی اجتماعی افزایش یافته است. در تجربه ۱۱ ساله نظرسنجی این شرکت از خریداران جهانی هیچ‌گاه تمایلات آن‌ها به این اندازه شفاف نبوده است. بر این اساس، ایجاد اعتماد در ارتباط با خریداران برای شرکت‌هایی که به طور مستقیم با مشتریان در ارتباط هستند یک اصل خواهد بود.

به طور خلاصه تغییراتی که در نظرسنجی این شرکت انگلیسی برای رفتار مصرف‌کنندگان در پی شیوع «کووید-۱۹» شناسایی شده عبارتند از: ۷۴ درصد از مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی می‌گویند، حداقل گاهی اوقات کار خود را به صورت دورکاری و از خانه انجام خواهند داد. ۵۹ درصد از این مشارکت‌کنندگان از افزایش استفاده خود از اپلیکیشن‌های ویدئویی پس از شیوع بیماری خبر می‌دهند. ۴۹ درصد اعلام می‌کنند، اگر اشتراک اطلاعات آن‌ها به مدیریت شهری کمک می‌کند این کار را انجام خواهند داد. ۴۵ درصد از این افراد مدعی می‌شوند هر زمان که فرصت پیش بیاید، استفاده از پلاستیک را کنار خواهند گذاشت. ۴۴ درصد از مشارکت‌کنندگان عضویت ویژه آمازون را خریداری کرده‌اند. ۳۶ درصد پس از شیوع بیماری مخارج خود را برای سرگرمی و رسانه افزایش داده‌اند و سرانجام ۳۵ درصد از مشارکت‌کنندگان خواربار مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های آنلاین یا با استفاده از تلفن‌های همراه خریداری می‌کنند.
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

افشای پرونده تازه برای قالیباف؛ این بار مؤسسه «نوآوران آموزشی مهر هشتم کیش»

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

ورود پر قدرت آمریکا به صنعت غذای ایران/ رواج پدیده «لقمه خوری» در خیابان‌های تهران/ وعده‌های غذایی نصف شدند

عکس/حضور پزشکیان به همراه دخترش در وزارت کشور

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ سعید جلیلی با شعارهای انتخاباتی تکراری

سولانا چیست و چرا در بازار رمزارزها مشهور شده است؟

گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳

پرترافیک‌ترین روز ثبت نام کاندیدا‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

دلار پشت در کانال ۶۰ هزار تومان

تمهیدات ترافیکی برای مراسم سالگرد رحلت امام خمینی (ره)

عکس/ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری یا استندآپ کمدی؟!

جشن تولد ۴۵ سالگی هانیه توسلی + عکس

قیمت مرغ و گوشت گوساله امروز یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

میادین میوه و تره بار فردا تعطیل است؟

میدان گازی آرش در خلیج فارس در دام سیاست گرفتار شد

اینفوگرافی/نگاهی به هک سامانه‌های ایرانی در دولت سیزدهم

فیلم/ اولین فیلم تبلیغاتی علی لاریجانی

عکس/نقد سعید حجاریان به ثبت‌نام فله‌ای نامزد‌های ریاست جمهوری

آخرین قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت مسکن در شمال شهر تهران چقدر رشد کرد؟ + جدول

فیلم/ثبت‌نام محمود صادقی در انتخابات ریاست جمهوری  

فیلم/ سید محمد مقیمی نامزد انتخابات شد

جدیدترین قیمت خانه در بوشهر + جدول

واردات تمام مدل‌های آیفون همچنان ممنوع است

فیلم/سخنرانی احمدی نژاد پس از پایان مهلتش بدون میکروفن!

جدیدترین قیمت خانه در جنت آباد + جدول

فیلم/شروع سخنرانی احمدی نژاد با نام خدای بهار

قیمت آپارتمان‌های میانسال در شمال تهران + جدول

اصلاح‌طلبان کدام انتخابات را الگو قرار می‌دهند؟

بیت کوین در مسیر صعود

چه کسانی احمدی‌نژاد را در ستاد انتخابات همراهی کردند؟ +عکس

انس جهانی طلا ثابت ماند

عکس/توییت عجیب داوری درباره ثبت نام احمدی نژاد

فیلم/طعنه احمدی نژاد به علی لاریجانی در حضور خبرنگاران

قیمت دام زنده امروز ۱۳ خرداد اعلام شد

برنامه محمد شریعتمداری برای رفاه و معیشت مردم

یک پیش بینی از واکنش دلار به انتخابات

جعبه سیاه هک باز نشد؛ ۲ سال از حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری تهران گذشت

چرا رشد اقتصادی که دولت اعلام کرده قابل لمس نیست؟

فیلم/ کشمکش بر سر احمدی نژاد!

ترافیک احساس تکلیف؛ نگاهی به وزن‌کشی‌های درون‌گروهی و میان‌گروهی در انتخابات ریاست جمهوری

فیلم/ واکنش جالب احمدی نژاد به درخواست نشان دادن شناسنامه‌اش

فیلم/ شور و حالی که احمدی نژاد به ستاد انتخابات داد

ثبت نام آجودان سابق محمود احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری

علیرضا زاکانی؛ از مشروطی در دانشگاه تا مخالفت با برجام/ تانک «سوپر پوششی» تا ته خط انتخابات ۱۴۰۳ می‌ماند؟

افزایش ۲ برابری یارانه شامل چه کسانی می‌شود؟

قیمت میوه در میادین تره بار + حدول

رشد بیش از ۵۳ درصدی بیمه معلم در دوماهه نخست ۱۴۰۳

فیلم/ لحظه ورود محمود احمدی نژاد به ستاد انتخابات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا + جدول

برادر داماد ابراهیم رئیسی نامزد ریاست جمهوری شد

«وحید حقانیان»؛ پس از غیبت؛ از مراسم تنفیذ سال ۸۸ تا نامه حاشیه ساز در انتخابات ۱۴۰۰

فیلم/حرکت کاروان احمدی نژاد به سمت وزارت کشور

تن ماهی رکورددار افزایش قیمت مواد خوراکی + جدول