تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

خریداران خانه در ترکیه برنده شدند یا بازنده؟

نتایج تحقیقات حاکی است، افرادی که طی پنج سال اخیر در ترکیه خانه خریده‌اند چنانچه همین حالا آن را بفروشند و به دلار تبدیل کنند به‌دلیل سقوط سنگین ارزش لیر در مقابل دلار که بیشتر از سرعت رشد قیمت املاک ترکیه طی این دوره بوده است، بازنده می‌شوند.

خرید خانه در ترکیه

اقتصاد ۲۴خرید‌های ایرانی در بازار مسکن ترکیه، رکورد زد. داده‌های مرکز آمار اقتصادی ترکیه نشان می‌دهد ایرانی‌ها در سپتامبر ۲۰۲۱، بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ خانه در این کشور خریداری کردند که حدود ۵/ ۲برابر میانگین حجم خرید ماهانه همین گروه طی ۵ سال گذشته بوده است. آیا این هیجان خرید با علم به «واقعیت اقتصادی ترکیه» شکل گرفته یا «حرکت توده‌وار» بوده است؟

نتایج تحقیقات حاکی است، افرادی که طی پنج سال اخیر در ترکیه خانه خریده‌اند چنانچه همین حالا آن را بفروشند و به دلار تبدیل کنند به‌دلیل سقوط سنگین ارزش لیر در مقابل دلار که بیشتر از سرعت رشد قیمت املاک ترکیه طی این دوره بوده است، بازنده می‌شوند.

البته «زیان محاسبه‌شده» بدون «کسر ۴ نوع مالیات ملکی» است و چنانچه همه هزینه‌ها از جمله «مالیات بر عایدی سرمایه حدود ۳۵درصدی» لحاظ شود، رقم زیان بالاتر می‌رود. اکنون سوال مهم‌تر «سرنوشت خریداران ماه‌های اخیر خانه در ترکیه» است. مطابق بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» اگر سرعت سقوط لیر همچنان بیشتر از تورم مسکن باشد (بیشتر کارشناسان معتقد به این سناریو هستند) خریداران فعلی نیز بازنده خواهند بود.

فقط در یک سناریوی ضعیف -سبقت تورم مسکن از تورم دلار در ترکیه- می‌توان از عدم باخت سخن گفت که با لحاظ مالیات‌ها، حتی این عدم باخت هم به باخت تبدیل می‌شود. گزارش پژوهشی درباره سود و زیان این بازار و گزینه‌های جایگزین را بخوانید.

خرید خانه و آپارتمان توسط ایرانی‌ها در ترکیه، طی ماه گذشته میلادی، ۲ رکورد رشد به ثبت رساند و ایرانیان -که همواره جزو لیست ۱۰ خریدار خارجی عمده املاک ترکیه محسوب می‌شوند- را به رتبه اول سرمایه‌گذاران خارجی ملکی در این کشور رساند.

ایرانیانی که در ترکیه، خانه می‌خرند نخستین هدف اصلی‌شان، «سرمایه‌گذاری به قصد کسب بازدهی مثبت» است و در این مسیر، اغلب با «نگاه به روند گذشته بازار ملک» و «تعقیب رفتار دیگران، بدون تحلیل نتیجه اقدام آنها»، حرکت می‌کنند. با این حال، آیا سرمایه‌گذاران فعلی در بازار مسکن ترکیه، برنده سرمایه‌گذاری شده‌اند یا بازنده؟

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» برای پاسخ به این پرسش نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری که سال ۲۰۱۶ با تبدیل سرمایه خود در ایران به لیر، وارد ترکیه شده و یک ملک به ارزش ۱۰۰ هزار لیر خریداری کرده است، امروز با لحاظ «سقوط سنگین ارزش لیر در برابر دلار» و «تورم سالانه مسکن ترکیه»، حداقل ۲۷ درصد «زیان» کرده است.

معنای این رقم آن است که «سرمایه‌گذارانی که طی ۵ سال گذشته، با غفلت از انحراف اقتصاد ترکیه از ریل توسعه تحت تاثیر سیاست‌های غلط اردوغان، صرفا با سابقه ذهنی قبلی، در این کشور خرید سرمایه‌ای ملک انجام دادند، در عمل بازنده شده‌اند». این افراد البته گزینه‌های دیگری برای حفظ ارزش واقعی دارایی خود در برابر تورم عمومی داشتند، اما خود را از آن‌ها هم محروم کردند.

هیجان خرید ایرانی املاک ترکیه از کی شروع شد؟

آمار رسمی ثبت شده در سایت مرکز آمار ترکیه حکایت از آن دارد که در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، تعداد یک هزار و ۳۲۳ ملک مسکونی شامل خانه و آپارتمان، توسط ایرانی‌ها در این کشور خریداری شد. این میزان خرید ایرانی در بازار مسکن ترکیه، هم به لحاظ «حجم بالا» و هم به لحاظ «سهم زیاد» در طول سال جاری میلادی بی‌سابقه بوده و حتی براساس میانگین ماهانه خرید ایرانی‌ها طی ۵ سال گذشته نیز تاریخی بوده است.

ماه گذشته، خرید ایرانی‌ها سهم ۲۰ درصدی از کل خرید‌های خارجی در بازار املاک ترکیه را به خود اختصاص داد. این سهم در طول ماه‌های قبل زیر ۱۵ درصد بود ضمن آنکه، میانگین حجم خرید ملک توسط ایرانی‌ها نیز طی ۸ ماه اول ۲۰۲۱، حدود ۵۵۰ واحد در ماه اعلام شده است که به مراتب از رکورد معاملاتی سپتامبر کمتر است. به این ترتیب، دو رکورد مذکور از افزایش اخیر سرعت خرید‌ها حکایت می‌کند.

ایرانی‌ها البته به‌تازگی مشتری املاک ترکیه نشده‌اند، اما سرعت و میل خرید آن‌ها در این بازار، درست از اواخر ۲۰۱۷ و به صورت کاملا محسوس از نیمه ۲۰۱۸، افزایش پیدا کرد. در سال ۲۰۱۸ حجم معاملات خرید املاک ترکیه توسط خریداران ایرانی نسبت به ۲۰۱۷، درست ۵/ ۴ برابر شد و طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز رشد بیش از ۱۰۰ درصدی در هر سال به خود گرفت.

این روند، اثر «انتظارات تورمی» در داخل بر رفتار سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد که چطور بخشی از افراد برای «سرمایه‌گذاری‌سودده و بازدهی مثبت»، یک بازار خارجی را انتخاب می‌کنند.

اما در مقابل همین رفتار، روند متغیر‌های همان بازار خارجی نیز مشخص می‌کند، «اگر انتخاب محل سرمایه‌گذاری براساس چشم‌انداز آن بازار (به جای گذشته آن بازار) و همچنین عوامل بیرونی موثر بر آن نباشد، به باخت خریداران منجر می‌شود.»

هر چند هر دو اقتصاد طی این سال‌ها از «تورم» رنج می‌برند، اما مهم است سرمایه‌گذاران بازار خارجی، فاکتور «انحراف از مسیر» و همچنین «چشم‌انداز ادامه مسیر یا بازگشت به ریل اصلی» اقتصاد ترکیه را مدنظر قرار دهند. البته طی این سال‌ها، بخشی از سرمایه‌گذاران ملکی، نه صرفا با هدف «کسب بازدهی مثبت» که به قصد «سکونت دائمی یا سکونت توریستی» در این بازار سرمایه‌گذاری کردند که شاید برای آنها، سود و زیان این بازار چندان ملاک نباشد.

سقوط لیر با خروج اقتصاد از ریل

اقتصاد ترکیه طی ۵ سال گذشته به خاطر جاه‌طلبی‌های داخلی و منطقه‌ای رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور و روند افزایش کسری بودجه و کسری تراز تجاری، از مسیر توسعه و ثبات خارج شد و هر چقدر زمان سپری شده، به دلیل مداخله اردوغان در سیاستگذاری پولی، اوضاع متغیر‌های کلیدی اقتصاد این کشور، وخیم‌تر شده است.

شاهد کلیدی اوضاع وخیم اقتصادی ترکیه، صعود نرخ تورم در سال‌های اخیر و افت شدید ارزش لیر در برابر دلار است. نرخ تورم در ترکیه از ۲۰۱۶ دو رقمی شد و اکنون تورم نقطه‌ای به ۲۰ درصد رسیده است. شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات در ترکیه در فاصله ۲۰۱۶ تاکنون بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده که این روند، افزایش نرخ دلار در برابر لیر را به همراه داشته است.


بیشتر بخوانید:  ایرانی‌ها بازهم بزرگ ترین خریداران خانه در ترکیه شدند!


در حال حاضر ارزش لیر در برابر دلار، به پایین‌ترین سطح سقوط کرده به‌طوری‌که نرخ برابری دلار در برابر لیر به ۲/ ۹ رسیده است. این نرخ برابری در سال ۲۰۱۶ حدود ۳ بود؛ بنابراین هم‌اکنون ارزش پول ترکیه در برابر دلار، ۶۷ درصد نسبت به ۵ سال پیش از بین رفته است. جهش ۲۰۰ درصدی نرخ دلار در ترکیه، نتیجه سیاست‌های نامتعارف اردوغان در قالب «وضع نرخ بهره واقعی منفی» است. رئیس‌جمهور ترکیه مدعی است نرخ بهره بانکی دشمن توسعه است.

از همین رو، او در مواجهه با کسری بودجه و کسری تجاری طی سال‌های اخیر، درصدد برآمد با کاهش نرخ بهره به پایین‌تر از سطح تورم عمومی، مسیر سرمایه‌گذاری را به زعم خود فراهم کند و تورم را کاهش دهد. اما این مدل سیاستگذاری مداخله‌گرانه (خطای سیاستی) در عمل نتیجه عکس داد به‌طوری‌که با منفی‌شدن نرخ بهره واقعی، سرمایه‌گذاران سیگنال «بازدهی منفی در سرمایه‌گذاری» دریافت کردند و اوضاع بدتر شد. از سال ۲۰۱۶ تاکنون، اقتصاد ترکیه شاهد بی‌ثباتی و رشد نرخ تورم و همچنین افزایش ریسک سرمایه‌گذاری بوده است.

شاخص‌هایی همچون نسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی و همچنین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در ترکیه، «خروج اقتصاد ترکیه از ریل اصلی» را بیشتر توضیح می‌دهد. این دو نسبت در فاصله ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به ترتیب از ۲۸ درصد به ۳۷ درصد و از ۴۷ درصد به ۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین کسری بودجه در این کشور نیز قابل توجه (حدود ۲۰ درصد در ماه‌های اخیر) گزارش شده است.

همه این علائم، بیانگر شرایط نامساعد اقتصاد ترکیه برای سرمایه‌گذاری خارجی است به‌ویژه آنکه، چشم‌انداز اوضاع اقتصادی در این کشور به‌واسطه «الگوی سیاستگذاری اردوغان که مدام به دنبال دیکته سیاست‌های پولی به بانک مرکزی ترکیه (دستور کاهش نرخ بهره) است»، مثبت گزارش نمی‌شود. اخیرا یک نظرسنجی از شهروندان این کشور انجام شد که نشان داد بیش از ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، امیدی به بهبود اوضاع اقتصادی ندارند.

سناریوی اول: تکرار باخت سنگین ملاکان به «لیر»

با این وضعیت آینده بازار املاک ترکیه را می‌توان در دو سناریو بررسی کرد.

سناریوی اول، اتفاقی است که طی سال‌های اخیر برای سرمایه‌گذاران این بازار رقم خورد؛ یعنی «باخت سنگین خریداران سرمایه‌ای ملک به سقوط ارزش لیر». این سقوط، اما در این سال‌ها چگونه رقم خورد؟

بررسی‌های «دنیای اقتصاد»‌از داده‌های معتبر درباره متغیر‌های اقتصادی بازار مسکن ترکیه و سایر متغیر‌های اقتصادی کلیدی این کشور حاکی است:‌متوسط قیمت مسکن در ترکیه، در فاصله ۲۰۱۶ تاکنون، تقریبا ۲/ ۲ برابر شده و از حدود یک هزار و ۸۰۰ لیر در مترمربع به ۴ هزار لیر رسیده است. نرخ دلار، اما در همین فاصله، ۳ برابر شد. به این ترتیب، «سرعت سقوط ارزش لیر بیشتر از سرعت افزایش قیمت ملک در ترکیه» بوده که این تفاوت نرخ رشد، باعث «زیان سرمایه‌گذاران خارجی در املاک ترکیه» شده است.

همان‌طور که در ابتدای این گزارش به شکل خلاصه عنوان شد، اگر یک سرمایه‌گذار ایرانی در سال ۲۰۱۶ با ۱۰۰ هزار لیر اقدام به خرید یک واحد مسکونی در ترکیه کرده باشد، ارزش اسمی آن ملک با لحاظ تورم مسکن در این کشور، امروز به حدود ۲۲۰ هزار لیر رسیده است. اما با لحاظ تغییر به‌شدت کاهشی ارزش لیر در برابر دلار، سرمایه‌ای که ۵ سال پیش در قالب همان ۱۰۰ هزار لیر (معادل حدود ۳۳ هزار دلار) در بازار املاک ترکیه سرمایه‌گذاری شد، امروز معادل ۲۴ هزار دلار ارزش دارد.

به این ترتیب، ارزش دلاری ملک خریداری شده در ۲۰۱۶ در ترکیه، هم‌اکنون ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده که این به معنای «زیان سرمایه‌گذاری ملکی خارجی در ترکیه طی ۵ سال گذشته» است. تازه، این رقم، حداقل زیان خریداران املاک ترکیه در وضع موجود است. مالکان خانه و آپارتمان در بازار مسکن ترکیه در فاصله ورود تا خروج از این بازار، ۴ نوع مالیات به دولت پرداخت می‌کنند که شامل «مالیات زمان خرید، مالیات تمبر، مالیات سالانه بر املاک و مالیات بر عایدی سرمایه» است.

نرخ این مالیات‌ها به ترتیب ۵/ ۱ درصد، ۱۵/ ۰ درصد تا ۷۵/ ۰ درصد، ۱/ ۰ درصد تا ۶/ ۰ درصد و همچنین ۳۵ درصد است. مالیات ۳۵ درصدی بر عایدی سرمایه معمولا به این صورت است که به بخشی از رشد قیمت ملک که بیشتر از تورم عمومی اتفاق افتاده است، وضع می‌شود. در حال حاضر تورم نقطه‌ای مسکن ترکیه حدود ۳۱ درصد است که خیلی بیشتر از نرخ تورم ۲۰ درصدی این کشور است؛ بنابراین بخش قابل توجهی از سود اسمی سرمایه‌گذاران ملکی، بابت مالیات بر عایدی سرمایه، از آن‌ها دریافت می‌شود. با دریافت این مالیات‌ها از سرمایه‌گذاران ملکی، میزان زیان سرمایه‌گذاران خارجی ملکی در ترکیه خیلی بیشتر از ۲۷ درصد خواهد شد.

سه مسیر جایگزین بازار «پرضرر»

در فاصله ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، ایرانیانی که در بازار املاک ترکیه سرمایه‌گذاری کردند، مسیر‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری جهت حفظ ارزش واقعی دارایی‌شان داشتند که نه تنها باعث باخت آن‌ها نمی‌شد که «بازدهی مثبت» را برای آن‌ها رقم می‌زد.

یک مسیر، سرمایه‌گذاری در بورس بود که اگر فرد در همان ۲۰۱۶ به جای تبدیل سرمایه خود به لیر و خرید ملک در ترکیه، در بورس تهران سرمایه‌گذاری انجام می‌داد، امروز حجم سرمایه‌اش حداقل ۱۳ برابر شده بود. در این مسیر، حتی با لحاظ افت ارزش ریال در برابر دلار، سرمایه بورسی افراد برحسب دلار، ۹۰ درصد طی این ۵ سال افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین نه تنها باختی صورت نگرفته که رشد مثبت در میزان سرمایه براساس ارزش دلاری آن نیز اتفاق افتاده است.

مسیر دیگر و جایگزین بازار املاک ترکیه، بازار مسکن کشورمان است. طی ۵ سال گذشته تورم مسکن در تهران و سایر شهر‌ها به گونه‌ای بود که سرمایه ملکی افراد در این بازار به ترتیب ۷۵/ ۷ برابر و ۶ برابر شده است. اگر سرمایه‌گذار ایرانی بازار مسکن ترکیه، بازار مسکن ایران را انتخاب می‌کرد، باز دچار باخت نمی‌شد چرا که سرعت رشد قیمت مسکن در تهران به میزان ۱۴/ ۱ برابر بیشتر از سرعت کاهش ارزش ریال در برابر دلار است؛ بنابراین اینجا هم، آن سرمایه‌گذار به لحاظ ارزش دلاری سرمایه‌گذاری در ملک، حدود ۱۵ درصد سود یا بازدهی مثبت کسب می‌کرد. همچنین سپرده‌گذاری ارزی نیز مسیر سوم برای کسانی بوده که در این سال‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار املاک ترکیه کردند. در این حالت، میزان عایدی با توجه به نرخ سود سپرده‌های ارزی، از رشد نرخ دلار هم بیشتر است.

شرط تحقق سناریوی دوم

در سناریوی دوم، چنانچه اقتصاد ترکیه شاهد «اصلاح سیاست‌های غلط رئیس‌جمهور این کشور» باشد و استقلال بانک مرکزی بعد از چند سال، احیا شود، در این صورت نرخ تورم می‌تواند روند کاهشی به خود بگیرد و سریال سقوط ارزش لیر در برابر دلار متوقف شود؛ که البته روند شتاب‌گیری سقوط ارزش لیر در سال‌های اخیر، این سناریو را گزینه ضعیف معرفی می‌کند.

به نظر می‌رسد از آنجا که روند خطا‌های سیاستی در اقتصاد ترکیه ادامه دارد، لازم است سرمایه‌گذاران بازار املاک ترکیه، با «نگاه به مسیر پیش‌رو» و البته «تحلیل وضعیت گذشته»، تصمیم‌گیری کنند.

سهم کل خرید‌های خارجی در بازار مسکن ترکیه از کل معاملات خرید ملک در این کشور، چیزی حدود ۲ درصد است. در فاصله ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، عراقی‌ها مشتری اول املاک ترکیه بودند و بعد از آن، به ترتیب ایرانی‌ها، عربستانی‌ها، روس‌ها و شهروندان کویت، سهم بالایی از کل خرید‌های خارجی داشتند. طی سه سال اخیر، اما سهم‌ها تا حدودی جابه‌جا شدند به‌طوری‌که در برخی سال‌ها، ایرانی‌ها در رتبه اول قرار گرفتند و در عمده مواقع این بازه زمانی، روس‌ها در رتبه سوم ایستادند.

در بازار مسکن ترکیه، سالی به‌طور میانگین، یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و خانه، خرید و فروش می‌شود. خارجی‌ها، بیشترین خرید خانه را در استانبول انجام می‌دهند و پس از آن به ترتیب، آنکارا، ازمیر و آنتالیا، مقصد بیشترین خرید‌های خارجی است.

خریداران خانه در ترکیه برنده شدند یا بازنده؟

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰
به نظر از بس دروغ گفتید شدید چوپان دروغ، ریال طی دو سال بیش از ۵۰۰ برابر ارزش خودش از دست داده ولی هیچ خریداری ملکی نه تنها ضرر نکرده بلکه چندین برابر سرمایه اولیه اش سود کرده خرید ملک در ترکیه هم از مورد پیروی می کند بعدش هم مگر شما نگران سرمایه مردم هستید چرا یک فکری برای اقتصاد ایران نمی کنید تا سرمایه ها از ایران خارج نشود.
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۰
قربان دهان مبارکت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان