تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
نعمت‌بخش: خودروسازان سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان ضرر دادند

قیمت تمام شده پراید چقدر است؟

دبیر انجمن خودروسازان گفت: خودروسازان سال گذشته متحمل زیان ۲۰ هزار میلیارد تومان شدند.
کارخانه خودروسازی 1
اقتصاد24- در حالی خودروسازان از زیان های هنگفت خود در سال گذشته سخن می‌گویند که عدم تحویل به موقع خودروها از یک سو و افزایش شدید قیمت ها که نتیجه عدم تحویل خودرو از یک سو و ریزش ارزش پول و هجوم سرمایه گذاران از سوی دیگر بود، مشکلات متعددی را برای مشتریان واقعی و مصرف کنندگان ایجاد کرد. خودروسازان اما از نیمه اسفند دست به فروش فوری زدند اما همین شیوه فروش نیز با انتقاد احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان همراه بوده است. وی در گفتگو با خبرآنلاین به سئوالات متعددی در خصوص قیمت تمام شده پراید، ارزبری سمند، میزان زیان خودروسازان و شیوه پیش فروش پاسخ داد.

احمد نعمت بخش در جواب این سئوال که آیا قبول دارید خودروسازان با عدم تحویل به موقع بر آتش قیمت ها در بازار دمیدند؟ گفت: تعویق زمان افزایش قیمت خودروها سبب شد خودروسازان زیان هنگفتی را متحمل شوند، ادامه داد: همین موضوع موجب شد خودروسازان نتوانند به موقع از پس تعهدات خود برآیند.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: انجام نشدن تعهدات از سوی خودروسازان به دلیل مسایل مختلفی است که تحریم ها و مساله قیمت گذاری از جمله آنهاست، در حقیقت قیمت گذاری نامناسب باعث شد تا شرکت های ایران خودرو و سایپا در ۹ماهه امسال، یازده هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان زیان ببینند. این موارد موجب شد تا شرکت ها نتوانند به موقع تعهدات خود را انجام دهند.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد:‌ اگر به موقع افزایش قیمت ها انجام می شد، شرکت ها می توانستند پول قطعه سازان را بدهند و قطعه سازان در مقابل به ما قطعات می دادند و در واقع با این همه مشکل مواجه نمی شدیم.

وی با اشاره به اینکه وزات صمت و آقای رحمانی اعلام کرده اند خودروهایی که تا پایان دی ماه تحویل داده می شوند، مشمول افزایش قیمت نشوند، گفت: این مساله سبب خواهد شد تا زیان ۱۱هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی نه ماهه خودروسازان ممکن است تا پایان سال به ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز برسد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان و وضعیت تعهدات دولت برای کمک به خودروسازان توضیح داد: تازه این کار شروع شده و به بانک ها معرفی کرده اند و از حساب خودروساز به قطعه ساز پول می دهند. به استناد ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه اگر دولت قیمت کالایی را کمتر از میزان قیمت واقعی تعیین کرد باید در بودجه این مساله را در نظر بگیرد و کمک زیان بدهد. بنده به آقای جهانگیری نامه نوشته و مطرح کرده ام با توجه به بروکراسی که در سیستم دولتی وجود دارد اعم از شورای رقابت و کمیته خودرو و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار، باید به شرکت های خودروساز کمک زیان بدهند زیرا دولت باعث شده این شرکت ها زیان دهند.
وی افزود: اگر این کمک زیان پرداخت شود، ‌ امید است که وضعیت بهتر شود و ما بتوانیم تعهدات خود را با تاخیر انجام دهیم.

قیمت تمام شده پراید چقدر است؟

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم پذیرش قیمت ها از سوی جامعه، قیمت تمام شده خودرویی مانند پراید چقدر است؟ گفت: درباره هزینه واقعی تولید باید از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سئوال کنید پرسید اما بر اساس اطلاعات بنده قیمت تمام شده پراید ۳۷میلیون تومان است و با سودی که در نظر می گیرند برای فروش در حد ۳۸ تا ۳۹ میلیون تومان خواهد بود.

وی درباره قیمت پرایدهای صادراتی و مقاصد آنها بیان کرد: سال گذشته در حد ۵هزار دلار بود و کشورهایی مانند عراق، سوریه، آذربایجان، سنگال، ‌ونزوئلا، ارمنستان، ‌اوکراین، الجزایر، لیبی، افغانستان، ‌ مصر، غنا، نیجریه و لبنان صادرات داشته ایم.


ارزبرزی سمند چقدر است؟

وی درباره میزان افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان توضیح داد:‌ بر اساس گزارش های موجود برای نمونه برای تولید خودروی سمند ۱۰۰درصد آلومینیوم استفاده می شود که قیمت این فلز از اسفند ۹۴ تا آبان ۹۷ برابر با ۴۲۶درصد افزایش داشته، در همین بازه زمانی قیمت مواد پلیمری ۳۷۰درصد، ورق فولادی ۲۷۷درصد، مس۳۳۶درصد، چدن ۳۵۳ درصد، سرب ۳۴۶درصد، فولاد آلیاژی ۲۲۵درصد، دلار نرخ ارز مبادلاتی و نیما۳۰۰درصد افزایش داشته است.

دبیر انجمن خودروسازان درباره ارزبری هر دستگاه سمند گفت:‌ ارزبری هر دستگاه سمند با ساخت داخل بالا بین ۱۵۵۰ تا ۲هزار یورو است.

نعمت بخش خاطر نشان کرد: در حالی که فاصله اسفند۹۴ تا آبان ۹۷ افزایش قیمت مواد اولیه مذکور را داشتیم که شورای رقابت در مجموع قیمت خودروها را ۱۲.۵درصد افزایش داده بود.

انتقاد از شیوه فروش فوری

وی درباره فروش فوری ایران خودرو و سایپا و این موضوع که آیا می توانند به تعهدات خود عمل کنند یا خیر، توضیح داد: امیدواریم که بتوانند. قرار است ۲۰درصد تولیدات را به صورت تحویل فوری به مشتریان ارایه دهند و ۸۰درصد تولیدات را برای ثبت نامی ها در نظر بگیرند که متاسفانه در این زمینه خوب عمل نشد.

وی خاطر نشان کرد: بنده به این روش انتقاد دارم زیرا باید اجازه دهند تحول فوری را باید اجازه دهند در حاشیه بازار و توسط هیات مدیره شرکت ها تعیین شود. یعنی برای مثال سایپا روزی ۲هزار خودرو تولید می کند ۲۰درصد برای تحویل فوری برابر با ۴۰۰دستگاه است. وقتی قیمت پراید مثلا ۴۵میلیون تومان است؛ کارخانه و هیات مدیره باید تصمیم بگیرند که ۴۴میلیون تومان بفروشد که در واقع شیرینی سود معامله را کم کند تا خریداران واقعی نسبت به خرید این خودرو اقدام کنند.

روز نخست به بنده گفتند در عرض یک ساعت مثلا هزار دستگاه پراید فروخته شده زیرا تصمیم اشتباه گرفتند و وزارتخانه قیمت را ۳۷میلیون تومان تعیین کردند در حالی که وقتی پراید در بازار ۴۵ میلیون تومان باشد برای دلال شیرینی معامله دارد بنابراین دست دلالان را باید با کم کردن این فاصله قطع کنیم.

وی پیشنهاد کرد:تنها انتقاد فایده ندارد و اگر کسی نسبت به این روش انتقاد دارد می تواند پیشنهاد خود را به ما منعکس کند تا بتوانیم وضعیت بازار خودرو را سامان بدهیم. کسی که نیاز به خودرو دارد می تواند به صورت مستقیم و به قیمت کمتر از حاشیه بازار از کارخانه خودرو خریداری کند.

وی تاکید کرد: این راهی است که بتوانیم دست دلالان را از بازار خودرو قطع کنیم اگر راه و پیشنهاد بهتری وجود دارد حاضر به بررسی آن هستیم. انتقاد تنها فایده ندارد.

نعمت بخش عنوان کرد: این کار را در دهه ۷۰ انجام دادیم و موفق بودیم. نمودارها نشان می دهد که دهه ۷۰ و پس از انجام این کار تا ۱۰ سال دست دلالان از بازار خودرو قطع بود و افزایش قیمت ها در سال حداکثر برابر با یک تا ۲ درصد بود.

وی گفت: نتیجه اجرای فروش حاشیه بازار که در سال های ۷۶ تا ۸۶ بود، شاخص افزایش قیمت خودرو از ۱۰۰ به ۱۱۴ رسید یعنی در این ۱۰ سال، ۱۴ واحد افزایش یافته بود در حالی که شاخص کالای مصرفی از ۱۰۰ شده بود ۳۵۰؛ ‌که اصلا قابل مقایسه به کالاهای مصرفی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان در سال ۹۸ امیدوار بود که اگر راهکارهایی که شما پیشنهاد کردید و اجرایی شود، شاهد افزایش میزان تولید خودرو تا سقف ۱.۵میلیون دستگاه برسیم یا خیر، گفت: قدرت خرید با قیمت های فعلی همخوانی ندارد که باید از نظر اقتصادی قدرت خرید مردم را افزایش داد یکی از راه های آن فعال شدن شرکت‌های لیزینگ است و بانک ها تسهیلات ارزان قیمت ارایه دهند و همچنین خروج خودروهای فرسوده را در کلانشهرها جدی تر دنبال کنیم. خودروهای فرسوده آلایندگی بسیار زیادی نسبت به خودروهای جدید و یورو۴ دارند.

وی ادامه داد:‌ در کنار این موارد امیدواریم تحریم ها کمرنگ تر شوند تا بتوانیم تامین قطعات را راحت تر انجام دهیم و در کنار آن بانک ها و لیزینگ ها فعال تر شوند تا بتوانیم به خریداران خودرو کمک کنند.

نعمت بخش گفت: در تمام دنیا دولت ها نسبت به خروج خودرو فرسوده کمک می کنند برای نمونه در آمریکا به دارندگان خودروهای فرسوده ۴هزار دلار کمک می کنند تا این افراد خودروی نو بخرند با این کار هم صنایع را رونق می داد و هم آلایندگی خودروهای فرسوده را از بین می برد. در مجموع اثرات مثبت فراوانی داشت.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

سد چمشیر فاجعه آفرید

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ آنا نعمتی قید آرایش را زد

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری‌ها با ثبت رکورد‌های جدید توسط آینده پویا

عکس/ تغییر چهره جذاب پادشاه سوکجونگ در ۵۲ سالگی

معرفی ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس

حمله هکری به سایت‌های اطلاعاتی اسرائیل

فیلم/لحظه دردناک خودکشی یک زن در ترکیه

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس + جدول

عکسی تلخ از التماس سرباز روس برای زنده ماندن!

حمایت صریح محمد خاتمی از پاسخ ایران به اسرائیل

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

معرفی ۵ کارت گرافیک عالی برای سیستم گیمینگ و گیمر‌های حرفه‌ای

۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم

آمریکا درباره حمله به ایران برای اسراییل چه شرطی گذاشت؟

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

ماجرای احضار مدافع استقلال به کمیته انضباطی

فیلم/استوری مریم مومن از مافیا با صدای خواننده زن قدیمی

زمان صدور کارت سوخت تغییر کرد

عکس/ سلفی مثلا بی‌حواسی حدیثه تهرانی در ماشین

عکس/احترام نظامی به محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس

قرارداد اوسمار با پرسپولیس تمدید می شود؟

طرح کالابرگ ادامه‌دار می‌شود؟

مخالفت اتاق بازرگانی با تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها

فیلم/ رقم درآمد حامد آهنگی که شما را شوکه می‌کند!

موافقت رهبر انقلاب با عفو تعدای از محکومان تعزیرات

مخمل کوه در گستره زاگرس - لرستان

خواهر پیمان معادی کیست؟ + عکس

سکه امامی یک کانال بالا رفت

طرح توسعه پروژه «تبادل الکترونیک نسخ دارویی» بیمه تجارت‌نو عملیاتی شد

ناگفته‌های زورگیران صدر

دلار در روند رنج قرار گرفت

فیلم/ محمدرضا گلزار به دیدن بچه های آسمان رفت

استخدام ۷۰ هزار معلم در سال ۱۴۰۳

فیلم/سیل در پارسیان ۲۰۶ را با خود برد

شروع زودهنگام نقل و انتقالات پرسپولیس

اطلاعیه مهم سازمان نظام وظیفه برای مشمولان سربازی

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳

کودکی زیبا و بامزه الناز شاکردوست و برادرش+ عکس

عکس/ پاتوق زیر زمینی معتادان در قلب تهران

آمار فاجعه بار از نابودی جنگل‌های ایران

فیلم/ عاشقانه همسر بهرام رادان و پسرش

جزییات افزایش هزینه خدمات بهشت زهرا در سال ۱۴۰۳

چه چیزهایی گارانتی خودرو را باطل می‌ کند

تمدید ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران ۱۴۰۳

علیرضا بیرانوند جدید کیست؟ + عکس

عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا+ عکس

فیلم/چاپ اسکناس طلا در امارات!

اردن کمک به اسرائیل را تایید کرد!

فیلم/ دختر ایرانی رکورددار روپایی در حال حرکت جهان