تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۲۱ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد:

درد سر مشتریان بیمه ایران برای تمدید بیمه شخص ثالث/ چه خودرو‌هایی مشکل کد یکتا دارند؟

درحالی که صدور بیمه‌های شخص ثالث خوردو بازاری چهار فصل و تعطیل نشدنی دارد، اما این روز‌ها هستند مالکان خودرویی که هیچ شرکت بیمه‌ای نمی‌تواند برایشان بیمه نامه جدید صادر کند؛ بیمه شدگانی که در یک سال گذشته شرکت بیمه ایران طرف حسابشان بوده و برای گرفتن کد یکتا مشکل دارند.

بیمه شخص ثالث

اقتصاد ۲۴ - عاطفه اسحاقی، در روز‌های گذشته برخی از بیمه گزاران بیمه ایران برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث خودرو با مشکلاتی مواجهند که به سادگی قابل چشم پوشی نیست؛ به صورت مشخص این گرفتاری مختص مشتریانی است که موعد سررسید بیمه نامه‌های شخص ثالث خودروهایشان یا طی روز‌های گذشته خاتمه یافته و یا قرار است که همین روز‌ها تمام شود.

در رابطه با بیمه گزاران مورد اشاره این احتمال وجود دارد که هیچ بیمه گری نتواند طی روز‌های آیندهبیمه نامه شخص ثالث خودروی آن‌ها را تمدید کند؛ طبق بررسی‌های اقتصاد ۲۴ علت این گرفتاری به مغایرت اطلاعاتی بازمی گردد که از این اشخاص و خودروهایشان در بانک اطلاعاتی بیمه مرکزی ثبت شده است.

منابع موثق اقتصاد ۲۴ در توضیح این مشکل می‌گویند: سال گذشته همین موقع در ارتباط شرکت‌های بیمه‌ای با پایگاه جامع اطلاعاتی که از بیمه‌های شخص ثالث خودرو در بیمه مرکزی مستقر است، اختلال کوتاهی به وجود آمد و باعث شد تا شبکه فروش صنعت بیمه نتواند از بیمه مرکزی برای متقاضیان خرید بیمه شخص ثالث کد یکتا دریافت کند؛ هرچند این مشکل پس از مدتی برطرف شد، اما طی این دوره زمانی فروش بیمه نامه‌های شخص ثالث در تمامی شرکت‌های بیمه‌ای متوقف شد و فقط شرکت بیمه ایران بود که مستقل از وضع موجود به صدور بیمه نامه‌های شخص ثالث ادامه داد.

کد یکتا چیست؟

اما کد یکتا که سال گذشته اختلال کوتاه مدت در روند صدور آن باعث عقب نشینی موقت شرکت‌های بیمه‌ای از بازار پرسود فروش بیمه‌های شخص ثالث شد، چیست؟

کد یکتا در بیمه نامه شخص ثالث خودرو حکم کد ملی شهروندان را دارد و براساس آن می‌توان از طریق شبکه فروش یا سایر مراجع مرتبط با پایگاه اطلاعاتی بیمه مرکزی صحت و اعتبار آن را استعلام کرد؛ مهمترین کاربرد کد یکتا همان تمدید سالانه بیمه نامه است که صادرکننده بیمه نامه جدید با استعلام از بیمه مرکزی از صحت اطلاعات مربوط به خودرو بیمه شده و مالک آن مطلع می‌شود.


بیشتر بخوانید: جای کدینگ مرجع در بیمه خالیست


کاری که بیمه ایران به تنهایی انجام داد

از قرار معلوم در زمان اخلال سال گذشته شرکت بیمه ایران دست به اقدام متهورانه‌ای می‌زند؛ ابتدا بیمه نامه‌های شخص ثالث مراجعه کنندگانش را با کد موقت صادر می‌کند و بعد از برطرف شدن اختلال به وجود آمده برای آن‌ها از بیمه مرکزی کد یکتای معتبر دریافت می‌کند.

در آن زمان با این اقدام، مراجعه کنندگان شبکه فروش بیمه ایران بدون هیچ مشکلی موفق به خرید بیمه نامه شخص ثالث جدید شدند؛ منابع اقتصاد ۲۴ این طور ارزیابی می‌کنند در آن نمایندگی‌های بیمه ایران دست کم بالغ بر چند هزار بیمه نامه شخص ثالث صادر کرده باشند؛ اقدامی که در زمان خودش همزمان به سود شرکت بیمه ایران و مشتریانش بود؛ از یکسو مشکل بیمه گزار را از بابت نداشتن بیمه معتبر شخص ثالث و جریمه‌های قانونی آن مرتفع کرد و از سوی دیگر باعث شد تا برای یک دوره زمانی کوتاه به صورت انحصاری سهم بازار فروش بیمه شخص ثالث خودرو در اختیار بیمه ایران قرار بگیرد.

مشکلی که حالا برخی گرفتارش هستند

اما این همه ماجرا نیست و از قرار معلوم برخی از کسانی که در بازه زمانی سال گذشته بیمه نامه شخص ثالث خودرو را از بیمه ایران خریداری کرده بودند حالا برای تمدید این بیمه نامه با مشکلی جدید مواجهند.

به گفته منابع اقتصاد ۲۴ این افراد در روز‌های گذشته بعد از اینکه برای تمدید بیمه نامه خود به شبکه فروش بیمه ایران یا سایر شرکت‌های بیمه مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند که کد یکتای آن‌ها در پایگاه بیمه مرکزی ثبت نشده است.

توضیحات تکمیلی منابع اقتصاد ۲۴ حاکی از آن است که در اطلاعات بیمه‌ای این اشخاص مغایرت‌هایی وجود دارد که در اصل از خطای ورود اطلاعات ناشی می‌شود؛ به احتمال قوی بعد از اینکه مشکل گرفتن کد یکتا از بیمه مرکزی برطرف می‌شود؛ بیمه ایران از طریق عواملی که در شبکه فروش دارد اقدام به ورود اطلاعات بیمه نامه‌هایی می‌کند در برهه یاد شده صادر شده بودند و در این بین به دلیل آنچه احتمالا خطای اپراتور نامیده می‌شود برخی اطلاعات نادرست وارد سامانه بیمه مرکزی می‌شوند که در نتیجه آن حالا این گروه از متقاضیان برای تمدید بیمه نامه‌های خود با مشکلاتی روبرو هستند.

مشکل جدید گرفتنکد یکتا چیست؟

به اذعان منابع اقتصاد ۲۴ اگرچه این مسئله به خودی خود مشکل خاصی نیست و از طریق مکاتبه بیمه ایران و بیمه مرکزی قابل اصلاح و برطرف شدن است، اما می‌تواند برای آن گروه از بیمه گزارانی که موعد اتمام بیمه نامه هایشان نزدیک است مشکلاتی از بابت جریمه دیرکرد متوسط ۵ هزار تومان در هر روز بابت تمدید بیمه نامه شخص ثالث و تبعات احتمالی تصادف با خودروی فاقد بیمه نامه در حال تردد به وجود بیاورد.

بر اساس این اطلاعات حتی اگر این گروه از بیمه گزاران به مشکل خورده هم بخواهند از طریق شرکت بیمه دیگری برای خرید بیمه نامه جدید اقدام کنند بازهم با مشکل مغایرت اطلاعات مواجه خواهند بود و طبق برآورد‌ها ممکن است فرآیند اصلاح اطلاعات از یک روز تا چند روز کاری طول بکشد.

به گزارش اقتصاد ۲۴ تمامی این داستان شاید چندان پیچیده و لاینحل به نظر نیاید؛ سال گذشته به هر دلیل مغایرتی در ثبت اطلاعات بیمه شدگان به وجود آمده که حالا با کمی صرف زمان قابل اصلاح است اما این مشکلات ابعاد دیگری هم دارد؛ شخصی را در نظر بگیرید که نمی توان از خودرویش استفاده نکند و تردد خودرو برایش حکم ارتزاق را دارد؛ وقتی در زندگی چنین شخصی وسیله نقلیه تا این اندازه حضوری حیاتی و کلیدی دارد باید هر آن در انتظار تبعات تصادف با خودروی فاقد بیمه شخص ثالث هم بود.

از سوی دیگر بر فرض آنکه مالک خودرو توانست تا برطرف شدن مشکل از خودروی خود استفاده نکند اما در مدت آیا شکرت های بیمه حاضرند از دریافت جریمه دیرکرد چشم پوشی کنند؟ هرچه باشد در این بین قصور متوجه مالک خودرو نیست و هرچه هست از به عملکرد سال گذشته شرکت بیمه ایران مربوط می شود.

به این مشکلات باید گرفتاری شبکه فروش را هم اضافه کنیم که از نظر فنی نمی تواند تا برطرف شدن کامل مشکل مغایرت اطلاعات بیمه نامه جدیدی صادر کند؛ پر واضح است که در این بین ممکن است مجادله ای میان مشتری و فروشنده بیمه نامه به وجود بیاید و از نظر مشتری مشکل به اهمال شبکه فروش تعبیر شود و و متقابلا شبکه فروش هم با عودت دادن حق بیمه های دریافت شده بخواهد هرچه زودتر از شر گرفتاری های احتمالی خلاص کند.  

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
یایر آرایش
0
0
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰
با عرض سلام و احترام
این کار شما عملا تخریب بیمه ایران یبا این سابقه درخشان است
هرچند که تاثیر چندانی ندارد
این را هم عرض کنم که این مشکل پس از مراجعه ی بیمه گذار به دفتر بیمه کمتر از ۲۴ ساعت مرتفع خواهد شد
یعنی اگر شما امروز صبح اقدام به تمدید کنید نهایتا تا فردا صبح بیمه شما صادر شده
بیمه ایران سال گذشته نه تنها به فکر منفعت و این طور موارد نبوده بلکه بلعکس با خریدن دردسر اضافی به جان خود مشکلی که از طرف بیمه مرکزی پیش امده بود و ممکن بود خسارات جبران ناپذیری به بیمه گذاران وارد کند را برطرف کرده
نعمتی
0
0
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰
عزیزم شماها باید تلاش کنید با ارائه خدمات خوب با بیمه ایران رقابت کنید .نه اینکه ناجوانمردانه ادعای کذب و دروغ به خورد مردم وهید
محسن
0
0
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰
سلام این مشکل مقطعی بوده و الان دیگر مشکلی برای صدور بیمه نامه وجود ندارد .لذا همکاران بنده در واحد صدور درخدمت کلیه هموطنان عزیز میباشند.
محسن
0
0
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰
سلام این مشکل مقطعی بوده و الان دیگر مشکلی برای صدور بیمه نامه وجود ندارد .لذا همکاران بنده در واحد صدور درخدمت کلیه هموطنان عزیز میباشند.
علیرضا
0
0
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰
سلام. من بیمه ماشینم رو دو روز قبل از اتمام بردم برای تمدید همون لحظه گفتن الان نمیشه بیمه صادر کنیم مدارکت رو بزار و مبلغ بیمه هم پرداخت کردم و بهم گفتن یکی دو ساعت دیگه بیمه صادر شد تماس میگیریم بیا ببر. متاسفانه بعد از ۴ روز بیمه من با پیگیری خودم از طریق بیمه مرکزی حل شد وگرنه کارشناسهای بیمه ایران می گفتن بیا بدون سابقه بیمه برات ثبت کنیم بعد مبلغ تخفیفات سالهای گذشته رو در قالب یک چک بهت برداشت میکنیم. اصلا فکر تخفیفات من برا سال آینده نبودن. ضمن اینکه بعد از ۴ روز ۱۴ هزار. تومان هم جریمه دیرکرد از من دریافت کردن. واقعا متاسفم من دو روز ماشینم خوابیده و از کار بیکار شدم بخاطر بیمه نداشتن. بجای معذرت خواهی جریمه هم گرفتن. واقعا جای تاسف داره
علیرضا
0
0
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰
سلام. واقعا متاسفم. دو روز ماشین من بخاطر این کار بیمه خوابید و من از کار بیکار شدم و بعد دو روز هم ۱۴ تومن منو جریمه کردن. بجای اینکه عذر خواهی کنن. لعنت بر ظالم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ تیپ کراواتی الیکا عبدالرزاقی در سفر خارج

فیلم/جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران!

عکس/ سلفی آسانسوری نجمه جودکی با لباس مهمانی

ورژن ایرانی بلایند دیت چیست؟

عباس عبدی: گروه سوم اصولگرایان دروغگو، بی‌شخصیت و هتاک هستند

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

پست جدید میلاد کی مرام با تم جشن تولد + فیلم

سقف برداشت از حساب‌های بانکی تغییر کرد؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است

سردار رادان: طرح نور با قوت ادامه دارد

واکنش عجیب روزنامه دولت به ایران خودرو!

فیلم/ ماشین لوکسی که هادی چوپان سوار می شود

چرا بغل کردن مادر رئیس جمهور ونزوئلا محرومیت نداشت، کاپیتان استقلال داشت؟

فیلم/ با طراح ایرانی شرکت ب ام و آشنا شوید

فیلم/ وقوع سیل بزرگ در چین

بودجه ستاد امر به معروف در سال ۱۴۰۲ چقدر بود؟

تداوم روند اصلاحی قیمت در بازار دلار

عرضه ۱۵۰۰ کیلو زعفران در بورس کالا

پشت پرده ماجرای دختر متروی تجریش و گشت ارشاد+ فیلم

فیلم/توضیحات سخنگوی دولت درباره افزایش تعطیلات آخر هفته

کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

تداوم کاهش نرخ تورم سالانه در فروردین ماه

فیلم/ جنبش دانشجویان سیدنی در اعتراض به نسل کشی غزه

ادعای عجیب معاون رئیسی درباره شیرخوارگاه‌ها و زنان سرپرست خانوار!

فیلم/مردم ایران چقدر پول صدقه می‌دهند؟

پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن ارزان

اینفوگرافی/ نظر مردم درباره تعطیلی پنجشنبه

خبر جدید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

تکلیف حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه چیست؟

مالک جدید استقلال شاخ مجازی شد+ عکس

شکایت پلیس فراجا از دروازه بان استقلال

قیمت خرید مسکن در امامزاده حسن و منطقه ۱۷ تهران + جدول

حمایت ویژه اژه‌ای از طرح حجاب فراجا

فیلم/ واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس

بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود؟

قیمت رهن مسکن در آذری و حوالی + جدول

فیلم/ صحبت‌های قالیباف درباره تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو

پاسخ همایون اسعدیان به مدیر عامل نماوا+ فیلم

سارا و نیکای پایتخت به ایران بازمی‌گردند؟

خانه‌های ۲ تا ۳ میلیاردتومانی پایتخت کجا هستند؟ + جدول

اعلام جزئیات بیماری ترانه علیدوستی

جنجالی که مدیر عامل نماوا به پا کرد + فیلم

فیلم/هوای کشور تا آخر هفته بارانی است

بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی چیست؟

بیت کوین رکورد زد

فیلم/تجمع اعتراضی برای مقابله با بی‌حجابی در پایتخت

آغاز بیستمین حراج شمش طلا

دورخیز اصولگرایان برای رقابت در دور دوم انتخابات