تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۰۴ دی ۱۴۰۰
«میدل ایست آی» ظهور صدری‌های رقیبِ مقتدی را بررسی کرد

اکرم الکعبی کیست و روابطش با ایران چگونه است و چه نقشی در آینده سیاسی عراق دارد؟

پس از انتخابات عراق مقتدی صدر و اکرم الکعبی به عنوان دو شخصیت کلیدی ظاهر شده اند و در حالی که پیشینه مشترک آن‌ها به عنوان شاگردان روحانی فقید آیت‌الله محمدصادق صدر می‌توانست ارتباط بهتری را بین آن‌ها تقویت کند و تنش‌ها را کاهش دهد، ظهور همزمان آن‌ها می‌تواند به رقابت آن‌ها بر سر ادعای میراث استادشان دامن بزند.

«اکرم الکعبی» کیست و روابطش با ایران چگونه است و چه نقشی در آینده سیاسی عراق دارد؟

اقتصاد ۲۴-میدل ایست آی در مطلبی به قلم تامر بداوی نوشت: انتخابات اکتبر عراق منجر به تغییر موازنه قدرت در این کشور شد و شبکه‌های شبه نظامی را تحت تأثیر قرار داد. مقتدی صدر و اکرم الکعبی هر دو به عنوان دو شخصیت کلیدی ظاهر شده اند که به دنبال شکل دادن به خطوط امنیتی کشور هستند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: صدر، رهبر سرایا السلام و کعبی، رهبر حزب الله النجبا، هر دو بخشی از نیرو‌های حشد الشعبی هستند که دو گروه شبه نظامی کاملاً متفاوت از نظر استراتژی و ظرفیت سازمانی را نمایندگی می‌کنند.

انتخابات ممکن است به یک همگرایی سیاسی نادر و شکننده بین این دو نیرو منجر شود. با این حال، در حالی که پیشینه مشترک آن‌ها به عنوان شاگردان روحانی فقید آیت‌الله محمدصادق صدر می‌توانست ارتباط بهتری را بین آن‌ها تقویت کند و تنش‌ها را کاهش دهد، ظهور همزمان آن‌ها می‌تواند به رقابت آن‌ها بر سر ادعای میراث استادشان دامن بزند.


بیشتر بخوانید: ادامه اعتراضات در عراق؛ استانداران نجف و ذی‌قار استعفا کردند


در حالی که نیرو‌های شبه نظامی صدر و کعبی به وضوح از نظر چشم انداز استراتژیک با هم اختلاف دارند، تا حدی در مورد سیاست داخلی کوتاه مدت با یکدیگر همگرایی دارند.
مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق از زمان روی کار آمدنش در ماه مه ۲۰۲۰ با مقتدی صدر و شبه نظامیان قابل توجه او متحد شده است. پیروان صدر در مقابل شبه‌نظامیان متحد ایران یا جناح‌های مقاومت که کاظمی مایل است به یک نقش پس‌زمینه در بسیج مردمی عراق تنزل داده شوند، تعادل ایجاد می‌کنند. این پویایی‌ها به تنش‌ها بین نیرو‌های صدر و عصائب اهل الحق به رهبری قیس الخزعلی، رقیب سرسخت صدر که از ارتش مهدی جدا شده است، دامن زد.

صدر به عنوان بزرگترین برنده در میان رهبران سیاسی شیعه عراق در انتخابات اکتبر ظاهر شد و احزاب مورد حمایت ایران را که کرسی‌های قابل توجهی را در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۸ از دست دادند، تحت الشعاع قرار داد. پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین به محل اقامت کاظمی در ماه نوامبر، صدر از رقبای خود در جناح‌های مقاومت عراق خواست که خلع سلاح شوند. این یک فراخوانی جسورانه بود که به احتمال زیاد تنها به لطف افزایش قدرت سیاسی صدر ممکن شد.
بنا بر گزارش ها، صدر این موضوع را با دستور سرایا السلام برای توقف ارتباط با رئیس ستاد بسیج مردمی عراق یا حشدالشعبی که همچنین یکی از فرماندهان ارشد کتائب حزب الله است، دنبال کرد.

پل زدن بین شکاف‌ها

در طرف دیگر این طیف، کعبی که نماینده اقلیتی از صدری‌ها است با کاظمی دشمنی دارد، اگرچه او مانند سایر رقبا صراحتاً علیه نخست وزیر موضع نمی‌گیرد. آنچه کعبی را از دیگر رهبران مقاومت متمایز کرده این است که او تلاش می‌کند از شکاف‌های جناحی دور بماند. پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و ابومهدی المهندس در ژانویه ۲۰۲۰ در بغداد توسط نیرو‌های آمریکایی، کعبی گروهی از رهبران شبه‌نظامی عراقی را گرد هم آورد تا در مورد اقدام علیه ایالات متحده آمریکا صحبت کنند. صدر نیز در میان حاضران بود.

برخلاف عصائب اهل الحق، کعبی گروه کوچک خود را در رویارویی مستقیم با سرایا السلام صدر که از تهران فاصله گرفته است، قرار نمی‌دهد. اما کعبی را می‌توان یک چهره جناحی در عراق دانست که نزدیک‌ترین فرد به مقامات ایران است.
در حالی که عصائب اهل الحق، کتائب حزب الله و سایر گروه‌ها در انتخابات اکتبر با یکدیگر رقابت می‌کردند، حزب‌الله النجبا به رهبری کعبی رویکردی بینابین در پیش گرفت و این گروه را نسبتاً از اختلافات سیاسی پس از انتخابات دور نگه داشت. این امر احتمالاً باعث شده است که نیرو‌های کعبی ظرفیت بیشتری برای برنامه ریزی و بسیج نیرو‌ها علیه اهداف خارجی داشته باشند. در حالی که همتایان کعبی علیه کاظمی به دلیل اتهامات تقلب در انتخابات بسیج می‌شدند، حزب الله النجبا در عوض بر تهدید علیه ارتش ترکیه مستقر در شمال عراق متمرکز بود.


بیشتر بخوانید: انتخابات عراق و روابط پیچیده صدر با تهران


علاوه بر این، در ماه دسامبر کعبی را می‌شد در میان گروه‌های مختلف که در ماه‌های اخیر به‌عنوان شاخه‌هایی از جناح‌های مقاومت برای مدیریت اقدامات مسلحانه ضد ایالات متحده ظاهر شده‌اند، دید. اهمیت ارتباط کعبی با این گروه‌ها در این واقعیت است که گروه‌های بزرگ‌تری مانند کتائب اهل الحق، متحد درجه اول ایران و عصائب اهل الحق هرگز رابطه خود را با گروه‌هایی که مدعی حملات مرگبار به نیرو‌های تحت رهبری ایالات متحده در عراق بودند، فاش نکردند.

از سوی دیگر، کعبی تلویحاً از کشاندن جناح‌های مقاومت به اختلافات سیاسی جاری پس از انتخابات عراق انتقاد و خاطرنشان کرد که این امر می‌تواند به ظرفیت ستیزه جویی جمعی آن‌ها برای بسیج علیه ایالات متحده آسیب برساند. این به عنوان پاسخی به درخواست صدر برای خلع سلاح این گروه‌ها تلقی شد.

همگرایی سیاسی

در حالی که نیرو‌های شبه‌نظامی صدر و کعبی به وضوح از نظر دیدگاه استراتژیک با هم تفاوت دارند، تا حدی در سیاست داخلی کوتاه‌مدت به هم نزدیک شده اند که این امر تا اندازه‌ای مدیون اقدام متعادل کننده ایران در عراق است. مهم اینکه، صدر به عنوان یک جنبش محلی مطرح می‌شود. در حالی که کعبی خود را در یک شبکه فراملی قرار می‌دهد. صدر علاقه آشکاری به حفظ کاظمی در قدرت دارد. در عین حال، به نظر می‌رسد فعلاً کعبی به طور غیرمستقیم به منافع عمل گرایانه ایران برای حفظ کاظمی در قدرت پایبند است. اگر ایران از کاظمی برای دومین دوره نخست وزیری حمایت کند، حرکت حزب الله النجبا احتمالاً در این زمینه با تهران همراستا می‌شود. در حالی که سایر متحدان شبه نظامی ایران که عمدتاً شامل کتائب اهل الحق و عصائب اهل الحق می‌شود، به شدت مخالف کاظمی هستند و در این مورد با تهران اختلاف نظر دارند. وضعیت کعبی همچنان او را به نقطه تلاقی بین متحدان تحت حمایت ایران و صدر تبدیل می‌کند، موضعی که ایران به آن علاقه دارد.


بیشتر بخوانید: کنایه جدید مقتدی صدر به ایران: کشور‌های همسایه حق دخالت در امور عراق را ندارند


چالش کعبی این است که اگر او بتواند سازمان خود را گسترش دهد و نقش بیشتری در شکل دادن به اقدامات ضد آمریکایی در عراق، یا حتی در سوریه ایفا کند، جایی که گمان می‌رود این اقدامات در حال حاضر توسط کتائب اهل الحق انجام می‌شود، این شرایط احتمالاً بر توانایی او در مصون ماندن از اختلافات جناحی تأثیر می‌گذارد. اینکه تا الان کعبی توانسته است غیرسیاسی بماند، تا حدی از اندازه کوچک گروه او ناشی می‌شود. هرچه گروه تحت رهبری کعبی بیشتر گسترش یابد، الزامات تعامل سیاسی با دولت عراق بیشتر خواهد شد، بنابراین احتمالاً مسیر سیاسی کتائب الحق برای این گروه تکرار می‌شود.

اگرچه روابط صدر با جناح‌های مورد حمایت ایران و احزاب سیاسی که آن‌ها را نمایندگی می‌کنند، پس از پیروزی وی در انتخابات متشنج شد، اما او همچنان باید با آن‌ها در چارچوب «خانه شیعه» به عنوان یک گروه حمایتی که علی‌رغم اختلافات سیاسی، وحدت شیعیان را ترغیب می‌کند، برای انتخاب نخست وزیر بعدی با دیگران همکاری کند. در حالی که کعبی از معدود رهبرانی است که به دنبال روابط سازنده با صدر است، اگر این دو نفر به موازات هم به رشد خود ادامه دهند، ممکن است عزم شکننده و قطبی شده‌ی خانه شیعه‌ی عراق بیشتر به آزمایش گذاشته شود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود