تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۷ مهر ۱۴۰۰
طی بازدیدی مطرح شد:

بازتاب تولید و عمران در منطقه آزاد چابهار

خبرنگاران چابهار در بازدیدی متفاوت از جنس پیگیری مطالبات و مشکلات تولیدی‌های منطقه آزاد چابهار بازتابِ شفافیت در مقوله تولید و عمران این خطه را رقم زدند. مسلما تداوم ارتباط با سرمایه‌گذاران و پرداختن به موانع پیشِ روی آن‌ها می‌تواند به افزایش تولید و اشتغال منطقه کمک کند.

منطقه آزاد چابهار

اقتصاد ۲۴ - سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با آورده‌های شخصی خود و حمایت‌های سازمان منطقه آزاد چابهار در بحث واگذاری زمین مورد نیاز آن‌ها و سایر حمایت‌ها نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رونق تولید دارند.

اینک همه دریافته‌اند که سواحل مکُران خصوصا محدوده ۸۲ هزار هکتاری منطقه آزاد چابهار یکی از نقاط مناسب برای سرمایه‌گذاری است. در راستای معرفی بیشتر آخرین وضعیت تولیدی‌های این منطقه به اتفاق سایر رسانه‌های چابهار و همکاری روابط عمومی سازمان منطقه آزاد، برخی از واحد‌های تولیدی را مورد بازدید قرار دادیم و از نزدیک با نوع فعالیت، میزان موفقیت و مشکلات و موانع پیش روی آن‌ها آشنا شدیم تا بتوانیم در آینده گزارش‌های متعدد و مفصلی را برایتان به رشته تحریر درآوریم.

روند بازدید‌ها را به ترتیبی که انجام شد در گزارش خبریِ پیش رو بخوانید.

تولید و بسته بندی چای

ابتدا به کارخانه چای رفتیم تا از نزدیک با کارگران و مدیران این کارخانه گپ و گفتی داشته باشیم. مدیر واحد تولیدی و بسته‌بندی چای سوفیا اظهار داشت: این کارخانه ۱۷ سال قبل فعال و راه‌اندازی شده و شاید نخستین کارخانه‌ای است که فعالیت‌های آن به طور مستمر ادامه داشته و تعطیل نشده است.

احمد فرحناکی با اشاره به اشتغال ۱۸۰ نفری این کارخانه افزود: سالانه ۶ هزار تُن چای تولید و بسته‌بندی می‌کنیم و حدود ۱۰۰ نمایندگی توزیع در سراسر کشور محصولات ما را عرضه می‌کنند.


بیشتر بخوانید:  تیم فوتبال بلوچ چابهار قهرمان امیدهای سیستان و بلوچستان شد


وی ادامه داد: این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۱ هزار و ۵۰۰ مترمربع و زیربنای بیش از ۶ هزارمترمربع احداث شده است و علاوه بر چای، کارخانه قوطی‌سازی آن که ۱۶ سال به‌دلیل نبود نیروی فنی به مشهد منتقل شده بود حدود ۶ ماه اخیر به چابهار منتقل و در حال تولید سالانه بیش از سه هزار و هفتصد تُن قوطی است که این امر به افزایش اشتغال کمک شایان توجهی کرده است.

تولید و بسته‌بندی ادویه، بنیان رخشان تجارت

مدیر کارخانه ادویه منطقه آزاد چابهار نیز اظهار داشت: هم اینک ۴۲ نوع ادویه مختلف و ۲۱ نوع سبزی خشک در این کارخانه تولید و ۱۸ نیرو در آن فعال هستند که محصولات تولیدی این واحد تولیدی در ۱۵ استان کشور توزیع می‌شود.

محمود رخشانی میزان سرمایه‌گذاری این کارخانه را هشت میلیارد تومان عنوان و افزود برای توسعه آن تا ۲۰ میلیارد تومان برنامه داریم.

رخشانی با بیان اینکه مواد اولیه از برخی کشور‌های همسایه خریداری می‌شود و انواع ادویه کاملا با ذائقه مردم تولید می‌شود، گفت: توانایی افزایش اشتغال تا ۶۰ نفر را داریم و این اقدام نیز در حال انجام است.

وی همچنین به واحد تولیدی لوازم مورد نیاز کودک اشاره کرد و گفت: در یک کارخانه دیگر تولید ۴۰ قلم کالای مورد نیاز کودکان نیز در برنامه است که با هزینه حدود یک میلیون دلار تا روز‌های آینده راه‌اندازی می‌شود.

کارخانه تور بافی ماهور بافان بلوچی

مدیرکارخانه ماهوربافان بلوچی نیز گفت: کارخانه ماهوربافان بلوچی با هدف تولید تور‌های صیادی با میزان سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان از سال ۱۳۹۶ فعالیتش را آغاز و هم‌اینک برای ۱۱۲ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

مرتضی قنبری افزود: در مجموع سه کارخانه تور بافی دیگر با نام‌های هرمز نصاب، بافت تور ماهیگیری ایران و مه بافت در مرکز سیستان و بلوچستان زاهدان داریم و در چابهار توانستیم با اقدامات مناسب سالانه ۲۰ هزار طاقِ تور تولید کنیم.

قنبری بیان کرد: انتقال و تهیه ارز، نبود زیرساخت‌هایی نظیر آب شبانه روزی، قطعی مکرر برق، تلفن و اینترنت حقیقتا سرمایه‌گذاران را با مشکل مواجه کرده و پیگیری‌ها هم نتیجه‌ای نداده است.

مدیرکارخانه ماهوربافان بلوچی گفت: انجام آسفالت مقابل کارخانه هم یکی از درخواست‌های ما است.

کارخانه آریا پروفیل

رییس هیات مدیره کارخانه آریا پروفیل چابهار نیز بیان کرد: برای شکوفایی این صنعت یکهزارو ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و بیش از ۱۰۴ شغل ایجاد کردیم و هم اینک مقاطع مختلف پروفیل و لوله‌های گاز شهری و خانگی را تولید می‌کنیم که نقش مهمی در کاهش قیمت در منطقه بلوچستان داشته است.

سیدمحمد موسوی افزود: برای بازار خرید مشکلی نداریم، اما «کمبود سهمیه مواد اولیه» این کارخانه را به مرز تعطیلی کشانده است.

موسوی با اشاره به اینکه توان و ظرفیت این کارخانه ماهانه ۲۰ هزار تُن است گفت: این در حالی است که فقط ۲ هزار و ۵۰۰ تن سهمیه مواد اولیه از طریق بورس از فولاد ایران تحویل این کارخانه می‌شود که با این حساب می٬توان گفت کارخانه آریا پروفیل سواحل مکُران با حدود ۲۵ درصد ظرفیت واقعی خود در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: می‌توانیم به صورت سه شیفت کار کنیم و اشتغال را به ۴۰۰ نفر برسانیم، ولی سهمیه ناچیز مواد اولیه باعث شده تا کارخانه به مرز ورشکستگی نزدیک شود.

رییس هیات مدیره کارخانه آریا پروفیل چابهار تصریح کرد: برای توسعه و تولید سیم‌های مختلف و سیم خاردار و سایر موارد ۳۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم که با تحقق آن ۴۷ اشتغال دیگر نیز ایجاد می‌شود.

در این تور رسانه‌ای از برخی طرح‌های عمرانی هم بازدید شد.

بزرگراه در حال احداث چابهار ـ کنارک

مدیر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد چابهار در خصوص این طرح اظهار داشت: منطقه آزادچابهار کار ساخت ۲۴ و نیم کیلومتر از محور باند دوم جاده چابهار و کنارک را با عرض ۱۱ و نیم متر در دست ساخت دارد قرارداد آن ۱۸ ماهه و اعتبار تکمیلی آن ۲۹۰ میلیارد تومان است.

سیاوش کیمیایی افزود: این پروژه از فروردین‌ماه سال‌جاری آغاز شده و تاکنون ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شامل ۸۳ دهنه پُل یک متر تا پنج متری است و یک پُل رودخانه‌ای نیز در دست ساخت است که برای آن ۴۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

کیمیایی ادامه داد: ۹۲ دستگاه ماشین‌آلات و ۱۵۳ نیرو در این پروژه مشغول به کار هستند که امیدوارم هر چه سریع‌تر تکمیل و راه چابهار ـ کنارک ۲ بانده شده و مشکلات ترافیکی و حمل و نقل کمتر شود.

شناگاه، پارک پریسان و اسکله تیس

مدیر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد چابهار گفت: برای پروژه‌های دریایی شامل شناگاه، پارک خلیج پریسان و ساماندهی اسکله تیس بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که هم اینک جاده دسترسی شناگاه و تجهیز کارگاه و اقدامات اولیه در حال انجام است.

کیمیایی ادامه داد: در شناگاه ۴۰۰ متر به عمق دریا پیش روی می‌شود و استحصال دریا را نیز داریم و طرح‌های خوبی برای حوزه گردشگری و تفریح و حتی پذیرایی پیش‌بینی شده است.

وی گفت: برای ایجاد زیرساخت‌های پارک پردیسان خلیج نیز یک سوم اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی هزینه و مکانی مناسب برای تفریح و گردش خواهد شد و ۴۰ هکتار استحصال دریا را داریم و این پروژه طی سه سال تکمیل می‌شود.

آبرسانی به روستای تیس

مدیر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد چابهار ادامه داد: طرح آبرسانی به روستای تیس با اعتبار ۸۸ میلیارد تومان، یک سال گذشته با ساخت مخزن ۲ هزار مترمکعبی و ۶۲ کیلومتر شبکه توزیع آغاز شده و به‌زودی شاهد آبرسانی اصولی در این روستا خواهیم بود.

کیمیایی از مردم روستای تیس خواست همکاری لازم را برای انجام شبکه توزیع آب داشته باشند.

سازمان منطقه آزاد چابهار طی سال‌های اخیر با فراهم کردن برخی زیرساخت‌های مهم و تسهیل روند تجارت زمینه ورود سرمایه‌گذاران را به این منطقه بندری فراهم کرده و موارد بالا تنها بخشی از توفیقات این سازمان در بحث تولید و اشتغال چابهار و مناطق پیرامونی است. در بازدید‌های بعدی به طرح‌ها و مجموعه‌های بزرگ اقتصادیِ این دیار اقیانوسی خواهیم پرداخت.

منبع: فرینا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک نکته عجیب در عکس‌های جدید تتلو در دادگاه

خلاقیت عجیب و خبرساز وزارت بهداشت در تولید قلیان!

قتل جوان ۱۷ ساله و دستگیری قاتل در نهاوند

حمایت تمام‌قد میرسلیم از بازگشت گشت ارشاد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

شیرینی فرانسه رفع پلمب شد

تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

خبر بد و ناراحت‌کننده برای بانوان هوادار تراکتور

چرا مردم هشدار‌های سیل را جدی نمی‌گیرند؟

کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟

این سه ادویه، ماکارونی شما را معرکه می‌کند!

سه سناریو درباره رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۳

عضو اتاق بازرگانی: بانک مرکزی مسئول قیمت نهایی نیست

گل مژه چشم چیست؟ و آیا درمان دارد؟

اولین تمدیدی پرسپولیس مشخص شد!

ممنوعیت ورود زنان تبریزی به استادیوم+ عکس

یک مزایده بی نظیر در تاریخ صرافی ها: مزایده "ساتوشی حماسی (Epic) " کوینکس اکنون در حال برگزاری است

کت و شلوار هوتن شکیبا جهانی شد+ عکس

قتل وحشتناک مدیر یک شرکت مشهور در برج ۲۰ طبقه‌اش

حقوق رایزن‌های اقتصادی ایران در خارج چقدر است؟

درآمد شغل مدلینگ در ایران چقدر است؟

اعتراض ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل

قیمت جدید انواع برنج ایرانی در بازار

شاسی بلند جدید چری که خیلی گران نیست! + عکس

فیلم/پاداش ۱۸ میلیونی فرزند آوری در یک وزارت خانه

فیلم/ وقوع سیل در نطنز

نگاهی به هزینه‌های صداوسیما در سال ۱۴۰۳+ اینفوگرافی

فیلم/ این دولت را دیگر کسی گردن نمی‌گیرد، حتی مسعود‌های ده نمکی!

سقف درآمد مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۳ تغییر کرد؟

مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر حقوق می گیرند؟

جایزه خودرو برای کم مصرفان برق خانگی!

برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند

ایران نفت خود را ارزان می‌فروشد؟

فیلم تبلیغی وزارت خارجه اسرائیل از حمله ایران!

نظر دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

شوخی محمدرضا گلزار با مردم در پانتولیگ

استوری بانک شهر بعد از خرید پرسپولیس+ عکس

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیر تتلو

دومین جلسه دادگاه امیرتتلو برگزار شد

قانون واردات خودرو گردن گیر ندارد!

ماجرای علی هیبتی بوکسور ایرانی چیست؟ + فیلم

استایل جذاب گلاره عباسی با لباس بندری+ عکس

تغییر چهره کامران نجف‌زاده قبل و بعد از آمریکا؛ از عمل بینی تا کاشت مو! + عکس

عکس/ تیپ کراواتی الیکا عبدالرزاقی در سفر خارج

فیلم/جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران!

عکس/ سلفی آسانسوری نجمه جودکی با لباس مهمانی

ورژن ایرانی بلایند دیت چیست؟

عباس عبدی: گروه سوم اصولگرایان دروغگو، بی‌شخصیت و هتاک هستند

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳