برندگان مسابقه عکاسی آکادمی علوم کالیفرنیا

عکس‌هایی از لحظات حیرت‌انگیز طبیعت

در اینجا دوازده عکس برتر مسابقۀ عکاسی آکادمی علوم کالیفرنیا را خواهید دید؛ عکس‌هایی که هدفشان نشان دادن تنوع زیست‌محیطی در سراسر دنیا است.
کد خبر: ۱۶۰۸۸۰
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

اقتصاد۲۴- عکس‌های برتر امسال هم مثل همیشه لحظاتی از زندگی حیوانات و چشم‌انداز‌هایی از تعامل انسان و طبیعت را به تصویر کشیده‌اند. این عکس‌ها از حیث رنگ‌بندی واقعا چشم‌گیر و حیرت‌انگیز هستند و موضوعات تماشایی و جالب‌توجهی هم دارند.

۱. «بازی قاقم»؛ عکاس: ژوزه گراندیو (Jose Grandío)

عکس‌هایی از لحظات حیرت‌انگیز طبیعت

این عکس در یک صبح زمستانی در ارتفاعات آلپ فرانسه گرفته شده. گراندیو چند روز برای بیرون آمدن این قاقم از لانه‌اش صبر کرده و نهایتا پاداش صبرش را هم با شکار این تصویر تماشایی و شاداب گرفته است. قاقم وقتی از لانه‌اش بیرون می‌آید شروع به جست و خیز می‌کند، انگار که تابش درخشان آفتاب و برفی که شب قبل باریده او را هم سر ذوق آورده باشد.

۲. «بعد از زوال»؛ عکاس: دیوید اسلاتر (David Slater)

عکس‌هایی از لحظات حیرت‌انگیز طبیعت

اسلاتر عاشق غواصی در خلیج مونتری کالیفرنیا و عکاسی از شیر‌های دریایی است. در یکی از همین غواصی‌ها که در اواخر تابستان انجام شد، او با صحنه‌ای غم‌انگیز اما رنگارنگ مواجه شد. پیکر یک شیر دریایی مرده در کف اقیانوس افتاده بود و چندین ستارۀ دریایی اطرافش را احاطه کرده بودند. به قول خود اسلاتر «آن‌ها مثل گل‌هایی بودند که روی یک سنگ قبر گذاشته شده‌اند». ستاره‌های دریایی همه‌چیزخوار هستند و اغلب اوقات از لاشه‌های آبزیان هم تغذیه می‌کنند.

۳. «عبور از تونل»؛ عکاس: تام شلسینگر (Tom Shlesinger)

عکس‌هایی از لحظات حیرت‌انگیز طبیعت

هر سال از اواسط تابستان تا اوایل پاییز ماهی‌های غول‌پیکر گروپر که گاهی اندازه‌شان به ۲.۵ متر هم می‌رسد برای جفت‌گیری به سواحل فلوریدا می‌روند. تام در جریان یکی از غواصی‌های خودش این ماهی گروپر بزرگ را دید که تودۀ بزرگی از ماهی‌های کوچک در اطرافش در حال حرکت بودند و اینطور به نظر می‌رسید که انگار ماهی بزرگ دارد از یک تونل زنده عبور می‌کند.

۴. «رو در رو»؛ عکاس: فرناندو کنستانتیونو (Fernando Constantino)

عکس‌هایی از لحظات حیرت‌انگیز طبیعت

تصویری از شکارچی و شکار که در دو طرف یک حصار به هم خیره شده‌اند. شبه‌جزیرۀ یوکاتان در جنوب مکزیک یکی از مناطق دنیاست که هم زندگی حیوانات وحشی را در آن به سادگی می‌شود دید و هم زندگی حیواناتی را که برای استفادۀ انسان پرورش داده می‌شوند. عکسی که کنستانتینو گرفته انگار به نوعی تقابل و تضاد این دو نوع زندگی جانوری را به تصویر کشیده است.

۵. «قاب در قاب»؛ عکاس: سیتارام می (Sitaram May)

عکس‌هایی از لحظات حیرت‌انگیز طبیعت

سیتارام همیشه برای عکاسی از طبیعت به سفر‌های دور و دراز می‌رفت. اما پاندمی کرونا او را مجبور کرد که در حیاط خانه‌اش در بادلاپور هندوستان منتظر شکار لحظه‌ها باشد. یک شب وقتی در بالکن نشسته بود و به درخت سیب نگاه می‌کرد، خفاش‌ها را دید که برای خوردن میوه‌ها در اطراف درخت پرواز می‌کنند. او سه هفته به تماشای رفتار خفاش‌های میوه‌خوار نشست تا توانست با پیدا کردن یک روزنۀ مناسب بین شاخ و برگ‌ها و پیش‌بینی درست حرکت خفاش‌ها این تصویر دیدنی را ثبت کند.

۶. «تار عنکبوت»؛ عکاس بنس ماته (Bence Máté)

عکس‌هایی از لحظات حیرت‌انگیز طبیعت

این تصویر در پارک ملی کیسکانگساگ در مجارستان گرفته شده. ماته در یک کمین‌گاه شناور دراز کشیده بود و سعی می‌کرد حتی نفس کشیدنش هم صدایی ایجاد نکند. موقع طلوع آفتاب او توانست این عکس را از سگ آبی که مشغول جویدن درخت بود ثبت کند. در این عکس تنۀ درختی که قبلا توسط سگ آبی قطع شده و عنکبوت روی آن لانه کرده است را هم می‌شود دید.

۷. «شلیک ستاره»؛ عکاس: تونی وو (Tony Wu)

عکس‌هایی از لحظات حیرت‌انگیز طبیعت

تابستان سال قبل تونی مشغول غواصی در آب‌های سواحل کاگوشیما در ژاپن بود که در زیر دریا با منظره‌ای شبیه به منظره‌های آسمانی رو به رو شد. یک ستارۀ دریایی بزرگ، روی نوک بازوهایش بلند شده بود و داشت تخم‌ریزی می‌کرد. انگار یک کهکشان راه شیری داشت از بدن او به اطراف شلیک می‌شد.

۸. «جنین‌شناسی»؛ عکاس: جیمی کالبراس (Jaime Culebras)

عکس‌هایی از لحظات حیرت‌انگیز طبیعت

یک شب مهتابی در نزدیک موسسه تحقیقاتی یانایاکو در جنوب اکوادور، کالبراس توانست این تصویر حیرت‌انگیز از چندین جنین قورباغه را شکار کند؛ جنین‌هایی که از یک برگ سرخس آویخته شده بودند. این جنین‌ها چند روز نوک برگ باقی می‌مانند و بعد که بزرگتر می‌شوند به داخل آب می‌افتند. به این ترتیب در مرحله‌ای که هنوز توان فرار ندارند از دست شکارچی‌های داخل آب در امان می‌مانند.

۹. «زیر نور»؛ عکاس: پال هرمانسن (Pål Hermansen)

عکس‌هایی از لحظات حیرت‌انگیز طبیعت

هرمانسن وقتی از پیاده‌روی شبانه‌اش در شهر اسکی نروژ به خانه برگشت، دید که در داخل حباب یکی از چراغ‌های بیرون خانه کلی حشرۀ مرده جمع شده است. او تصمیم گرفت از این مجموعۀ پرتعداد عکس بگیرد تا تنوع موجوداتی را نشان بدهد که در اطراف ما زندگی می‌کنند، اما شاید هیچوقت به چشم ما نمی‌آیند.

۱۰. «ظرافت چندش‌آور»؛ عکاس: بنس ماته (Bence Máté)

عکس‌هایی از لحظات حیرت‌انگیز طبیعت

ماته این منظرۀ چندش‌آور را در منطقۀ کارپاتی رومانی شکار کرده است. در این محل قورباغه‌های زیادی برای تخم‌ریزی جمع شده بودند. تعداد زیادی از آن‌ها در همین‌جا مرده بودند و لاشه‌شان در بین تخم‌ها شناور مانده بود.

۱۱. «زیبایی پنهان»؛ عکاس: تام سنت جورج (Tom St George)

عکس‌هایی از لحظات حیرت‌انگیز طبیعت

این غار آبی شگفت‌انگیز در شبه‌جزیرۀ یوکاتان مکزیک قرار دارد. این غار بخشی از یک شبکۀ بزرگ زیرزمینی است که علاوه بر قندیل‌های فراوان و زیبا، محل زندگی بسیاری از گونه‌های آبزیان هم هست.

۱۲. «توپ زنبوری»؛ عکاس: کارین آیگنر (Karine Aigner)

عکس‌هایی از لحظات حیرت‌انگیز طبیعت

این عکس که برندۀ جایزۀ بزرگ این دوره از مسابقات هم شده است، در یک صبح بهاری در جنوب تگزاس گرفته شده. در این تصویر چند زنبور را می‌بینیم که برای جفت‌گیری به هم نزدیک شده‌اند و در کنار هم تصویری از یک توپ زنبوری را شکل داده‌اند.

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.