تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱

ایران قبل از مسابقه با کانادا بازی را باخته بود!

بازی ایران و کانادا از سوی فدراسیون فوتبال کانادا لفو شد؛ در گزارشی به همین موضوع پرداخته و نشان داده حتی اگر این بازی برگزار می‌شد، ایران بازنده ان بود و چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ سیاسی هیچ دستاوردی نداشت؛ این گزارش را بخوانید تا بدانید چرا بازی ایران و کانادا، برای تیم ملی دو سر باخت بود.

ایران قبل از مسابقه با کانادا بازی را باخته بود!

اقتصاد۲۴- فدراسیون فوتبال ایران مدت‌ها است وضعیت آشفته‌ای دارد. از زمانی که شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون کنار گذاشته شد و حتی پیش از آن، فدراسیون فوتبال شاهد وضعیت آشفته و عجیبی است که در تاریخ فوتبال ایران بی‌سابقه است.

بس از برکناری عزیزی خادم از ریاست فدراسیون، نائب رئیس این فدراسیون هم به دلیل دخالت در ماجرای رمز ارز کینگ‌مانی بازداشت شد و جالب آنکه با اسکایپ از زندان در جلسه شرکت می‌کرد! با توجه به این آشفتگی‌ها مشخص بود تیم ملی فوتبال ایران نمی‌تواند برنامه خوبی برای حضور در مسابقات جام جهانی تدارک ببیند.

در چنین وضعیت آشفته‌ای که معلوم نبود برای تصمیم‌های غلطی که در فدراسیون اخذ می‌شود، باید از چه کسی پاسخ خواست حمید استیلی مدیر تیم ملی با شور و حرارت فراوان از نهایی شدن بازی با کانادا اینگونه صحبت می‌کرد: «در سال‌های گذشته برای برگزاری بازی با ضعیف‌ترین تیم‌ها هم پول دادیم. اکنون برای دیدار با کانادا مبلغی هم می‌گیریم. قرار است اول ژوئن (۱۱ خرداد) به کانادا بر‌ویم. این کشور هزینه محل اقامت، محل تمرین و خوراک تیم را برای چهار روز به ما می‌دهد و فقط پرواز با خودمان است. اتفاق خیلی خوبی افتاده است.»

هم‌چنین حمید استیلی از قطعی شدن بازی با اکوادور به عنوان بازی دوم تیم ملی نیز خبر داده بود، اما برخلاف صحبت‌های استیلی هر دو این بازی‌ها لغو شد تا ایران بدون انجام حتی یک بازی تدارکاتی در تمام ابعاد ورزشی و سیاسی شکست بخورد.

شکست بازی ایران و کانادا به لحاظ فنی

شکست برای فوتبال ایران را می‌شود از ابعاد مختلف فنی و سیاسی بررسی کرد. مسئولان فدراسیون فوتبال ایران دلیل برگزاری بازی دوستانه با کانادا را هم‌گروهی با آمریکا و شباهت فوتبال کانادا با این کشور عنوان کردند.

در ابعاد فنی مشخص نیست چرا فدراسیون فوتبال ایران تیمی را برای بازی دوستانه انتخاب کرده است که به لحاظ سابقه و رنکینگ فیفا به مراتب رتبه نازل‌تری از ایران دارد. اگر بنا بود مسئولان فدراسیون تیمی را برا شبیه‌سازی بازی مقابل آمریکا انتخاب کند، بدون شک مکزیک انتخاب بسیار بهتری بود.

نکته عجیب دوم انتخاب اکوادور به عنوان حریف تدارکاتی دوم بود. در حالی که تیم ملی با هیچ حریفی از آمریکای جنوبی هم‌گروه نبود. اما اشتباه بزرگ فدراسیون این بود که تصمیم گرفت هر دو بازی را در کانادا برگزار کند که به لحاظ شرایط اقلیمی و اتمسفر هیچ ارتباطی با قطر که محل برگزاری مسابقات جام جهانی است ندارد. تیم ملی می‌توانست برای کم کردن هزینه‌های روانی و سیاسی که حول این بازی شکل گرفته بود حداقل بازی با اکوادور را در یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس یا جزیره کیش برگزار کند که هم هوایی شبیه قطر دارد، هم بار روانی ایجاد شده در کانادا را ندارد.


بیشتر بخوانید: مجیدی بدون ملی‌پوش‌ها بازی نمی‌کند


این اشتباهات باعث شد تیم ملی نه تنها نتواند با این دو تیم بازی کند که شانس بازی با سایر تیم‌ها در این پنجره فیفادی را هم از دست بدهد. مشخص نیست اگر بخواهد روند آماده‌سازی به این شکل ادامه پیدا کند تیم ملی در مقابل حریفان قدرتمندی مانند انگلستان و آمریکا چه کیفیت فنی از خود نشان خواهد داد.

شکست بازی ایران و کانادا به لحاظ سیاسی

فارغ از مسائل فنی، به لحاظ سیاسی هم فدراسیون فوتبال اشتباه فاحشی در انتخاب حریف تدارکاتی انجام داد. بعد از جدی شدن حضور تیم ملی در کانادا جاستین ترودو به برگزاری این بازی واکنش نشان داد و گفت: «من ابراز نگرانی کرده‌ام که فکر می‌کنم ترتیب این بازی دوستانه ایده بدی بود. می‌توانم به شما اطمینان دهم که فدراسیون فوتبال کانادا هیچ بودجه‌ای برای این بازی ارائه نکرده است. از نظر توانایی (واجد شرایط بودن) این بازیکنان (بازیکنان تیم ملی ایران) برای آمدن به کانادا و تیم‌هایی که به کانادا می‌آیند، آژانس خدمات مرزی تصمیمات حرفه‌ای و مستقلی در مورد واجد شرایط بودن افراد برای آمدن به کانادا می‌گیرد.»

همین سخنان کافی بود تا مشخص شود فضای سیاسی و روانی درباره انجام این بازی مساعد نیست. از طرف دیگر روابط دیپلماتیک با دولت کانادا سال‌هاست که در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد و دولت نمی‌تواند با رایزنی دیپلماتیک کمکی به برگزاری این بازی انجام دهد.

فدراسیون فوتبال حتی بدون در نظر گرفتن اتفاقات چند سال پیش یعنی شلیک به هواپیمای اوکراینی اقدام به ترتیب دادن این بازی تدارکاتی کرد. مشخص بود که با توجه به این اتفاق و حضور خانوادگان خشمگینی که عزیزان خود را از دست داده‌اند در کشور کانادا حتی پیش از انجام این بازی تیم ملی وارد حواشی سیاسی خواهد شد که مسائل فنی را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بعید نبود اگر بازیکنان تیم ملی به کانادا می‌رفتند و با خانواده‌های جان‌باختگان حادثه هواپیمای اوکراینی مواجه می‌شدند چه اتفاقاتی رخ می‌داد. کما اینکه حامد اسماعیلیون که دختر و همسرش را در همین پرواز از دست داده، در مقاله‌ای در روزنامه گلاب و میل نوشته بود: «دعوت از تیم فوتبال جمهوری اسلامی به کانادا به منزله توهین به خانواده‌های پرواز اوکراینب است و اگر دولت کانادا در ادعایش برای پیگیری عدالت و دادخواهی جدیست، باید این بازی را لغو کند.»

این نوشته به خوبی گویای این نکته است که موضع خانواده اوکراینی در این حادثه چیست و می‌تواند چه اتمسفری پیرامون این بازی ایجاد کند. شاید برای همین هم بود که دولت و دستگاه دیپلماسی هم هیچ کمکی به فدراسیون فوتبال نکرد تا شاید بازی برگزار شود؛چه آن‌که ساعاتی پیش هم سخنانی منتشر شد که وزارت امور خارجه به فدراسیون نامه زده که برگزاری این بازی به صلاح نیست.

اگر یکی از این اتفاقات در کشوری توسعه یافته که مناسبات مدیریتی در آن به سامان بود اتفاق می‌افتاد کل مدیران آن فدراسیون را برکنار می‌کردند، اما در کشوری که فدراسیون آن نه مدیری بالای سر خود می‌بیند نه برنامه مشخصی برای آماده‌سازی تیم ملی دارد وقوع چنین اتفاقاتی بسیار هم محتمل به نظر می‌رسد. در این کشور ویلموتس آمده و میلیاردها تومان پول این مملکت را بدون هیچ کاری گرفته و آب از آب تکان نخورده، لغو بازی ایران و کانادا که در این میان چیزی نیست!

یعنی خروجی چنین فدراسیون آشفته‌ای همین تصمیم‌های نابخرادانه و هزینه‌سازی است. با این روندی که فدراسیون فوتبال در پیش گرفته و بلاتکلیفی که تیم ملی فوتبال ایران دارد سرنوشت خوبی در انتظار این تیم در جام جهانی قطر نخواهد بود. فدراسیونی که آنقدر آشفته است که قوه تشخیص این را ندارد که تیم ملی را با تدارک چنین بازی‌های دوستانه‌ای تیم ملی را وارد حاشیه نکند چگونه می‌خواهد موفقیت ایران در جام جهانی را رقم بزند؟

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات