تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

شروع طوفانی لاریجانی؛ چراغ روشن سیاست و اندیشه در کلاب‌هاوس

وقتی علی لاریجانی در فرسته یا پُستی اینستاگرامی از آمادگی برای پاسخ‌گویی به سؤالات سخت در کلاب هاوس خبر داد، یعنی منتظر شروع مناظره‌های رسمی در صدا و سیما نمی‌ماند و گفت و شنید عمومی را در شبکۀ اجتماعیِ صوتیِ جدید‌الولاده کلید می‌زند و حاضران در هنگامۀ اقتصاد و معیشت از سیاست و فرهنگ پرسیدند.

لاریجانی

اقتصاد۲۴-  در جریان گفت و شنید دیشب یا بامداد امروز و پاسخ‌های علی لاریجانی نامزد انتخابات ۱۴۰۰ در فضای کلاب هاوس – شبکۀ اجتماعیِ صوتی تازه راه افتاده - بیشتر و شاید تمام سؤالات دربارۀ عرصه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی بود و این در حالی است که اصول‌گراییِ رادیکال ایرانی و تریبون دیداری و شنیداری - صدا وسیما - در تمام این سال‌ها برای تحقیر امر سیاست و فرهنگ کم نکوشیده و دست به دامان گفتار‌های لومپنی هم شده از جنس آنچه به تازگی در برنامۀ رامبد جوان دیدیم یا آنچه همه روزه در یک پرخاش‌نامه منتشر می‌شود.

به بیان دیگر در تمام این سال‌ها تلاش شده چراغ سیاست به مفهوم جست‌و‌جو در چند‌و‌چون منافع قدرت از جانب غیر اهل آن رو به خاموشی بگذارد. به دانشجو بگویند درس خود را بخوان، به زنان بگویند مراقب بچه‌ها و همسرتان باشید و تکلیف مردان هم که روشن است: دنبال یک لقمه نان بدوند. خبر مهم در تعریف صدا و سیما موضوعات اقتصادی و معیشتی است و تا انتقاد شود بلافاصله می‌گویند مهم‌ترین مشکل مردم اقتصادی و معیشتی است.

البته کیست که بتواند انکار کند مشکل اصلی و مطالبۀ نخست، اقتصادی و معیشتی است و تازه از نگاه غیر اقتصادی و از جنبۀ اجتماعی آن طلب رفع تبعیض و تمنای عدالت، اما اصول‌گرایی ایرانی در هر دوره تا نسیمی از توجه به سیاست از نوع مدرن و عرفی آن وزیده خواسته امر سیاست را تحقیر کند و بگوید مردم دیگر به دنبال سیاست نیستند و همین که پی‌گیر قیمت ارز و گرانی‌هایند یعنی وداع با سیاست.

حال آن که اتفاقاً درمان مشکلات اقتصادی را هم در سیاست و دیپلماسی می‌جویند و از فرهنگ و آزادی غافل نیستند.

کار به جایی رسید که در دورۀ اصلاحات مرحوم شیخ محمد یزدی در خطبه‌های نماز جمعه هم می‌کوشید ثابت کند توسعۀ اقتصادی بر توسعۀ سیاسی مقدم است و به زبان ساده می‌خواستند بگویند «فکر نان باش که خربزه آب است». جالب این که به مفهوم «توسعه» هم باور ندارند و کلمات دیگر را به کار می‌برند و بیشتر منظور این بود که مردم، گرداگرد سیاست به مفهوم مشارکت در امر قدرت نچرخند و به فکر نان باشند و نان را هم تنها از دولت طلب کنند و کاری به نقش نهاد‌های دیگر نداشته باشند و این در حالی بود که قیمت نفت هم رو به کاهش فاحش گذاشته بود.


بیشتر بخوانید: توئیت انتخاباتی جهانگیری با هشتگ قانون برای همه


با این نگاه ایدۀ گفت‌و‌گوی تمدن‌ها به سُخره گرفته می‌شد حال آن که هر چند خاتمی به بهانۀ گفت‌و گوی تمدن‌ها به پاریس رفت، اما دستاورد گفتگو‌های کاخ الیزه اقتصادی بود. چنان که فرانسوی‌ها در دو عرصۀ مهم صنعت خودروسازی و نفت و گاز عسلویه سرمایه‌گذاری کردند و نیاز به توضیح ندارد که برخورداری طبقۀ متوسط از خودرو‌های تازه و با کیفیت و تولید ثروت در دهۀ ۸۰ با همین تعامل ممکن شد و به بیان دیگر فرهنگ و دیپلماسی نان به سفره‌ها آورد و سفر به خارج از کشور با دلار هزار تومانی از رؤیا خارج شد و منشی جوان ما هم با دو میلیون تومان پول اولیه از رایان‌سایپا پراید خرید و اقساط آن را با حقوق کارمندی می‌پرداخت و نصف پول خانه را با وام تأمین کرد. در روزنامه‌ها بحث‌ها سیاسی بود، اما برای اولین بار درآمد سرانه به سطح سال ۱۳۵۶ رسید و دیگر تکرار نشد.

برابر گزارش‌ها دیشب و در واقع بامداد امروز ۲۵ هزار نفر در برنامۀ آقای لاریجانی شرکت داشتند و شنونده و تعدادی هم سؤال کننده بودند.

کل گنجایش حسینیۀ ارشاد که در‌های آن را قبل از کرونا هم بسته بودند ۲۵۰۰ نفر است و تازه در صورت تشکیل چنین نشست‌هایی چه بسا سر‌و‌کلۀ انصار حزب‌الله هم پیدا می‌شد و حالا ۱۰ برابر آن در امنیت کامل گفتگو می‌کنند و مرز‌ها هم برداشته شده تا جایی که فرخ نگهدار و خبرنگار «من و تو» هم مجال صحبت پیدا می‌کنند.

این یادداشت دربارۀ پاسخ‌های نامزد جدی انتخابات نیست. دربارۀ امر سیاست است و این که سیاست همواره برتر است و راه حل مشکلات اقتصادی و معیشتی هم سیاسی است. چه داخلی و چه خارجی و از فرهنگ هم نمی‌توان غافل شد کما این که دیدیم دشوارترین پرسش‌ها دربارۀ برنامۀ تلویزیونی «هویت» در سال ۱۳۷۵ بود و این یعنی ۲۵ سال قبل در حالی که بی تردید بخش قابل توجهی از شنوندگان یا در آن زمان به دنیا نیامده بودند یا کودک بودند؛ ۲۵ سال عمر یک نسل است.

دربارۀ هویت می‌پرسیدند و برجام. دربارۀ مواضع برادر مخالف برجام پرسیدند و عملکرد آن یکی در قوۀ قضاییه و آشکار بود که اندیشۀ متفاوتی دارد. از حصر و میرحسین و ۸۸ نیز و این‌ها همه سیاسی است حال آن که مطابق القائات اصول گرایان رادیکال و تریبون‌های نوشتاری و دیداری و شنیداری‌شان برای مردم هیچ موضوعی اهمیت ندارد جز موضوعات اقتصادی و شگفتا که از یک سو این را می‌گویند و از جانب دیگر مدام راهکار سیاسی و ایدیولوژیک ارایه می‌دهند و به آنچه باور ندارند آموزه‌های اقتصادی است!

در این گفتار درصدد تحلیل سخنان آقای لاریجانی و اندازه‌گیری میزان فاصلۀ او با اصلاح طلبان یا جبهۀ پایداری و قیاس با نقش بالانسر هاشمی رفسنجانی یا تلاش برای ایفای آن نیستم و به فرصتی دیگر وامی‌گذارم.

غرض این است که اشاره شود چراغ سیاست خاموش نمی‌شود و مشکلات متنوع، راهکار سیاسی و دیپلماتیک دارند کما این که واکسن چینی با مذاکره تهیه شده و اقتصاد ایران چشم به احیای برجام در وین دارد.

پرسش‌ها سیاسی بود و پاسخ‌ها نیز و از ادبیات شعاری و کلیشه‌ای «نگاه به داخل» و «تبدیل ظرفیت‌ها به فرصت‌ها» که اصول گرایان رادیکال تکرار می‌کنند خبری نبود.

همین که برنامۀ «هویت» و تخریب اهل قلم و اندیشه هیچ اعتباری برای سازندگان آن به همراه نیاورد و رییس سازمان صدا وسیما در آن زمان هم اعلام برائت می‌کند قابل توجه است و انصاف این است که گفته شود در سال ۸۴ که هنوز تا این حد از اصول‌گرایان فاصله نگرفته بود نیز موضع مشابهی گرفت ولو با غلظت کمتر.

مردم ما کم کتاب می‌خوانند، ولی توهین به نویسنده و صاحب فکر را چه در ۲۵ سال پیش و در قالب برنامۀ «هویت» و چه در سال ۱۴۰۰ در «خندوانه» رامبد جوان برنمی‌تابند.

این که من و بسیاری از شما غم نان داریم و پای تورم روی گلوی شهروندان است مجوزی نیست تا برخی گمان برند رؤیای آزادی را هم رها کرده ایم و هر ادعایی را می‌توانند به خوردمان بدهند.

اتفاق بزرگ‌تر، اما قبل از شروع برنامه دیشب رخ داده بود. ساعاتی قبل‌تر که علی لاریجانی در فرسته یا پستی اینستاگرامی از آمادگی خود برای شنیدن و پاسخ گویی به سؤالات سخت نوشته بود. در کجا؟ در کلاب هاوس.

این که رییس اسبق صدا وسیما منتظر شروع مناظره‌های رسمی در صدا و سیما نماند و گفت و گوی عمومی را در شبکه‌های اجتماعی کلید بزند یعنی دیگر مهم نیست صدا و سیما می‌خواهد به سیاست و تنوع سیاسی بها دهد یا نه. چرا که مردم بیرون از القائات این سازمان دارند فکر می‌کنند و سؤال دارند و راه حل معضلات اقتصادی را هم در سیاست و دیپلماسی می‌جویند و اتفاقا، چون به فکر نان هستند از خربزه هم غافل نیستند.

توجه مردم به موضوعات مهم نشان داد که تحقیر سیاست و فرهنگ با ادعای اولویت به اقتصاد و معیشت و سرزنشِ هر که دربارۀ سیاست و فرهنگ می‌گوید و می‌نویسد به نتیجۀ مورد نظر نرسیده است. کاری که صدا و سیمای پایداری در تمام این سال‌ها پی‌گیر آن بوده و مثلا اگر رییس جمهوری در جلسۀ هیأت دولت دربارۀ ۴ موضوع همه‌پرسی، قیمت مرغ و برجام و کرونا سخن گفته اولی و سومی را حذف کرده‌اند اگرچه بعدتر دربارۀ همین اولی و سومی لشکری از کارشناسان خود را بسیج کرده‌اند تا در شبکه‌های مختلف و به صورت اختصاصی در شبکۀ سه حرف بزنند و اگر قبل از یک مسابقۀ فوتبال بود بهتر تا بیشتر تأثیر بگذارند!

منبع: عصر ایران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی