تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸

آلودگی هوا همچنان باقیست

یک زمستان دیگر هم رو به پایان است، اما همچنان فکری برای بیماری مزمن هوای تهران نشده است. دیروز (۱۰ اسفند) هم دوباره هوای پایتخت برای گروه‌های حساس ناسالم گزارش شد،، اما شیوع ویروس کرونا که این روز‌ها دغدغه اصلی شهروندان است، فضایی برای فکر کردن به موضوع آلودگی هوا باقی نگذاشته است. با این وجود به نظر می‌رسد روز‌های پایانی فصل سرد سال آخرین فرصت‌ها برای معطوف کردن توجه‌ها به ویژه مسوولان به مسئله آلودگی هوای پایتخت باشد؛ در غیر این صورت باید دوباره منتظر فرا رسیدن روز‌های نفسگیر سال‌های بعدی بود.
آلودگی هوا
 
اقتصاد۲۴- طبق گفته کارشناسان ۷۵ تا ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک؛ یعنی خودروها، موتورسیکلت‌ها و سایر وسایل نقلیه است که در میان آن‌ها موتورسیکلت‌های فرسوده بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند. با این وجود تعلیق ماده ۱۱ آئین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک همچنان پابرجا است. طبق این قانون "شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. البته موتورسیکلت‌های برقی از شرط اسقاط معاف هستند".

اسفند سال گذشته موتورسیکلت‌سازان با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیشنهاد حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به دولت ارائه کردند که بعد از بررسی در هیئت دولت، در نهایت این درخواست مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت و ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری به تعویق افتاد که سرپرست معاونت امور صنایع وزارت (صمت) علت آن را کاهش تولید موتورسیکلت بر اثر اجرای این قانون اعلام کرده و در این زمینه پیشنهاد‌های دیگری دارد.

مهدی صادقی نیارکی در گفت‌گو با ایسنا، با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که اخیرا در زمینه اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده امضا شده است، اظهار کرد: طبق این تفاهم‌نامه بخشی از موتورسیکلت‌هایی که در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی است و در پارکینگ‌ها قرار دارد اسقاط خواهد شد،، اما این مسئله جدا از قانون هوای پاک است که طبق آن شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده است.

به گفته وی این مصوبه تولید را متناظر با اسقاط کرده است، اما با توجه به افزایش قیمت موتورسیکلت بعد از افزایش نرخ ارز، صاحبان موتورسیکلت تمایلی به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده خود نداشتند و این مسئله باعث کاهش تقاضا و کاهش تولید موتورسیکلت شده بود.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت (صمت) با بیان اینکه کاهش تولید موتورسیکلت باید با ابزار‌های تشویقی نظیر تحریک تقاضا افزایش یابد، گفت: منابع مالی مورد نیاز برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده که در حال حاضر در کشور تردد می‌کنند باید از محلی تامین شود و این موضوع نباید به تولید موتورسیکلت مرتبط باشد. هر چند هم اکنون تولیدکنندگان در این مسیر همراهی کرده و اقداماتی را برای دریافت گواهی اسقاط موتور سیکلت‌های فرسوده انجام دادند که در حال اجرا است، اما ضروری است هماهنگی‌های بیشتری بین دستگاه‌های اجرایی نظیر ستاد مدیریت حمل و نقل، سازمان محیط زیست، پلیس راهور ناجا، مراکز اسقاط و وزارت صمت صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: آلودگی هوای تهران تا سال آینده تداوم دارد؟

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها، باید انگیزه صاحبان موتورسیکلت‌های فرسوده برای اسقاط از محل منابعی که در قوانین مشخص شده تقویت شود. برای مثال این تسهیلات می‌تواند از محل کاهش مصرف سوخت، جرایم راهنمایی و رانندگی و سایر ابزار‌ها فراهم شود.

صادقی نیارکی با بیان اینکه موتورسیکلت‌هایی که در حال حاضر تولید می‌شود از نوع انژکتوری است که در زمینه کاهش آلودگی هوا بسیار سودمند است، تصریح کرد: وزارت صمت با همکاری وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های مرتبط در حال برنامه ریزی برای توسعه کاربرد و استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به ویژه در کاربری‌های عمومی و خدماتی است تا کمک بیشتری برای جلوگیری از آلودگی هوا کرده باشد.

وی همچنین درپاسخ به اینکه چرا مصوبه دولت که براساس آن از سال ۱۳۸۷ خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدشان را جایگزین خودرو‌های فرسوده کنند، اجرا نمی‌شود، گفت که این مسئله قانون نیست و از طرفی اجرای آن منجر به افزایش قیمت خودرو‌های تولید داخل می‌شد، لذا بر اساس مصوبه مهر ماه سال ۱۳۹۶ هیات وزیران، این تکلیف برای خودرو‌های تولید داخل حذف شده است.

این در حالی است که واردکنندگان خودرو پیش از ممنوعیت واردات این کالا، به ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج می‌کردند، اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه سال گذشته (۱۳۹۷)، گواهی‌های اسقاط در مراکز اسقاط خودرو نیز بی‌مشتری ماند و با وجود حذف مصوبه دولت در زمینه محول کردن بخشی از اسقاط خودرو‌های فرسوده از سوی خودروسازان، مراکز اسقاط خودرو همچنان به حالت تعطیل باقی می‌مانند.

لازم به ذکر است که وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران نیز در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به اینکه چرا با وجود اینکه اعداد و ارقام حاکی از کیفیت مناسب بنزین است، همچنین در فصل زمستان معضل آلودگی هوا وجود دارد، گفت که کیفیت بنزین استاندارد است، اما در تهران چندین میلیون خودروی یورو ۲ و یورو ۳ وجود دارد که در دهه ۸۰ تولید شدند و فرسوده هستند و تا زمانی که این خودرو‌ها در کشور تردد می‌کنند منابع آلاینده وجود دارد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ نمایی از خیابان فردوسی (علاءالدوله) در دوران قاجار

خبر بد برای استقلال پیش از بازی با پاختاکور

عکس/ ژست عاشقانه زن و شوهر ایرانی عهد قاجار

ارزان‌ترین سواری داخلی؛ ۴۴۵ میلیون + جدول

تصویری از مرداب زیبای بندرانزلی در دوره قاجار

فرماندار بندر انزلی برکنار شد

فیلم/ شدت تخریب زیاد حمله بامدادی اسرائیل به محله البساطه بیروت

کاری که مهدی تارتار با تراکتوری‌ها کرد

عکس/ تفریحات لاکچری مهدی قایدی در کوه‌های آلپ

بند جنجالی در قرارداد اوستون اورونوف با پرسپولیس

فیلم/ ورود سامانۀ بارشیِ جدید به کشور از فرداشب

عکس/ نمایی از بازار شهر رشت در دوران قاجار

عکس/ توییت لاریجانی درباره برجام جدید

ورود رئیس جمهور به پرونده علیرضا بیرانوند

نفت برنت افزایشی شد

چرا مولدسازی دارایی‌های دولت به بن بست خورده است؟

افزایش ۳۸ درصدی تعرفه برق خانگی از ابتدای پاییز

عکس/مجید اسکندری،کسلر سریال «پایتخت» در ۵۲ سالگی

قیمت حباب سکه بزرگ شد

عکس/ جنیفر لوپز عاشق محافظش شد!

مشخصات پهپاد ایرواستار؛ پهپاد همه فن حریف اسرائیلی

هزینه اجاره خانه کم متراژ از هفت حوض تا تهرانپارس + جدول

عکس/ اولین تصاویر هانیه توسلی بعد از رفع ممنوع‌الکاری

هشدار علی ربیعی درباره بحران نفوذ

ماجرای گروگانگیری ۵۰ هزار دلاری افغان‌ها در تهران

دلار تغییر کانال می‌دهد؟

تلویزیون ایران غوطه‌ور در بحران اعتماد و ناکارآمدی/ ۱۴۰۰ ساعت برنامه روزانه برای کدام مخاطب؟/ کیسه پر صداوسیما از بودجه و دستان خالی در برابر مخاطبان

پیش شرط برای سبزپوشی بورس در آذرماه سال ۱۴۰۳

پردرآمدترمدترین مشاغلی که می توان با لپ‌تاپ داشت

راهکار یک نماینده مجلس برای جبران کسری بودجه

مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد افزایش می‌یابد؟

اجرای قصاص همسر معاون شهردار و همدستش

قیمت طلا به پرواز در آمد

چشم‌انداز بودجه ۱۴۰۴؛ هدفگذاری رشد اقتصادی حدود ۴درصد و تورم۳۰درصد

طرح کلینیک ترک بی‌حجابی با هدف جنگ روانی

ترخیص برنج‌های دپوشده از گمرکات کشور

این سه عامل بازار دلار را گرم کردند

حریف پرسپولیس همچنان در بحران

فیلم/ همتى؛ مناطق آزاد را به دوران اوج خود می‌رسانیم

خرید خانه در تهران سخت‌تر از خرید خانه در نیویورک!

وراث منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

مهاجرت یک چهارم استادان دانشگاه؛ خروج ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه انسانی از کشور

یک نماینده مجلس: بورس کالا، بهترین بازار برای عرضه خودرو است

طرح ۲ فوریتی مجلس برای حذف حق ماموریت دلاری

بی‌بی و گالانت و نکاتی درباره حکم دادگاه لاهه

عادل فردوسی پور: به صدا و سیما برنمی‌گردم

درخشش مجدد طلای جهانی

محرک ایران برای تغییر دکترین هسته‌ای؛ چرا تهران در مسیر افزایش توان بازدارندگی است؟

حضور پزشکیان در وزارت ورزش و جوانان

پیدا و پنهان تحرکات اروپا در خلیج فارس؛ رقص موزون عربستان و امارات با غرب روی میادین نفت و گاز