تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۱
محمد: ممنوعیت واردات خودرو چهره مناطق آزاد را خراب کرد

بازگشت ۸۳ هزار میلیارد تومان زمین مناطق آزاد به دولت

دبیر شورای عالی مناطق آزاد از امضای تفاهمنامه با ۳ کشور برای راه‌اندازی مناطق آزاد مشترک خبر داد و گفت: ۸۳ هزار میلیارد تومان زمین در مناطق آزاد به دولت بازگشت.

بازگشت ۸۳ هزار میلیارد تومان زمین مناطق آزاد به دولت

اقتصاد۲۴- سعید محمد اظهار کرد: بر اساس آمار‌ها صادرات از مناطق آزاد به خارج از مرز‌های کشور یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار و از مناطق ویژه اقتصادی ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار انجام‌شده که در سال ۱۴۰۰ مجموعاً به ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است که البته این آمار‌ها شامل ترانزیت‌های انجام‌شده نمی‌شود و تماماً مربوط به تولیدات مناطق است.

وی افزود: با وجود تمام اخبار کذب مبنی بر سکوی وارداتی بودن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال ۱۴۰۰ شاهد یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار در مناطق آزاد و سه میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار در مناطق ویژه اقتصادی بودیم که مجموع آن به چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.
وی تاکید کرد: تراز تجاری در مناطق ویژه اقتصادی در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیارد دلار رسید البته در مناطق آزاد این تراز منفی است، اما فاصله ۱۰ میلیون دلاری دارد؛ این رقم در سال ۹۵ حدود ۹۰۰ میلیون دلار منفی بود؛ ولی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ تراز تجاری مثبت خواهد شد.

بازگشت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار متر زمین به دولت

وی با یادآوری این‌که سال گذشته ۳۶ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد تجاری و ۶۴ هزار میلیارد تومان در مناطق ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری شده که مجموع آن به ۱۰۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری داخلی می‌رسد، گفت: در سال‌های گذشته معاملات ملکی بسیاری مبهمی شکل گرفته بود که با بررسی‌های حقوقی به آن‌ها رسیدگی شد.
وی افزود: از شهریورماه سال گذشته تاکنون ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار متر زمین به ارزش ۸۳ هزار میلیارد تومان که نزدیک به رقم بودجه عمرانی کشور است با روش‌های حقوقی و قضایی به نفع مناطق آزاد برگشته است و در سال جاری بیش از این میزان بازخواهد گشت.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه در ۱۵۰ کشور جهان ۵۷۰۰ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی وجود دارد، تصریح کرد: در ایران با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای ۸ منطقه آزاد در کشور داریم که هفت منطقه از جمله اردبیل، قصر شیرین، مهران، بوشهر، زابل و اینچه برون نیز مصوب و در حال راه اندازی است، ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی داریم و ۴۶ منطقه دیگه نیز باید ایجاد شود.


بیشتر بخوانید: تراز تجاری مثبت ۱۱ میلیارد دلاری مناطق آزاد و ویژه


محمد با اشاره به این‌که سال گذشته دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ۶۳۷۰ میلیارد تومان هزینه توسعه زیرساخت‌ها شامل حمل و نقل عمران منطقه‌ای گردشگری صنعت و معدن را انجام داد، اظهار کرد: ۵۳۱ هزار شغل مستقیم ایجاد شده که ۳۶۰ هزار شغل مربوط مناطق آزاد و ۱۷۱ هزار شغل مربوط به مناطق ویژه اقتصادی است. همچنین ۲۵۳۰ واحد تولیدی فعال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر هستند که یک هزار و ۷۷۰ واحد آن در مناطق آزاد و ۷۵۴ واحد آن در مناطق ویژه اقتصادی واقع شده است و بیش از ۴۷ هزار واحد صنفی مستقر هستند و دو هزار و ۳۰۰ واحد خدماتی تخصصی مانند پولی، لجستیکی و بانکی فعالیت می‌کنند.
وی ارزش تولیدات واحد‌های مستقر در مناطق آزاد در سال ۱۴۰۰ را ۵۹۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که ۴۷ هزار میلیارد تومان آن در مناطق آزاد و ۵۴۵ هزار میلیارد تومان آن در مناطق ویژه اقتصادی بود.

ممنوعیت واردات خودرو چهره مناطق آزاد را خراب کرد

وی در ادامه به ممنوعیت واردات خودرو به مناطق آزاد د رسال ۹۷ اشاره کرد و با بیان این‌که با مشکل خودرو مواجهه بودیم که چهره کیش و قشم به عنوان جزایر گردشگری را خراب کرد، گفت: از واردات سال‌های گذشته ۲۵۰۰ خودرو در اختیار سازمان اموال تملیکی است. پیگیر بودیم تا با صدور رای دادگاه مبنی بر عدم امکان استفاده این خودرو‌ها در سرزمین اصلی بتوانیم از آن‌ها در مناطق آزاد بهره ببریم که موافقت اولیه نیز کسب شد، اما با توجه به زمانبر بودن و نیاز به تامین خودرو در جریان جام جهانی، درخواست کردیم که خودرو را به طور مستقیم به مناطق آزاد وارد شوند.
وی گفت: در دو هفته گذشته واردات خودرو در هیئت دولت مطرح و مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد که پس از تعیین شیوه نامه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروی برقی به صورت نامحدود وارد مناطق آزاد کشور شود. با پیگیری‌های انجام شده قرار بر این شد که ۲۰۰۰ خودرو برقی تا سقف ۲۰ هزار دلار وارد کیش و قشم شود که با توجه به برقی بودن این خودروها، سقف خودرو برداشته شد و واردات این خودرو برقی منتظر تدوین شیوه نامه وزارت صمت است.

تامین ۲ کشتی کروز برای جام جهانی قطر

دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره زیرساخت‌های منطقه آزاد کیش برای مسابقات جام جهانی اظهار کرد: ۲ فروند کشتی کروز تامین شده و تا برگزاری مسابقات سه فروند کشتی دیگر تامین می‌شود و ظرفیت این کشتی بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ مسافر است.
محمد با بیان اینکه زیرساخت‌های هتل‌های کیش در حال افزایش است و دو هتل ۵ ستاره به زودی افتتاح می‌شود، ادامه داد: قرار بر این است که ۴۰۰ پرواز در هفته در ایام جام جهانی از کشورمان به قطر برقرار شود. طبق مذاکرات انجام شده قرار بر این است که فضا‌های اسکان ایران هم در هایا کارت قطر تعریف شود و در این صورت یک بُرد خوبی برای کشورمان ایجاد می‌شود و قرار شده برای افراد که تمایلی ندارند مهر ورود ایران به پاسپورتشان نخورد.

ایجاد بانک آف‌شور در کیش

و با یادآوری این‌که طی شش ماه گذشته با مذاکرات با بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک آف‌شور صادر شد و اکنون به دنبال جذب سهامداران خارجی برای راه‌اندازی آن هستیم، گفت: با راه‌اندازی این بانک ایرانیان خارج از کشور می‌توانند ارز خود را برای سرمایه گذاری مناطق آزاد به کشور بیاورند و با توجه به تحریم‌ها با مشکلی مواجه نشوند. با وجود مستقل بودن بانک آف‌شور از بانک مرکزی، بخشی از نظارت را برعهده دارد.

وی همچنین افزود: مناطق آزاد ۲۰ سال و مناطق ویژه اقتصادی ۱۳ سال معافیت مالیاتی و گمرکی دارند، اما در دی ماه سال گذشته قانون مالیات بر ارزش افزوده باری تصویب شد که مشکلات فراوانی را از جمله دو برابر شدن مالیات را به دنبال داشت. در صورتی که این روند ادامه داشته باشد امکان کوچ سرمایه گذاران افزایش می‌یابد، زیرا به عنوان مثال امارات مزیت ۵۰ سال معافیت مالیاتی، اعطای زمین رایگان و اعطای تسهیلات ارزی معادل ۹۰ درصد سرمایه مورد نیاز را ارائه می‌دهد.
وی همچنین درباره احداث مناطق آزاد مشترک با کشور‌های همسایه نیز گفت: تفاهم نامه‌هایی در این زمینه با قطر، ارمنستان و عمان نهایی شده که به زودی به امضا خواهد رسید و همچنین از سوی روسیه، سوریه و اقلیم کردستان برای راه اندازی مناطق آزاد مشترک علاقه مندی‌هایی وجود دارد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد