تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
بررسی اما و اگر‌های قابل اجرا بودن یک قانون

موانع مالیات‌گیری از‌خانه و‌خودروی لوکس

قرار است قانون مالیات گیری از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس از خردادماه اجرایی شود. برآور‌ها حاکی از آن است که به احتمال زیاد گرفتن مالیات از آنچه خانه‌ها و خودرو‌های لوکس نامیده می‌شود، چندان آسان نیست.

موانع مالیات‌گیری از‌خانه و‌خودروی لوکس

اقتصاد۲۴ - قانون بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان امور مالیاتی را موظف می‌سازد تا از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس مالیات گرفته شود و رئیس سازمان امور مالیاتی هم می‌گوید: این قانون را از خرداد ماه اجرا می‌کند. بررسی مفاد قانون و پیچیدگی‌های آن نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد گرفتن مالیات از آنچه خانه‌ها و خودرو‌های لوکس نامیده می‌شود، چندان آسان نیست و با توجه به نرخ تورم فزاینده، شناسایی و ملاک تعیین گران‌قیمت‌بودن یا لوکس‌بودن خودرو تنها براساس اعداد پیش‌بینی شده در قانون بودجه امسال باعث سردرگمی مجریان و البته مردم می‌شود.

با توجه به فرایند پیش‌بینی شده در قانون بودجه ۱۴۰۰ و تکالیف تعیین شده برای ۶ دستگاه مختلف شامل: سازمان امور مالیاتی و وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به همراه سازمان ثبت اسناد و املاک و شهرداری‌ها و احتمالا نیروی انتظامی به‌نظر می‌رسد اجرایی شدن این قانون و گرفتن مالیات دست‌کم در دولت فعلی وارد گام اجرایی نخواهد شد؛ زیرا در قانون تأکید شده آیین‌نامه‌های اجرایی مالیات بر خودرو‌های گران‌قیمت و املاک باید تا پایان خرداد به تصویب دولت برسد، درحالی‌که دولت در ماه‌های پایانی فعالیت خود اولویت‌های دیگری را هم در دستور کار دارد و نگارش و تصویب بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های همین قانون بودجه یک فرایند زمان‌بر است و به این ترتیب احتمال تصویب آیین‌نامه‌ها برای اجرای نظام مالیات‌ستانی از خودرو‌ها و خانه‌های به‌اصطلاح لوکس تا ۲‌ماه آینده، به‌ویژه به‌دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار ضعیف است.


بیشتر بخوانید: مالیات گیری از خودرو‌های میلیاردی بازار آن‌ها را کساد می‌کند؟!


مالیات خودرو‌ها در جاده ناهموار

قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تأکید دارد: تمام مالکان، چه حقیقی و چه حقوقی انواع خودرو‌های سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکلف آن‌ها که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش این خودرو‌ها به بیش از ۱۰ میلیارد ریال می‌رسد مشمول از مالیات خواهند شد. به این ترتیب بر خودرو‌های دارای ارزش تا ۱۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد بر ۱۰ میلیارد ریال یک درصد، خودرو‌های دارای ارزش تا ۳۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد ریال ۲ درصد، خودرو‌های دارای ارزش تا ۴۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد بر ۳۰ میلیارد ریال ۳ درصد و خودرو‌های دارای قیمت بالای ۴۵ میلیارد ریال هم ۴ درصد مالیات گرفته خواهد شد.

چالش اصلی، اما اینجاست که ملاک محاسبه ارزش خودرو چه خواهد بود. قانون بودجه امسال می‌گوید: مأخذ محاسبه مالیات خودرو، قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که سازمان امور مالیاتی، تا پایان سال ۱۳۹۹ آن را تعیین و اعلام می‌کند، مأخذ مالیات انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان یادشده تولید یا وارد می‌شوند هم بلافاصله پس از تولید یا واردات آن در این سازمان تعیین و اعلام خواهد شد.
دیروز امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: براساس قانون بودجه امسال خانه‌های با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات خواهند شد و برای خودرو‌های لوکس اگر ارزش مجموع خودرو‌های یک فرد و فرزندان کمتر از ۱۸ سال او بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خواهد بود. او با بیان اینکه اگر ارزش خودروی هر یک از زوجین در خانواده کمتر از یک میلیارد تومان باشد مشمول مالیات نمی‌شود تأکید کرد: مراحل اجرایی ثبت اظهارنامه‌ها و همچنین راه‌اندازی پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تا خرداد عملیاتی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران پیش از این گفته بود: یک‌سری اطلاعات مانند تعداد خودرو‌های لوکس و تعداد خانه‌های خالی را باید دستگاه‌های نظامی یا سایر دستگاه‌ها مانند وزارت راه و شهرسازی ارائه کنند. مسعود شفیعی تأکید کرد: طبق آمار‌های منتشرشده ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که برای اجرای قانون مالیات از خانه‌های خالی تاکنون یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خانه خالی از سکنه شناسایی شده و اطلاعات آن در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، اما اطلاعات همچنان ناقص است و امیدواریم در خوداظهاری‌های مردمی این اطلاعات تکمیل شود؛ بنابراین فعلاً این قانون قابلیت اجرا ندارد.

ماه‌های سخت سازمان مالیاتی

درحالی‌که هنوز آیین‌نامه اجرایی وصول مالیات بر خانه‌های لوکس و خودرو‌های گران‌قیمت در دولت به تصویب نرسیده، سازمان امور مالیاتی باید نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آن‌ها حداکثر تا پایان خرداد‌ماه سال ۱۴۰۰ اقدام کند و مراتب را به اطلاع مشمولان برساند تا آن‌ها مالیات خود را حداکثر تا پایان بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت کنند.

قانون بودجه می‌گوید: آیین‌نامه اجرایی گرفتن مالیات از خودرو‌های لوکس در وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. حال باید منتظر ماند و دید آیا دولت تا ۲‌ماه آینده آیین‌نامه را تصویب و ابلاغ خواهد کرد؟

این گزارش می‌افزاید: نه‌تن‌ها فرایند اخذ مالیات از خودرو‌های گران‌قیمت پیچیده به‌نظر می‌رسد بلکه به‌دلیل پیش‌بینی نرخ تورم بالا و اثر آن بر کالا‌های دارایی‌محور نظیر خودرو، چالش جدی‌تر و دردسر بعدی نحوه به روز رسانی قیمت خودروهاست؛ مشخص نیست سازمان امور مالیاتی چگونه و براساس چه مکانیزمی نسبت به کشف قیمت واقعی خودرو‌ها اقدام خواهد کرد؟ افزون بر این انتقاد‌ها از نادیده گرفتن نقش تورم در افزایش ارزش دارایی‌ها به قوت خود باقی است و این پرسش مطرح است که دلیل بالارفتن ارزش خودرو نه ناشی از اراده شهروندان بلکه به‌دلیل تورم ساختاری در اقتصاد ایران است و گرفتن مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس بدون درنظر گرفتن اثر تورم، نوعی مالیات مضاعف است که دولت به مردم تحمیل می‌کند.

دردسر مالیاتی بر خانه‌های مردم

گرفتن مالیات از خانه‌های لوکس هم ماجرای پیچیده‌تری دارد؛ قانون بودجه ۱۴۰۰ هم می‌گوید: امسال باید از واحد‌ها و باغ‌ویلا‌های گران‌قیمت مالیات گرفته شود. بر این اساس تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت کنند و از این پس ثبت نقل و انتقال املاکی که برای آن‌ها مالیات وضع شده باشد، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. البته آیین‌نامه اجرایی این الزام قانونی هم قرار است درسازمان امور مالیاتی تدوین و از کانال وزارت اقتصاد و دارایی حداکثر تا پایان خردادماه به دولت ارسال شود تا به تصویب برسد و ابلاغ شود.

نکته مبهم ماجرا این است که اگر وزارت اقتصاد تا پایان خردادماه آیین‌نامه پیشنهادی‌اش را در مهلت قانونی به دولت بفرستد، دولت تا چه زمان فرصت دارد تا این پیشنهاد را بررسی و تصویب کند؟ براساس روند بررسی آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها حسب اولویت‌ها، ممکن است تصویب آیین‌نامه اخذ مالیات از خودرو‌ها و خانه‌های لوکس چندماه طول بکشد و از این منظر این خطر وجود دارد که آیین‌نامه اجرایی با تأخیر تصویب و ابلاغ شود و شهروندان فرصت کمی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی داشته باشند. افزون بر این تعیین ارزش واقعی خانه‌های گران‌قیمت در استان‌ها و شهر‌های مختلف ایران هم یک معماست.

قانون بودجه مالیات بر خانه‌ها و باغ‌ویلا‌های دارای ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان را بسته به میزان ارزش مشمول یک تا ۵ هزار درصد مالیات می‌داند و البته این مالیات شامل واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های در حال ساخت یا در سال تملک نمی‌شود. هماهنگی بین دستگاه‌های متولی اجرای این قانون هم یک سوی ماجرای پیچیده مالیات از خانه‌های گران‌قیمت است. براساس بودجه ۱۴۰۰ وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها موظف شده‌اند امکان دسترسی برخط (آنلاین) به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن را در اختیار این سازمان قرار دهند تا سازمان یاد شده نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آن‌ها حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ اقدام کند و مراتب را به اطلاع مردم برساند.

آیا ۲ وزارتخانه صنعت معدن و تجارت و راه و شهرسازی به همراه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها در سراسر کشور از این آمادگی برخوردار هستند که اطلاعات املاک مردم را تا پایان خرداد امسال در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. افزون بر اینکه اخذ مالیات بر یک خانه دارای یک ارزش یکسان در شهر‌های مختلف خود نشانگر یک تبعیض مالیاتی است؛ زیرا ممکن است یک خانه ۱۰ میلیارد تومانی در منطقه متوسط شهر تهران با یک خانه ۱۰ میلیارد تومانی در یک شهر متوسط برای مالکان هر ۲ خانه دارای ارزش واقعی متفاوت باشد. به گزارش همشهری، در حالی در قانون بودجه امسال بر گرفتن مالیات بر خانه‌ها و خودرو‌های لوکس تأکید شده که هنوز مشخص نیست چه میزان درآمد از این محل در بودجه پیش‌بینی شده و درصورت تحقق نیافتن این درآمد نظیر شکست مالیات بر خانه‌های خالی، اثر آن بر کسری بودجه و نرخ تورم چه خواهد بود و مهم‌تر اینکه آیا قرار است مجلس هرساله در قالب قانون بودجه سالانه بر اموال و املاک مردم قیمت‌گذاری و برای آن مالیات وضع کند؟

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار