تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
بدون اعلام از سوی ستاد تنظیم بازار؛

خودروسازان افزایش قیمت خودرو‌ها را استارت زدند!

قیمت جدید خودرو‌های داخلی هنوز از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام نشده، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که خودروسازان رشد ۴۰ درصدی قیمت محصولات را برای سال جاری خواستار شده‌اند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند با تصویب این نرخ، بازار آزاد خودرو نیز تحت تأثیر قرارگرفته و قیمت‌ها ۴۰درصد یا بیشتر گران خواهد شد.
خودروسازان اقتصاد۲۴-ایران خودرو و سایپا با در نظرگرفتن مسائلی مانند تورم عمومی، نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و احتمالاً هزینه‌های تحریم، درخواست رشد ۴۰ درصدی قیمت‌ها را به ستاد تنظیم بازار ارائه دادند. خودروسازان البته به دنبال این بودند تا دولت را به اجرای مصوبه قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار مجاب کنند، با این حال ظاهراً موفق نشده‌اند.

اوایل زمستان ۹۷ بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصوبه قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی را در حاشیه بازار اعلام کرد. طبق این مصوبه، خودروسازان مجاز شدند قیمت محصولات خود را تا ۵ درصد زیر نرخ بازار تعیین کنند، اما مصوبه موردنظر یکی دو ماهی بیشتر و آن هم به صورت ناقص به اجرا درنیامد.
 
آن‌ها مدعی هستند که سال‌گذشته قیمت‌های دستوری دولت موجب افزایش فاصله قیمت بین کارخانه و بازار شده است. در حالی که طی سال گذشته افت تولید، کمبود قطعات و حتی تغییر مدیریت‌های دو خودروساز موجب بروز مشکلاتی شد که بازار با کمبود خودرو مواجه و قیمت‌ها در بازار آزاد گران شود. اتفاقی که حتی انگشت اتهام را به سمت خودروسازان نشانه گرفت و اینکه دلالان به عمد قیمت‌ها را گران کنند تا قیمت کارخانه نیز افزایش یابد.

امسال خودروسازان امیدوار بودند با توجه به نتایج خسارت‌بار قیمت‌گذاری دستوری، دولت مصوبه تعیین قیمت در حاشیه بازار را به اجرا درآورد. با این حال شرایط به شکلی دیگر پیش رفت. طی دو سه هفته گذشته، موضوع قیمت در ستاد تنظیم بازار و البته کمیته خودرو مطرح و در نهایت تداوم سیاست قیمت‌گذاری در دستور کار قرار گرفت.
 
گفته می‌شود سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت جدید خودرو‌های داخلی را تعیین و در اختیار ستاد تنظیم بازار گذاشته است، اما این ستاد هنوز قیمت‌های جدید را اعلام نکرده و بنابراین مشخص نیست چند درصد به قیمت خودرو‌های داخلی اضافه شده است.
 
هرچند اولویت خودروسازان، قیمت‌گذاری در حاشیه بازار است، با این حال به نظر می‌رسد موافقت دولت با رشد ۴۰ درصدی قیمت نیز آن‌ها را تا حدی راضی خواهد کرد. با در نظرگرفتن رشد ۴۰ درصدی، کف قیمت خودرو‌های داخلی به حدود ۵۵ میلیون تومان (برای خودرو پراید) خواهد رسید. البته از آنجا که پراید تا حدود دو ماه دیگر حذف خواهد شد، باید تیبا را ارزان‌ترین خودرو داخلی لحاظ کرد که در این صورت، کف قیمت به بالای ۶۰ میلیون تومان می‌رسد.
 
این کف البته به نرخ کارخانه‌ای خودرو‌ها مربوط می‌شود، چه آنکه همین حالا حداقل قیمت در بازار و برای پراید، بیش از ۷۰ میلیون است. پس از حذف پراید و با فرض همین نرخ‌های فعلی، کف قیمت در بازار خودرو (برای تیبا) به بیش از ۸۰ میلیون تومان خواهد رسید.

با مقایسه قیمت خودرو‌های وارداتی و داخلی با ۱۰سال گذشته درمی‌یابیم که در این مدت خودرو‌های وارداتی بیش از ۳۰برابر گران شده‌اند و خودرویی مانند پراید که کاملاً ساخت داخل است و نسبت به آن سال‌ها هیچ تغییری در طراحی و کیفیت و... نداشته، با افزایش حدود ۱۰ برابری در قیمت همراه بوده است.

توقف تولید ۷ مدل خودرو در فروردین ماه امسال

با اعلام تیراژ خودرو‌های سواری در فروردین مشخص شد، تولید هفت محصول که تقریباً همه آن‌ها مونتاژی هستند، متوقف شده است. طبق صورت‌های مالی ارائه‌شده به بورس از سوی خودروسازان بزرگ کشور در نخستین ماه امسال، پژو ۲۰۰۸، تندر- ۹۰، چانگان، آریو، دانگ‌فنگ، سوزوکی گرندویتارا و سراتو هیچ تولیدی نداشته‌اند. در این بین، به نظر می‌رسد تولید برخی از این محصولات برای همیشه (حداقل تا وقتی تحریم هست) متوقف شده و برخی دیگر همچنان امکان بازگشت‌شان به خطوط تولید خودروسازان وجود دارد.

کاهش ۴۳ درصدی تولید فروردین

براساس آمار، خودروسازان امسال را با افت تولید شروع کردند، به طوری که تولید انواع خودرو در کشور طی فروردین‌ماه حدود ۴۳ درصد کاهش یافت. تولید انواع خودرو در کشور طی فروردین امسال معادل ۲۳ هزار و ۲۶۴ دستگاه بود که در مقایسه با فروردین ۹۷ افت ۷/ ۴۳ درصدی را تجربه کرده است. تولید ون در فروردین امسال تنها چهار دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰درصد کاهش داشته است.

بیشتربخوانید:کاهش عرضه خودرو تب قیمت را بالا می‌برد

در مورد تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو طی فروردین امسال باید به افت ۴/ ۲۹ درصدی اشاره کنیم، به طوری که در این ماه ۱۵ هزار و ۱۰۹ دستگاه انواع خودرو از سوی این گروه خودروسازی به تولید رسیده است، ایران خودرو طی فروردین ۱۴هزار و ۹۲۴ دستگاه سواری تولید کرد که نسبت به فروردین سال‌گذشته ۳۰ درصد افت داشته است. در مورد تولید گروه صنعتی سایپا در فروردین امسال نیز باید به افت ۷/۵۶ درصدی تولید انواع خودرو اشاره کنیم، به طوری که در این ماه فقط ۹هزار و ۱۱۹ دستگاه انواع خودرو توسط این خودروساز به تولید رسیده است.

باتلاق مالی خودروسازان

درشرایطی که مردم از قیمت بالای خودرو در کارخانه و بازار آزاد گله‌مندند، مسئولان از ضرورت اصلاح قیمت خودرو سخن می‌گویند و معتقدند: با توجه به افت تولید، اگر قیمت‌ها گران نشود خودروسازان در باتلاق مشکلات مالی فرو می‌روند. به عبارت دیگر، مردم باید تاوان کاهش تولید و افزایش هزینه‌های خودروسازان را بپردازند.

سعید مدنی، مشاور سابق خودرویی وزارت صنعت می‌گوید: با توجه به شرایط موجود و تحریم‌ها، چنانچه قرار باشد قیمت خودرو اصلاح نشود، زیان خودروسازان افزایش می‌یابد و دوباره باید شرکت‌ها تجدید ارزیابی شوند و تجدید ارزیابی شرکت‌ها با هدف نجات از ورشکستگی انجام می‌شود تا شرایط دریافت تسهیلات را کسب کنند؛ تسهیلاتی که هر روز خودروسازان را در باتلاق بیشتری فرو می‌برد.

باز شدن فنر فشرده قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها خطرناک است

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو معتقد است: پرهیز از افزایش درصدی قیمت خودرو، نکته‌ای است که باید توجه کمیته خودرو را به آن جلب کرد؛ چراکه در آن صورت حداقل به همان نسبتی که قیمت کارخانه افزایش می‌یابد، قیمت کف بازار نیز افزایش خواهد یافت. البته افزایش قیمت باید از سال ۹۷ و به مرور متناسب با تورم عمومی کشور رخ می‌داد، اما در حال حاضر فنر قیمت کارخانه‌ای خودرو آنچنان فشرده است که به هر شکلی باز شود، برالتهاب بازار می‌افزاید.

وی  در رابطه با زمزمه‌های اخیر برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان می‌افزاید: ستاد تنظیم بازار طی دوران نظارت خود با ممانعت از افزایش قیمت خودرو از در کارخانه، متناسب با تورم عمومی کشور علاوه بر تحمیل میلیارد‌ها تومان خسارت به شرکت‌های خودروساز که از جمله مهم‌ترین صنایع استراتژیک کشور هستند، باعث شده بخش زیادی از این زیان در قالب سود نه‌تن‌ها به جیب مصرف‌کننده واقعی خودرو نرود بلکه روانه جیب دلال و سرمایه‌گذار شده است.

این کارشناس صنعت خودرو کشور ضمن تأکید بر اینکه دو عامل افزایش فاصله قیمت بین کارخانه و بازار از یک سو و ایجاد شکاف عظیم بین عرضه و تقاضای خودرو در کشور از سوی دیگر، باعث شده تا هرگونه دست‌کاری در قیمت کارخانه بلافاصله بر التهاب بازار بیفزاید، اظهار کرد: بنابراین تنها راه موجود، افزایش پلکانی قیمت کارخانه آن هم مشروط به تعهد خودروساز‌ها نسبت به افزایش تیراژ تولید است.

وی افزود: البته این افزایش باید مبتنی بر یک فرمول تعیین قیمت شناور باشد؛ به‌طوری که عوامل افزایش‌دهنده قیمت تمام شده خودرو مانند افزایش نرخ قطعات و هزینه‌های تولید، براساس تورم عمومی کشور و شرایط تحریم (که باعث افزایش هزینه‌های تولید در مواردی حتی بیش از تورم شده است)، به عنوان پارامتر‌های مثبت و نرخ افت تولید ماهانه شرکت‌ها نسبت به هدف ۵۰ هزار دستگاهی تولیدی هر یک از دو خودروساز بزرگ (براساس هدف حداقلی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۹) به عنوان پارامتر منفی، در فرمول تعیین قیمت لحاظ شود.

کریمی سنجری اظهار کرد: در یک فرمول پیچیده‌تر می‌توان شاخص‌های سودآورسازی این شرکت‌ها همچون کاهش نرخ ضایعات منابع و سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین افزایش نرخ بهره‌وری منابع را که در قیمت تمام شده خودرو مؤثر است، به عنوان پارامتر‌های مثبت در فرمول لحاظ کرد.
 
این شرکت‌های خودروساز را باید از طریق پایش چنین شاخص‌هایی وادار به سودآوری کرد. اعضای هیئت‌مدیره و مدیران عامل این شرکت‌ها باید در مورد عملکرد شرکت خود پاسخگو باشند، نمی‌توان همه این زیان‌ها را پشت موضوعاتی همچون تحریم و قیمت‌گذاری دستوری پنهان کرد.
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ تغییر باورنکردنی فرهاد اصلانی در ۵۸ سالگی

عکس/ زیبایی حیرت انگیز جاده خالدنبی در استان گلستان

عکس/ استوری باشگاه پرسپولیس به مناسبت تولد مهرداد میناوند

اینفوگرافی/ این سبزیجات به کاهش وزنتان کمک می‌کند

عکس / مهمانخانۀ شهر قم در زمان ناصرالدین شاه

عکس/ سردر زیبای باغ ملی در خیابان سپه تهران

فیلم/ حمله تروریست‌ها به دانشگاه حلب در سوریه

عکس/ جدیدترین نقشه عملیاتی جنگ در سوریه و حلب

خبر غیر رسمی از زمان رفع فیلترینگ

حمله تروریست‌ها به مناطق شیعه‌نشین در شمال حلب

فیلم/ درگیری‌هایی سنگین در شهر عندان در حومه حلب

عکس/ بهرام بیضایی در پشت صحنه چریکه تارا در سال ۱۳۵۷

فیلم/ در هواپیمای شخصی ترامپ چه خبر است؟

مشخصات خودروی زرهی ​​هیگارد

نمایشگاه نقاشی مسعود کیمیایی

عکس/ خان طومان در سوریه سقوط کرد

عکس/ رخ‌نمایی حیرت انگیز دماوند از کویر مرنجاب

مصدومیت ۳ نفر در پی واژگونی خودروی امام جمعه شاهرود

عکس/ خشم امیرحسین ثابتی از تعلیق ثریا

عکس/ آیا خان طومان سوریه واقعا سقوط کرده است؟

تعیین دومین مقصد سفر‌های استانی پزشکیان

فیلم/ علیرضا قربانی: در هر شرایطی بد ایران را نگویید

هشدار ایران درمورد فعال‌شدن گروه‌های تروریستی در سوریه

فیلم/ هلال احمر از کمک ۴۰۰ میلیاردی مردم ایران به لبنان خبر داد

پایان کابوس‌وار سال ۱۴۰۳ برای امید عالیشاه

عکس/ واکنش دستیار پزشکیان به اعلام ممنوعیت برنامه‌های فردوسی پور و سروش صحت

ایران هزاران سانتریفیوژ جدید نصب کرده است

عکس/ تغییر چهره جالب مهند سریال عشق ممنوع بعد از ۱۶ سال

قیمت طلای جهانی در سراشیبی سقوط

عکس/ تغییر چهره شوکه کننده الهام حمیدی در ۴۷ سالگی

فیلم/ قابلیت جدید گوشی‌های هوآوی

عکس/ آیا واکسن گارداسیل همگانی می‌شود؟

عکس/ معماری حیرت انگیز رنسانی در روستایی اطراف همدان

عکس/ استوری دردناک نجمه جودکی برای عادل فردوسی‌پور

عکس/ دکتر شریعتی با ژست متفاوت در سفر یونان ۶۴ سال پیش

عکس / جنجال لباس و استایل سفیر زن فلسطین در بلژیک

فیلم/ رقص مهدی قائدی و سامان قدوس با لباس عربی

فیلم/ سردار نقدی: به دنبال طوفان الاقصی ۲ هستیم که کار اسرائیل را تمام کنیم

تصویر عزت‌الله انتظامی در فیلم ناپدید شده ملکوت ۴۵ سال پیش

عکس/ عراقچی با آیت‌الله جوادی آملی در قم دیدار کرد

آبشار بیشه در لرستان

حمله از چند جناح جواد خیابانی به بیرانوند

عکس/ محمدرضا گلزار با رضا قوچان‌نژاد در یک قاب

۶۱ تن شمش طلا با رشد ۳۷۰ درصدی وارد کشور شد

فیلم/ تصاویر هوایی از درگیری‌ها در حومه حلب

امید‌های استقلال برابر الاهلی به این ۲ بازیکن خاص

فیلم/ در حلب و سوریه چه خبر است؟

شاه سلطان حسین صفوی کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

عکس/ قلعه بابک نماد ایستادگی ایرانیان در آذربایجان شرقی از نماهایی متفاوت

عکس / دیدار عباس عراقچی با آیت الله مکارم شیرازی