تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

بورس تهران پس از دو روز پرهیجان در ابتدای هفته‌جاری، دو روز پایانی را کم‌رمق طی کرد، به‌طوری‌که شاخص‌کل بورس در روز چهارشنبه، با رشد هزار و ۷۱‌واحدی خود را در کانال ۲میلیون و ۳۰۰هزار واحد حفظ کرد. از دست نرفتن کانال ۲میلیون و ۳۰۰هزار واحد، می‌تواند نشانه‏‏‏‏‏‌ای از تثبیت شاخص‌کل در بالای کانال صعودی باشد.

بورس گاوی در روز‌های اردی‌بهشتی بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عوامل زیادی دست در دست هم داد که روز گذشته و بعد از گذشته دو هفته، بازار سرمایه یک جهش خوب را تجربه کرد؛ این در حالی است که فروکش کردن تنش‌های منطقه، رشد قیمتی بازار‌های جهانی و حتی برداشته شدن محدودیت دامنه نوسان باعث رشد این چنینی بورس در اولین روز اردیبهشت شده است.

بازگشت بورس به مدار صعودی؟

پس از کاهش ریسک‌های غیراقتصادی در اقتصاد کشور، اکنون شواهد، حاکی از بازگشت آرامش نسبی به بازار‌ها است. روز گذشته بازار سهام برای سومین روز متوالی سبزپوش شد و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز توانست با ثبت عدد ۲میلیون و ۳۱۳هزار واحد، در سقف ۱۰ماهه خود قرار بگیرد.

عوامل موثر در صعود پایدار بورس

نماگر بورس تهران پس از بازدهی ناچیز ۰.۵۹درصدی در برابر رقبای خود در فروردین به مدار صعودی بازگشت و با رشد بیش از ۷۷هزارواحدی (معادل ۳.۵۲درصد) با اقتدار به بالای کانال ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد بازگشت و در سطح ۲میلیون و ۲۸۵هزار واحد ایستاد. اصلاح قیمت سهام در روز‌های معاملاتی گذشته و رسیدن به مرز‌های حمایتی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند صعودی بازار بود.

بورس در چه شرایطی رشد می کند؟

بورس تهران با تمام فراز و نشیب‌هایی که در هفته گذشته با آن مواجه بود، در آستانه اولین هفته از اردیبهشت در انتظار سه خبر طلایی برای آغاز رشد و جبران عقب‌ماندگی قابل‌توجه خود است.

ترمز‌های رشد بورس در سایه همه نااطمینانی‌ها کدامند؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هم‌اکنون بزرگترین ریسک بازار سهام، نااطمینانی ناشی از تغییرات ناگهانی و مکرر مقررات و تحمیل قوانینی است که رشد سودآوری شرکت‌ها را غیرممکن می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به جریمه بانک‌ها برای عدم پرداخت وام مسکن، قیمت‌گذاری دستوری عجیب در صنعت خودرو، عدم پویایی نرخ بهره‌ی مالکانه‌ی معادن، نرخ ارز پایین‌تر از بازار آزاد برای رفع پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان و هزینه‌های بسیار بالای تأمین مالی اشاره کرد.

شروع سبز بورس در اردیبهشت

بازار سهام در هفته پرچالشی که گذشت تماما تحت‌تاثیر ریسک‌های ژئوپلیتیک موجود بود، در این میان محدودیت دامنه‌نوسان - هرچند که تحلیلگران با محدودیت در سمت مثبت موافق نبودند- توانست دست‌کم از ریزش‌های سنگین در بورس جلوگیری کند و در نهایت بورس در حالی این هفته سخت را به پایان رساند که ۲۷۶۶‌میلیارد‌تومان نقدینگی را از دست‌داد، شاخص‌کل ۲.۳۷‌درصد و شاخص هموزن ۳.۶۹‌درصد منفی شد.

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

فرقی نمی‌کند بازار سرمایه چه برهه حساسی را سپری می‌کند، تهدید‌های اقتصادی این بازار همچنان فعال است. گاهی با یک بخشنامه ابلاغ می‌شود گاهی هم از یک نشست خبری. روز سه شنبه وزیر اقتصاد بر یک بند جنجالی در بودجه تاکید کرده که برآیند آن زیان‌های زیادی به دنبال دارد. به موجب بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ برای معافیت مالیاتی شرکت‌ها سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته است، بندی که به گفته کارشناسان در دقیقه نود به بودجه اضافه شده و آسیب‌های شدید اقتصادی را در پی دارد.

پیش بینی بورس امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

امروز نیز محدودیت نوسان یک درصدی اعمال خواهد شد و به نظر می‌رسد با وجود اخبار احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران روند خروج سرمایه و ریزش بورس تداوم یابد. ردین ۱۴۰۳
1 صفحه