تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

پکن با سیاست برخورد با سرمایه‌داران بزرگ به دنبال چیست؟

نشریه اکونومیست در مطلب اصلی این شماره خود به سیاست چین در حوزه شرکت‌های فناورانه پرداخته و به این سوال پاسخ می‌دهد که حزب کمونیست چین از سرکوب شرکت‌های بزرگ خود به دنبال چیست؟

پکن با سیاست برخورد با سرمایه‌داران بزرگ به دنبال چیست؟

اقتصاد۲۴- نشریه «اکونومیست» در مطلب اصلی این شماره خود به سیاست چین در حوزه شرکت‌های فناورانه پرداخته و به این سوال پاسخ می‌دهد که حزب کمونیست چین از سرکوب شرکت‌های بزرگ خود به دنبال چیست؟

خلاصه‌ای از این مقاله را بخوانید: از میان تمام دستاورد‌های چین در دو دهه گذشته، یکی از چشمگیرترین آنها، ظهور فناوری در صنایع آن است. در حال حاضر شرکت «علی‌بابا» تا دو برابر بازار فعالیت‌های تجارت الکترونیکی را نسبت به «آمازون» در اختیار دارد و هلدینگ «تنسنت» با ۱.۲ میلیارد کاربر، محبوبترین ابراپلیکیشن دنیا را اجرا می‌کند.

انقلاب فناوری در چین، همچنین به بهبود چشم‌انداز‌های بلندمدت اقتصادی این کشور نیز کمک کرده است؛ چرا که به چینی‌ها این امکان را می‌دهد که فراتر از مباحث تولید، به حوزه‌های تازه‌ای مانند «سلامت دیجیتال» یا «هوش مصنوعی» نیز برسند.

صنعت فناوری چین، علاوه بر شکوفایی اقتصادی این کشور، می‌تواند نقطه شروعی برای به چالش کشیدن هژمونی برتری‌جویانه شرکت‌های امریکایی در حوزه فناوری باشد. به همین دلیل هم هست که حمله رییس‌جمهور این کشور، «شی‌جین پینگ» به صنایع مرتبط با فناوری که گردش مالی ۴ هزار میلیارد دلاری برای چین به ارمغان می‌آورند؛ بسیار دور از انتظار و حیرت‌انگیز است.

سخن از بیشتر از ۵۰ دستورالعمل نظارتی علیه تعداد زیادی از شرکت‌های فناورانه چینی است که به مجموعه‌ای از جرایم ادعایی متهم شده‌اند. از سوءاستفاده از قانون ضد انحصار گرفته تا نقض قانون ارایه اطلاعات. این تهدید‌ها و جریمه‌های دولتی بر قیمت سهام شرکت‌ها تاثیر گذاشته و سرمایه‌گذاران با حدود هزار میلیارد دلار هزینه اضافی روبرو شده‌اند.

هدف آقای «ژی» از این اقدامات محدودکننده در کوتاه‌مدت، ممکن است به زیر کشیدن سرمایه‌داران بزرگ و تحت کنترل قرار دادن آن‌ها با ابزار‌های نظارتی بیشتر بر بازار کالا‌های دیجیتال باشد. اما به نظر می‌رسد که در بلندمدت، حزب کمونیست چین، به دنبال برنامه‌ای جاه‌طلبانه و رویای بازطراحی این صنعت، طبق منویات خود باشد. حکمرانان چین امیدوارند که این کار، با تقویت رقابت بین شرکت‌ها و کارکرد برای مصرف‌کنندگان، برتری فناوری کشورشان را نیز به دنبال داشته باشد.

هرچند، ژئوپلیتیک چین نیز حاکمان این کشور را به فکر چنین کاری انداخته است. محدودیت در دسترسی به قطعات ساخته شده با فناوری امریکایی، چین را متقاعده کرده که باید در ساخت برخی از تراشه‌ها و قطعات حساس نظیر قطعات نیمه رسانا به خودکفایی برسد. اگر سرکوب رسانه‌های اجتماعی، شرکت‌های ساخت بازی‌های رایانه‌ای و امثال آن مهندسان و برنامه‌نویسان رایانه‌ای با استعداد را در مسیر درستی قرار داده باشد؛ ورود چین به عرصه «سخت افزار» نیز فواید خود را دارد.


بیشتر بخوانید: طرح صیانت مجلس؛ در تقابل یا به نفع مردم ایران؟


با این حال، حمله حزب کمونیست به فناوری، همچنان قماری بزرگ است که ممکن است در درازمدت به رشد اقتصادی این کشور آسیب جدی بزند. ۲۰ سال پیش، به سختی می‌شد شرایط کنونی چین را دید و شاید این یک معجزه باشد که امروز چین به چنین فضایی دست پیدا کرده است. در آن زمان، «سیلیکون ولی» پیشگامانی مانند «علی‌بابا» را به دلیل تولید نسخه‌های کپی شده از فناوری امریکایی از امریکا بیرون راند؛ اما این شرکت به همراه ده‌ها شرکت دیگر، امروز در تجارت الکترونیک و پرداخت‌های دیجیتال، پیشرو محسوب می‌شوند.

امروز ۷۳ شرکت چینی فعال در حوزه دیجیتال بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارند. اکثریت آن‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران غربی و مدیران آموزش دیده خارجی هستند. از ۱۶۰ «یونیکورن» به وجود آمده در اکوسیستم استارتاپی چین (استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) نیمی از آنها، در زمینه هوش مصنوعی، بیگ دیتا یا رباتیک فعالیت می‌کنند.

برخلاف نبرد ولادیمیر پوتین با طبقه الیگارشی روسیه در دهه ۲۰۰۰، سرکوب به وجود آمده در چین، دعوا بر سر غنایم نیست. در واقع، این نگرانی‌ها به نوعی بازتاب نگرانی‌ها و مواردی است که در دنیای سیاستمداران غرب نیز عنوان شده است: اینکه بازار‌های دیجیتال، به سمت ایجاد انحصار گرایش دارند در حالی که شرکت‌های «آی‌تی» دست به ذخیره اطلاعات می‌زنند و ممکن است از این اطلاعات سوءاستفاده کنند.

هنگامی که چنین سیاست‌های اقتصاد بازار آزاد را در پیش گرفت؛ حزب کمونیست چیرگی بالایی در امور مالی، مخابرات و انرژی داشت؛ اما به فناوری‌های مختلف، اجازه ورود داد. پیشگامان فعالیت‌های دیجیتال، از عدم وجود مقررات برای رشد سریع و شگفت‌انگیز خود استفاده کردند. در عین حال، انحصار بزرگی به وجود آمده که شرکت‌های بزرگ در پس آن قرار داشتند. این شرکت‌ها، اصول اخلاقی فعالیت‌های اقتصادی را زیر پا گذشته و به‌طور مثال، مانع از حضور فعالان اقتصادی در بیش از یک پلتفرم شده یا مزایای قانونی کارگران را به آن‌ها نمی‌دهند. حزب کمونیست چین می‌خواهد به چنین رفتار‌های نادرستی پایان دهد. اتفاقی که بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز از آن حمایت می‌کنند.

اما سوال این است که این کار چگونه قرار است انجام شود؟ چین در حال تبدیل شدن به یک آزمایشگاه سیاست‌گذاری است که در آن یک دولت با ساختار بزرگ با بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان مبارزه می‌کند تا زیرساخت‌های اساسی قرن بیست‌ویکم را تحت کنترل درآورد. برخی از داده‌ها، که به گفته این دولت بزرگ، جزو عوامل تولید محسوب می‌شود؛ مانند نیروی کار یا زمین، ممکن است به مالکیت عمومی دربیاید.

دولت چین ممکن است دستورالعمل همکاری میان پلتفرم‌ها را اعمال کند. (به عنوان مثال «وی-چت» نتواند رقبا را مسدود کند) یا الگوریتم‌های پرکاربرد با دقت بیشتری کنترل شوند. تمام این‌ها به سود شرکت‌ها آسیب می‌زنند. اما بازار‌ها را تحت کنترل در می‌آورد تا بهتر کار کنند.

اما اشتباه نکنید. سرکوب فناوری بی‌حد و مرز در چین، نمایانگر قدرت انحصاری حزب کمونیست چین است. حزب برخلاف گذشته قوانین جدیدی را به سرعت صادر می‌کند و مصرانه خواهان اجرای آن است. رهبران چین ده‌ها سال است که با موفقیت از قوانین غربی‌ها درباره اقتصاد لیبرال سرپیچی می‌کنند. آن‌ها ممکن است مقابله خود با صنایع فناورانه را اصلاح سیاست سرمایه‌داری دولتی خود بدانند.

طرحی که رفاه مردم را با کنترل آن‌ها برای حفظ ثبات چین و قدرت در این کشور عجین می‌کند. در واقع، با شروع کاهش جمعیت در چین، حزب کمونیست به دنبال آن است تا بهره‌وری از طریق جهت‌گیری دولتی افزایش دهد. برای این کار به دنبال اتوماسیون کارخانجات و تشکیل خوشه‌های بزرگ شهری و صنعتی است.
با این حال، تلاش برای تغییر شکل فناوری در چین می‌تواند اشتباه باشد. این احتمال وجود دارد که به تردید‌ها در خارج از چین برای حضور در این کشور دامن بزند. خطر بزرگ‌تر این است که سرکوب صنایع فناورانه، ضربه‌ای به روح کارآفرینی در این کشور باشد.

بسیاری از سرمایه داران برجسته حاضر در بخش فناوری چین، از زندگی عمومی خود بازمانده‌اند و این نشان می‌دهد که سرکوب فناوری، هزینه سرمایه‌گذاری را افزایش داده است. رهبران چین نشان داده‌اند که از عهده مدیریت ویرانی‌های اقتصاد برمی‌آیند. اینکه آیا این هیاهوی جدید، خلاقیت نزد شرکت‌ها را افزایش می‌دهد یا خیر؛ هنوز جای تردید دارد.

منبع: اعتمادآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول