نرخ بیکاری به ۱۰ درصد رسید

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ارایه گزارش عملکرد خزانه در سال گذشته به هیات دولت، از رسیدن نرخ بیکاری به ۱۰ درصد خبر داد.

سال ۹۹ سال کدام بازار است؟

یک اقتصاددان درباره عملکرد بازار‌های مالی در سال ۹۹ معتقد است: بازار سرمایه فرصت مناسبی برای جذب سرمایه است، اما بانک‌ها نرخ بهره منفی دارند و نباید انتظار داشته باشیم که جایی برای سرمایه‌گذاری باشند.

قیمت طلا هم گران شد

قیمت طلا امروز برای سومین جلسه متوالی افزایش داشت و به بالاترین رقم در طی حدود ۲ هفته گذشته رسید. بر این اساس هم اکنون هر اونس طلا با ۰.۹ درصد افزایش قیمت معادل ۱۶۲۴ دلار و ۱۸ سنت ارزش دارد.

بازار طلا تا نیمه فروردین تعطیل می‌ماند

نایب رییس اول اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر لزوم اجرای مصوبات ستاد کرونا برای مقابله با این بیماری، از تعطیلی همه واحدهای صنف طلا و جواهر و طلافروش تا ۱۵ فروردین خبر داد.

سال ۹۹ برای اقتصاد ایران سخت‌تر از ۹۸ است؟/ بازار سرمایه بمب ساعتی اقتصاد ایران

مرتضی عزتی می‌گوید: اگر حجم نقدینگی بازار سرمایه به هر دلیلی از این بازار خارج شود، می‌تواند یک بازار دیگر را هم به هم بریزد، اگر چنین پولی وارد بازار ارز، طلا و مسکن شود هر کدام از آن‌ها را با شوک و تلاطم روبرو خواهد کرد که این مسئله می‌تواند موجب ایجاد یک شوک تورمی جدید در اقتصاد شود.

بازار ارز در سال ۹۹ به چه سمتی می‌رود؟

بازار ارز ایران از سال ۱۳۹۷ تا کنون در شرایط ویژه و خاص به سر می‌برد. خروج آمریکا زا برجام تشدید تحریم‌ها علیه ایران، زمینه افزایش نرخ ارز را در بازار فراهم کرد و پس از آن تحریم نفتی، تشدید این تورم ارزی را در پی داشت.

چه کسانی یارانه کرونا دریافت می‌کنند؟

در حالی ابهاماتی در خصوص شرایط برخورداری از یارانه کرونا از سوی برخی شهروندان و افکار عمومی مطرح است که اولین یارانه تخصیصی در این قالب در آخرین روز‌های سال به حساب شهروندان واریز شده است.

بسیاری از تسهیلات بانکی را افراد فاقد دغدغه تولید و رونق اقتصادی گرفته‌اند/ بنادر ما به دپوی محصولات خارجی تبدیل شده‌اند

منتخب مردم نوشهر و چالوس در مجلس یازدهم گفت: متاسفانه علیرغم اینکه فلسفه بنادر آزاد این است که ورود سرمایه خارجی آزاد باشد و سپس سرمایه‌گذاری شکل بگیرد و از سوی دیگر، صادرات مواد و کالا‌های تولیدشده انجام شود، اما هیچ‌گاه آن‌طور که باید و شاید این اتفاق نیفتاد و می‌بینیم که بنادر آزاد ما تا حد زیادی تبدیل به دپوی مواد و محصولات خارجی شده است.

هپکو باز هم روی دست دولت ماند!

فرآیند واگذاری هپکو به بخش خصوصی درحالی رسما وارد چهارمین سال خود شد که هنوز پرونده این واگذاری نیمه تمام بوده و مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظار این شرکت است. هرچند آخرین صحبت‌های مسئولان دولتی حاکی از آن بود که این شرکت در مرحله عرضه در فرابورس قرار دارد، اما به نظر نمی‌رسد این عرضه در سال ۱۳۹۸ عملیاتی شده باشد.

تاریک و روشن طرح کمک معیشتی

طرح حمایت معیشتی که دولت آن را در راستای حمایت بیشتر از اقشار محروم و مستضعف در آبان ۹۸ استارت زد، همچنان گلایه برخی از خانوار‌ها را به دنبال دارد.

نصب کارتخوان وکلا به سال ۹۹ رسید

با توجه به اینکه پس از پزشکان، وکلا از مهر پارسال ملزم به ثبت‌نام در سامانه صندوق فروش شدند، سازمان امور مالیاتی تا پایان بهمن همین سال برای آن‌ها فرصت تعیین کرده بود تا به این سامانه متصل شوند و دستگاه کارتخوان نیز نصب کنند. اما باتوجه به اینکه اغلب وکلا به این الزام تمکین نکردند، سازمان امور مالیاتی جریمه برای آن‌ها در نظر گرفت و این الزام برای استفاده از سامانه صندوق فروش و صدور صورتحساب فروش را به سال ۱۳۹۹ موکول کرد.

حمایت از خریداران شرکت‌های دولتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اجازه شکل‌گیری زمینه‌های حاشیه‌سازی را در واگذاری‌ها نمی‌دهیم، گفت: واگذاری‌ها در یک محیط کاملا شفاف انجام می‌شود.

احتمال درگیری مجلس آینده با دولت وجود دارد/ جسارت اصلاح ساختار اقتصاد کشور را نداشتیم

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی معتقد است دفع حداکثری تحریم یعنی خاموش کردن بخش اعظمی از آتش‌سوزی. ما واقعاً می‌توانستیم با نظر کارشناسی در حوزه چرخه اقتصادی، بهتر عمل کنیم. صراحتاً بگویم جرات و جسارت اصلاح ساختار اقتصاد کشور را نداشتیم.

۹۸، سالی که به اندازه یک قرن گذشت/ ضربه‌های اقتصادی از سیل بهاره تا ویروس شب عید

اقتصاد ایران در سال ۹۸ رخداد‌های بسیاری را از سر گذارند که هر کدام به خودی خود برای بحران آفرینی کافی بود. با این حال سال ۹۸ با همه سختی هایش گذشت؛ هر چند دنباله پیامد‌های آن برای سال ۹۹ نیز باقی خواهد ماند.

خبری از شفاف شدن دریافتی دولتی ها نیست

سه سال از الزام دستگاه‌ها برای اعلام اطلاعات فیش‌های حقوقی کارکنان در سامانه ثبت حقوق و مزایا گذشت وزمانی برای شفاف شدن دریافتی دستگاه‌ها نبود؛ آن هم در شرایطی که فقط دو سال دیگر برای عمل به الزام قانون برنامه ششم توسعه جهت شفاف شدن فیش‌های حقوقی باقی مانده است و دستگاه‌ها به نوعی در حال تلف کردن زمان تا پایان این الزام قانونی هستند.
2 صفحه