اقتصاد۲۴- علی اوسط اکبری مقدم در این دیدار با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان دریایی ایران در خزر اظهار کرد: منطقه ازاد انزلی از هرگونه سرمایه گذاری که منجر به اشتغالزایی شود به صورت همه جانبه حمایت میکند و با توجه به زیرساختها و ظرفیتهای ایجاد شده صنایع دریا محور از اولویت ویژهای برخوردارند.
اکبری مقدم با اشاره به احداث اسکله رو ـ رو و همچنین اتصال بندر کاسپین به ریل در سال آینده افزود: سازمان منطقه ازاد انزلی آمادگی لازم برای همکاری همه جانبه با سازمان صنایع دریایی جهت احداث کارخانه کشتی سازی (شیپ یارد) برای ساخت کشتیهای رو ـ رو و نوسازی ناوگان دریایی را دارد.
وی با اشاره به لزوم تحقق شعار تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت توسعه اقتصاد دریا محور، ظرفیتهای موجود در منطقه ازاد انزلی فرصت بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری دریایی با محوریت منطقه ازاد انزلی است.
بیشتر بخوانید: نمایندگان خانه ملت با دید منطقی و کارشناسی موضوع مناطق آزاد را بررسی کنند
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به وجود صنایع دریایی شهید تمجیدی در انزلی به عنوان یک ظرفیت بالقوه کشتی سازی در شمال کشورتصریح کرد: پس از بررسیهای همه جانبه مشاوران سازمانهای منطقه ازاد انزلی و صنایع دریایی و ارائه طرحهای سرمایه گذاری، آمادگی انعقاد تفاهم نامه مشترک برای توسعه همکاریهای مشترک دریا محور و احداث کارخانه کشتی سازی در مجتمع بندری کاسپین وجود دارد.
معاون سازمان صنایع دریایی پس از این دیدار به همراه امین افقی معاون بندری و حوزه خزر سازمان و مدیران معاونت از زیرساختها لجستیکی و طرحهای توسعهای مجتمع بندری کاسپین بازدید کردند
اشراقی زیرساختها و سرمایه گذاری ایجاد شده در این بندر منطقه آزاد انزلی را در راستاس توسعه مبادلات تجاری کشورمان در حوزه خزر اثر بخش و مناسب توصیف کرد.
وی با توجه ظرفیتهای موجود در مجتمع بندری کاسپین در راستای توسعه صنعت کشتی سازی سازمان صنایع دریایی جهت احداث کارخانه کشتی سازی درمجتمع بندری کاسپین و همچنین ساخت کشتیهای رو ـ رو و تجاری و ساخت شناورهای مختلف در حوزه گردشگری دریایی با استفاده از ظرفیت و توان متخصصان داخلی اعلام آمادگی کرد.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال ـ جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راههای مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
همچنین با توجه به فعال سازی شاخه جدیدی از کریدور بین المللی «یک کمربند ـ یک راه» که از کشور چین با ریل به بندر آکتائو قزاقستان و با روش حمل و نقل ترکیبی به بندر کاسپین و سپس به کشورهای منطقه ترانزیت میشود و همچنین پیوستن کشور عراق به کنوانسیون TIR، پیش بینی میشود حمل کالا از این کریدور ترانزیتی از مسیر منطقه آزاد انزلی به کشور سوریه و دریای مدیترانه توسعه یافته و با توجه به حکم اخیر دیوان عدالت اداری، درخصوص عدم نیاز به ثبت سفارش کالاهای ترانزیتی از مناطق آزاد کشور میتوان شاهد تکمیل زنجیره ترانزیتی کالا از مسیر مناطق آزاد کشور به خصوص منطقه آزاد انزلی بود.