تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۱ آبان ۱۴۰۰

نرخ گذاری در معروف‌ترین تاکسی‌های اینترنتی جهانی چگونه است؟

بیش از یک دهه است که تاکسی‌های اینترنتی در جهان گوی سبقت را از آژانس‌ها و تاکسی‌ها ربوده‌اند. ایران هم چند سالی است که به جرگه کشور‌های دارای تاکسی اینترنتی پیوسته است،

نرخ گذاری در تاکسی‌ های اینترنتی جهانی

جامعه ۲۴، تاکسی‌های اینترنتی در ایران به تقلید از تاکسی‌های اینترنتی در سراسر جهان پا به عرصه سفر‌های درون شهری و برون شهری گذاشتند. سهولت دسترسی، حاضر شدن به موقع در محل و قیمت‌های نسبتا ارزان سه ویژگی اصلی بودند که ابتدای شروع به کار تاکسی‌های اینترنتی، مسافران را به سرعت به خود جلب می‌کردند.

اما به تدریج و با گذشت زمان صاحبان این کسب و کار اینترنتی در ایران قیمت‌ها را افزایش دادند. افزایش قیمت‌ها هم با افزایش نرخ کرایه ناوگان درون شهری انجام می‌شد و متغیر‌های مختلف دیگری نیز بر قیمت‌گذاری اثرگذار شدند و در شهر‌های بزرگ و کوچک و به ویژه در تهران یک حالت کاملا پویا به خود گرفتند. ساعت طرح ترافیک، هوای ابری، بارانی، آفتابی، ابتدای صبح، انتهای شب، ساعت آغازی و پایانی محدودیت تردد شبانه همه عواملی بودند که به تغییر قیمت‌ها در تاکسی‌های اینترنتی دامن می‌زدند.

در بررسی‌ها از تاکسی‌های اینترنتی معروف دنیا انجام داده است، در همگی آنها متغیرهایی نظیر ساعت اوج ترافیک، روز یا شب بودن سفر و بُعد مسافت یکسان است اما در هیچ کدام اشاره ای به این مسئله نشده است که اگر روزی هوا بارانی یا برفی شد، راننده‌ای به درخواست سفر پاسخ ندهد و یا قیمت سفر را افزایش دهد، امری که به سادگی در ایران نقض می‌شود و تاکسی‌های اینترنتی در ایران با یک برف و باران ساده کرایه‌های خود را افزایش می‌دهند.

پرسشی که در این حوزه مطرح می‌شود آن است که شیوه قیمت‌گذاری در دیگر کشور‌های دنیا چگونه انجام می‌شود؟ آیا ساعات روز و ترافیک در تغییر قیمت‌ها اثرگذار است؟ در ادامه شیوه قیمت‌گذاری چند کمپانی بزرگ تاکسی اینترنتی در کشور‌های مختلف جهان را با همدیگر مقایسه می‌کنیم.

قیمت‌گذاری در تاکسی اینترنتی اوبر (Uber) -سراسر جهان

شاید اولین نامی که از تاکسی اینترنتی به گوشتان خورده باشد، حتی پیش از ظهور اسنپ و تپسی، نام «اوبر» (Uber) بوده باشد. اوبر اولین سیستم تاکسی اینتنرنتی در جهان است که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ و در ایالات متحده و از سانفرانسیسکو آغاز به کار کرد و هم اکنون در بیش از ۹۰۰ کلانشهر دنیا خدمات‌رسانی می‌کند.

اوبر صاحب هیچ وسیله نقلیه‌ای نیست، اما از هر سفر ۲۵ درصد حق کمیسیون دریافت می‌کند. اما قیمت‌گذاری در اوبر پویا و براساس زمان عرضه و تقاضا متفاوت است، یعنی اگر شب‌های یکشنبه از اوبر درخواست ماشین داشته باشید با قیمت متفاوتی نسبت به دیگر روز‌های هفته روبرو خواهید شد. نرخ‌ها بر اساس متغیرهایی، مانند زمان و مسافت مسیر، ترافیک و تقاضای فعلی سوار به راننده تنظیم می‌شود. گاهی اوقات نیز به دلیل شلوغی مسیر که منجر به طولانی‌تر شدن زمان رسیدن به مقصد می‌شود شاهد افزایش موقت قیمت خواهید بود.

البته زمانی که راننده‌های بیشتری در جاده حضور دارند و تقاضای دریافت سفر متناسب و قابل مدیریت است، کرایه‌ها به حالت عادی باز می‌گردد. در زمان‌های اوج شلوغی، شب‌های جمعه و شنبه، ساعات شلوغی بعد از کار، رویداد‌ها و گردهمایی‌های بزرگ از جمله زمان‌هایی هستند که اوبر قیمت کرایه‌های خود را متناسب با عرضه و تقاضا در این مکان‌ها و ساعات تنظیم می‌کند. در اوبر قیمت سفر با توجه به نوع ماشین و نوع ماشین نیز متفاوت خواهد بود.

قیمت‌گذاری تاکسی اینترنتی لیفت (Lyft) -آمریکا

قیمت‌ها در «لیفت» که به عنوان بهترین تاکسی اینترنتی دنیا نیز معروف است، بر مبنای سه فاکتور اصلی استوار است: مسافر، عوارض یا هزینه‌های محلی و انعام به راننده. به علاوه به هنگام برآورد کرایه این سه عامل نیز در نظر گرفته می‌شود: مسیر رانندگی، نوع ماشین، در دسترس بودن و تقاضا.

در لیفت زمانی که مبدا و مقصد سفر را انتخاب می‌کنید، هزینه سفر برای شما نمایان خواهد شد، البته هزینه نهایی سفر با اعمال برخی گزینه‌ها می‌تواند متفاوت باشد، برای مثال اگر یک توقف در مسیر داشته باشید و یا مسیر را تغییر دهید، هزینه‌های سفر تغییر خواهد کرد. همچنین تاخیر در درخواست به راننده هزینه‌های سفر را تغییر می‌دهد. به‌علاوه در لیفت تخمین کرایه منعکس کننده تخفیف یا تاخیر در ترافیک نیست.

در لیفت نیز امکان انتخاب گزینه‌های مختلف سفر وجود دارد. از جمله نوع خودرو، تعداد مسافر و رنگ خودرو از جمله مواردی است که امکان انتخاب آن برای مسافران وجود دارد.


بیشتر بخوانید: تکلیف مردمی که از اینستاگرام امرار معاش می‌کنند چیست؟


قیمت گذاری در تاکسی اینترنتی گرب (Grab) -مالزی

«گرب» تاکسی اینترنتی است که در مالزی آغاز به کار کرده و بعد‌ها به نواحی جنوب شرقی آسیا نیز توسعه پیدا کرده است. قیمت‌گذاری در گرب براساس یک قانون کلی است و همانند دیگر تاکسی‌های اینترنتی رقم‌ها پویا هستند. در گرب یک قیمت پایه برای تمامی سفر‌ها در نظر گرفته می‌شود، پس از آن براساس تعداد کیلومتر پیمایش شده، تعداد دقایق پیمایش شده و عرضه و تقاضای سفر نرخ قیمت‌ها تغییر می‌کند.

گرب در توضیحات نرخ قیمت‌گذاری در صفحه اصلی پیج خود نوشته است که قیمت‌گذاری یکی از سخت‌ترین کار‌های ممکن است چرا که از یک سو مشتری می‌خواهد کمترین هزینه را پرداخت کند و راننده نیز می‌خواهد بالاترین درآمد را داشته باشد، اما تلاش می‌کنیم که تعادل بین راننده و مسافر را برقرار کنیم.

براساس اعلام سایت گرب، ساختار قیمت‌گذاری از سال ۲۰۱۸ تاکنون تغییری نکرده است. بر این اساس قیمت پایه این تاکسی ۲ دلار و ۵۰ سنت است و به ازای هر کیلومتر، نیم دلار و به ازای هر دقیقه ۰.۱۶ دلار به مبلغ کرایه اضافه می‌شود. با این حال از هر ۴ کرایه‌ای که تاکسی‌های عادی و تاکسی‌های اینترنتی گرب در سطح شهر دریافت می‌کنند، ۳ تاکسی گرب با توجه به شرایط تعیین نرخ خود که (پیشتر گفته شد) نسبت به تاکسی‌های عادی کرایه‌کمتری دریافت می‌کنند.

قیمت‌گذاری در تاکسی اینترنتی گت (Gett) -انگلستان

تاکسی اینترنتی «گت» در انگلستان مشغول به کار است و بیش از یک میلیون راننده دارد. قیمت‌گذاری در این تاکسی روز به روز و ساعت به ساعت متفاوت است. ممکن است شما برای طی یک مسیر مشخص در روز‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی را با توجه به ساعت حرکت و میزان ترافیک پرداخت کنید.

قیمت‌گذاری در تاکسی اینترنتی اولا (Ola Cabs) -هندوستان

«اولا» تاکسی اینترنتی مشغول به کار در هندوستان است. در خدمات‌دهی این تاکسی امکان اجاره ماشین، انتخاب نوع و سایز ماشین هم فراهم است و به مشتری در طول سفر اینترنت رایگان ارائه می‌دهد. قیمت‌گذاری در اولا نیز دینامیک است و ارزش قیمتی خودرو نیز علاوه بر مسافت طی شده در قیمت‌ها اثرگذار است. وسایل نقلیه‌ای که ارزش آن‌ها تا ۵ میلیون روپیه است، در هر کیلومتر می‌توانند بین ۱۸ تا ۳۶ روپیه به اضافه حداقل کرایه تا مسافت ۴ کیلومتر که ۷۵ روپیه است دریافت شود. در مسافت‌های کمتر از۶ کیلومتر امکان انتخاب طیف گسترده‌ای از شرایط فراهم است. در همه این موارد ارزش وسیله نقلیه در قیمت اعلامی اثرگذار است.

آنچه که در قیمت‌گذاری تمامی تاکسی‌های اینترنتی جهان مشترک است، پویا بودن نرخ کرایه‌ها است. عوامل متعددی در شهر‌های مختلف جهان بر قیمت‌ها اثرگذار هستند که مهم‌ترین آن‌ها دقایق و کیلومتر طی شده و ساعات اوج ترافیک است. به‌علاوه نوع خودروی مورد استفاده که البته مسافر می‌تواند آن را به دلخواه خود انتخاب کند نیز در نرخ کرایه‌ها تاثیر چشمگیر دارد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ استایل جالب ولیعهد عربستان در دفتر کارش

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ سوتی عجیب مریم امیرجلالی

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

تاثیر تعطیلی پنجشنبه‌ها بر اقتصاد کشور

فیلم/ روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش مصرف انرژی

ورق روغنی چیست؟

جولان ۴۰۰ هزار سگ ولگرد در استان تهران

ماجرای گروگان‌گیری دختر ۱۶ ساله کردستانی در تهران

ستاره پرسپولیس ۱۰۰ تایی شد

ماجرای پرسپولیسی شدن جانشین علیرضا بیرانوند

درآمد دولت از مالیات در سال ۱۴۰۲

خبر فوری وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران

هزینه عملیات وعده صادق چقدر بود؟

علت استارت نخوردن خودرو چیست؟

صف طولانی تعمیر خودرو‌های مردم/ بی‌کیفیت‌ترین قطعات چینی به ایران می‌آیند؟

هشدار جدی میرسلیم به دولت رئیسی درباره فساد+ عکس

تصمیم مهم سرمربی پورتو در مورد مهدی طارمی

حمله هادی چوپان به رئیس فدراسیون پرورش اندام

فرهاد مجیدی به لیگ برتر برمی‌گردد؟

اعلام آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳

عکس/حال خوب دریاچه ارومیه

فیلم/ چالش جالب هواداران دختر استقلالی در ورزشگاه آزادی

فیلم پربازدید از جشن تولد دختر کریستیانو رونالدو

ریخت‌وپاش نجومی در پتروشیمی بندر امام

سرنوشت سینما آزادی چه شد؟

عکس/ سفره کارگران در سال جدید کوچک‌تر شد

جزییات افزایش کرایه‌ حمل و نقل عمومی پایتخت

قیمت جدید روغن مایع امروز ۱ اردیبشهت ۱۴۰۳+ جدول

آمادگی نهاد وکالت برای همکاری با دولت در دو محور آموزشی و پژوهشی/ آماده دفاع از کشور در مجامع حقوقی بین‌المللی هستیم

فیلم/جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه

خرید جت خصوصی برای عموم آزاد است

عکس/زیبایی بهار در دیواندره کردستان

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

خواهر زن علی اوجی کیست؟ + عکس

ماجرای خواستگاری مازیار لرستانی از رابعه اسکویی حقیقت دارد؟

این جیلی، خودرو ارزنده‌ای است! + عکس

کاهش میلیونی قیمت سکه در بازار

جزییات طرح یارانه‌ای دولت برای کودکان

جشن هزار دف پالنگان

قرص لاغری ناف، هیچ مبنایی ندارد

استایل جذاب و ورزشکاری بهنوش طباطبایی + عکس

غیبت یک پرسپولیسی در جام حذفی

قیمت دلار؛ از آرامش سیاسی تا ورود بازارساز

گزارش بورس امروز شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

عملکرد وزیر اقتصاد در زمینه جبران کسری بودجه

سهم یورو در سوئیفت کاهش یافت

تایید طلاق مهدی قائدی و همسرش؛ تمام اموال به ستاره رسید!

دلیل بی توجهی به سیل در ایران چیست؟

رونمایی سام درخشانی از خانه لاکچری اش + عکس