تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰

طالب‌ها حقوق زنان را به رسمیت می‌شمارند؟

زنان در افغانستان برای گرفتن حقوق اجتماعی خود از حکومت طالبان دست به اعتراضات گسترده و بی سابقه‌ای زدند و نسبت به جای خالی زنان در حکومت جدید طالبان انتقاد کردند، آیا طالبان رویه خود را نسبت به زنان تغییر خواهد داد؟

طالب‌ها حقوق زنان را به رسمیت می‌شمارند؟

اقتصاد۲۴ - شهر‌های بزرگ افغانستان در روز‌های اخیر به صحنه اعتراضات گسترده زنان برای مطالبه حقوقشان از گروه طالبان که حالا قدرت را در این کشور به دست گرفته‌اند، تبدیل شد، زنانی که مورد تحسین جامهه جهانی قرار گرفتند چرا که در شرایط خفقان شدید ناشی از به قدرت رسیدن اسلامگرایان افراطی در افغانستان مطالبات خود را در خیابان‌ها فریاد زدند و خواستار توجه به حقوق زنان شدند.

از پنجشنبه گذشته تاکنون، زنان در افغانستان برای گرفتن حقوق اجتماعی خود از حکومت طالبان دست به اعتراض زدند. آن‌ها با شعار‌های "کابینه‌ای قهرمان با حضور زنان "، " حق و حقوق زنان برابری با مردان" و " آزادی بیان ما نتیجه توان ما" به دنبال به رسمیت شمردن حقوق زنان در حکومت جدید هستند.


بیشتر بخوانید: در افغانستان چه خبر است؟


هرات یکی از شهر‌های بزرگ و مهم افغانستان روز پنجشنیه گذشته (۱۱ شهریور) شاهد تجمع بی سابقه گروهی از زنان افغانستان علیه طالبان بود. آن‌ها در روز اعتراضات در برابر طالبان ایستاند و مطالبات خود را فریاد زدند و خواستار توجه به حقوق زنان و دستاورد‌های آنان در بیست سال گذشته شدند.

به گزارش سی بی اس نیوز در اعتراضات روز پنجشنبه در شرق افغانستان تقریبا ۵۰ زن معترض پلاکارد‌هایی با شعار‌های اعتراض آمیز در ارتباط با اهمیت حقوق زنان در دست داشتند که در آن خواهان تحصیل، کار و امنیت شدند. بخشی از این معترضان که از بیم محدودیت‌های شدید طالبان بر زنان به خیابان‌ها آمده بودند، در شعار‌های خود فریاد می‌زدند که اگر حکومت جدید طالبان در افغانستان به دخترانشان اجازه دهد به مدرسه بروند و ادامه تحصیل دهند آن‌ها پوشش برقع را خواهند پذیرفت.

اعتراض زنان افغانستان به طالبان/ طالب‌ها حقوق زنان را به رسمیت می‌شمارند؟ اعتراض زنان افغانستان به طالبان/ طالب‌ها حقوق زنان را به رسمیت می‌شمارند؟ اعتراض زنان افغانستان به طالبان/ طالب‌ها حقوق زنان را به رسمیت می‌شمارند؟ اعتراض زنان افغانستان به طالبان/ طالب‌ها حقوق زنان را به رسمیت می‌شمارند؟ اعتراض زنان افغانستان به طالبان/ طالب‌ها حقوق زنان را به رسمیت می‌شمارند؟ اعتراض زنان افغانستان به طالبان/ طالب‌ها حقوق زنان را به رسمیت می‌شمارند؟ اعتراض زنان افغانستان به طالبان/ طالب‌ها حقوق زنان را به رسمیت می‌شمارند؟

در اولین حضور طالبان در قدرت در افغانستان (طالبان پس از تصرف افغانستان، از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ با نام امارت اسلامی افغانستان بر تقریباً سه چهارم این کشور حکومت کرد.)، قبل از برکناری توسط حملات ایالات متحده در سال ۲۰۰۱، زنان و دختران از تحصیل و اشتغال محروم بودند. استفاده از برقع در مجامع عمومی اجباری بود، زنان نمی‌توانستند بدون یک همراه مرد از خانه خارج شوند و اعتراضات خیابانی غیرقابل تصور بود.

اکنون، اما بازگشت طالبان به افغانستان پس از بیست سال سایه وحشت و ترس را بر جامعه زنان در افغانستان انداخته، زنان شاغل، زنان تحصیلکرده، زنان هنرمند و ورزشکار همگی با سرخوردگی دوران بازگشت یکی از افراطی‌ترین گروه‌های اسلامی را شاهد هستند و تلاش می‌کنند تا بتوانند روزنه‌ای به سوی به رسمیت شناختن حقوق زنان در حکومت جدید طالبان به روی خود باز کنند.

فرشته طاهری یکی از زنان معترض در گفتگوی تلفنی به رسانه‌ها گفته است: ما اینجا هستیم تا از حق و حقوق خود دفاع کنیم. ما می‌توانیم برقع و چادر بپوشیم، اما به شرط آنکه طالبان به زنان اجازه دهد تحصیل و کار کنند.

اعتراض گسترده زنان در افغانستان به آرامی سپپری نشد و دومین روز تظاهرات شماری از فعالان حقوق زن و خبرنگاران در شهر کابل به خشونت کشیده شد. به گفته‌ی آنان، طالبان با پاشیدن گاز اشک‌آور مانع ادامه تظاهرات شان شدند.

اعتراض زنان علیه طالبان به شهر‌های کابل و هرات محدود نشد و زنان در ایالت نیمروز نیز به خیابان آمدند و مطالباتی را در ارتباط با حقوق زنان مطرح کردند. به گزارش هرات تایمز، آن‌ها خواهان رعایت حقوق زنان و بازگشت به کار و سایر فعالیت‌های اجتماعی هستند.

هرات یکی از شهر‌های قدیمی واقع در جاده ابریشم در نزدیکی مرز ایران است که گرچه برخی از زنان از قبل در آن برقع می‌پوشیدند، اما یکی از مناطق استثنایی و بین‌المللی برای مراکز محافظه‌کارتر بوده است.

جای خالی زنان در حکومت طالبان

طالبان که در ماه گذشته بعد از حملات سریع و برق‌آسا به افغانستان و اشغال یک به یک شهر‌های این کشور حال بر مسند قدرت نشسته است و اکنون در حال بحث و مذاکره درباره نحوه آرایش دولت جدید در افغانستان است.

آن‌ها متعهد شده اند که رهبری‌شان "مشمول" خواهد بود، اما بسیاری تردید دارند که زنان در دولت جدید افغانستان جایی داشته باشند، یکی از رهبران ارشد این گروه قبلاً در مصاحبه‌ای با بی بی سی نیوز گفته است که زنان در سطح مشاغل کابینه قرار نخواهند گرفت.

مریم ابرام یکی دیگر از معترضان گفته است: "ما اخبار را دنبال می‌کنیم، اما در جلسات و گردهمایی‌های طالبان حضور زنان را نمی‌بینیم. "

طالبان در حال حاضر وعده یک قانون معمول‌تر را به مردم افغانستان داده است و متعهد شده که زنان اجازه کار خواهند داشت، اما در محدوده قوانین شرعی اسلامی.

بصیره هراتی یکی از از اعضای تشکیلاتی اعتراضات در افغانستان گفته است: "مذاکرات برای تشکیل دولت ادامه دارد، اما آن‌ها درباره مشارکت زنان صحبتی نمی‌کنند. " "ما می‌خواهیم بخشی از دولت باشیم - هیچ دولتی بدون زنان تشکیل نمی‌شود. ما می‌خواهیم طالبان با ما مشورت کنند. "

ابرام زن معترض افغان افزود " زنانی، چون پزشکان و پرستاران که به خود جرات دادند و به سر کار برگشتند، از اینکه طالبان آن‌ها را مسخره می‌کند شکایت دارند. " "طالبان به آن‌ها نگاه نمی‌کنند، با آن‌ها صحبت نمی‌کنند. آن‌ها فقط چهره‌های عصبانی خود را به آن‌ها نشان می‌دهند. "

کودکان سنین دبستان از جمله دختران به مدرسه بازگشته‌اند، اما طالبان می‌گویند که تحصیلات بیشتر تا زمانی که دولت تشکیل می‌شود در حالت تعلیق خواهد ماند.

نهان نرگس وزیر پیشین دولت افغانستان که به تازگی در نروژ پناهنده شده طی یک گفتگو با بی بی سی اذعان کرد که: افغانستان از زمان آخرین باری که طالبان در قدرت بودند تغییر کرده است. مردم افغانستان بیش از پیش آگاه‌تر شده‌اند و این روز‌ها آرزو‌های بزرگتری دارند و انتظارات بیشتری از دولت دارند.

او می‌گوید: "مردم افغان صدای خود را با تمام قدرت از طریق رسانه‌های اجتماعی به گوش جهان رساندند و به این کار ادامه خواهند داد. "

صیره طاهری معترض افغان می‌گوید: زنان این مملکت باید آگاه و باسواد هستند. ما نمی‌ترسیم و ما متحد هستیم.


بیشتر بخوانید: کلاه گشاد روسیه بر سر ایران


زنان حامی طالبان در خیابان‌های افغانستان

در مقابل زنان ازادی‌خواه در افغانستان، عده دیگری از زنان نیز در حمایت از طالبان به خیابان آمدند و از بازگشت این گروه به قدرت این کشور ابراز خوشحالی کردند. این زنان برقع و چادر پوشیده بودند.

خبرنگار افغانستانی در گفتگو با یکی از حاضران در این اعتراضان از او می‌پرسد که چه تفاوتی میان نظام پیشین و فعلی در افغانستان وجود دارد و او پاسخ می‌دهد که نظام پیشین کفری بوده و نظام کنونی اسلامی است.

در روز‌های گذشته، دبیرکل سازمان ملل و مقام‌های کشور‌های غربی با ابراز نگرانی درباره وضعیت حقوق زنان در دوران طالبان بر لزوم پیگیری ویژه در این زمینه تاکید کرده‌اند و برخی از کشور‌های غربی به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان را منوط به احترام آن‌ها به حقوق زنان دانسته‌اند.

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد