تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰

بالا گرفتن اختلاف شورای ششمی‌ها بر سر انتخاب شهردار تهران

در حالی که برخی از اعضای شورای ششم شهر تهران بر انتخاب فردی از درون شهرداری با توجیه غیرسیاسی بودن تاکید دارند، برخی دیگر محمدباقر قالیباف، به عنوان شهردار ۱۲ ساله تهران را فردی سیاسی بدون سابقه کار در شهردار تهران دانسته و مواضع فوق را رد می‌کنند.

انتخاب شهردار تهران

اقتصاد ۲۴- این روز‌ها اعضای منتخب شورای ششم بر سر انتخاب شهردار با یکدیگر اختلاف دارند، گروهی که از مدیران قسم خورده محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران هستند، بر انتخاب یکی از مدیران سابق شهرداری به عنوان شهردار هفدهم تاکید کرده و مدام در رسانه‌ها گزینه‌های دیدگاه مقابل را سیاسی و یا فاقد سوابق اجرایی می‌دانند.

از سوی دیگر همراهان پرویز سروری و شاید برخی از قالیبافی‌هایی که به او وفادار نبودند، بر آوردن فردی بیرون از شهرداری تاکید کرده و می‌گویند قالیباف، احمدی‌نژاد و کرباسچی نیز سیاسی بودند، به اضافه اینکه ما نگفتیم که شهردار سیاسی نمی‌آوریم، تاکیدمان بر سیاسی‌کاری نکردن بوده است!

آنطور که برایند اوضاع نشان می‌دهد، فعلا زور افراد مقابل قالیباف در انتخاب شهردار تهران بیشتر است و مهرداد بذرپاش، گزینه بسیار محتملی نسبت به افراد دیگر خواهد بود. اما چیزی که این روز‌ها سوژه رسانه‌ها شده، پاسکاری الفاظ و اظهارنظر‌ها میان اعضای منتخب شورای ششم است، موضوعی که نشان می‌دهد اصولگرایان نیز همانند لیست یکدست اصلاح‌طلب درون خود اختلافات جدی دارند و این اختلاف معادلات گروه‌ها و احزاب مختلف اصولگرایی را شدیدا متحول می‌کند. این در حالی است که پیش از این، یاران ائتلاف، فرصت حضور به جبهه وحدت اصولگرایان در لیست انتخاباتی نداده بودند و حتی مرتضی طلایی و حسن بیادی، از تقلب در روند شمارش آرا گلایه داشتند.

نداشتن ۹ سال سابقه اجرایی کاندیداها، انتخاب شهردار از درون یا بیرون شهرداری و سیاسی یا غیرسیاسی نبودن افراد، از جمله موارد اختلاف میان اعضای منتخب شورا بر سر انتخاب شهردار آینده تهران است، اختلافاتی که به وضوح آن را در اظهارنظر‌های هرکدام می‌توان مشاهده کرد.


بیشتر بخوانید: تانژانت زاویه میل خورشید اسم رمز اصولگرایان برای بازگشت به تراکم فروشی؟!


اخذ استعلام از وزارت کشور درباره ۹ سال سابقه اجرایی کاندیدا‌های شهرداری تهران

پرویز سروری، منتخب شورای ششم شهر تهران در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود برخی از کاندیدا‌های شهرداری تهران سابقه ۹ سال کار اجرایی ندارند می‌گوید: این موضوعات بررسی خواهد شد و تمام شرایط قانونی را کاندیدا‌ها باید داشته باشند. به طور طبیعی شرایط افرادی که نامزد هستند را با قانون تطبیق داده و براساس آن عمل خواهیم کرد.

او ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه تهران بیش از یک میلیون جمعیت دارد، ۹ سال سابقه اجرایی و اداری را باید داشته باشند. در حال بررسی این موضوع با وزارت کشور هستیم، طبیعتا استعلام و پیگیری خواهیم کرد و راهکار‌هایی که وزارت کشور در اینباره دارد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اساسا بررسی قانونی برای هر ۱۱ کاندیدا باید صورت بگیرد که شورای ششم آن را انجام خواهد داد.

عضو منتخب شورای ششم شهر تهران درباره آخرین وضعیت انتخاب شهردار هفدهم تهران نیز اظهار می‌کند: ما در حال گرفتن برنامه از نامزد‌ها هستیم و انشالله فردا تعیین می‌کنیم که از چه زمانی ارائه و بررسی را شروع خواهیم کرد. به ترتیب کاندیدا‌ها در صحن شورای ششم برنامه خودشان را ارائه داده و به پرسش‌های نمایندگان پاسخ می‌دهند. اعضا نیز ارزیابی خود را از توانایی و ظرفیت‌های نامزد‌ها مکتوب کرده و نهایتا بر اساس آن قضاوت خواهند کرد.

شرط آشنایی به مدیریت شهری مهم است، کافی نه!

سروری همچنین در پاسخ به پرسش دیگر درباره ضرورت انتخاب شهردار غیر سیاسی و تاکید بر انتخاب فردی آشنا به بدنه مدیریت شهری، می‌گوید: برای ما ملاک این نیست که فرد از درون شهرداری یا خارج از آن بیاید. ممکن است بعضی این نظر را داشته باشند که برای ما محترم است و در ارزیابی خودشان می‌توانند دخالت بدهند، اما برای شخص من ملاک، شایستگی است.

عضو منتخب شورای ششم تاکید می‌کند: شرط آشنایی با مدیریت شهری، حتما شرط مهمی است، اما کافی نه. ما در دوره‌های پیش، بسیار از کسانی که شهردار موفق تهران بودند، با مدیریت شهری آشنا نبوده، اما با توجه به هوش، ذکاوت و پشت کاری که داشتند، کار را دستشان گرفته و جزو کسانی هستند که کارنامه موفقی دارند. از یک طرف دیگر اگر کسی باشد که شایستگی‌ها را داشته، اما از درون شهرداری باشد، اولویت بالاتری دارد.

سروری ادامه می‌دهد:، اما ما محدود به این شرط‌ها نیستیم و خودمان را محروم از سایر گزینه‌ها نمی‌کنیم. در این ۱۱ گزینه هم از داخل شهرداری و هم بیرون داریم، همه افراد را بررسی خواهیم کرد و بر اساس پارامتر‌هایی که از سوی نمایندگان ثبت خواهد شد و جمع‌بندی مصاحبه و رزومه، در نهایت به شهردار تهران خواهیم رسید.

او می‌گوید: شایستگی ملاکمان است، اگر کسی شایستگی و آشنایی داشته باشد، قطعا انتخاب خواهد شد، اما اگر فرد دیگری شایسته باشد، او را انتخاب کرده و اجازه می‌دهیم آشنایی را در فرایند کار به دست بیاورد، اما ما مصوبه‌ای نداریم که بگوییم حتما باید از درون شهردار باشد یا نباشد.

نگفتیم شهردار سیاسی نباشد، گفتیم سیاسی‌کاری نکند

سروری همچنین در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود شورای ششم بر عهد و پیمان خود مبنی بر سیاسی اداره نکردن شهر باید بماند، اظهار می‌گوید: شورای ششم بر عهد و پیمانی که با مردم بسته استوار خواهد بود. ما نگفتیم شهردار نباید سیاسی باشد، گفتیم ما در مدیریت شهری تهران سیاسی‌بازی نمی‌کنیم. تاکید ما بر کار مدیریت شهری است تا بتوانیم آن را جلو ببریم. طبیعی است تمام شخصیت‌های حقیقی نگاه سیاسی دارند، مگر می‌شود نگاه سیاسی نداشته باشد؟ این نقص است. اما حتما نباید سیاسی‌کاری در مدیریت شهری اتفاق بیفتد.

او اضافه می‌کند: برخی این دو را بایکدیگر خلط می‌کنند و فکر می‌کنند قرار است ما یک شهردار غیرسیاسی انتخاب کنیم که تفکر و جهت‌گیری سیاسی نداشته باشد. مگر می‌شود فردی که از میان نیرو‌های انقلاب برخاسته بیگانه با جهت‌گیری‌های سیاسی باشد. اما حق ندارد نگاه سیاسی‌اش را در مدیریت جاری و ساری کند. باید شهردار تهران و خادم مردم باشد و تلاش کند که توانمندی‌هایش را برای رفع مشکلات مردم به کار گیرد.

حضور در شهرداری شاخصه انتخاب شهردار نیست

علیرضا نادعلی، دیگر منتخب شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اختلاف با برخی از اعضای منتخب شورای ششم بر سر انتخاب فردی از درون شهرداری به عنوان شهردار هفدهم می‌گوید: ما نزدیک به ۴ شاخص کلی و ۱۰ شاخص جزئی‌تر را برای انتخاب شهردار در نظر گرفتیم. این مصداق‌ها را کمیته ۹ نفره تعیین و در جلسه ۲۱ نفره اعضای شورا بررسی و نهایتا تصویب شد. باید از کسانی که مصاحبه‌ها می‌کنند پرسید که ما در کجا تعیین کردیم که فرد باید لزوما سابقه مدیریت شهری داشته باشد؟ هدف ما قدرت مدیریت فرد بود، ما بنا نداشتیم با این فرض که شهردار آینده از درون مدیریت شهری باشد خودمان را از ظرفیت افراد دیگر در بیرون شهرداری محروم کنیم.

او ادامه می‌دهد: این موضوع به طور مشخص تصویب شد، اما خلط مبحثی که این روز‌ها اتفاق می‌افتد و رسانه‌ها درباره آن صحبت می‌کنند این است که فرد سابقه مدیریت شهری داشته باشد، در حالی که ما هیچ وقت آن را به عنوان شاخص تصویب نکردیم.

نادعلی اضافه می‌کند: آقای قالیباف ۱۲ سال شهردار موفق تهران بود، اما ایشان پیش از این زمان سابقه حضور در شهرداری تهران حتی یک روز هم نداشتند، اما ایشان به واسطه حضورشان در ناجا اشراف خوبی بر شهر داشتند و این تجربه کمک‌شان می‌کرد.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود برخی از افراد سابقه اجرایی ۹ ساله را ندارند، بر اظهارات سروری تاکید کرده و می‌گوید: کاندیدا‌ها را از همه جوانب بررسی خواهیم کرد. گاهی اوقات قانون مشخص است، اما از جهت صدق بر این افراد نیاز به پیگیری مجدد دارد. اینکه فرد ادعایی می‌کند باید تصدیقش را استعلام کرد.

قالیباف شهردار سیاسی بود

نادعلی در پاسخ به این پرسش دیگر که گفته می‌شود شهردار تهران نباید فرد سیاسی باشد، با طرح پرسشی می‌گوید: آیا آقای قالیباف، احمدی‌نژاد و کرباسچی کسانی بودند که پیشتر در شهرداری تهران کار می‌کردند؟ اینکه گفته می‌شود آقای قالیباف سال ۸۴ سیاسی نبودند، خب این مختص به سال ۶۴ بود، وقتی فردی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کند و شورای نگهبان او را تایید، فرد به عنوان رجل سیاسی شناخته می‌شود.

او اضافه می‌کند: ما گاهی اوقات افراط و گاهی دیگر تفریط می‌کنیم. می‌خواهیم فردی در جایگاهی کوچک‌شده ریاست جمهوری بنشیند و با بدهی‌های انبوهی، کار‌های نکرده دولت طی سال‌ها در حق شهرداری و مشکلاتی، چون آلودگی هوا، ترافیک و آسیب اجتماعی را حل کند. وقتی می‌گوییم چهره باید ملی و در قدر و قامت شهرداری باشد چرا اولین موضوعی که متوجهش می‌شویم این است که یعنی می‌خواهند فرد سیاسی انتخاب کنند. از این ۱۱ نفر، این موضوع اطراف چهار یا پنج تن از این افراد می‌گذرد. کدامیک را می‌توانیم بگوییم سیاسی است و کار تخصصی نمی‌کند؟ رییس دیوان محاسبات و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس را می‌گوییم آدم سیاسی؟

عضو منتخب شورای ششم شهر تهران تاکید می‌کند: همه این افراد کار کرده و می‌کنند. قاعدتا فردی که در این جایگاه قرار می‌گیرد باید ویژگی‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بالایی داشته باشد و او است که می‌تواند جریان شهر تهران را اداره کند. اگر بخواهیم فردی را انتخاب کنیم که این ویژگی‌ها را داشته باشد و لزوما داخل بدنه شهرداری باشد، شاید پیدا نکنیم و در کل این روند منطقی نیست.

نادعلی همچنین تاکید می‌کند که تضارب آرا و اختلاف دیدگاه مابین اعضای شورای ششم شهر تهران نماد مردم سالاری است و پاسخ به کسانی است که می‌گفتند این شورا از لحاظ سیاسی یکدست هستند.

بدنه شهرداری مدعی انتخاب شهردار آینده از درون خود است

ناصر امانی، دیگر منتخب شورای ششم شهر تهران نیز در پاسخ به پرسشی درباره اینکه گفته می‌شود قالیباف، احمدی‌نژاد و کرباسچی نیز جهت‌گیری سیاسی داشته و بدون آشنایی با مدیریت شهری، شهردار تهران شدند، می‌گوید: سال ۱۴۰۰ با سال ۱۳۸۲ یا ۱۳۸۴ تفاوت دارد؛ بدنه شهرداری به بلوغی رسیده و در این ۱۲ سال به قدری رشد تخصصی اتفاق افتاده که خود مدعی شده است و ما نمی‌توانیم واقعیت را نادیده بگیریم. ایرادی ندارد شهردار سیاسی باشد، اما بدنه تخصصی و مدیریتی شهرداری که به ویژه طی ۱۲ سال مدیریت جهادی رشد کرده‌اند مدعی‌اند که حالا می‌توانید به توان ما اعتماد کرده و شهردار را از بدنه انتخاب کنید که خواسته مردم را عملیاتی کرده و از پتانسیل شهرداری استفاده کند.

او اضافه می‌کند: سال ۸۲ که آقای احمدی‌نژاد و سال ۸۴ که آقای قالیباف آمدند، بدنه شهرداری، چنین ادعایی نداشته است. حتی اگر به تاریخ نیز مراجعه کنید این اظهارنظر‌ها مطرح نبود، اما در حال حاضر شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه و نیز مدیریت شهری تغییر و ارتقاء پیدا کرده است. این دوره‌ها را نمی‌توان با هم مقایسه کرد.

این عضو منتخب شورای ششم شهر می‌گوید: ما اصراری نداریم که شهردار از درون مدیریت شهری باشد، ما می‌گوییم اولویت با کسی است که شهر و شهرداری را می‌شناسد و از روز اولی که وارد می‌شود، کارش را آغاز می‌کند و وقت شهر و شهروندان را برای آشنایی با شهر و بدنه شهرداری نگیرد و باید در این مرحله به آن توجه شود.

 

منبع: جامعه ۲۴ 

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی