تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۵ آذر ۱۴۰۰

اسارت ۹ کُرد ایرانی در دست ارتش آزاد سوریه

۹ کُرد ایرانی که قصد داشتند از طریق ترکیه به انگلستان مهاجرت کنند، توسط پلیس دستگیر شدند. مهاجران خود را سوری معرفی کردند و پلیس ترکیه آن‌ها را ارتش آزاد سوریه مهمترین گروه مبارز بشار اسد در سوریه تحویل می‌دهد. حالا معارضان بشار اسد در ازای آزادی این اسرا، اعلام کرده ایران باید تعدادی از اسرای آن‌ها را آزاد کند و مبادله انجام شود. از این ماجرا ۴ ماه می‌گذرد و خانواده‌های آن‌ها که از ایران نتیجه‌ای نگرفته‌اند در کشور خودشان مقابل سفارت ترکیه تجمع کرده‌اند.

اسارت ۹ کُرد ایرانی در دست ارتش آزاد سوریه

اقتصاد ۲۴- «ترا خدا کمک‌مان کنید، تازه ما را منتقل کردند اینجا اذیتمان می‌کنند، شرایطمان اصلا خوب نیست، ما را شکنجه کردند، دست یکی از بچه‌ها را شکستند، دو سه نفر دیگر را هم چنان زدند که دندان‌هایشان شکست. شرایط آب و هوایی اینجا خیلی بد است. این‌ها می‌گویند تا خواسته‌هایشان را برآورده نکنند، ما را آزاد نمی‌کنند. یعنی کسی نیست به داد ما برسد؟»

این سخنانی است که تعدادی از هموطنان کرد ما در آخرین تماس‌های خود از سوریه با خانواده‌هایشان به زبان آورده و از آن‌ها و دولت متبوع خودشان یعنی ایران تقاضای حمایت دیپلماتیک کرده‌اند، در حالیکه ۴ ماه از اسارت آن‌ها در دست گروه سوری به نام جیش الحر (ارتش آزاد سوریه) می‌گذرد و تلاش‌های برای بازگرداندن آن‌ها به نتیجه نرسیده است و حالا خانواده‌های آن‌ها برای اینکه بتوانند نتیجه‌ای بگیرند، مقابل سفارت ترکیه در ایران تجمع کرده‌اند!

یکبار دیگر این جمله را مرور کنید: خانواده کرد‌های ایرانی بعد از اینکه از مقامات ایران نتیجه‌ای نگرفته‌اند، حالا در کشور خودشان مقابل سفارت کشور دیگر تجمع کرده‌اند.

این خانواده‌ها طی نامه‌ای خطاب به سفیر ترکیه از دولت این کشور تقاضای همکاری و کمک کرده و صفحه نخست پاسپورت آنها، را نیز ضمیمه درخواست خود کرده‌اند. آن‌ها هم قسم شده‌اند که در همین هوای سرد تا رسیدن به نتیجه جایی نروند و شب و صبح را در مقابل سفارتخانه ترکیه بگذرانند، زیرا آن‌ها در ترکیه این اشتباه را کرده بودند که هنگام تلاش برای مهاجرت دستگیر شده بودند، برای اینکه به ایران بازنگردند، گفته بودند سوری هستند و همین جمله کافی بود تا دولت ترکیه آن‌ها را به یکی از گروه‌های مخالف بشار اسد در سوریه تحویل دهند.

خانواده اسرای ایرانی مقابل سفارت ترکیه

اسارت ۹ کُرد ایرانی در دست ارتش آزاد سوریه
اسارت ۹ کُرد ایرانی در دست ارتش آزاد سوریه

داستان اسارت ۹ هموطن کرد در خارج از مرز‌های کشور

ماجرا از روزی شروع شد که ۹ نفر از هموطنان کرد به همراه تعدادی از کرد‌های ساکن عراق درست در همان ساعات اولیه آغاز مسیر مهاجرت غیرقانونی به انگلستان، در شهر استانبول توسط پلیس ترکیه دستگیر شده و به راهنمایی اشتباه یک قاچاق‌بر انسان هم تن دادند.

بیستون پاک‌سرشت برادر یکی از اسرا که سخنگوی خانواده‌هاست، به رویداد۲۴ می‌گوید: این ۹ نفر همگی به صورت قانونی به ترکیه سفر کردند، اما هر یک در تاریخی جداگانه سفرش را شروع کرده و در واقع از ابتدا همسفر و همراه نبودند. اولین نفر ۸ اردیبهشت و آخرین نفر هم فکر می‌کنم تیر ماه به ترکیه سفر کرده است.

وی ادامه می‌دهد: از آنجاییکه بازار کار در کشور‌های اروپایی بهتر است همه این افراد قصد داشتند به اروپا و خصوصا انگلستان مهاجرت کنند تا بتوانند کار و درآمد مناسبی دست و پا کنند. مثلا برادر من سیاوش چند شغل عوض کرد، مغازه هم داشت، اما به دلیل نامتناسب بودن دخل و خرجش مجبور شد مغازه‌اش را جمع کرده و راهی این سفر شود. وقتی برادرم رفت دخترش ۳۸ روزه بود و مجبور شد برای پیدا کردن کار دست به این سفر بزند.

این افراد بعد از رسیدن به ترکیه باید به صورت قاچاقی به اروپا می‌رفتند و راه قانونی نداشتند، آن‌ها با چند قاچاقچی اهل عراق تماس گرفته و سر قیمت توافق می‌کنند تا آن‌ها را به مقصد برسانند، همه این افراد به علاوه تعدادی از مسافران کرد ساکن عراق، روز ۳۱ مرداد سوار یک دستگاه ون نرسیده به ساحل استانبول دستگیر می‌شوند. پلیس ترکیه از آن‌ها می‌پرسد اهل کجایید، یکی از قاچاق‌بر‌ها آن‌ها را اینگونه راهنمایی کرده است که اگر دستگیر شدید بگویید اهل سوریه هستیم در این صورت به کارتان کاری ندارند. این‌ها را بیستون می‌گوید.

به هر حال این افراد با توجه به راهنمایی فرد قاچاق‌بر و البته تجاربی که پیش‌تر توسط آشنایان به گوششان خورده است، به پلیس می‌گویند اهل سوریه هستند، به این امید که دیپورت یا دادگاهی نشوند. اما اینبار رفتار پلیس ترکیه مانند همیشه نیست، آن‌ها این افراد را دستگیر کرده و به جنوب ترکیه در نزدیکی مرز سوریه منتقل می‌کنند، بعد از ۲ روز یعنی در تاریخ اول شهریور این گروه را به داخل سوریه منتقل کرده و به دست گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه که وابسته به ترکیه است، می‌سپارند.

پاک سرشت می‌گوید: این افراد معمولا مدارک هویتی خود را نزد کسی می‌گذارند تا اگر از مرز با موفقیت رد شدند، مدارکشان را به دست خانواده‌ها برساند؛ بنابراین وقتی به سوریه می‌رسند اعلام می‌کنند که ایرانی هستند، اما مدارک شناسایی با خود نداشتند، ۵۷ نفر دیگرهم که همراه آن‌ها هستند اعلام می‌کنند که کرد‌های اهل عراقند، افراد گروه جیش الحر این ۲ گروه را ازهم جدا می‌کنند، کرد‌های اهل عراق را ۱۹ روز بعد آزاد کردند، اما عزیزان ما هنوز آنجا هستند.


بیشتر بخوانید: یک ایرانی در میان قربانیان حادثه کانال مانش


فیلم تجمع خانواده اسرای کرد مقابل سفارت ترکیه در ایران

 

شرط گروه سوری برای آزادی اسرا ایرانی

پاک سرشت ادامه می‌دهد: ۲۷ مهر حدود ساعت ۱۶:۳۰ بعد از ظهر، به هر ۹ نفر اجازه دادند که با خانواده‌هایشان تماس بگیرند، آن‌ها به ما گفتند تازه به جایی جدید که یک زندان نظامی است منتقل شده و مورد شکنجه روحی و جسمی هم قرار گرفته‌اند. ظاهرا اعضای این گروه به دلیل ایرانی بودن این افراد فکر می‌کردند که آن‌ها به دنبال مقاصد خاصی بوده‌اند که خود را سوری معرفی کرده‌اند و توضیحات آن‌ها را نپذیرفته‌اند تا بعد از تحقیقات زیاد متوجه بیگناهی این ۹ نفر می‌شوند.

آنطور که پاک‌سرشت می‌گوید: این گروه قبلا از خانواده‌ها تقاضای پول کرده است، یک بار ۲ هزار دلار، یک بار ۵ هزار دلار و یک بار هم ۱۰ هزار دلار، ما حاضر بودیم برای جور کردن این پول هر کاری بکنیم، اما بعد از اینکه ماجرا رسانه‌ای شد درخواست پول در قبال آزادی را منتفی کردند و فعلا می‌گویند در قبال آزادی این ۹ نفر، اقوامشان که توسط دولت سوریه دستگیر شده‌اند و به ادعای خودشان بیگناه هم هستند آزاد شود وگرنه نه تنها عزیزان ما را آزاد نمی‌کنند که جانشان هم در خطر است.

این فرد عنوان می‌کند: یکی دو بار از وزارت امور خارجه پیگیر شدیم، اما تنها چیزی که شنیدیم آن بود که پیگیری می‌کنیم. قرار بود برایشان برگه عبوری صادر کنند که انجام نشد و مدام پاسکاری می‌کنند.

تا این قسمت از داستان، مهاجرت این ۹ تن بر خلاف تراژدی‌هایی قبلی، نه به مرگ یکباره در میانه راه که به زجر و شکنجه دراسارت‌گاه‌های یکی از گروه‌های فعال در سوریه منتهی شد.

واکنش نمایندگان مجلس به اسارت کرد‌های ایرانی

خانواده‌های افشار رستمی ۳۸ (ساله مجرد، فوق لیسانس اهل پاوە)، مبین ولدبیگی (۲۸ ساله متأهل، دارای یک فرزند، لیسانس، اهل پاوە) بهمن شادروان (۴۰ ساله متاهل، دارای ٢فرزند، دیپلم، اهل پاوە)، فردین درویشی پور (۴۲ ساله، متأهل، دارای ٢فرزند، دیپلم، اهل پاوە)، سعید احمدی (۳۴ ساله، مجرد، دیپلم اهل پاوە) هدایت رخزادی زردوئی (۴۴ ساله، متأهل و دارای ۲ فرزند، اهل پاوە) و سامران خضرپور (۲۷ ساله متأهل و دارای یک فرزند، دیپلم اهل سردشت) در مقابل سفارت ترکیه تجمع کرده و خواستار کمک این کشور به عزیزان خود هستند و در این شرایط نه آرش لهونی نماینده پاوه و نه کمال حسین‌پور نماینده سردشت در مجلس هیچیک به تماس و پیام خبرنگار رویداد۲۴ پاسخی ندادند و مشخص نکردند که برای آزادسازی موکلین خود چه اقدامات و رایزنی‌هایی را انجام داده‌اند.

روح‌الله حضرت‌پور نماینده ارومیه در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرده و جالب آنکه به عنوان یکی از نمایندگان استان آذربایجان غربی از این موضوع که یک شهروند سردشتی در چه شرایطی گرفتار شده خبر نداشته است.

وزارت امور خارجه نیز تاکنون به خبرنگارانی که پیگیر این ماجرا بوده‌اند پاسخ مشخصی نداده و همانطور که به خانواده‌ها نیز گفته با یک جمله در حال پیگیری هستیم اکتفا کرده است.

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب