تاریخ انتشار: ۰۲:۱۶ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰
رئیس دپارتمان قطعه‌سازی انجمن لوازم خانگی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد:

تولید لوازم خانگی ایرانی با قطعات ارزان قیمت چینی/ واردات قطعات لوازم خانگی ممنوع شود

رئیس دپارتمان قطعه سازی انجمن لوازم خانگی ایران با بیان اینکه توان تولید قطعات باکیفیت لوازم خانگی در داخل وجود دارد، خواستار ممنوعیت واردات قطعات لوازم خانگی شد و گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی برای کاهش هزینه از قطعات قاچاق ارزان چینی برای تولید استفاده می‌کنند.

لوازم خانگی ایرانی

اقتصاد ۲۴ - میناسادات حسینی: صنعت لوازم خانگی ایران طی سال‌های اخیر از بعد کیفیت و توان و دانش فنی پیشرفت زیادی داشته؛ اما با وجود سرمایه گذاری‌های بسیار، واردات قطعات ارزان و با کیفیت‌های مختلف چینی از مبادی رسمی و غیررسمی (قاچاق) افزایش یافته که این معضل باعث خارج شدن تولیدکنندگان از زنجیره تامین شده که علت آن عدم توجیه اقتصادی برای ادامه روند مثبت است.

رئیس دپارتمان قطعه سازی انجمن لوازم خانگی ایران با بیان این مطلب در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: به همین دلیل قطعات چینی و بعضا بی کیفیت به کشور وارد می‌شود که تولیدکنندگان لوازم خانگی برای کاهش هزینه از این قطعات وارداتی ارزان استفاده می‌کنند.

رقابت نابرابر لوازم خانگی ایرانی و چینی

رئیس دپارتمان قطعه سازی انجمن لوازم خانگی ایران با بیان اینکه واردات قطعات لوازم خانگی که در کشور به حد مکفی و باکیفیت و قیمت مناسب تولید می‌شود، باید محدود شود، گفت: وقتی به درستی از واردات محصول نهایی در لوازم خانگی جلوگیری می‌کنیم می‌بایست از واردات قطعات با عمق ساخت داخل که کیفیت مطلوبی هم دارند جلوگیری شود.

علیرضا عراقی به اقتصاد ۲۴ گفت: از مهم‌ترین دلایل بالا بودن قیمت تمام شده لوازم خانگی داخلی، بالا بودن بهره بانکی، هزینه‌های مترتب بر تولید و هزینه‌های مضاعف، ولی پنهان در ایران است. چین رقیب اصلی ما، با وجود تسخیر بازار‌های جهانی، تنها ۲ درصد بهره بانکی دریافت می‌کند و شرایط بسیار خوبی برای تولیدکنندگان فراهم کرده و رقابت را برای تولیدکنندگان ایرانی دشوار کرده است.

ام المصائب صنعت لوازم خانگی ایران

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: ام المصائب یعنی بهره بانکی به عنوان بزرگ‌ترین معضل، امکان تولید ثروت رقابت صادراتی پایدار را از قطعه سازان و تولیدکنندگان محصول نهایی سلب کرده است.

عراقی پاسخ سوال اقتصاد ۲۴ را درخصوص علت ارزان تمام شدن قطعات لوازم خانگی و حتی محصول نهایی چینی با یک سوال پاسخ داد و گفت: کالا‌های چینی در حالی که هیچ گونه معادنی مثل آهن، مس و انرژی نفت و گاز در این کشور نیست، ارزان‌تر از ایران تمام می‌شود؛ علت آن چه می‌تواند باشد؟


بیشتر بخوانید: انتقاد از طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری/ خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری انجمن، ۳۰ درصد گران‌تر از بازار است


وی در پاسخ این سوال گفت: نکته مهم این است که در کشور عملکرد و تفکر جزیره‌ای داریم و جهانی فکر نمی‌کنیم. بازار داخلی محدود است و اشباع بازار داخل باعث کاهش تولید خواهد شد و عدم استفاده از تمام توان و پتانسیل بالقوه در کارخانه‌های داخلی و عدم صادرات (که کاهش تولید نتیجه آن است) باعث افزایش هزینه‌های جانبی و هزینه‌های آشکار و پنهان در شرکت‌ها می‌شود و برای داشتن توجیه اقتصادی می‌بایست قیمت محصولات را افزایش دهیم.

چرا قیمت لوازم خانگی مرتب افزایش می‌یابد؟

رئیس دپارتمان قطعه سازی انجمن لوازم خانگی ایران با بیان اینکه در اطراف کشور بازار منطقه‌ای ۴۰۰ میلیون نفری وجود دارد، گفت: اگر بتوانیم از تمامی ظرفیت‌های تولید داخل استفاده کنیم و سپس تفکر جهانی و عملکردی درخور و اصلاحات اساسی در قوانین و مقررات از جمله بهره بانکی داشته باشیم می‌توانیم با افزایش تیراژ محصول باکیفیت و کاهش دامنه سود فروش، ابتدا بازار منطقه را در مرحله مقدماتی تسخیر و حضورمان را در این بازار با افزایش خدمات پس از فروش تثبیت کنیم.

عراقی افزود: پس نتیجه آنکه ما می‌بایست سود را از افزایش تیراژ کالا‌های رقابتی و قابل صادرات به دست آوریم و نه حاصل از فروش. اگر سود را از تیراژ به دست بیاوریم طبیعتا قیمت تمام شده پایین می‌آید و تولید رقابتی می‌شود و می‌توانیم صادرات داشته باشیم.

فرصت بازار ۴۰۰ میلیون نفری برای صادرات لوازم خانگی

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه هیچ ساختار و نقشه راهبردی برای تنبیه و تشویق تولیدکنندگان وجود ندارد، گفت: تولیدکننده‌ای که کیفیت کالایش را افزایش می‌دهد هیچ تشویقی نمی‌شود یا تولیدکننده‌ای که قطعاتش را به جای خرید از قطعات داخلی از واردات تامین می‌کند هیچ تنبیهی نمی‌شود.

علیرضا عراقی ادامه داد: آنچه مصداق تنبیه و تشویق تولیدکنندگان است صرفا چوب لای چرخ نگذاشتن از سوی نهاد‌های ذی صلاح است که خواسته یا ناخواسته به معضلات دامن می‌زنند وگرنه طی سالیان متمادی تولیدکنندگان علیرغم تمام بی مهری‌ها و کج سلیقگی‌ها در خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی تلاش کرده اند و افتخار آفریده اند و جور تحریم‌های داخلی را کشیده اند. اکنون زمان آن فرارسیده است که وزارت صنعت به عنوان متولی صنعت چراغ عدالت و مدیریت را روشن سازد و جلوه گری کرده و از اعمال نظرات سلیقه‌ای و جناحی و سیاسی پرهیز کند و به جای داشتن تفکر جزیره‌ای به تلاش برای جهانی شدن بیندیشد.

واردات انواع قطعات غیراستاندارد با قیمت‌های کم

رئیس دپارتمان قطعه سازی انجمن لوازم خانگی ایران به اقتصاد ۲۴ گفت: اکنون برخی عوامل به نام تولیدکننده لوازم خانگی با حضور غیرسازنده در محیط تولید، نظامات جاری حاکم بر این فضای تولیدی را بر هم زده اند و با واردات انواع قطعات غیراستاندارد با قیمت‌های نازل موجب ایجاد اخلال در فرایند زنجیره تامین شده اند که البته سود قابل توجهی را هم عاید خود می‌کنند، زیرا ارزان‌تر از تولید داخلی تمام می‌شود. پس راهکار برون رفت از این معضل محدود کردن واردات قطعات با عمق ساخت داخل است.

عراقی ادامه داد: قیمت قطعات داخلی در حال حاضر گران‌تر از قطعات خارجی درمی آید، چون مواد اولیه‌ای که در داخل می‌خریم گران‌تر از واردات آن است. عدم ثبات اقتصادی و بحران اقتصادی کنونی باعث شده است تولیدکنندگان نتوانند بر آنچه خط مشی سالانه است ثابت قدم باشند و افزایش بی رویه و روزانه مواد خام اولیه و نوسانات قیمت، باعث افزایش قیمت قطعات داخلی می‌شود.

قطعات داخلی لوازم خانگی گران‌تر از قطعات خارجی است

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه محصول ایرانی قابلیت رقابت ندارد که وارد بازار‌های منطقه شود، گفت: دلیل این موضوع را باید آسیب شناسی کنیم. عدم وجود و یا رعایت قوانین تشویق یا تنبیه تولیدکنندگانی که از کالا‌های داخلی استفاده نمی‌کنند باعث بروز آسیب‌های بسیار زیادی بر پیکره زنجیره تامین شده است. تولیدکنندگان چرا باید برای افزایش کیفیت کالا هزینه کنند؛ در حالی که مشخص نیست ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا کی ادامه دارد؛ بنابراین تولیدکننده برنامه مشخصی نمی‌تواند برای افزایش کیفیت داشته باشد.


بیشتر بخوانید: جشنواره‌های لوازم خانگی بدون مشتری/ آیا قیمت لوازم خانگی ارزان می‌شود؟


عراقی ادامه داد: همه این عوامل در سایه عدم تعامل سیاسی و اقتصادی با دنیا و عدم امکان انتقال پول است. تا زمانی که نتوانیم مشکلاتمان را با دنیا حل کنیم، قطعا نخواهیم توانست بستر صادرات را فراهم سازیم. توسعه و پیشرفت در صنعت نیازمند تعامل مولفه‌های بسیاری است که مفقود شدن هر یک از حلقه‌های این زنجیره خسارات جبران ناپذیری بر پیکره آن وارد خواهد کرد.

پیشرفت ایران در ساخت قطعات اجاق گاز

رئیس دپارتمان قطعه سازی انجمن لوازم خانگی ایران گفت: سه بازدید از قطعه سازان قطعات اجاق گاز داشتم که به عینه، پیشرفت، توسعه، تکنولوژی و ممارست و تلاش را در این کارخانه‌ها مشاهده کردم که نظیر آن را در کارخانجات ایتالیایی نیز مشاهده کرده بودم. در سال گذشته در زمینه کیفیت و کمیت، پیشرفت و توسعه را در صنعت قطعه سازی مشاهده کردیم که حتی صادرات گسترده به ایتالیا نیز داشته اند که باعثی خوشحالی، غرور و مسرت است.

عراقی به اقتصاد ۲۴ گفت: تمام این زحمت‌ها و تلاش‌ها با ام المصائب یعنی بهره بانکی از بین رفته و خواهد رفت. بهره‌های وحشتناک بانکی بلای جان کارآفرینان و تولیدکنندگان شده است.

چرا تولید قطعات لوازم خانگی کاهش یافت؟

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: اخیرا صحبت از ممنوعیت واردات ۶ ماهه محصول نهایی لوازم خانگی به میان آمده است در حالی که صنعت پیشرو و عامل موفقیت یک صنعت در هر کشوری رشد و توسعه و اعتلای صنعت قطعه سازی در آنجاست. این در حالی است که به دلیل تفکر جزیره ای و مشکلات ریشه ای تولید قطعه کاهش به میزان چشمگیری کاهش یافته است. 

عراقی خواستار ممنوعیت واردات قطعات شد و به اقتصاد ۲۴ گفت: اگر قرار شده است که چنین تصمیمی گرفته شود می‌بایست ممنوعیت واردات به مدت ۵ سال برای محصول نهایی لوازم خانگی و قطعات صنعت لوازم خانگی صورت پذیرد که قطعا نتیجه این اقدام را در صنعت خواهیم دید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه مرجانه گلچین کولاک کرد

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!