تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
بررسی حقوقی جنجال فردی به نام مستر تیستر و صیانت از حریم خصوصی افراد

آقای اینفلوئنسر حریم خصوصی افراد را رعایت کن

ماجرا برای همین چند روز گذشته است، فردی با نام کاربری مستر تیستر که در فضای مجازی دنبال‌کننده‌های بسیاری دارد، برای مراجعه به پزشک و انجام آزمایش سی‌تی‌اسکن به بیمارستان می‌رود، اما به دلیل محدودیت تحمل وزن دستگاه، این فرد به مرکز دیگری ارجاع داده می‌شود و در آخر به دلیل درگیری بین پرسنل بیمارستان و این مراجعه‌کننده، ایشان بدون اجازه از پرستارها و پرسنل شروع به فیلم‌برداری از چهره آنها می‌کند و طبق اظهارات پرستاران بعد از توهین و تهدید با حضور پلیس ۱۱۰، این فرد از بیمارستان فرار می‌کند.

آقای اینفلوئنسر حریم خصوصی افراد را رعایت کن

اقتصاد۲۴- ماجرا برای همین چند روز گذشته است، فردی با نام کاربری مستر تیستر که در فضای مجازی دنبال‌کننده‌های بسیاری دارد، برای مراجعه به پزشک و انجام آزمایش سی‌تی‌اسکن به بیمارستان می‌رود، اما به دلیل محدودیت تحمل وزن دستگاه، این فرد به مرکز دیگری ارجاع داده می‌شود و در آخر به دلیل درگیری بین پرسنل بیمارستان و این مراجعه‌کننده، ایشان بدون اجازه از پرستارها و پرسنل شروع به فیلم‌برداری از چهره آنها می‌کند و طبق اظهارات پرستاران بعد از توهین و تهدید با حضور پلیس ۱۱۰، این فرد از بیمارستان فرار می‌کند.

شاید این ماجرا را بتوان فراتر از یک خبر زرد در نظر گرفت، اینکه حالا با وجود گستردگی بیشتر فضای مجازی و قدرت اینفلوئنسرها امکان سوءاستفاده آنها از شهرت مجازی‌شان وجود دارد، هرجا که شرایط مطابق خواستشان پیش نرود می‌توانند بدون رضایت افراد با انتشار تصاویر آنها جنجالی به نفع خود ایجاد کنند، این در حالی است که طبق قانون انتشار تصاویر افراد بدون رضایت و خواستشان جرم محسوب می‌شود که نعیم رضا نظامی‌چهارمحالی، وکیل پایه‌یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز، در همین مورد اشاره می‌کند؛ اساسا اقدام صورت‌گرفته درخصوص توهین به کادر درمان مشمول مواد ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و دارای مجازات درجه هشت و درخصوص مسائل مطرح‌شده علیه این کادر در فضای مجازی در غالب افترا و وفق ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه‌ای مجازات درجه شش و درخصوص هیاهوی ایجاد‌شده در محیطی که ضرورت اولیه آن فضا آرامش است وفق ماده ۶۱۸ قانون مجازات قابل تقاضای پیگرد از سوی مدعی‌العموم شهرستان شیراز از محاکم کیفری دو است.

همچنین نعمت احمدی‌نسب، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز هم درباره موضوع حریم شخصی افراد در فضای مجازی می‌گوید: حریم خصوصی فقط چهاردیواری نیست، بلکه سیما، وجود و ظاهر ما حریم خصوصی ما محسوب می‌شود، اگر فردی از حالات و رفتار من فیلم بگیرد و این فیلم را برخلاف میل باطنی من منتشر کند، کار مجرمانه‌ای انجام داده و حالا اگر کنار آن فیلم رفتار مجرمانه دیگر انجام دهد، مثلا تهدید کند، هرکدام به‌صورت مجزا مجازاتی دارد.

شکستن حریم خصوصی افراد مجازات دارد

نعیم‌رضا نظامی‌چهارمحالی، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز، درباره جنجال پیش‌آمده توسط فردی به نام مستر تیستر که در انتقاد به خدمات بیمارستان اقدام به تهیه فیلم از تصاویر کادر درمان کرده و حتی در زمان فیلم‌برداری هم این افراد را تهدید می‌کند، تأکید جدی بر غیرقانونی‌بودن این عمل و لزوم به برخورد قانونی دارد و می‌گوید: قانون‌گذار ما برای یک‌سری از جرائم در قوانین عام و یک‌سری هم در جرائم خاص نسبت به برخی افعال که موجب برهم‌خوردن نظم عمومی یا مضر به حال اشخاص است، جرم‌انگاری کرده است. حال با توجه به گسترش فضای مجازی، حداقل‌هایی را در قوانین جرائم رایانه‌ای داریم که به انتشار محتوا در این فضا مربوط است.

نظامی اضافه می‌کند: همچنین اساس تهدید و افترا در فضای مجازی را می‌توان به همان قانون خاص مرتبط دانست، این در حالی است که آقایان و خانم‌هایی که در فضای مجازی به عنوان اینفلوئنسر معروف شده‌اند، باید مسئولیت این معروف‌بودن را بپذیرند و قطعا حق ندارند از رسانه‌ای که در دست دارند علیه اشخاص به نحو خاص و حقوق مردم به نحو عام سوءاستفاده کنند. اساسا اقدام صورت‌گرفته درخصوص توهین به کادر محترم درمان مشمول مواد ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و دارای مجازات درجه هشت و درخصوص مسائل مطرح‌شده علیه این کادر در فضای مجازی در غالب افترا و وفق ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه‌ای مجازات درجه شش و درخصوص هیاهوی ایجادشده در محیطی که ضرورت اولیه آن فضا آرامش است وفق ماده ۶۱۸ قانون مجازات قابل تقاضای پیگرد از سوی مدعی‌العموم شهرستان شیراز از محاکم کیفری دو است.


بیشتر بخوانید: حاشیه سازی مستر تیستر این بار در شیراز +فیلم


این وکیل اضافه می‌کند: بنابراین باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده شود و پرونده قضائی برای افعال این‌چنینی تشکیل شود، توجه کنید که در این اتفاق فرد وارد فضایی شده که باید تابع قوانین آنجا باشد و مسئولان محیط درمانی بر مبنای امکانات و در راستای ضوابط مقرر نسبت به پذیرش و انجام خدمات درمانی اقدام لازم را انجام دهند، آنچه بدیهی است، معروف‌بودن این اشخاص موجب مسئولیت بیشتر و طبعا در فرض انجام افعال مجرمانه تشدید کیفر برای ایشان است و از این موضوع در بند ه ماده ۲۶ قانون جرائم رایانه‌ای تحت عنوان انتشار گسترده یاد شده است و در اینجا بازدید چند هزار نفری صورت‌گرفته توسط اعضای صفحه آقای تستر طبعا مسئولیت ایشان را افزون‌تر می‌کند و این موضوع مصداق ضرب‌المثل هر که بامش بیش برفش بیشتر است.

حریم خصوصی فقط چهار دیواری نیست

دکتر نعمت احمدی‌نسب وکیل پایه‌یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز، با اشاره به اینکه، باید رفتار پرسنل بیمارستان را هم بررسی کرد که چه عاملی منجر به واکنش این فرد مراجعه‌کننده شده است، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه باید این را هم در نظر گرفت که رفتار پرسنل بیمارستان در اول با این آقا چگونه بوده که منجر به واکنش تند او شده است؛ بنابراین رفتار خود این آقا و افرادی که باعث تحریک‌پذیری او شده‌اند، قابل بررسی است‌. حال در کنار این باید بدانیم که حریم خصوصی فقط چهاردیواری نیست، بلکه سیما، وجود و ظاهر ما حریم خصوصی ما محسوب می‌شود، اگر فردی از حالات و رفتار من فیلم بگیرد و این فیلم را برخلاف میل باطنی من منتشر کند، کار مجرمانه‌ای انجام داده و حالا اگر کنار آن فیلم رفتار مجرمانه دیگر انجام دهد، مثلا تهدید کند، هرکدام به صورت مجزا مجازاتی دارد. احمدی اضافه می‌کند: حتی در بحث تهدید به قتل، مجازات سنگین‌تری داریم و البته امکان دارد موضوع تهدید نباشد، بلکه اخاذی، دروغ و مسائل دیگری در فیلم باشد که باید دید فرد کدام‌یک از اینها را انجام داده و متناسب با آن مجازات خواهد شد. اما باز هم تأکید می‌کنم که باید این را در نظر بگیریم که چه رفتاری منجر به واکنش هرچند اشتباه ایشان شده است و هرکدام از رفتارهای پرسنل اگر دارای تهدید بوده هم مجازاتی خواهد داشت. الان اگر قرار باشد شکایتی صورت بگیرد اول باید ببینیم این صحبت‌ها درباره بیمارستان است یا اشخاص بیمارستان، چون اگر درباره بیمارستان باشد و جو عمومی بیمارستان به‌هم‌ریخته باشد، بیمارستان می‌تواند شکایت کند و اگر هم درمورد پرسنل باشد، آن افراد می‌توانند شاکی باشند. حال توهین به پرسنل بیمارستان، پلیس، مأمور دولت و خدمات عمومی و... در حال خدمت، هرکدام ماده قانونی و مجازات خود را دارد، اما در نظر بگیرید که همین افراد اگر به مراجعه‌کننده توهین کنند هم مجازات‌های خاص خود را دارد.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید