تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

احتمال ورود واکسن ایرانی به بازار از هفته آتی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مردم نگران دوز دوم واکسیناسیون کرونا نباشند، گفت: دوز دوم واکسن اسپوتنیک را توزیع کردیم. دوز دوم واکسن سینوفارم را هم از شنبه توزیع می کنیم. فاصله بین دریافت دو دوز واکسن برای سینوفارم تا هشت هفته و برای اسپوتنیک تا ۱۲ هفته ایرادی ندارد.

واکسن ایرانی در بازار

اقتصاد۲۴- دکتر علیرضا رئیسی در مراسم اختتامیه جشنواره و پویش مدافعان و سفیران سلامت که به صورت زنده از شبکه شاد پخش شد، درباره آخرین روند تهیه و توزیع واکسن در کشور توضیح داد و در این باره اظهار کرد: در فاز یک کادر بهداشت و درمان را واکسینه کردیم. فاز دوم، گروه های سنی است و ۷۰ سال به بالاها را جزو اولویت واکسیناسیون قرار دادیم که انجام شده است. در استان بزرگی چون تهران بالای ۸۰ درصد افراد واجد شرایط، واکسن را دریافت کرده اند. در این بین گروه های دیگر چون جانبازان بالای ۵۰ درصد و غیره هم واکسن گرفتند.

بیش از ۸۰ درصد واکسنهای دنیا در ۶ کشور

وی افزود: قرار بود محموله ای از واکسن طی دو هفته قبل به دست ما برسد که بنا به دلایلی میسر نشد. علت این است که میزان تقاضای واکسن با عرضه همخوانی ندارد. متاسفانه بیش از ۸۰ درصد واکسن های دنیا را شش کشور زده اند و کشوری مثل امریکا و یکی از کشورهای اروپایی ۲۰۰ میلیون دوز واکسن در حال انقضا دارند اما به کسی نمی دهند. سهم کشورهای فقیر ۲۵ عدد تزریق واکسن است.

واکسن ایرانی احتمالا هفته آینده وارد بازار می شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه با اطمینان می گویم تا آخر سال همه ۷۰ درصد جمعیت کشور که گروه هدف هستند حداقل یک دوز واکسن را خواهند گرفت که از تولید داخل می آید، گفت: اگر مجوز واکسن تولید داخل صادر شود از هفته آینده وارد بازار می شود. ما تا آخر خرداد، یک میلیون دوز آماده داریم. در تیرماه سه میلیون، در مرداد بالای هفت میلیون و از شهریور به بعد ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن دست ماست.

رئیسی ادامه داد: گروه هدف ما ۵۵ میلیون نفر است که تا آخر سال با توجه به اینکه بالای ۷۰ میلیون دوز واکسن در دست داریم، با خیال راحت میتوانیم واکسیناسیون را پیش ببریم. این جدای از واکسن هایی است که خریداری کرده ایم.

وی ادامه داد: آبان سال گذشته، از سبد کوواکس ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن خریداری کردیم به علت بدعهدی به دست ما نرسید و از آن تعداد حدود ۲ میلیون دوز به دست ما رسید. تلاش کردیم از کشورهای دیگر هم واکسن بگیریم و قرارداد بستیم اما به کشور خودشان اولویت دادند. واکسن در فرودگاه بود که برای ما ارسال شود اما دادستانی آن کشور، صدور واکسن را متوقف کرد و اجازه نداد به ما برسد.

وی با اشاره به اینکه برخی از خواب بیدار می شوند و می گویند سه ماهه کشور را واکسینه می کنند، گفت: کشورهای بزرگ دنیا با نظام قوی سلامت به زانو درآمده اند. اینطور نیست که بشود به سادگی جمع کرد؛ اینها یا شمردن بلند نیستند یا تا کنون چوب نخورده اند. اگر با واقعیت با مسائل برخورد کنیم می توانیم موفق باشیم با شعار فایده ای ندارد.


بیشتر بخوانید: مجوز اضطراری واکسن ایران برکت صادر شد؟


معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: مردم نگران دوز دوم نباشند. دوز دوم واکسن اسپوتنیک را توزیع کردیم. دوز دوم واکسن سینوفارم را هم از شنبه توزیع می کنیم. فاصله بین دریافت دو دوز واکسن برای سینوفارم تا هشت هفته و برای اسپوتنیک تا ۱۲ هفته ایرادی ندارد.

وی تاکید کرد: اینکه واکسن دیگری را به عنوان دوز دوم تزریق کنیم فعلا در دستوکار نیست و اگر در آینده ثابت شد ممکن است این کار را انجام دهیم.

برقراری وضعیت مطلوب واکسیناسیون طی هفته های آتی

رئیسی با بیان اینکه پنج واکسن ساز داخلی به سرعت کار خود را پیش می برند، گفت: از سال آینده نیازی به خرید واکسن خارجی در زمینه کرونا نداریم. زیرساخت ها بسیار خوب فراهم شده و ظرفیتی که الان داریم میتوانیم روزانه تا ۵۰۰ هزار دوز واکسن تولید کنیم و طی هفته های آتی وضعیت واکسیناسیون مطلوب خواهد شد.
معاون وزیر بهداشت در ادامه این برنامه با بیان اینکه گروه هدف اصلی ما در امر پیشگیری، دانش آموزان هستند و باید از سفیران سلامت دانش آموزی قدردانی کنیم، گفت: قریب به ۱۵ ماه است که درگیر بیماری کرونا هستیم. ویروسی که وارد جهان هستی شد، بسیار عجیب و غریب و با اجداد خودش هم متفاوت بود. ویروس کرونا ویروس جدیدی نبود و قبلا باعث سرماخوردگی می‌شد و حتی در کتاب‌ها و مراجع پزشکی اشاره کوچکی درباره کرونا شده بود.

وی افزود: اما از دو سال قبل طوری خودش را رونمایی کرد که گویی شبیه ویروس سارس و مرس بود، اما باز نسبت به آنها هم تفاوت داشت و بسیاری از معادلات را به هم ریخت. ویروس آنفلوآنزا پاییز و زمستان درگیری ایجاد می‌کرد و بهار و تابستان کم می‌شد. دنیا منتظر بود ویروس با شروع فصل گرما از بین برود اما دیدیم قوی‌تر وارد شد و در فصل گرما استان‌های جنوبی را درگیر کرد وپیک کرونا در تابستان گذشته از استان‌های جنوبی شروع شد.

اهمیت تهویه مناسب در فضاهای بسته

معاون وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت تهویه مناسب در فضاهای بسته گفت: به هرصورت باید در آینده در طراحی فضاهای بسته، بحث تهویه را جدی بگیریم. به عنوان مثال سالن‌های ساختمان صداوسیما، تهویه ندارد، خطرناک است و این افراد در معرض خطر هستند و از جمله مشاغل پرآسیب کسانی هستند که در صداوسیما کار می‌کنند. یا مثلاً باشگاه‌های ورزشی عمدتاً در زیرزمین‌ها ساخته می‌شوند و تهویه مناسب ندارند و باید در آینده بازنگری شوند.

وی ادامه داد: کرونا از ۳۰ بهمن ۹۸ وارد کشور شد که بلافاصله اعلام کردیم. یکی از شفاف‌ترین کشورها در منطقه در حوزه شفافیت اطلاع‌رسانی، کشور ماست. با وجود اینکه دو روز بعد، انتخابات بود اما به محض ورود ویروس اعلام شد و هیچ‌گونه ملاحظه‌کاری در میان نبود که بگذاریم بعد انتخابات اعلام کنیم.

رئیسی با بیان اینکه از سوی دیگر کشورهای معاند سعی کردند اختلالی از نظر تفکر و برداشت در مردم ایجاد کنند و اینطور جا بیندازند که آمارهایی که ما می‌دهیم کم است و درست نیست، گفت: اما بعد مشخص شد یکی از شفاف‌ترین و دقیق‌ترین آمارها مربوط به کشور ماست. آنها که در حوزه آمار تخصص دارند می‌توانند قضاوت کنند که چه اتفاقی افتاده است. سال گذشته مباحث زیادی در این زمینه داشتیم و برخی تلاش کردند مدیریت کرونا را تحت تأثیر قرار دهند، اما این اتفاق نیفتاد.

آسیبِ ناشی از بسته بودن مدارس

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: اولین جایی که در کشور ما تعطیل شد مدارس و بعد دانشگاه‌ها بودند. آموزش و پرورش کار بسیار بزرگی انجام داد و راه اندازی شبکه شاد کار بزرگی بود. حالا اینکه کم و کاستی داشته باشد یک چیز طبیعی است و هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد. آموزش مجازی می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما یادمان باشد در آموزش مجازی عمدتاً آموزش را داریم، اما بخش پرورشی بسیار ضعیف می‌شود. آسیب آموزش مجازی و بسته بودن مدارس به ویژه در دوره ابتدایی، از خود کرونا بیشتر است و باید این اصل مهم را مدنظر داشته باشیم.

وی افزود: ما تلاش کردیم بازگشایی مدارس را داشته باشیم اما به علت شرایط نتوانستیم این کار را انجام دهیم. آن قدر که نگران مدارس هستم نگران، دانشگاه نیستم. دانشگاه هم باید باز شود و می‌بینیم که برخی دارند مدرک فوق لیسانس می‌گیرند و دانشگاه خود را ندیده‌اند؛ با این حال نگرانی برای مدارس بیشتر است. کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند از قبل فرایند پرورش را گذرانده‌اند و از این بابت نگرانی نیست، گرچه زندگی اجتماعی جریان دارد اما افراد بالغی هستند و توانایی و امکان استفاده از ابزار هوشمند را دارند. دوم آنکه دروس دانشگاه اکثراً خودخوان هستند.

فعلا برای سنین پایینتر از ۱۸ سال، واکسن نیست

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: موضوع بعدی اینکه کنترل افرادی که سن بالاتری دارند راحت‌تر است. دانش آموزان مقطع ابتدایی ممکن است در کلاس منظم نشسته باشند اما به محض اینکه زنگ می‌خورد با هم قاطی می‌شوند و فاصله اجتماعی از بین می‌رود. ولی دانشجوها بهتر می‌توانند رعایت کنند. تفاوت بعدی در واکسن پذیر بودن است. می‌توانیم دانشجوها را چون ۱۸ سال به بالا هستند واکسینه کنیم اما فعلاً برای زیر ۱۸ ساله‌ها واکسن مورد تأیید در دسترس نیست.

بازگشایی مدارس؛ نیازمند برنامه ای جامع

رئیسی با تاکید بر اینکه معتقدم ما باید اصل را بر بازگشایی مدارس بگذاریم، اما بازگشایی نیاز به یک برنامه جامع دارد که با همکاری وزارت آموزش و پرورش باید ابعاد مختلف آن دیده شود گفت: خانواده‌ها نقش بسیار مهمی دارند و توانمندسازی و آموزش خانواده‌ها در این بخش بسیار مهم است. خانواده‌ها باید در حوزه آموزش، علائم شناسی و کنترل فرزندان خود آموزش ببینند.

واکسیناسیون معلمان از مرداد

وی با اعلام اینکه ما این توانایی را داریم و از مرداد معلمان را واکسینه خواهیم کرد و جزو برنامه‌های اصلی ماست، اظهار کرد: حتی در حوزه بازگشایی قادر هستیم رانندگان سرویس مدارس را هم واکسینه کنیم تا رفت و آمدها ایمن‌تر صورت گیرد. اگر لیست تأییدیه رانندگان از استان‌ها در اختیار ما باشد می‌توانیم آنها را هم از آخر مرداد جزو برنامه واکسیناسیون قرار دهیم که این عزیزان تا قبل از شروع مدرسه در یک فاصله چهار هفته‌ای دو دوز واکسن را هم دریافت کنند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بحث اصلی رعایت استانداردهاست و آموزش مدیران مدارس و معلمان حائز اهمیت است عنوان کرد: استانداردها کاملاً مشخص است و آموزش و پرورش آن قدر خوب اطلاع رسانی کرده که بسیاری از مدیران مدارس از کارشناسان ما هم بهتر هستند و این بسیار ارزشمند است. به عنوان مثال یکی از مدیران مدارس این استانداردها را برای مدرسه خودش تعیین کرده بود که فاصله گذاری مناسب، تهویه مطلوب، مدیریت ورود و خروج دانش آموزان، نصب دستگاه اتوماتیک ضدعفونی، وجود شوینده به مقدار کافی، اطمینان بخشی به والدین و رضایت والدین از این جمله است.

وی به بر گزاری مطلوب آزمو ن های نهایی نیز اشاره و عنوان کرد: این آزمون‌ها که برگزار شد همکاران ما در استان‌های مختلف نظارت و بررسی کردند و تقریباً در هیچ استانی میزان رعایت پروتکل‌ها کمتر از ۹۰ درصد نبود. در برخی مدارس اشکالاتی وجود داشت، اما روی هم رفته بالای ۹۰ درصد رعایت پروتکل‌ها را شاهد بودیم. وقتی رعایت پروتکل‌ها در جامعه ۷۰ درصد و در مدرسه ۹۰ درصد است، یعنی محیط برگزاری آزمون امن‌تر بوده است. ما پروتکل‌های بالای ۸۵ رصد را به عنوان وضعیت مطلوب در نظر می‌گیریم.

رئیسی افزود: باقی پایه‌ها به صورت مجازی در امتحانات و ارزشیابی‌ها شرکت کردند، اما نتایج ارزشیابی پایه‌های نهم و دوازدهم در انتخاب رشته، کنکور و ورود به آموزش عالی مهم و سرنوشت ساز هستند. اعتراض‌هایی هم مبنی بر اینکه چرا آموزش مجازی و امتحانات حضوری بودند وجود داشت. بحث عدالت در آموزش و ارزشیابی به ویژه در این دو پایه بسیار مهم است.

وی گفت: کرونا بدی‌هایی داشت، اما مزایایی هم داشت از جمله اینکه مردم اکنون قدر آموزش و پرورش را بیشتر می‌دانند. تازه فهمیدیم که آموزش و پرورش چقدر در تربیت بچه‌های ما مؤثر است.

افزایش ترک تحصیل و کودکان کار در بحران کرونا

وی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، در کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه، میزان ترک تحصیل و کودکان کار فوق العاده بالارفته و مشکلات روحی و روانی و خودکشی در دانش آموزانی که در ایام کرونا از تحصیل بازمانده‌اند بیشتر شده و این افت تحصیلی می‌تواند در آینده خطرناک باشد، گفت: دبیرکل سازمان جهانی بهداشت یک بار گفت که اگر مجموع این عوامل را کنار هم بگذاریم، خسارتِ نرفتن دانش آموزان به مدرسه از خود کرونا بیشتر است که این حرف پایه علمی دارد. افراد زیر ۱۸ سال از نظر سیستم ایمنی و مواجهه با ویروس‌ها از بدن افراد بزرگسال متفاوت و قوی‌تر هستند.

معاون وزیر بهداشت افزود: نکته دیگر اینکه در حوزه بیماری‌های غیرواگیر، دانش آموز چاق زیاد داریم. کرونا بیماری واگیر است، اما تلفاتش در بیماری‌های غیرواگیر است و افرادی را می‌کشد که بیماری غیرواگیر مانند دیابت، مشکلات قلبی-عروقی، ریوی و چاقی و غیره دارند. اگر سبک زندگی را به دانش آموزان به ویژه در حوزه غیرواگیر بیاموزیم، ضمانتی برای سلامت آنهاست.

لزوم تهیه پکیجی کامل برای بازگشایی مدارس

وی در ادامه با تاکید مجدد بر این موضوع که باید اصل را بربازگشایی مدارس بگذاریم، منتها باید برنامه ریزی کنیم، گفت: تا زمانی که واکسن برای زیر ۱۸ ساله‌ها در دسترس قرار گیرد، فعلاً به معلمان و کادر مدارس می‌توانیم واکسن بزنیم. دو کشور امریکا و چین این کار را شروع کرده‌اند اما تا در دسترس قرار بگیرد زمان می‌برد. باید اصل را بر این بگذاریم که در تمام ابعاد برنامه ریزی کرده و دست به دست هم بدهیم تا یک پکیج کاملی را برای بازگشایی مدارس تهیه کنیم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد