تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

جنگل‌های ایران می‌سوزد، نیرو برای کمک به ترکیه می‌رود!

ایران می‌سوزد، زاگرس و هیرکانی و مهم‌ترین جنگل‌های بلوط ایرانی می‌سوزند و مسولان رو بر می‌گردانند و در مقابل برای خاک و سرزمین همسایه نه تنها دل می‌سوزانند که نیروی کمکی نیز اعزام می‌کنند.

جنگل‌های ایران می‌سوزد، نیرو برای کمک به ترکیه می‌رود!

اقتصاد ۲۴-رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع از انجام اولین عملیات اطفای حریق در جنگل‌های ترکیه توسط نیرو‌های مسلح ایران در آن کشور خبر داد. رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه از اعزام هواپیمای آب پاش از ایران برای کمک به مهار آتش سوزی مناطق جنگلی در جنوب و غرب ترکیه خبر داده است.

وزارت دفاع ملی ترکیه نیز تصویر هواپیمای آب پاش ایران را در توییتر منتشر کرده است. در این تصاویر، هواپیمای ایلیوشین ۷۶ متعلق به ایران در پایگاه دریایی آکساز در جنوب غربی ترکیه دیده می‌شود. بر اساس توییت وزارت دفاع ملی ترکیه، این هواپیما از ظرفیت حمل ۳۰ تن آب برخوردار است.

این خبر‌ها از سوی طرف ترکیه‌ای و در روز‌های آتش سوزی در جنگل‌های ترکیه در حالی طرح می‌شود که از سوی دیگر رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع از انجام اولین عملیات اطفای حریق در جنگل‌های ترکیه توسط نیرو‌های مسلح ایران در آن کشور خبر داده است.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، «خلبان محمد مهدی نوری آل آقا» افزود: «عصر شنبه تیم عملیات اطفای حریق و هواپیمای آتش نشان طراحی شده به دست متخصصین جوان ایرانی با ظرفیت ۴۰ تن آب در شهر مولا ترکیه حضور یافت.»

تسلیت ظریف برای همسایه

از سوی دیگر پیام تسلیت محمدجوادظریف به ترکیه نیز انگار به سخره گرفتن ده‌ها آتش سوزی در جنگل‌های ایران بود. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در توئیتی به زبان ترکی در پی وقوع آتش سوزی در بخشی از جنگل‌های استان‌های جنوبی ترکیه نوشت که: از وقوع آتش سوزی در برخی از مناطق ترکیه بسیار متأثر شدم.

ظریف ضمن ابراز همدردی با دولت و مردم ترکیه، عنوان کرده بود که: در کنار آن‌ها خواهیم بود. از خداوند متعال برای جانباختگان طلب مغفرت و برای مجروحان شفای عاجل مسالت می‌کنم.

ظریف افزوده بود که: همراه با دعای خیر، امکانات ما در خدمت برادران و خواهرانمان در ترکیه خواهد بود.

این خبر‌ها در حالی منتشر می‌شود که سوال اصلی مطرح شده برای بسیاری از شهروندان ایرانی و فعالان حوزه محیط زیست در شبکه‌های اجتماعی این است که چرا وقتی زاگرس به عنوان اصلی‌ترین شش‌های حیاتی ایران می‌سوخت از چنین فن آوری برای اطفا حریق استفاده نشده است؟

مصایب ایران که دیده نمی‌شوند

درسال‌های اخیر تقریبا از اواسط اردیبهشت، هر روز آتش قسمتی از جنگل‌ها و مراتع را سوزانده است. برخی از این آتش سوزی‌ها نیز روز‌ها به طول انجامیده است. از سوی دیگر نبود امکانات اطفای حریق، هر روز این آتش‌ها را شعله‌ور‌تر کرده است و ایران شاهد نابودی بیشتر پوشش‌های گیاهی و گونه‌های حیوانی خود بوده است.

فقط آتش سوزی‌های سال جاری، بیش از ۱۰ نقطه از جنگل‌های زاگرس را در بر گرفته است و در روز‌های اخیر در منطقه «نارکِ» گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد اوج گرفت. آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه «نارک» در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد از روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شده و پس از هفت شبانه روز همچنان به پیشروی ادامه می‌داد. این شرایط در حالی است که آتش سوزی در منطقه «هلن» در بخش میانکوه از استان چهارمحال بختیاری نیز همزمان با آتش سوزی‌های دیگر در جان زاگرس و جنگل‌های هیرکانی اوج گرفته بود.
اواخر خرداد سال جاری نیز منطقه «کهمره» فارس برای بیش از ۱۰ روز درگیر آتش سوزی‌های گسترده شده بود و هم چنان نبود نیروی تخصصی اطفا و پایش و عدم وجود بالگرد برای هلی بورد برای نیرو‌ها در منطقه مساله اصلی بود.

تاراج جنگل‌های ایران در آتش بی تفاوتی

این شرایط در حالی بود که در خرداد ماه سال جاری نیز آتش در «پارک ملی بمو» شیراز در استان فارس، و جنگل و بیشه‌زار‌های روستای «زاویه عزیب» در دزفول بخشی از جنگل‌ها را سوزاند و خاکستر کرد.

در این شرایط در حالی است که تنها در سال گذشته سه شهروند ایرانی که برای نجات جنگل‌ها به کمک زاگرس رفته بودند در آتش‌ها جان خود را از دست دادند که در این میان نام «البرز زارعی» بار‌ها و بار‌ها شنیده شد. جوان شجاع و آگاه ایرانی که برای نجات جنگل‌ها به دل آتش زد و در میان همان آتش نیز ابدی شد. البته که مرگ دردناک این شهروند شجاع ایرانی همراه با هیچ پیام تسلیتی از سوی ظریف و سایر اعضای هیات دولت نبود و تنها زخمی ابدی بر قلب مادر ایران برجا گذاشت.

زخمی که سر باز کرد

حالا در روز‌های اخیر و با انتشار خبر‌های کمک ایران به هلی برد نیرو و آب به مناطقی که در ترکیه می‌سوزد، انگار زخمی کهنه بر پیکر فعالان و خبرنگاران محیط زیست ایران دوباره سر باز کرده است.

این که چطور زمانی که فریاد ناله جنگل‌های ایران به آسمان رسیده بود و بار‌ها از نیرو‌های مسلح برای اطفا حریق کمک خواسته شده بود، هیچ کمکی نرسید و توجهی به شرایط ناگوار جنگل‌ها در ایران نشد؟ چه فرقی میان جنگل‌های مهم هیرکانی و زاگرس و سوزنی و بلوط در ایران با جنگل‌های ترکیه وجود دارد که باید به سرعت به کمک آنان رفت و از ایران غفلت کرد؟


بیشتر بخوانید: پایکوبی آتش در سوگ جنگل/ ارزش هر درخت بلوط ۶۰۰ میلیون تومان است



این کمک خواستن‌ها و پاسخ نگرفتن‌ها البته در شرایطی نیز بوده است که عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست پیش از این گفته بود که: «متاسفانه در سال‌های اخیر بخشی از جنگل‌های هیرکانی را براساس آمار سازمان جنگل‌ها از دست دادیم.»

بنا بر همین آمار، از ۴۰ سال قبل تاکنون حدود ۳ میلیون و۶۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی به حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده و این به معنای این است که نیمی از جنگل‌های شمال دود شده است.

از سوی دیگر بر اساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مساله آتش سوزی‌ها در جنگل‌های ایران مربوط به پاییز سال ۱۳۹۹ که زمستان همان سال با عنوان «علل، آثار، چالش‌ها و راهکار‌های مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع کشور» منتشر شد، نشان می‌دهد، روند آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی ایران طی ۲۰ سال گذشته افزایش یافته است. براساس این گزارش، بیش از ۱۰۰۰ فقره از آتش‌سوزی‌هایی که هر سال به‌ویژه با فرارسیدن ماه‌های گرم در عرصه‌های طبیعی جهان رخ داده تنها در جنگل‌های ایران روشن شده است که در نتیجه آن ۳۵۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی را تخریب یا به‌طور کامل به خاکستر تبدیل و نابود کرده است.

هم چنین براساس آمار سازمان جهانی فائو، سالانه بین ۴۰۰ میلیون هکتار از جنگل‌ها و مراتع دنیا بر اثر آتش‌سوزی از بین می‌روند و ایران نیز تا سال ۲۰۰۷، سالانه ۶۵۰۰ هکتار از جنگل‌های خود را در آتش از دست داده است.

مرغ همسایه غاز است

اما نگران‌کننده‌تر آن است که این آمار در طول سال‌های اخیر حداقل افزایش دو برابری یافته است؛ به‌طوری که طبق آمار ۲۰ سال اخیر سازمان جنگل‌ها، ۳۰ هزار فقره حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داده که منجر به سوختن بیش از ۲۸۰ هزار هکتار از سطح جنگل‌ها و مراتع در آتش شده است. بدین‌ترتیب، ایران سالانه ۱۴ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع خود را تنها در آتش‌سوزی‌ها از دست داده است.

آن چه اکنون واضح به نظر می‌رسد این است که در سایه بی کفایتی‌ها در کنترل حریق‌های گسترده در جنگل ها، حالا این آتش بر جان جنگل‌های بلوط و زاگرس افتاده است و تنها صدایی که هست حالا ناله‌ای است به وسعت همه ایران. در این میان از اصلی‌ترین درخواست‌های نیرو‌های مردمی و ناجیان جنگل‌ها در همه سال‌های اخیر، هواپیمای آب پاش و کمک برای هلی برد شهروندان بوده است تا به بالادست جنگل‌ها دسترسی یابند و بتوانند با نیرو‌های مردمی آتش را مهار و شاید کنترل کنند. در این میان بار‌ها گفته شده است که ایران هواپیمای آب پاش ندارد و باید از روسیه کمک بگیرد. حتی در آتش سوزی‌های ماه جاری نیز تقریبا هیچ کمکی به نیرو‌های مردمی و امدادگران و حامیان محیط زیست ایران از سوی نیرو‌های مسلح نشد و این مردم با دست خالی به جنگ آتش رفتند تا خاک وطن را حفظ کنند و ناگهان در حالی که جان ایران و نفس ایران در خطر جدی است، نه تنها خبر تسلیت و همدردی جناب ظریف می‌رسد بلکه حتی گفته می‌شود نیروی امدادی از سوی نیرو‌های مسلح به ترکیه رفته است. به نظر می‌رسد این روز‌ها آن ضرب المثل مشهور ایرانی که «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» کاملا برعکس شده است و چراغ از وطن می‌گیرند و به همسایه می‌دهند و فعلا مرغ همسایه برای مسولان ایرانی خیلی غاز محسوب می‌شود.

ایران می‌سوزد، زاگرس و هیرکانی و مهم‌ترین جنگل‌های بلوط ایرانی می‌سوزند و مسولان رو بر می‌گردانند و در مقابل برای خاک و سرزمین همسایه نه تنها دل می‌سوزانند که نیروی کمکی نیز اعزام می‌کنند.

امتداد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شوک AFC به فوتبال ایران؛ جریمه سنگین قلعه‌نویی و سه ملی پوش!

واکنش دولت رئیسی به سخنان روحانی در مورد گرانی بنزین

نگرانی از مخدوش شدن تمدن ۳۲۰۰ ساله‌ در پارک قیطریه

بنزین سوپر برای موتورسیکلت بهتر است یا بنزین معمولی؟

ریشا؛ شیر باغ وحش مشهد تلف شد

فیلم/ یک آیین عجیب در رُم؛ پاپ پای زنان زندانی را شست و بوسید!

نحوه محاسبه حق بیمه کارگران در سال جدید

عکس/تغییر لوگوی گوگل به افتخار یک عکاس ایرانی

عکس/ نوزادی در آغوش ترلان پروانه؛ ذوق خانم بازیگر!

عکس/ نیمار مهمان ویژه دیوید و ویکتوریا بکام شد

واکنش اولین شهردار تهران به ساخت مسجد در پارک قیطریه + عکس

اینفوگرافی/ کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول