تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

شروع احتمالی رالی صعودی در بورس

با تقویت سمت تقاضا در دو روز گذشته، ناظران تکرار این سناریو را به معنای احتمال شروع یک رالی صعودی ارزیایی می‌کنند. هر چند که، اما و اگر‌ها در این خصوص بسیار زیاد است.

بورس

اقتصاد ۲۴- با اتفاقاتی که در چند روز گذشته رخ داد، تقاضا در بازار سهام رونق گرفته و انتظارات نیز حکایت از این دارد که این روند معاملات ممکن است با اهرم‌های جدیدی که وارد بازار می‌شود، تداوم یابد. با سیاست‌های سیاست‌گذار در رفع دامنه نوسان نامتقارن که به طور عملی از شنبه هفته آینده اجرایی می‌شود، حالا ریل سیاست‌ها در بورس دوباره به مسیری برگشته که شیوه درست‌تر و صحیح‌تری است.

بازگشت دامنه نوسان به وضعیت عادی

بازگشت دامنه نوسان از وضعیت نامتقارن به وضعیت متقارن و بازه قبلی مثبت ۵ و منفی ۵ و تغییر در حجم مبنا را می‌توان به عنوان شواهد بازگشت به شیوه سیاست گذاری صحیح دانست. شورای عالی بورس سرانجام بعد از فراز و نشیب‌های بسیار دوباره تصمیم گرفت دامنه نوسان را متقارن و مثبت و منفی پنج کند.

این درحالی است که دامنه نوسان زمستان سال گذشته به مثبت ۶ و منفی ۲ و از ابتدای اردیبهشت به منفی ۳ افزایش یافته بود و انتقادات زیادی را در پی داشت. زیرا هرچند محدود کردن دامنه منفی در روز‌هایی که بازار سرمایه چراغ قرمز جلو می‌رود، از کاهش ارزش سهم‌های بنیادی جلوگیری می‌کرد، اما باعث شده بود نقد شوندگی بازار زیر سوال برود. زیرا برای مثال، سهمی ۱۵۰۰ تومان قیمت دارد، اما عده‌ای اعتقاد دارند که این سهم ۱۳۰۰ تومان می‌ارزد؛ بنابراین باید قیمت سهم کاهش یابد تا خریدار پیدا کند، اما محدود کردن دامنه منفی باعث می‌شد سهم روی قیمت ۱۴۰۰ تومان ثابت بماند.

در این شرایط نه فروشنده می‌تواند سهم را با قیمت پایین‌تر بفروشد (حتی اگر اعتقاد داشته باشد سهم با قیمت پایین‌تر می‌ارزد) و نه خریدار با قیمت ۱۴۰۰ سهم را می‌خرد. این فرایند باعث کاهش نقدشوندگی بازار می‌شود. این درحالی بود که بسیاری از صاحب نظران بر این باور بودند که بازار سرمایه تحت تاثیر ابهامات موجود در شرایط اقتصادی و سیاسی کشور از جمله قیمت دلار، وضعیت مذاکره با آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری و... است و به همین دلیل نمی‌توان گفت دامنه نوسان نامتقارن تصمیم ۱۰۰ درصد نادرستی به شمار می‌آید. در هر صورت قرار است دامنه نوسان از امروز شنبه به مثبت و منفی ٥ تغییر یابد. همچنین حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا در تمامی نماد‌های معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران به ۱۵ میلیارد ریال تغییر خواهد یافت. این دو تصمیم باعث می‌شود اصلاح قیمتی سهم‌ها سریع‌تر صورت بگیرد و چنان چه سهم‌ها بخواهند در آینده رشد کنند، با مبالغ کمتری از معامله رشد کنند و قیمت پایانی بخورند، این موضوع به افزایش نقدشوندگی بازار کمک می‌کند. البته توجه به این نکته ضروری است که این تصمیم هم مانند سایر تصمیم‌ها مسکن بازار بوده و همچنان راه حل به تعادل رسیدن بورس، تزریق منابع جدید است.

۲ مسیر ورود پول جدید به بورس

اکنون با استقبال خرید اوراق تبعی توسط صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد‌های ثابت، منابع مالی قرار است در بازار سرمایه هزینه و خرج شود که می‌تواند نشانه ورود ۴۵۰۰ تا ۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی به بورس در روز‌های آینده باشد. بسته حمایتی ۱۰ بندی دولت از بورس که ۷ بند آن به تصویب سران سه قوه نیز رسیده، نشان از تزریق ۲۰۰ میلیون دلار به بازار سهام است که معادل ۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

اگرچه در تزریق پول به بورس، سیاست‌گذار باید ملامت شود، اما در هر صورت جزو اهرم‌هایی ارزیابی می‌شود که می‌تواند بازار را در چند روز آینده تحت تاثیر قرار دهد. البته پیش بینی‌ها از روند معاملات در بازار سرمایه در روز پایانی هفته ممکن است اندکی متفاوت باشد؛ عرضه اولیه چهارشنبه به همراه فشار عرضه‌های طبیعی در روز آخر هفته به واسطه مدیریت پول‌ها توسط بازیگران در آخر هفته جزو موانعی است که می‌تواند با فشار عرضه در برابر تقاضا قد علم کند. البته توان تقاضا‌ها در روز سه شنبه شاخص را با رشد نزدیک ۲ درصد مواجه کرد و این می‌تواند نقطه مثبت بازار قلمداد شود.


بیشتر بخوانید: پارامترهای بنیادی همه به نفع بورس است


شروع رالی صعودی امکان دارد؟

در معاملات روز سه‌شنبه و در ادامه افزایش تقاضایی که از روز گذشته در بازار شکل گرفته بود، شاخص کل با افزایش حدود ۲۲ هزار واحدی رکورد جدیدی را در سال ۱۴۰۰ از خود به جا گذاشت. افزایش تقاضا به لطف افزایش قیمت دلار همچنان در سهم‌های شاخص ساز و مخصوصا سهم‌های دلاری ادامه دارد. در صورتی که این روند بتواند در هفته آینده نیز ادامه پیدا کند می‌توان به جمع‌آوری صفوف فروش سایر نماد‌های ارزنده بازار نیز امیدوار بود. هرچند نمی‌توان از بازاری که در مقطع فعلی با نبود قطعیت‌های فراوانی رو به رو است و هنوز جراحت‌های ناشی از بی‌تدبیری قانون گذاران بهبود نیافته است، انتظار شروع رالی صعودی در کوتاه مدت را داشت. بازار برای ترمیم و سرپا شدن مجدد به زمان نیاز دارد.

۶ آمار مثبت بورس در روز‌های اخیر

۵ ماه نخست سال گذشته پر بود از رکوردشکنی‌های مختلف و پی‌در پی، اما در چند ماه اخیر، بازار به قدری یکنواخت و قابل پیش‌بینی حرکت کرده بود که نه تنها خبری از رکوردشکنی نبود، بلکه روند فرسایشی بازار باعث شد صبر سهامداران لبریز شود. در روز‌های اخیر تحرکات قابل توجهی در بازار دیده می‌شود و تقاضای خوبی در برابر موج‌های عرضه شکل می‌گیرد. اگر این روند در معاملات این هفته هم تکرار شود، می‌توان به بهبود معاملات امیدوار شد.

۱- در هفته اخیر، کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز یک‌شنبه بود که ارزشی معادل ۶ هزار و ۹۵۴ میلیارد تومان داشت و بالاترین رقم هفته -مطابق هفته‌های اخیر- روز دوشنبه محقق شد که به رقم ۱۶ هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان بالغ شد.

۲- میانگین ارزش معاملات کل هفته ۱۰ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۸ هزار و ۲۸۲ میلیاردی هفته پیشین، افزایش ۲۵ درصدی داشته است.

۳- در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۳ هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲ هزار و ۲۰۰ میلیاردی هفته پیشین، رشد ۴۹ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ۴ هزار و ۲۸۷ میلیارد تومان بود که در روز سه‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز یک شنبه برمی‌گردد که هزار و ۹۷۵ میلیارد تومان بود.

۴- میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر ۳ هزار و ۸۴۹ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته پیشین ۲۳۸ میلیارد تومان کمتر بود و افت ۶ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ۴ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان بود که در روز یک شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز چهارشنبه برمی‌گردد که ۳ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان بود.

۵- میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر ۸۶ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۴۵ میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۱۰۹ درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته ۲۱۵ میلیارد تومان بود که در روز سه‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز یک شنبه برمی‌گردد که ۱۴ میلیارد تومان بود.

۶- در روز سه‌شنبه پس از ۱۸ روز کاری متوالی روند خروج پول حقیقی متوقف شد، اما این تنها روز هفته بود که شاهد ورود پول حقیقی به بورس بودیم. در مجموع کل هفته هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی ۲۲۴ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین کاهش ۴۵ درصدی داشته است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/خالکوبی منشوری تتلو

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

توماج صالحی به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

شهربانو منصوریان طلایی شد

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

هوش مصنوعی گوگل چیست؟ + نحوه استفاده

عکس/ ژست زیبا و جذاب الناز حبیبی در اینستاگرام

خودسرانه ویتامین D نخورید

فیلم/ روایت دردناک زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!

فیلم/ اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

تغییر چهره شاهزاده یوری ۱۸سال بعد از جومونگ + عکس

سارقان به بهانه کمک خودرو و کودک یک زن را ربودند!

عکس/ استوری کنایه آمیز همسر مهدی قائدی جنجالی شد

قیمت جدید مرغ امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

اعلام قیمت کتاب درسی دانش آموزان+ جدول

هشدار جدی عربستان به زائران حج تمتع

پیکاپ برقی جک T ۹ با شارژ ۵۰۰ کیلومتری به ایران می آید + عکس

رضا درویش: پرسپولیس خانه اول علی دایی است

لوازم خانگی گران می‌شود؟

اینفوگرافی/ مسیر‌هایی که ایران را دور می‌زنند

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان را چه کسی کشت؟

فیلم/ ابتکار جالب یک کارگر برای گرفتن انگشتر رهبر انقلاب

تایید تذکر رهبری درباره مساله گشت ارشاد و حجاب

عقب نشینی طلای ۱۸ عیار تا این قیمت

ناراحتی حسن یزدانی از حذف تیلور

چگونه از کرمانشاه تا مشهد برویم؛ زمینی یا هوایی؟

دست بالای تعطیلی شنبه در کمیسیون اجتماعی مجلس

فیلم/عشق امیرعلی نبویان برای بهار اشکش را درآورد

وکیل توماج صالحی از حکم موکلش خبر ندارد

پشت پرده یک پتروشیمی تعطیل؛ مراتع میانکاله همچنان در وضعیت بلاتکلیف

کاهش قیمت خودرو در بازار شتاب گرفت

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ جنوب تهران سالی ۳۶ سانتی‌متر فرونشست دارد!

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی می شود؟

بزرگترین میدان گازی اروپا تعطیل شد

رشداقتصادی روسیه رقم خورد

فیلم / رشد جریان آکادمی، خطرناک‌تر از پایداری‌ها در کشور

ریزش هزار تومانی دلار در بازار آزاد

کارگران در ایران قدرت چانه‌زنی ندارند!

فیلم/ پسران خاوری در تورنتو کانادا با پول مردم ایران چه می‌کنند؟

فیلم/ اعتراف عجیب ذوالنوری: نفهمیدیم درباره موضوع بازنشستگی به چه رأی می‌دهیم!

AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد

وام کارتخوان بانک ملی

تصویب طرح قانون مهسا در سنای آمریکا

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحصن دانشجویان در آمریکا برای توقف جنگ علیه غزه+ عکس

کارنامه زندگی حسین فاطمی وزیر خارجه دولت مصدق