تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

میانگین قیمت رهن در تهران؛ ۶ میلیون تومان

افزایش قیمت در بازار اجاره ادامه دارد و در این میان نه مصوبه ستاد مقابله با کرونا برای تمدید خودکار قراردادها، نه ثبت‌نام وام کمک‌ودیعه مسکن، نه تغییر دولت و نه هیچ اتفاق دیگری نتوانسته جلوی رشد افسارگسیخته اجاره بها را بگیرد.

میانگین قیمت رهن در تهران؛ ۶ میلیون تومان

اقتصاد ۲۴ - در کنار کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان مصرفی در بازار مسکن، حالا قیمت‌های بازار اجاره نیز از دایره توان مالی مستأجران خارج شده و آن‌ها را وادار به اتخاذ تصمیمات سخت و سرنوشت‌ساز کرده است. فروش دارایی و سرمایه‌گذاری برای تأمین هزینه اجاره و کوچ به محلات پایین‌دست و حواشی شهر‌ها و حتی مهاجرت به شهر‌ها و شهرک‌های حومه، ازجمله انتخاب‌های ناگزیر مستاجران در ماه‌های اخیر است که هیچ‌گاه با این شدت در جغرافیای اجتماعی شهر‌ها مشهود نبوده است.

تورم بی‌حساب

بررسی‌های میدانی حاکی از این است که تورم نقطه‌به‌نقطه بازار اجاره شهر تهران برای قرارداد‌های جدید از ۱۰۰درصد هم گذشته و همین مسئله بازار تمدید توافقی قرارداد‌های سررسید شده را داغ کرده است.

البته براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا که از مرداد۱۳۹۹ تاکنون لازم‌الاجراست، قرارداد‌های اجاره سررسید شده در دوره کرونا باید به‌صورت خودکار و با رعایت سقف نرخ مصوب برای یک سال دیگر تمدید شود و این الزام تا ۳‌ماه پس از زمانی که وزارت بهداشت، وضعیت کرونایی کشور را عادی اعلام کند، ادامه خواهد داشت. درمصوبه ستاد مقابله با کرونا، سقف مجاز برای افزایش قیمت در قرارداد‌های تمدیدی برای شهر تهران ۲۵درصد، شهر‌های بزرگ ۲۰درصد و سایر نقاط شهری ۱۵درصد اعلام شده، اما در عمل، حتی قرارداد‌هایی که با اتکا به این مصوبه تمدید می‌شوند نیز با نرخ‌های بالاتری بسته شده‌اند.

البته تعیین سقف قیمت برای تمدید قرارداد‌های اجاره در مصوبه ستاد مقابله با کرونا بیش از اینکه با هدف جلوگیری از افزایش اجاره باشد، با هدف حمایت از اقشار ضعیف و آسیب‌دیدگان از شیوع کرونا وضع شده و برای افزایش توافقی اجاره بالاتر از این نرخ منع قانونی وجود ندارد، اما تنش بازار اجاره به حدی بالا گرفته که در اغلب قرارداد‌های تمدیدی هیچ توجهی به نرخ مصوب نشده است. براساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ تورم قرارداد‌های تمدیدی در زمستان سال گذشته ۳۸.۶درصد و در بهار امسال ۳۹.۸درصد بوده است.

قحطی مسکن استیجاری

در کنار پرش بی‌سابقه قیمت اجاره، قحطی مسکن استیجاری مناسب نیز به یکی ازمعضلات بزرگ مستاجران تبدیل شده است. نکته قابل‌توجه اینکه، الزام ستاد مقابله با کرونا برای تمدید اجباری قرارداد‌های اجاره، فارغ از اینکه دررعایت سقف قیمتی موفق بوده یا نه، از یک‌طرف و همزمان شرایط حاد بازار اجاره به‌واسطه جهش قیمت‌ها، زمینه را برای تمدید بخش قابل‌توجهی از قرارداد‌های سررسید شده فراهم آورده است.

در این وضعیت گرچه در ظاهر بخش بزرگی از مستأجران با مشکل جدی برای تأمین مسکن استیجاری مواجه نشده‌اند، اما همزمان به‌دلیل افت شدید عمق بازار اجاره و کاهش چشمگیر عرضه در این بازار، شرایط مطلوبی برای بالا رفتن نجومی قیمت‌ها مهیا شده است که این موضوع مستأجران جدید به‌خصوص زوج‌های جوان و مستأجران نیازمند تغییر محل سکونت را با چالش جدی مواجه کرده است.


بیشتر بخوانید: جدیدترین پیش بینی قیمت مسکن/ زنگ خطر گرانی مسکن دوباره به صدا درآمد


در شرایط فعلی به‌واسطه اینکه اغلب خانه‌های اجاره‌ای در تصرف مستأجران قبلی مانده، عرضه واحد استیجاری در بازار به‌شدت کم شده و اغلب واحد‌های عرضه شده نیز یا به‌دلیل کیفیت ساخت و نقشه یا به‌دلیل قیمت بسیار بالا، با نیاز مستأجران حاضر در بازار متناسب نیست.

آنگونه که مشاوران املاک شهر تهران می‌گویند، در شرایط فعلی اگر واحد استیجاری مناسبی در بازار عرضه شود، درکمتر از یک ساعت قرارداد آن نوشته خواهد شد و دراین شرایط، به‌واسطه ترس، خستگی و سردرگمی مستأجرانی که چندین روز سرگرم بازدید واحد‌های نامناسب بوده‌اند، حتی قیمت بالا نیز برای واحد استیجاری مناسب پذیرفته می‌شود و این یکی از دلایل اصلی جهش متوالی قیمت‌ها در این بازار است.

مصیبت کوچ مستأجران

در ۵ ماه اخیر، میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در محدوده ۳۰میلیون تومان قرار داشته و از وضعیت بازار اجاره نیز چنین برمی‌آید که موجران و مالکان به‌دنبال استفاده از فرصت کرونا برای تخلیه کامل تورم بازار مسکن در قیمت اجاره هستند؛ به همین دلیل میانگین قیمت رهن در بازار اجاره تهران به سمت ۶میلیون تومان و میانگین قیمت اجاره به سمت ۱۵۰ تا ۱۸۰هزار تومان برای هر مترمربع زیربنا خیز برداشته تا نسبت رهن به ارزش واحد مسکونی به میانگین یک‌پنجم برسد.

بررسی‌های میدانی حاکی از این است که در شرایط فعلی نسبت رهن به ارزش مسکن در بازار تهران در بازه یک‌چهارم تا یک‌ششم قرار دارد، اما با توجه به تورم حدود ۶۰۰درصدی مسکن در ۳سال اخیر، تخلیه کامل تورم مسکن در بازار اجاره و قطعی شدن این نسبت‌ها نیازمند جهش ۵۰تا ۱۵۰درصدی قیمت‌های فعلی بازار اجاره است که هیچ مناسبتی با قدرت خرید مستأجران ندارد. در این وضعیت، بعد از پرواز قیمت‌ها در بازار اجاره، برخی از مستأجران با فروش خودرو یا سایر دارایی‌های باارزش دست‌به‌کار تأمین هزینه اجاره شدند و برخی نیز ناگزیر به مناطق پایین‌دست و حاشیه‌ای که ارزان‌تر است، کوچ کردند.

در این میان بخشی از مستأجران طبقه متوسط رو به پایین گزینه‌ای جز مهاجرت به شهر‌ها و شهرک‌های حومه‌ای نداشتند و از قضا این مهاجرت به‌قدری گسترده بود که قیمت بازار اجاره مناطق مهاجرت‌پذیر را نیز به‌شدت تغییر داد. در این وضعیت، سختی‌های مربوط به اسباب‌کشی و تغییر مکان زندگی فقط بخشی از مشکلاتی است که مستأجران خانه‌به‌دوش را آزرده می‌کند.

تغییر محل تحصیل فرزندان و تغییر سبک زندگی به‌دلیل دورتر شدن ازمحل کار نیز اتفاقات ناگزیری است که مستأجران مهاجر و کوچ کرده را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. سوای همه اینها، آنگونه که مشاوران املاک تهران می‌گویند: وضعیت فعلی بازار اجاره بسیاری از زوج‌های جوان را در تنگنا قرار و گاه حتی زمان آغاز زندگی مشترک آن‌ها را تغییر داده است.

زوج‌های جوان که در ابتدای زندگی تمایل بیشتری به زندگی در نزدیکی اقوام و آشنایان دارند، در بازار فعلی در یک سه‌راهی سخت مانده‌اند و باید بین به تأخیر انداختن ازدواج، کوچ به محلات پایین‌تر و حومه شهر یا مهاجرت به شهر و شهرک‌های حومه‌ای یک گزینه را انتخاب کنند؛ انتخابی که هرچه باشد، قطعا با تصور قبلی آن‌ها از آغاز زندگی مشترک زمین تا آسمان تفاوت دارد.

منبع: خبرآنلاین

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
0
0
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
شما را به از این مشکل فجیع بنویسید .یکی از انهای که مشکل مسکن دارند من هستم .دو سال پیش یه خونه کلنکی ددر محله های پایین اهواز با ۵۵ میلیون بصورت رهن گرفتم بعد از یک سال شد ۵۰ تا با ۴۵۰ تومان تا چند روز دیگه قرار داد م تمام میشود .صاحب خونه زنگ زد خونه را میخواد الان یک ماه دنبال خانه میگردم .اصلا خونه با ۵۰میلیون تومان با ۷۰۰ هزار تومان یا ۸۰۰هزار تومان گیرم نیامده همش ۵۰تا با دو میلیون تومان یا دو میلیون پانصد خوب من باز نشسته ام مگر چقدر حقوق میگیرم که دو میلیون تومان کرایه بدم اخر این کشور به کجا میرود .بسوی هلاک مردم .و کشتن همدیگر خواهد رفت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری عاشقانه مهناز افشار و دخترش + عکس

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ چهره واقعی صهبا شرافتی بازیگر نون خ

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند

نوسان افزایشی دلار با علامت تشدید تحریم‌ها

عکس‌های دل نواز از حال خوب دریاچه ارومیه

سهمیه بنزین چه تغییری کرد؟

دست انداز جدید اتحادیه اروپا برای صادرات نفت ایران

کاسبی جدید با جنجالی‌ترین خودروی سال

معاون اول احمدی نژاد درگذشت

فیلم/ لحظه ورود امیرعبداللهیان به نیویورک

تضمین ارزآوری به همت صنعت گاز

افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار

اینفوگرافی/ضرر و زیان‌ تعطیلی پنجشنبه‌ها

سوگل خلیق عروس شد؟

بازدهی بورس در هفته محدودیت نوسان قیمت چگونه بود؟

قتل دلخراش دو جوان با شلیک گلوله در یک جشن تولد