تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

کارگران فقیر در ثروتمندترین صنعت کشور

صنعت نفت و گاز کشور با وجود اینکه یکی از پرسودترین صنایع کشور است، اما همچنان نتوانسته یا نخواسته است که به مطالبات به حق کارگران خود پاسخی مثبت بدهد، مساله‌ای که باعث شده کارگران این صنعت بار دیگر از اقصی نقاط کشور به تهران آمده و در مقابل مجلس دست به اجتماعی اعتراض بزنند.

کارگران فقیر

به گزارش جامعه ۲۴، کارگران صنعت نفت همچنان معترضند، بسیاری از آن‌ها این روز‌ها انتخاب کرده‌اند که خانه‌نشین باشند تا اینکه در شرایط ناعادلانه کاری به فعالیت خود ادامه دهند. صبح روز گذشته چهارشنبه  ۱۷ مرداد، بیش از ۴۰ نفر از کارگران پروژه‌ای صنعت نفت و گاز کشور در اعتراض به معوقات مزدی و دیگر حقوق از دست رفته‌شان تجمع خود را در برابر مجلس و بعد از آن وزارت نفت برپا کردند.

در ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز کارگران سراسر کشور از جمله کارگران صنعت نفت و گاز، به دلیل همین عدم پرداخت به موقع دستمزد و دیگر مزایای شغلی در کنار شرایط بد کاری دست به اجتماعات گسترده‌ای زده و کارگران پروژه‌ای نفت و گاز که زیر نظر پیمانکار کار می‌کنند کمپینی را برای احقاق حقوق از دست رفته خود برپا کردند.

قمار با جان کارگران در ازای هیچ

زمانی، یکی از کارگرانی است که از ۲۰ سال پیش تاکنون در صنعت نفت و گاز کشور و در مناطق جنوبی کار کرده و این روز‌ها نسبت به شرایط سخت کارگران معترض است. او که در تجمع دیروز حضور داشت می‌گوید: «دیروز حدود ۴۰ نفر از کارگران پروژه‌ای میادین نفت و گاز به نمایندگی از کارگران پروژه‌ای این صنعت در سراسر کشور در مقابل مجلس حاضر شدیم. ما از استان‌های خوزستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد به تهران آمده‌ایم.»

«پروژ‌ه‌های نفت و گاز زیر نظر شرکت‌های خصوصی و پیمانکاران این عرصه است و ما برای این شرکت‌ها کار می‌کنیم. این شرکت‌ها هم پروژه‌های خود را از شرکت‌های کارفرما و مادر می‌گیرند. مشکلات ما در رابطه با حقوق و مزایای شغلی زیاد است به عنوان مثال بیمه ما متناسب با سمت شغلی و واریزی واقعی ماهیانه ما رد نمی‌شود. حقوق ماهانه ما نیز به موقع پرداخت نمی‌شود. در حال حاضر کارگران این صنعت سه ماه و در برخی موارد بیش از این مدت است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. در این شرایط گرانی و سرسام‌آور بودن هزینه‌ها، کارگران بدون دریافت دستمزد باید چگونه امرار معاش کنند؟ حتی وقتی دولت افزایش حقوق را اعلام می‌کند حقوق ما افزایش پیدا نمی‌کند.»

اعتراض کارگران نفت و گازکارگران فقیر

«شرکت‌های مادر و کارفرما‌های اصلی در پاسخ به اعتراضات ما می‌گویند مشکلات شما به ما ارتباطی ندارد و شما زیر نظر پیمانکار هستید. مجلس هم در پاسخ به ما گفت که موضوع را بررسی می‌کنیم. این درحالی است که تا بررسی مجلس انجام شود ما کارگران با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد. یعنی بیش از ۱۰ هزار کارگر در انتظار رفع مشکل هستند. در حال حاضر برخی کارگران بیش از ۸۰ روز است که به دلیل شرایط نامناسب کار خانه‌نشین شده‌اند. این کارگران همگی متخصص و صنعتگر هستند، مثلا جوشکار و نصاب و ... هستند و امور فنی پروژه‌ها را انجام می‌دهند.»

«در حال حاضر یکی از جوشکارانی را که می‌شناسم به دلیل سر و کار داشتن با آرگون بیمار شده و پلاکت خون فرزندانش پایین است و دوا و درمان هم فایده نداشته است، آرگون بسیاری از کارگران را عقیم کرده است و آن‌هایی که بعد از درمان‌های متعدد و هزینه‌بر توانسته‌اند صاحب فرزند شوند فرزندشان با پلاکت پایین خون متولد شده است. برخی دیگر از کارگران بینایی خود را از دست داده‌اند. این درحالی است که سختی کار ما را در نظر نمی‌گیرند مثلا یک جوشکار درحالی باید ۳۰ سال کار کرده و بعد بازنشسته شود که اگر سختی کار ما را محاسبه کنند باید ۲۰ سال کار کنیم. سختی کار ما پرداخت نمی‌شود و برخی از کارگران در آستانه بازنشستگی ناچار شده‌اند که حدود ۷۰، ۸۰ میلیون تومان بابت سختی کار خود به بیمه پرداخت کنند تا سختی کار خود را خریداری کنند، به این دلیل که شرکت‌ها مبالغ مربوطه را پرداخت نکرده‌اند.»


بیشتر بخوانید:  بیماری های شدید در انتظار کارگران معدن


«دیروز هم در نهایت حراست مجلس با ما صحبت کرد و گفت موضوع را پیگیری می‌کند، اما نماینده‌ها با ما صحبت نکردند، قرار شد نماینده سندیکای کارگری نامه‌های مربوطه را تحویل مجلس بدهد به ما گفتند مشکلاتتان را با وزارت نفت مطرح کنید و ما هم پیگیری می‌کنیم.»

«دو سه ماه پیش هم که ما اعتراض و اعتصاب کردیم به نتیجه زیادی نرسیدم دو، سه شرکت پیمانکار جزء با برخی مطالبات ما مانند ۲۰ روز کار، ۱۰ روز استراحت موافقت کردند و با افزایش حقوق و بیمه ما هم تا حدودی موافقت کردند، اما هنوز این مطالبات به مرحله اجرا نرسیده است و باید بیمه و حقوق پرداخت شود تا مشخص شود که آیا موافقت‌ها به مرحله عمل رسیده است یا خیر. به عنوان مثال کارگران عسلویه در بهترین حالت روزانه ۱۰ ساعت و در بدترین حالت حدود ۱۴ ساعت کار می‌کنند، ما درخواست کردیم که به اندازه ۲۰ روز به ما حقوق بدهید و برای مرخصی ۱۰ روزه هم مطالبه پولی نکردیم، اما ظاهرا کارفرما‌های اصلی با افزایش هزینه پیمانکار که ناشی از همین حقوق و مزایای ماست موافقت نمی‌کنند و نمی‌خواهند افزایش حقوق ما را اعمال کنند.»

«کارفرما‌ها این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که اگر یک جوان ۲۲ ساله بخواهد مثلا در عرصه جوشکاری فعالیت کند بیش از ۲۰ سال توان ادامه کار ندارد چراکه آسیب‌های ناشی از جوشکاری به شدت زیاد است، مواد شیمیایی که با آن سر و کار دارد روی ریه، چشم و اعصاب تاثیرگذار است بیشتر کارگران جوشکار بعد از مدتی در خانواده دچار مشکل می‌شوند به این دلیل که اعصاب‌شان تحت تاثیر این مواد است. با همه این مشکلات هزینه سختی کار کارگران را به بیمه پرداخت نمی‌کنند به علاوه آنکه ما تنها از بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستیم که کاربرد چندانی ندارد، ما بیمه تکمیلی نداریم با وجود اینکه به شدت هزینه‌های درمانی داریم. در واقع این شرکت‌ها حتی بیمه را هم دور می‌زنند.»


بیشتر بخوانید: جان کلام در اعتصابات سراسری کارگران/ معترضان چه می‌خواهند؟


«شخصا با وجود اینکه ۲۰ سال است کارگر صنعتگر در حوزه نفت و گاز هستم، اما تنها ۱۸ سال بیمه برای من رد شده است و در واقع به دلیل همین مشکلات دو سال بیمه من پرداخت نشده است.»

اعتراضات کارگری در ایران

خواسته کارگران بسیار معقول و ساده است، گرفتن به موقع دستمزد و بیمه متناسب با میزان ساعات کاری و سختی شرایط کارشان، مطالبه‌ای که برآورده کردن آن برای غول‌های نفتی کشور که به لطایف‌الحیل از جیب ملت و ثروت کشور یعنی نفت کسب درآمد می‌کنند و مدیران آن ثروت بر ثروت خود اضافه می‌کنند، اصلا کار سختی نیست.

این مطالبات به حق توسط افرادی مطرح شده که در نبود مهارت و احساس مسئولیت آن‌ها صنعت نفت و گاز کشور به کلی خوابیده و پدرخوانده‌های حوزه نفت دیگر نمی‌توانند به ثروت‌های افسانه‌ای‌شان اضافه کنند. اما متاسفانه این کارفرما‌های ثروتمند حاضر نیستند بخشی از سود حاصل از فعالیت‌های نفتی خود را به کارگران این حوزه اختصاص بدهند تا آن‌ها نیز بتوانند شرایط زندگی مناسب و طبیعی را در پیش بگیرند.

اینکه چرا عده‌ای باید در سخت‌ترین شرایط و با حداقل شرایط حقوقی فعالیت کنند تا مدیران و روسا‌یشان در بهترین شرایط زندگی کرده و آقازادهایشان را در بهترین شرایط بزرگ کنند و به بهترین نقاط جهان برای تفریح و زندگی بفرستند معمایی است که در داستان زندگی ایرانیان تاکنون حل نشده است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رضا
0
0
جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
با سلام. بعد 10 سال کار در پروژه های صنعتی مدت سه ماهه بیکارم. با این همه عذاب که کارگر میکشد هیچگونه امنیت شغلی وجود ندارد، همه ش آوارگی و استرس. پیمانکاران بعد سه ماه تا شش ماه حقوق حداقلی پرداخت میکنند که کفاف هزینه های زندگی را نمیدهد. بیمه و خدمات درمانی در بدترین وضعیت قرار دارد. در حالیکه کار پروژه فرسایشی است و در سایر کشورها بشدت از کارگر حمایت میشه. متاسفم برای تمام شعارهای قشنگ و دهان پر کن جمهوری اسلامی. نجات دهنده مرده ست
قرارداد موقت نفت
0
0
جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
پیمانکا ان برای انکه بتوانند در پروژه موفق به گرفتن کار در مناقصه بشوند حداقل قرارداد را امضا میکنند وسود خودرا از پوست وگوشت کارگران اخذ میکنند ومسیولان وزارت نفت فقط لبخند میزنند ظلم پیمانکاران تمامی ندارد نمیدانم چرا مسیولان فقط به ظلمی که در بقیه کشورهاست توجه دارند شاید هم عینک دوربین دید بر چشمان خود دارن
علی
0
0
جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
با سلام. استدعا داریم با توجه به بی عدالتی های موجود، با طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت موافقت و درتصویب آن تسریع ایجاد نمایید، با تشکر
کارکنان ارکان ثالث(شرکتی) وزارت نفت
ناشناس
0
0
جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
قای اوجی کاری بکن زنگنه که فقط حرف زد ورفت قرارداد موقت نفت پالایشگاه ابادان هستم حال که دارم باز نشست میشوم تامین اجتماعی بمن گفته برا شرایط سخت بایستی ۱۵ ملیون پرداخت کنم در صورتی که کارفرما وزارت باید پرداخت کند پالایشگاه میگوید زمان که پیمان کار بودید پیمان کار بایستی پرداخت کند که پرداخت نمیکنند وما این وسط قیچی گیر افتادیم ترا خدا کاری کنید
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!

فیلم/ لحظات نفس‌گیر از عملیات نجات در سیلِ سیستان و بلوچستان

در تالار حواله ارز چه خبر است؟

رکورد تاریخی افزایش قیمت طلا ثبت شد

رشد قیمت مسکن در تهران منفی شد

قیمت‌های نجومی و میلیاردی برای خانه‌های کلنگی تهران + جدول

فرش قرمز برای اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

خانه های با ارزش ۵ میلیارد تومان در تهران + جدول

نامه خانواده سعید مدنی درباره وضعیت او در زندان

فیلم/ تصاویر آخرالزمانی از طوفان دبی

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن / اهداف مانور روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان

نرخ دلار و ظرفیت افزایش تا ۱۰۰ هزارتومان

فیلم/ آخرین وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

تانکر‌های عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی/ مسولیت تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه چه کسی است؟

علت انفجار در تبریز چه بود؟