تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۲۸ مهر ۱۴۰۰

مزایای سرمایه‌ گذاری شفاف در موفقیت پروژه‌های اقتصادی

زمانی که از سرمایه‌گذاران در پروژه‌های اقتصادی بپرسید که برای یک سرمایه‌ گذاری شفاف چه نوع اطلاعات مالی شرکت‌ها را نیاز دارند؛ حتما با دو پاسخ روبرو خواهید شد: اطلاعات بیشتر و اطلاعات بهتر.

مزایای سرمایه‌ گذاری

اقتصاد ۲۴موضوع این است که گزارش‌های مالی دقیق، صادقانه و باکیفیت، امکان تجزیه‌ و تحلیل بنیادی و موثر پروژه‌های اقتصادی مختلف را فراهم می‌کند. درعین‌حال پنهان نگه داشتن و عدم افشای صورت‌های مالی به معنای عدم شفافیت و صداقت در سرمایه‌گذاری است. شرکت‌هایی که صورت  اطلاعات مالی آن‌ها دارای ساختار پیچیده‌ای باشد و استراتژی شفافی برای عملکرد خود تعریف نکنند، سرمایه‌گذاری‌های پر ریسک و کم‌ارزشی را ایجاد می‌کند.

این مسئله نیز به‌خوبی اهمیت سرمایه‌ گذاری شفاف را نشان می‌دهد. به همین دلیل در این نوشتار از حلال فاند به دنبال این هستیم که چیستی و مزایای سرمایه ‌گذاری شفاف را بررسی کنیم تا اطلاعات کاملی درباره فاکتورهای اساسی حضور در پروژه‌های اقتصادی مختلف را به دست بیاورید. شما می توانید ضمانت های حلال فاند رو در سایت این مجموعه بررسی کنید.

سرمایه‌ گذاری شفاف

سرمایه ‌گذاری شفاف چیست؟

اگرچه شفافیت یک اصطلاح مالی و معیاری در سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود؛ اما در چند سال گذشته تمامی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان به دنبال حداکثر شفافیت در مناسبات اقتصادی خود با سایر پروژه‌های تولید و اقتصادی هستند.

در تعریف سرمایه‌ گذاری شفاف می‌توان گفت که شفافیت میزان دسترسی سرمایه‌گذاران به اطلاعات مالی موردنیاز یک شرکت را نشان می‌دهد. این اطلاعات مواردی مانند سطح قیمت، عمق بازار، گزارش‌های مالی حسابرسی، هزینه‌های انجام شده در پروژه‌های تولیدی و مواردی ازاین‌دست است.

زمانی که از کلمه شفاف برای توصیف صورت‌های مالی استفاده می‌شود، عبارت مترادفی مانند وضوح، صراحت و صداقت به ذهن ارسال می‌شود. همچنین برای توضیح بهتر سرمایه ‌گذاری شفاف می‌توان از یک مثال ساده و کاربردی استفاده کرد.

تصور کنید که دو شرکت سرمایه‌گذاری با میزان سرمایه یکسان در یک بازار مشخص فعالیت می‌کنند و هر دو دارای سود یکسان، نرخ رشد درآمد و بازده سرمایه مشابه هستند. تنها تفاوتی که میان این دو شرکت وجود دارد، این است که شرکت X به‌عنوان یک شرکت تجاری با صورت‌های مالی قابل درک و صریح فعالیت می‌کند. اما شرکت Y دارای پیچیدگی‌های زیادی در ساختار مالی خود است. در این حالت، به نظر شما کدام شرکت گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری است و ارزش بیشتری دارد؟

فاکتورهای سرمایه‌ گذاری شفاف به ما می‌گوید که شرکت X دارای ارزش بیشتری است. اما شرکت Y به دلیل صورت‌های مالی پیچیده خود و اطلاعات کمتر، باعث کاهش اطمینان سرمایه‌گذاران می‌شود.

اگر سرمایه ‌گذاری شفاف نباشد، به چه معناست؟

زمانی که سرمایه‌ گذاری شفاف وجود نداشته باشد و صورت‌های مالی یک پروژه اقتصادی و مالی وضوح کاملی نداشته باشد، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند از میزان ریسک واقعی آن شرکت اطلاع پیدا کنند. همچنین چشم‌انداز آینده مالی یک شرکت کاملا به نحوه سرمایه‌گذاری در آن مربوط می‌شود. در این میان، عدم شفافیت موجب می‌شود که میزان بدهی‌ها و سود شرکت و یا خطر ورشکستگی شرکت در هاله از ابهام باقی بماند.

مزایای سرمایه‌ گذاری شفاف

مزایای سرمایه‌ گذاری شفاف

  • افشای مناسب هزینه، سود و درآمد در یک پروژه اقتصادی موجب می‌شود که سرمایه‌گذاران بتوانند تصمیم درست و آگاهانه را درباره حضور در یک پروژه اقتصادی بگیرند.
  • سرمایه‌گذاران برای شرکت در پروژه‌های تولیدی که با تاکید بر تامین سرمایه جمعی صورت می‌گیرید، به سمت پروژه‌ای جذب می‌شوند که شفافیت دارد و تمامی عملکرد و صورت‌های مالی آن کاملا واضح و مشخص است.
  • شفافیت پروژه‌های اقتصادی موجب می‌شود که اقدامات، صورت‌های مالی، استراتژی و سایر موضوعات شرکت برای ناظران خارجی و سرمایه‌گذاران کاملا واضح و قابل مشاهده باشد.
  • سرمایه‌گذاران حق دارند که میزان بازده سرمایه‌گذاری خود را بدانند. بنابراین باید از نحوه عملکرد پروژه‌های تولید و اقتصادی مطلع باشند و اگر شرکت عملکرد ضعیفی داشت و بار بدهی و چشم انداز روشنی نداشته باشد، تصمیم درست درباره عدم حضور در آن پروژه را بگیرند.
  • سرمایه‌ گذاری شفاف موجب می‌شود که محدودیت‌های سرمایه‌گذاری مانند محدودیت‌های نقدینگی و ساختار هزینه برای ناظران خارجی کاملا روشن بماند.
  • شفافیت در سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک شاخص و فاکتور بسیار مهم و قوی عمل می‌کند که رشد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی و تولیدی را در آینده تضمین می‌کند.
  • سرمایه ‌گذاری شفاف، میزان ریسک، خطرات احتمالی و سود یک شرکت را نشان می‌دهد و راهکاری موثر برای جذب سرمایه‌گذاران دیگر است.

قانون درباره سرمایه گذاری شفاف چه می‌گوید؟

یکی از موضوعات مهمی که در قانون  و سیاست‌های کلی قانون اساسی به آن اشاره شده است، مسئله شفافیت در سرمایه‌گذاری است. به طور مثال در ماده 68 قانون سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مصوب 1392 آمده است که تمامی شهروندان حق دارند که به فرصت‌های اقتصادی دولتی، عمومی و خصوصی به طور کامل اطلاع پیدا کنند و رقابتی سالم برای دستیابی به فرصت و امکانات در حوزه اقتصادی داشته باشند. این ماده قانونی به خوبی اهمیت سرمایه گذاری شفاف برای داشتن اقتصادی سالم و موفق را نشان می‌دهد.

مزایای سرمایه‌ گذاری شفاف با تمرکز بر تامین سرمایه جمعی

برای شروع پروژه‌های اقتصادی، اولین  و مهم‌ترین فاکتور تامین مالی آن است. برای این منظور می‌توان روی تامین مالی با تاکید بر تامین سرمایه جمعی از سرمایه‌گذاران خرد و کلان حساب کرد. در این روش، سرمایه‌گذاران با مطالعه نوع پروژه و اهداف آن می‌توانند تصمیم بگیرند که در آن حضور داشته باشند یا خیر. همچنین تامین سرمایه جمعی برای انجام پروژه‌های تولیدی و خدماتی با ارزش افزوده، یکی از روش‌های سرمایه ‌گذاری شفاف است و ناظران می‌توانند با اطمینان کامل درباره حضور در پروژه تصمیم بگیرند.

در این روش کاری، زمانی که یک سرمایه پذیر به دنبال تامین مالی پروژه و فعالیت اقتصادی خاصی است، می‌تواند از مشارکت عامه مردم کمک بگیرد. اما شرط مهم برای اطمینان یافتن سرمایه‌گذاران برای مشارکت در یک پروژه تولیدی، این است که سرمایه ‌گذاری شفاف باشد.

برای این منظور باید تمام موارد مهم مانند موضوع پروژه، مدت زمان انجام آن، مقدار سرمایه موردنیاز برای پیشبرد کار، جزییات پرداخت، میزان سود مشارکت، نرخ بازدهی سرمایه و مواردی ازاین‌دست، کاملا برای عامه مردم، سرمایه‌گذاران خرد و کلان مشخص باشد.

حلال فاند با تاکید بر سرمایه ‌گذاری شفاف و تمرکز بر تامین سرمایه جمعی برای پروژه‌های اقتصادی و تولیدی صنعتی، بستری امن و کاملا مطمئن برای مشارکت‌های اقتصادی سودآور در کسب‌وکارهای مولد را فراهم می‌کند. همچنین می‌توانید با شرکت در پروژه‌های صادراتی، خدماتی با ارزش افزوده قابل توجه، گامی موثر در رونق چرخه تولید کشور بردارید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

پشت پرده جت‌های خصوصی؛ از خرید تا اجاره و هزینه نگهداری/ اجاره یک جت چقدر آب می‌خورد؟/ اصلی‌ترین مالکان جت‌ها در ایران چه کسانی هستند؟

سونامی افزایش قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟/ همان پیکان را به مردم بدهند هنر کرده‌اند

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

عکس/ اختلاف قد عجیب دو استقلالی

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم

لئوناردو دی کاپریو؛ بازیگر مورد تحسین منتقدان

عکس خاص و جذاب بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد

پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

عکس/سلفی المیرا شریفی‌مقدم

پاسخ مشکوک سارا و نیکا درباره پایتخت ۷

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

ربودن کودک ۴ساله از مقابل چشمان مادرش

اینترنت در روز‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود؟

مطهری با تراکتور قرارداد بست

سخنگوی پلیس: خانه‌های فساد و فحشا متلاشی شد

فایننشال‌تایمز: اسرائیل مقدمات حمله به رفح را آغاز کرده است

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

واکنش محسن برهانی به حکم اعدام توماج صالحی

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل رسید

آقای قناد امانت‌داری را در روایت ماجرا رعایت نکرد

اوسمار ویرا به مجری معروف صداوسیما پیام داد

۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد

بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

حمایت تمام قد انسیه خزعلی از طرح جدید حجاب

پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

توماج صالحی به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

شهربانو منصوریان طلایی شد

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

هوش مصنوعی گوگل چیست؟ + نحوه استفاده

عکس/ ژست زیبا و جذاب الناز حبیبی در اینستاگرام

خودسرانه ویتامین D نخورید

فیلم/ روایت دردناک زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!

فیلم/ اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

تغییر چهره شاهزاده یوری ۱۸سال بعد از جومونگ + عکس

سارقان به بهانه کمک خودرو و کودک یک زن را ربودند!

عکس/ استوری کنایه آمیز همسر مهدی قائدی جنجالی شد

قیمت جدید مرغ امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

اعلام قیمت کتاب درسی دانش آموزان+ جدول

هشدار جدی عربستان به زائران حج تمتع

پیکاپ برقی جک T ۹ با شارژ ۵۰۰ کیلومتری به ایران می آید + عکس