تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اعلام کرد؛

خرید پساب شهری برای تامین آب شهرک‌های صنعتی

  رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: ما جلسات مختلفی با وزیر نیرو داشتیم که شهرک‌های صنعتی را از قطعی‌های سنگین برق مستثنی کنیم. عین مصوبه دولت این است که شهرک‌های صنعتی مشمول قطعی برق نمی‌شوند.

شهرک های صنعتی

اقتصاد ۲۴ - در مصوبه دولت آمده که اگر قطعی برقی هم رخ داد به همان میزان باید بعدا برق رایگان به صنعت داده شود، همچنین خسارت‌های حاصله را نیز در قالب‌های مختلف مانند تقسط مالیات یا تقسیط حق بیمه دولت می‌تواند تامین کند. کمیته‌ای مسئول این کار شده که وزارت صمت نیز جزو آن است.

علی رسولیان  در مورد وضعیت شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: قانون مربوط به شهرک‌های صنعتی مربوط به سال ۶۱ می‌شود، شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه که تعداد آن‌ها به ۸۲۹ عدد می‌رسد تاکنون ۴۸ هزار واحد صنعتی و تولیدی را در خود جای داده است. نزدیک به یک میلیون شغل هم به صورت مستقیم در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارند و ۶۳ درصد از واحد‌های صنعتی نیز در شهرک‌ها هستند. نزدیک به ۹۸ درصد از واحد‌های تولیدی کشور واحد‌های کوچک و متوسط هستند که تقریبا ۷۳ درصد از اشتغال حوزه صنعت را نیز با وجود سرمایه‌گذاری پایینی که نیاز دارند به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: امروز شهرک‌هایی وجود دارند که مشکل تامین نیروی کار دارند. با اینکه در این سال‌ها شرایط سخت حاصل از تحریم و شیوع کرونا بوده، صنعت رشد کرده و ما در برخی از واحد‌های صنعتی به فکر این هستیم که چگونه کارگر تامین کنیم. همین امروز در شهرک صنعتی عباس‌آباد و اشتهارد و شهرک‌هایی در مشهد و اصفهان این مشکل وجود دارد. البته اینطور نیست که در همه جا مشکل نیروی کار باشد، اما در برخی مناطق به دلیل فاصله‌ای که محل صنعت دارد این اتفاق رخ می‌دهد. ولی به طور کلی در این مناطق صنعت رشد کرده و در سال گذشته شاهد رشد ۷ درصدی در صنعت کشور بودیم.

رسولیان اضافه کرد: ۳۲۰۰ واحد در مرحله نصب ماشین‌آلات داشتیم که الان از ۳۶۰۰ واحد عبور کرده است، یعنی از تخصیص زمین به سوله و از سوله به مرحله نصب ماشین آلات تبدیل می‌شوند. ۹۲۰ واحد هم طی امسال بهره‌برداری شده‌اند. به طور کلی شرایط مناسبی است البته کمبود‌هایی وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت برق صنایع در شهرک‌های صنعتی گفت: متاسفانه مشکل قطعی برق هنوز در صنایع وجود دارد، البته شدت آن کمتر شده است. ما مشکلی در زیرساخت‌های مربوط به برق در شهرک‌های صنعتی نداریم. قطعی برقی که در صنایع اتفاق می‌افتاد ناشی از قطعی برق در کشور به خاطر گرمای بیش از حد، حذف برق تولیدی نیروگاه‌های برقابی و مشکلات دیگر بود.

رییس سازمان شهرک‌های صنعتی تصریح کرد: ما جلسات مختلفی با وزیر نیرو داشتیم که شهرک‌های صنعتی را از قطعی‌های سنگین برق مستثنی کنیم. عین مصوبه دولت این است که شهرک‌های صنعتی مشمول این قطعی برق نمی‌شوند. در مصوبه دولت آمده که اگر قطعی برقی هم رخ داد به همان میزان باید بعدا برق رایگان به صنعت داده شود، همچنین خسارت‌های حاصله را نیز در قالب‌های مختلف مانند تقسط مالیات یا تقسیط حق بیمه دولت می‌تواند تامین کند. کمیته‌ای مسئول این کار شده که وزارت صمت نیز جزو آن است.

وی خاطرنشان ساخت: تلاش ما باید در این راستا باشد که تولید برق داخل خود شهرک‌ها انجام شود. این کار چند مزیت دارد از جمله اینکه در این صورت در زمان‌های بحرانی قطعی برق کمتر اتفاق می‌افتد، همچنین هزینه‌های زیرساخت‌های انتقال بسیار کاهش می‌یابد. برای هر مگاواتی که وارد شهرک‌ها می‌شود فقط ۱.۵ میلیارد تومان سازمان شهرک‌های صنعتی هزینه می‌کند. گرچه طبق قانون وزارت نیرو باید برق را به داخل واحد‌ها برساند، اما برای پست‌های انتقال برق به این میزان هزینه می‌کنیم که علت این امر هم محدودیت‌های منابع دولت است.

رسولیان در مورد راهکار‌های تامین برق در شهرک‌های صنعتی بیان کرد: برای تولید برق در شهرک‌های صنعتی دو راه عمده وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از CHP‌ها است. ما ۴۷۰ مگاوات تولید CHP داریم که به دلیل مشکلاتی که در تامین منابع مالی خود دارند حدود ۳۷۰ مگاوات آن‌ها کار می‌کند. بخشی از تامین مالی خود را هم انجام دادند و امیدواریم مشکل حل شود و بتوانیم در مبلغ خرید و همچنین تامین گاز از آن‌ها حمایت کنیم.


بیشتربخوانید:کسری ۸۰۰۰ مگاواتی برق در شهرک‌های صنعتی


وی اظهار داشت: روش دوم نیز که آن را هم شروع کرده‌ایم، استفاده از انرژی خورشیدی است. این روش هزینه کمتری دارد و اقتصادی‌تر است. کارشناسان می‌گویند هزینه نصب پنل در سقف‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود، از طرف دیگر از این طریق همه سل‌ها به کنتور وصل هستند و نیازی به سرمایه‌گذاری در این زمینه نیست. علاوه بر سقف‌ها از زمین‌های مازاد هم می‌توان استفاده کرد. در این مورد با همکاران وزارت نیرو چارچوبی را مصوب کردیم و ۶ وزیر هم آن را امضا کردند و آن را به دولت بردیم و امیدواریم که تامین تسهیلات آن در دولت مصوب شود. با دوستان بخش خصوصی هم دستورالعملی را تدوین کردیم تا وظایف هر بخش مشخص شود.

معاون وزیر صمت در ادامه گفت: مطلوب من این است که اگر کسی می‌خواهد کار انرژی خورشیدی انجام دهد ظرف ۷ یا ۸ روز کار خود را شروع کند، ولی الان تا مراحل آن طی شود ۶ تا ۸ ماه طول می‌کشد. باید این مشکل بروکراسی را حل کنیم. اگر در این بخش موفق باشیم و همه اجزا نقش خود را به خوبی ایفا کنند می‌توانیم دست کم ۴ تا ۵ هزار مگاوات در شهرک‌های صنعتی برق تولید کنیم. این امر استقلال خوبی به شهرک‌های صنعتی در قطعی برق و دیگر موارد می‌دهد. برای این کار ۷ هزار هکتار زمین پیش‌بینی کردیم و ۵ هزار هکتار هم سقف داریم. تا امروز در کشور حدود ۳۰۰ مگاوات انرژی برق خورشیدی در کشور وجود دارد.

وی همچنین متذکر شد: برای تامین برق زمین ارزان و با اقساط بلندمدت واگذار می‌کنیم که برای CHP‌ها رایگان خواهد بود تا مشوق خوبی در این زمینه باشد. ما وضعیت قطعی برق در شهرک‌های صنعتی را روزانه کنترل می‌کنیم، اینکه برق به چه مدت زمانی در چه شهرک‌هایی قطع شده محاسبه شده و به دستگاه‌های مختلف داده شده است. ما در حال پیگیری هستیم تا حداقل خسارات به صنایع پرداخت شود، قول می‌دهم که در مورد شهرک‌ها برای کار پیگیری جدی کنیم.

رسولیان در پاسخ به سوالی در مورد راهکار‌های پیش گرفته شده برای کمبود آب در صنایع گفت: امسال در شهرک‌های صنعتی کشور چندان با کم‌آبی مواجه نشدیم، یعنی به شکلی نبود که به عنوان یک مانع جدی عمل کند. البته کسری‌هایی در برخی از شهرک‌ها وجود داشت، اما به هرحال با چاه‌هایی که وجود داشت مشکل حل می‌شد. ولی باید توجه داشت که این روش‌ها کوتاه‌مدت است، اگر فکری برای این موضوع نشود در درازمدت دچار مشکل خواهیم شد. عمده منابعی که در این مورد استفاده می‌کنیم منابع سطحی مانند رودخانه‌ها و همچنین منابع آب زیرزمینی است که هر سال در حال کاهش است. الگویی که ما امسال دنبال می‌کنیم کمی از قبل متفاوت است، گرچه ما از همکاران خود خواسته‌ایم که هر میزان که آب پیدا شد، بخرند، اما یک نگرانی وجود دارد که اگر زمانی کمبود آب شرب وجود داشته باشد و مجبور باشیم بین صنعت و آب شرب مردم انتخاب کنیم، قطعا آب شرب مردم را انتخاب می‌کنیم و برای صنعت مشکل ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: در درازمدت برنامه ما این است که در خطوط آب شربی که از دریا می‌آید مشارکت کنیم که هزینه این کار کمی زیاد است، ولی باز هم این کار را خواهیم کرد. در میان‌مدت و کوتاه‌مدت باید به دو آب توجه داشت. یکی از آن‌ها پساب شهر‌ها است که از امسال ما در همه استان‌ها به دنبال پساب شهر‌ها هستیم، این آب برای ما تقریبا آب مطمئنی است. علاوه بر این می‌توان از آبی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد دوباره استفاده کرد.

معاون وزیر صمت گفت: دومین راه، استفاده دوباره از آب‌های صنایع است. ما ۱۶ هزار لیتر آب داریم که با صرفعه‌جویی ۷۰ از آن به عنوان پساب خارج می‌شود. الان ۱۷۰ تا ۱۷۸ هزار متر مکعب در شبانه روز تصفیه آب می‌کنیم که بخشی از آن که به درد محیط زیست می‌خورد را دوباره به فضای باز برمی‌گردانیم.

یکی از برنامه‌هایی که از امسال شروع کردیم بازچرخانی آب است. در بخشی که نیاز کمتری وجود دارد برای فضای سبز شهرک و در بخشی که نیاز بیشتری وجود دارد در صنایع استفاده می‌شود. استفاده صنایع از این روش ۳۵ هزار متر مکعب در شبانه روز است. اگر بتوانیم از ۱۶ هزار لیتر ۷ تا ۸ هزار لیتر را بازچرخانی کنیم، بخش زیادی از نیاز ما مرتفع می‌شود، این مسیر را شروع کردیم. تا امروز ما ۷۰ میلیارد تومان برای تصفیه‌خانه‌ها ابلاغ شده، چند هفته پیش هم ۷۰ میلیارد تومان برای این کار به غیر از بودجه خودمان تخصیص داده شد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات