تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۲۱ تير ۱۴۰۰

با ۱۴ دانستنی جالب در مورد DNA آشنا شوید

DNA دنیای بسیار پیچیده‌ای دارد که امروز قصد داریم به مرور برخی حقایق جذاب در مورد آن بپردازیم.

با ۱۴ دانستنی جالب در مورد DNA آشنا شوید

اقتصاد ۲۴ - DNA همان ساختار پیچیده و منحصر به‌فردی می‌باشد که ما را به شکل امروزی سوق داده است. در واقع این کلمه، اختصار یافته عبارت دئوکسی ریبونوکلئیک اسید است که به دلیل طولانی بودن امروزه آن را با عنوان DNA می‌شناسیم. این مولکول کمپلکس حاوی کد‌های ژنتیکی بوده و در بدن تمامی موجودات زنده از حیوانات و گیاهان گرفته تا باکتری‌ها قرار دارد. اما قضیه از جایی جالب می‌شود که می‌فهمیم زمانی‌که هر موجودی تولیدمثل می‌کند بخشی از DNA آن به فرزندانش انتقال پیدا می‌کند. اما با وجود این‌که مقدار چشمگیری از DNA شما از طریق والدین به ارث می‌رسد، بازهم شما DNA انحصاری و مختص به خود را دارید!

حقیقتاً DNA دنیای بسیار پیچیده‌ای دارد که امروز قصد داریم به مرور برخی حقایق جذاب در مورد آن بپردازیم. پس با ما در ادامه همراه شوید.

۱- طول DNA شما به اندازه مسافت هزاران بار سفر رفتن به ماه است!

بله درست متوجه شده‌اید! اگر DNA پیج و خم‌های خود را نداشت می‌توانست طولی به اندازه فاصله زمین تا ماه را به تعداد ۱۵۰ هزار بار رفته و دوباره به زمین بازگردد! گفته می‌شود اگر پیچ و خم رشته‌های DNA را از هم‌دیگر باز کرده و به همدیگر اتصال دهیم، طول هر خانه آن به ۶ فوت (۱.۸۲ متر) می‌رسد؛ این درحالی است که ده تریلیون از این خانه‌های DNA در داخل بدن انسان وجود دارد پس با یک حساب ساده می‌توان فهمید که طول DNA در نهایت برابر بیش از ۱۰۰ میلیارد کیلومتر می‌شود!

۲- مقداری از DNA شما، انسانی نیست!

 DNA

محققان و دانشمندان می‌گویند حدود ۵ تا ۸ درصد DNA آدم‌ها، ویروسی است! انسان‌ها به‌طور تقریبی دارای ۱۰۰ هزار رشته DNA ویروسی قدیمی هستند که در طول سیر تکاملی‌شان جمع‌آوری و ذخیره شده است.

۳- ۹۹ درصد DNA همه انسان‌ها شبیه یکدیگر است

شنیدن این حقیقت که تنها بخش بسیار کوچکی از کل DNA انسان‌ها منحصر به فرد است ممکن است شما را شگفت‌زده کند. اما همین اختلاف بسیار کوچک یک درصدی کافیست تا هریک از ما از نظر رنگ پوست، مو، چشم، حالت بدن، قد و سایر موارد دیگر با همدیگر تفاوت داشته باشیم. این اندک میزان تفاوت همچنین می‌تواند علت اصلی بسیاری از بیماری‌هایی باشد که به سبک زندگی شخص ارتباطی نداشته و در حقیقت موروثی هستند.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، پزشکان حاذق و متخصص می‌توانند از نتیجه تست DNA میزان خطر ابتلای فرد را به بیماری‌های خاص تشخیص داده و از آن به عنوان بخشی از روند تشخیصی و ایجاد برنامه‌های درمانی منحصر به فرد استفاده کنند.

۴- ساختار ژنتیک انسان بسیار شبیه به میمون و موز است!

 DNA

تا به حال ممکن است بار‌ها شنیده باشید که می‌گویند انسان‌ها از نظر ساختار ژنتیکی بسیار شبیه به پستانداران نخستین نظیر اورانگوتان‌ها، شامپانزه‌ها و گوریل‌ها بوده و در طبقه‌بندی‌ها نسخه تکامل یافته این دسته از جانداران قرار می‌گیرند. در حقیقت باید بگوییم این تئوری درست بوده و از نظر علمی نیز DNA ما انسان‌ها ۹۶ درصد مشابه به این گروه از جانداران است؛ اما باید بدانید که علاوه‌براین DNA ما ۵۰ درصد با موز و ۷۰ درصد با حلزون نیز مطابقت دارد!

۵- انسان قادر است بیش از یک پروفایل DNA داشته باشد

داشتن بافت ژنتیکی ترکیبی یا همان کایمرا (Chimera) یکی از پدید‌های بسیار نادر است که طی آن یک فرد دارای دو پروفایل DNA کاملاً متفاوت می‌باشد. این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که در دوران بارداری، مادر بخشی از DNA کودک خود را نگه دارد. علاوه‌بر این زمانی‌که یکی از دوقلو‌ها در رحم مادر دیگری را جذب کند نیز شاهد رخ دادن این اتفاق کمیاب هستیم.

البته این احتمال هم مطرح شده که ترکیب ژنتیک یا همان کایمرا زمانی که پیوند مغز استخوان صورت می‌گیرد، از بدن فرد اهدا کننده به بدن فرد پذیرنده نیز انتقال پیدا کند.


بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث پف صورت در صبح می‌شود؟


۶- اختاپوس‌ها قادر به اصلاح DNA خود هستند!

متأسفانه انسان‌ها قادر به تغییرات ژنتیکی و اصلاح ساختار DNA خود نیستند، اما جالب است بدانید که اختاپوس‌ها می‌توانند به راحتی این‌کار را انجام دهند! با این‌حال طی یک اقدام بسیار جالب، دانشمندان توانسته‌اند با ساخت یک ابزار پیچیده مبتنی بر پروتئین کاری کنند که اصلاح ساختاری DNA جنین‌های معیوب انجام شود تا با ایجاد این تغییر از بروز بیماری‌های ارثی در دوران بزرگسالی کودک جلوگیری شود.

۷- ژنوم انسان‌ها بسیار بزرگ‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید

 DNA

ژنوم انسانی از سه میلیارد جفت پایه DNA تشکیل شده است. برای این‌که بتوانید این مقدار را در ذهن‌تان مجسم کرده و معنای ملموس‌تری برایتان پیدا کند باید بگوییم این مقدار به اندازه این است که روزانه ۸ بار بخواهید در هر دقیقه ۶۰ کلمه تایپ کنید؛ با چنین سرعتی، برای تایپ کل ژنوم‌ها به ۵۰ سال زمان احتیاج خواهید داشت!۸- گلبول‌های قرمز موجود در بدن انسان حاوی DNA نیستند

تمامی سلول‌های بدن انسان به جز گلبول‌های قرمز دارای DNA هستند. جالب اینجاست که گلبول‌های قرمز در ابتدا دارای DNA هستند، اما زمانی که دیگر به آن احتیاجی ندارند، هسته خود را از بین می‌برند و همین حرکت نیز باعث تخریب DNA در این گلبول‌ها می‌شود.

۹- در سلول‌های انسانی بیش از یک نوع DNA وجود دارد

احتمالاً شنیده‌اید که DNA دارای ساختار مارپیچی دوتایی است، اما باید بگوییم این تنها شکلی نیست که برای DNA دیده شده! دانشمندان اخیراً به ساختار و شکل دیگری از DNA با عنوان “I-motif” دست پیدا کرده‌اند که ظاهرا در آن DNA به فرم گره‌های چهار رشته‌ای دیده می‌شود.

۱۰- دوقلو‌های یکسان DNA مشابه دارند، اما این تمام ماجرا نیست

 DNA

با وجود این‌که دوقلو‌های یکسان در ابتدا کد ژنتیکی یکسانی دارند، اما محیط و سبک زندگی آن‌ها می‌تواند تفاوت‌هایی را در ساختار DNA آن‌ها ایجاد کند؛ البته این نکته را هم باید اضافه کنیم که با تمام این تفاسیر همچنان DNA آن‌ها یکسان به‌نظر می‌رسد و تشخیص این تفاوت‌های ایجاد شده بعضاً به قدری دشوار است که باعث شده تا دانشمندان مجبور به طراحی آزمایش ویژه‌ای برای تشخیص آن‌ها شوند.

۱۱- جهش ژنتیکی حقیقت دارد

اشتباه نکنید، این پدیده قرار نیست از شما یک اسپایدرمن بسازد، اما جهش‌های ژنتیکی ممکن است اتفاق بیافتد. حالا ممکن است بپرسید که اصلاً جهش ژنتیکی یعنی چه؟ در پاسخ به این سئوال باید بگوییم زمانی‌که تغییرات دائمی در دنباله DNA رخ بدهد، در نتیجه شاهد تشکیل یک ژن خاص هستیم که این تغییرات می‌تواند در اثر قرار گرفتن فرد در معرض مواد شیمیایی، داروها، اشعه ماورا بنفش، عفونت‌های خاص و سایر موارد ایجاد شود.

۱۲- DNA استیون کولبرت در ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار دارد

در سال ۲۰۰۸، یک فضاپیمای سایوز (Soyuz) دنباله‌های DNA کاملاً دیجیتالی شده چند فرد سرشناس را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد تا اگر زمانی نسل بشر از بین رفت، با استفاده از آن‌ها بتوان دوباره نسل انسان‌ها را روی زمین برقرار کرد! از جمله این افراد مشهور می‌توان به استیون کولبرت (کمدین و مجری تاک شو)، ریچارد گاریوت (طراح بازی)، تریسی هیکمن و لورا هیکمن (نویسندگان فانتزی) و لنس آرمسترانگ (ورزشکار)، اشاره کرد.

۱۳- پروژه‌ای به نام ژنوم انسانی

به لطف پروژه ژنوم انسانی (Human Genome Project) حالا ما می‌دانیم که بیشتر ژن‌های ما در کروموزوم ۱ و کمترین آن‌ها در کروموزوم Y قرار گرفته است. همچنین با تکیه بر دستاورد‌های این پروژه امروزه می‌دانیم که ژنوم انسان حداقل شامل سه میلیارد پایه A, C, G و T است. این پایه‌های ذکر شده در واقع مولکول‌هایی هستند که کد DNA ما انسان‌ها را می‌سازند.

۱۴- کارکرد دقیق DNA مشخص نیست!

هر انسان ۲۰ تا ۲۵ هزار ژن دارد، اما با این حال ژن‌ها تنها سه درصد از ساختار DNA را شامل می‌شوند و دانشمندان از عملکرد مابقی این ساختار پیچیده اطلاع دقیقی ندارند! مشهورترین تئوری‌ای که تا به این لحظه مطرح شده این است که حتماً وظیفه‌ای در جهت تنظیم ژن‌ها انجام می‌دهند! بدیهی است که این تئوری هنوز به اثبات نرسیده و در مورد این بخش بزرگ از DNA هرکسی حدس و گمان مختص به خود را دارد. نظر شما در این مورد چیست؟ دیدگاه خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید!

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز