تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۰

چه تعدادخودرو‌های دپویی تا پایان سال ۱۴۰۰ برآوردشده است؟

  سه خودروساز بزرگ کشور خودرو‌های دپویی را تا پایان سال‌جاری ۱۳۶‌هزار و ۱۰۰ دستگاه برآورد کردند. بنابر اطلاعات ارائه شده در سامانه کدال، برآورد موجودی انبار شرکت‌های خودروساز در پایان سال‌جاری نسبت به موجودی انبار آن‌ها در سال گذشته از رشدی حدود ۳۶‌درصدی حکایت دارد.

خودرو سازان

اقتصاد ۲۴-  سه خودروساز بزرگ کشور خودروهای دپویی را تا پایان سال‌جاری ۱۳۶‌هزار و ۱۰۰ دستگاه برآورد کردند.

بنابر اطلاعات ارائه شده در سامانه کدال، برآورد موجودی انبار شرکت‌های خودروساز در پایان سال‌جاری نسبت به موجودی انبار آنها در سال گذشته از رشدی حدود ۳۶‌درصدی حکایت دارد. سه خودروساز بزرگ کشور در پایان سال ۹۹ در مجموع بیش از ۱۰۰‌هزار دستگاه خودروی دپویی در پارکینگ‌های خود داشتند.

به این ترتیب در حالی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو از افزایش موجودی انبار خود در پایان سال ۱۴۰۰ خبر می‌دهند که اطلاعات منتشر شده در گزارش دی ماه پژوهشکده پولی و بانکی در ارتباط با موجودی انبار خودروسازان از بهبود روند ترخیص در اولین ماه فصل زمستان نسبت به آذرماه حکایت دارد.

وضعیت ترخیص خودرو از پارکینگ‌ها بهبود پیدا میکند؟

اما به‌رغم گزارش اخیر بازوی پژوهشی بانک مرکزی مبنی بر بهبود وضعیت ترخیص خودرو از پارکینگ‌ها در اولین ماه از فصل زمستان، خودروسازان پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان سال‌جاری همچنان ۱۳۶‌هزار و ۱۰۰ دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ‌های خود خواهند داشت.

اطلاعات منتشر شده توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در سایت کدال نشان می‌دهد آنها در پایان آذرماه سال‌جاری در مجموع حدود ۱۳۴‌هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع محصولات تولیدی خود را در پارکینگ‌ها دپو و آنها را تجاری نکرده‌اند.

به این ترتیب همان‌طور که عنوان شد برآورد آنها در ارتباط با محصولات انباری در پایان سال‌جاری از دپوی بیش از ۱۳۶‌هزار و ۱۰۰ دستگاهی حکایت دارد. اما چرا پیش‌بینی خودروسازان از رشد موجودی انبار آنها در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته و همچنین آمار ۹ ماهه امسال خبر می‌دهد؟

به نظر می‌رسد شرکت‌های خودروساز به‌رغم برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی سیاستگذار خودرویی برای کاهش تعداد خودروهای انباری همچنان با دیده تردید به این مساله می‌نگرند و این تردید در برآوردهای آنها که در سایت کدال سازمان بورس منتشر شده به خوبی نمایان است.

۳ چالش پیش روی خودروسازان چیست؟

آنچه سبب شده خودروسازان نتوانند به کاهش موجودی انبار خود امیدوار باشند را می‌توان در سه چالش پیش روی آنها در ارتباط با تامین ریزتراشه‌ها، نبود منابع مالی کافی و تزریق به موقع قطعات از سوی شرکت‌های قطعه‌ساز به خطوط تولید آنها جست‌وجو کرد.

چالش ریزتراشه‌ها نه‌تنها شرکت‌های خودروساز داخلی را با مشکل روبه‌رو کرده که کل صنعت خودروی جهان نیز به نوعی با این مساله دست به گریبان است. برآوردهای جهانی نشان می‌دهد این چالش تا پایان سال‌جاری میلادی همچنان تولید خودرو را تحت‌تاثیر خود قرار خواهد داد.


بیشتربخوانید:ریزش ۸ درصدی قیمت خودرو تا پایان سال/ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ خبری از گرانی خودرو نیست


با توجه به این مساله خودروسازان داخلی نیز پیش‌بینی خود را با برآوردهای جهانی همسو کرده و نگران تزریق ریزتراشه‌ها به خطوط تولید هستند.

مساله تامین منابع مالی موردنیاز نیز از دغدغه‌های همیشگی خودروسازان است. نبود منابع مالی کافی در شرکت‌های خودروساز علاوه بر اینکه تولید و عرضه را در این شرکت‌ها با چالش همراه می‌کند سبب می‌شود خودروسازان در پرداخت بدهی خود به شرکت‌های قطعه‌ساز نیز با چالش روبه‌رو شوند.

عدم‌تزریق به‌موقع نقدینگی به قطعه‌سازان مانع تامین به موقع قطعات در خطوط تولید شرکت‌های خودروساز شده است. این سه چالش سبب شده خودروسازان پیش‌بینی مثبتی در ارتباط با ترخیص محصولات انباری در پایان سال‌جاری نداشته نباشند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اجرای قصاص همسر معاون شهردار و همدستش

قیمت طلا به پرواز در آمد

چشم‌انداز بودجه ۱۴۰۴؛ هدفگذاری رشد اقتصادی حدود ۴درصد و تورم۳۰درصد

طرح کلینیک ترک بی‌حجابی با هدف جنگ روانی

ترخیص برنج‌های دپوشده از گمرکات کشور

این سه عامل بازار دلار را گرم کردند

حریف پرسپولیس همچنان در بحران

فیلم/ همتى؛ مناطق آزاد را به دوران اوج خود می‌رسانیم

خرید خانه در تهران سخت‌تر از خرید خانه در نیویورک!

وراث منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

مهاجرت یک چهارم استادان دانشگاه؛ خروج ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه انسانی از کشور

یک نماینده مجلس: بورس کالا، بهترین بازار برای عرضه خودرو است

طرح ۲ فوریتی مجلس برای حذف حق ماموریت دلاری

بی‌بی و گالانت و نکاتی درباره حکم دادگاه لاهه

عادل فردوسی پور: به صدا و سیما برنمی‌گردم

درخشش مجدد طلای جهانی

محرک ایران برای تغییر دکترین هسته‌ای؛ چرا تهران در مسیر افزایش توان بازدارندگی است؟

حضور پزشکیان در وزارت ورزش و جوانان

پیدا و پنهان تحرکات اروپا در خلیج فارس؛ رقص موزون عربستان و امارات با غرب روی میادین نفت و گاز

فاصله قیمت دلار نیمایی و آزاد کم شد

شتابزدگی پزشکیان در طرح انتقال پایتخت/ تهران مرکزیت خود را در سه نظام سیاسی حفظ کرده است

تداوم جنجال‌ها بر سر مصوبه کنکور

قیمت طلا در ۲۰ روز آینده به کدام مسیر می‌رود؟

قیمت طلا در مسیر صعود؛ سکه در انتظار سیگنال دلار

رونمایی از ئی وی ۹ جی تی+عکس

سقوط آزاد یور به کف ۲۰۲۲

پیش‌بینی بازار طلا و سکه؛ طلا بخریم یا نخریم؟

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ امروز

قیمت All-in-One اپل

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

خسارات ناشی از آلودگی هوا به ۸ میلیارد دلار در سال می‌رسد!/ سرنوشت ۲۵۰ همت بودجه توسعه زیرساخت‌های کاهش آلودگی چه می‌شود؟

وضعیت هواشناسی امروز

وضعیت آلودگی هوای تهران در۳ آذر۱۴۰۳

همه چیز درباره بانک مرکزی اروپا (ECB)/ نهادی با نقش کلیدی در مدیریت و ثبات اقتصاد اروپا

بیم و امید سهامداران بورس

پیش بینی بورس امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

عکس/استوری احساسی نانسی عجرم با پرچم لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز