تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰

استارتاپ ویکند محصولات فناوری های همگرا فرصتی برای استانداردسازی دستاوردهای کشور

مراسم افتتاحیه استارتاپ ویکند مجازی محصولات فناوری‌های همگرا در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به صورت نیمه حضوری در روز ۱۶ آبان ۱۴۰۰ برگزار شد.

استارتاپ ویکند محصولات فناوری های همگرا فرصتی برای استانداردسازی دستاوردهای کشور

اقتصاد ۲۴ - پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، مراسم افتتاحیه استارتاپ ویکند مجازی محصولات فناوری‌های همگرا را با حضور دکتر عباس زارعی هنزکی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر خازن رییس دانشکده فناوری همگرا دانشگاه خاتم، دکتر فریدوند رییس صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، مهندس علی رسولی مدیر توسعه کسب وکار‌های نوپای مرکز همگرا، مهندس فاطمه صداقت فرد معاون مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، و گروهی از صاحبان ایده به صورت نیمه حضوری در روز ۱۶ آبان ۱۴۰۰ برگزار کرد.

فناوری‌های همگرا، آینده استراتژیک دنیا محسوب می شود

دکتر عباس زارعی هنزکی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، به برنامه ریزی و نحوه برگزاری استارتاپ ویکند‌ها به صورت نیمه حضوری و طی ۵ روز اشاره کرد و آن را تغییری در روند برگزاری استارتاپ ویکند‌ها دانست.

ایشان با تاکید بر اینکه فناوری‌های همگرا، آینده استراتژیک دنیا است گفت: اگر در این زمینه شتاب نکنیم، باخته ایم. زیرا همه فناوری‌هایی که امروزه میتوانند ما را زمین گیر کنند، فناوری‌های همگرا و استراتژی‌های همگرا هستند.

دکتر زارعی با بیان این که بیست سال است که در دنیا موضوع NBIC مورد بحث است و به هر کجا که نگاه میکنیم میتوانیم اثر آن را ببنیم، تصریح کرد: امروزه در دنیا تعریف جدیدی از همگرایی ارائه میشود. در واقع همگرایی زمانی اتفاق میافتد که محصولات و سرویس‌ها از قسمت‌های مختلف صنعت کنار هم قرار گرفته و به عنوان یک کالای مکمل توسط مشتریان استفاده می‌شود.

وی در ادامه افزود: تعریف دیگر همگرایی به ترکیب دو یا تعداد بیشتری فناوری اشاره دارد که محصول جدیدی را خلق کرده و این محصول پتانسیل ایجاد اختلال در بازار‌های تثبیت شده و ایجاد بازار‌های جدید را دارد. امروز نمیتوانیم به عقب برگردیم و حرف‌های عادی بگوییم بلکه حتما باید درباره فناوری‌های مخرب (تخریب خلاق) صحبت کنیم.

دکتر زارعی به ۸ فناوری پرداخت که بیشترین تاثیر را بر کسب وکار‌ها دارند. این فناوری‌ها شامل هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، پرینت سه بعدی، اینترنت اشیا، رباتیک، بلاک چین و هواپیما‌های بدون سرنشین می‌باشد.

ایشان در ادامه با یادآوری این امر که همگرایی در فناوری‌ها برای نسل‌های آینده یک نیاز است اظهار داشت: برای داشتن همگرایی باید به مفاهیمی مانند اعتماد خودکار، واقعیت گسترده، استقلال کاری، رابط‌های شناور و همه جانبه، تفکر دیجیتال، شبکه‌هایی با ارتباطات بیش از حد بپردازیم و آن‌ها را ایجاد کنیم.

دکتر زارعی در تشریح مفهوم استقلال کاری از موضوع کوبوتیک‌ها صحبت کرد و گفت: حرف آینده دنیا درباره کوبوتیک (ربات‌های انسان نما) است. باید میان ربات‌ها و انسان‌ها تفاوت قائل شده، ولی ارتباط نزدیک این دو را نیز در نظر داشت. مفهوم کوبوتیک از جمله فناوری‌های همگرای بسیار مهم است.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از اهمیت داشتن تفکر واگرا یاد کرد و افزود: می‌بایست به صورت واگرا فکر کنیم و به صورت همگرا عمل کنیم. بنیان گذاران اصلی استارتاپ‌ها باید بتوانند با هم هماهنگ باشند و به یکپارچگی دست بزنند. آن‌ها باید بتوانند موضوعات و نکات همپوشانی کننده را یافته و به حفظ مباحث مهم و مناسب و حذف بخش‌های نامناسب بپردازند.

دکتر زارعی با بیان این نکته که بدون داشتن استاندارد نمیتوانیم رشد کنیم، تصریح کرد: یا باید استاندارد‌ها را داشته باشیم و یا باید آن‌ها را بسازیم. در مباحث مرتبط با تکنولوژی باید استاندارد‌ها از قبل وجود داشته باشند و یا در حین کار ساخته شود. ما باید برای استانداردسازی محصولاتمان در کشور و در دنیا تلاش کنیم.

دکتر زارعی؛ پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را مرکز ثقل کره زمین دانست و یادآور شد: ما نمیخواهیم اول باشیم بلکه میخواهیم خودمان باشیم. میخواهیم خوب کار کنیم و به مردم و کشورمان سرویس دهیم. اولین بودن، مفهوم ندارد.

تیم‌های منتخب این رویداد استارتاپی به برنامه نوپا‌های فناوری‌های همگرا (NBIC Startups) مرکز راهبردی فناوری همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وارد میشوند.

مهندس علی رسولی مدیر توسعه کسب وکار‌های نوپای مرکز همگرا با یادآوری این موضوع که تیم‌های منتخب استارتاپ ویکند به برنامه نوپا‌های فناوری همگرا وارد میشوند، به معرفی جامع از این برنامه و خدمات آن پرداخت.

ایشان برنامه نوپا‌های مرکز فناوری‌های همگرا را پلتفرمی برای حمایت از استارتاپ‌ها و کسب وکار‌های نوپا دانست و گفت: این برنامه با سه هدف اصلی شناسایی پژوهشگران و فناوران فعال حوزه فناوری‌های همگرا در سطح کشور، آشناسازی پژوهشگران و فناوران با فرایند توسعه فناوری و محصول و کمک به توسعه محصولات جدید، به‌هم‌رسانی فناوران، سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان کسب‌وکار به منظور تجاری‌سازی محصولات نوآورانه طراحی و اجرا میشود.

مهندس رسولی در تشریح نحوه ورود به برنامه نوپا‌های همگرا یادآور شد: شرط ورود استارتاپ‌ها و صاحبان کسب وکار‌های نوپا به این برنامه، داشتن سطح آمادگی فناوری ۴ است. تیم فناور باید پتانسیل راه اندازی یک استارتاپ را داشته و تجاری سازی محصول خود را دنبال کند.

وی با تاکید بر این که برنامه نوپا‌های همگرا، کاملا حمایتی است، تصریح کرد: با شرکت در این برنامه، هیچ سهام و پولی از تیم‌ها دریافت نمیشود. تمام هزینه‌های برگزاری و هزینه‌های برنامه از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین میشود.

مهندس رسولی در ادامه افزود: یک تیم فناور از زمان ورود به برنامه نوپا‌های همگرا یک فرایند ۵ مرحله‌ای را طی میکند. این مراحل شامل پیش شتابدهی، گزینش و ارزیابی نهایی، شتابدهی، نظارت و پایش و پساشتابدهی میباشد.

رسولی همچنین به شرح خدمات دبیرخانه مرکز فناوری‌های همگرا پرداخت. از جمله این خدمات می‌توان به راهبری تامین مالی و جذب سرمایه، پرداخت گرنت، راهبری فنی محصول، مشاوره فنی توسعه محصول، ترویج و هویت بخشی، ثبت برند و ثبت شرکت، آموزش مبانی تجاری سازی و.. اشاره کرد.

مهندس فاطمه صداقت فرد، از برگزاری سومین رویداد استارتاپ ویکند به صورت مجازی توسط پارک علم و فناوری دانشگاه تهران یاد کرد و گفت: رویداد سوم در حوزه محصولات فناوری‌های همگرا، برنامه ریزی شده و در حال اجراست.
مهندس صداقت فرد به برگزاری میتاپ پارک محصولات فناوری‌های همگرا در تاریخ ۱۸ اشاره کرد و یادآور شد: میتاپ پارک به عنوان پیش رویداد استارتاپ ویکند محصولات فناوری‌های همگرا و با محوریت آشنایی با محصولات فناوری‌های همگرا و شناسایی فرصت‌های موجود در راه اندازی کسب وکار برگزار شد.

ایشان ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری استارتاپ ویکند اظهار داشت: در بازه ثبت نام این رویداد، ۸۰ نفر ثبت نام کرده و ۲۶ ایده دریافت شد. فناوری‌های همگرا شامل همگرایی در دو، سه و یا چهار فناوری است و ما در تمام این حوزه ها، ایده دریافت کرده ایم. ایده‌های دریافتی در کارگروه تصمیم گیری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بررسی شدند. در نتیجه بررسی ها، ۲۲ ایده برای ورود به رویداد انتخاب شدند. رویداد استارتاپ ویکند با این ۲۲ ایده از ۱۶ آبان آغاز شده و تا ۲۰ آبان ادامه می‌یابد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!

فیلم/ لحظات نفس‌گیر از عملیات نجات در سیلِ سیستان و بلوچستان

در تالار حواله ارز چه خبر است؟

رکورد تاریخی افزایش قیمت طلا ثبت شد

رشد قیمت مسکن در تهران منفی شد

قیمت‌های نجومی و میلیاردی برای خانه‌های کلنگی تهران + جدول

فرش قرمز برای اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

خانه های با ارزش ۵ میلیارد تومان در تهران + جدول

نامه خانواده سعید مدنی درباره وضعیت او در زندان

فیلم/ تصاویر آخرالزمانی از طوفان دبی

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن / اهداف مانور روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان

نرخ دلار و ظرفیت افزایش تا ۱۰۰ هزارتومان

فیلم/ آخرین وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

تانکر‌های عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی/ مسولیت تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه چه کسی است؟

علت انفجار در تبریز چه بود؟

ماجرای انفجار شدید در اصفهان چه بود؟+ فیلم

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز / آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشد؛ ارتش: پدافند هوایی به شی مشکوک شلیک کرد

فیلم/ وضعیت وحشتناک خیابان‌های دبی بعد از سیل

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان

کـارنامه خوراکی‌ها؛ بررسی خروجی سیاست‌های دوساله گذشته دولت در کنترل تورم سبد غذایی مردم

فیلم/فرودگاه اصفهان هم‌اکنون

قیمت انواع لپ تاپ دل + جدول

بودجه ۱۴۰۳ چه زمانی نهایی می‌شود؟

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت + جدول