تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۲۱ تير ۱۴۰۱
بعد از گذشت ۷ سال، بار دیگر بخش‌های جنوبی دریاچه ارومیه خشک شده است

دریاچه ارومیه باز هم به نمک نشست

به رغم وضعیت وخیم دریاچه ارومیه، برخی نمایندگان از چند ماه قبل تلاش برای از سرگیری دوباره سدسازی‌ها آغاز کرده‌اند

دریاچه ارومیه

اقتصاد۲۴- خشکی دریاچه ارومیه باز هم نقل محافل شده؛ از مجلس که خبر تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه از آن به گوش می‌رسد، تا کارزاری که تنها با سه جمله از مسئولان ارشد کشور می‌خواهد به داد دریاچه رو به احتضار ارومیه برسند. وضعیت در فضای مجازی و توئیتر هم به همین منوال بوده و هشتگ مرتبط با دریاچه ارومیه جزو ترند‌های اول تا سوم توییتر ایران در روز‌های اخیر بوده است و این در حالی است که ام‌کلثوم احمدی، نویسنده کارزار «درخواست احیای دریاچه ارومیه» به «پیام ما» می‌گوید «این دریاچه رنگ خون گرفته و دیدنش در این وضعیت باید قلب هر ایرانی را به درد آورد».

دیروز، روح‌الله متفکرآزاد، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس، از بررسی و رای‌گیری درباره طرح تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت که در صورت همراهی نمایندگان و تصویب، فرایند آن آغاز می‌شود. به گفته او تراز آبی این دریاچه به دلیل خشکسالی‌های متوالی به شدت کاهش یافته، ولی ستاد احیا هم میلیارد‌ها تومان در راستای احیای دریاچه هزینه کرده که اکنون ثمره خاصی از این هزینه‌ها شاهد نیستیم. «باید نحوه عملکرد و هزینه کرد این ستاد مورد ارزیابی قرار گیرد. چرا که خشک شدن این دریاچه علاوه بر استان‌ها و شهر‌های حاشیه دریاچه، بیشترین تاثیر منفی را در سمت شرق این دریاچه خواهد داشت، زیرا بیش از ۱۴ میلیون نفر از تبریز تا نزدیکی تهران از ریزگرد‌های نمکی آن در امان نخواهند بود.»

متفکرآزاد همچنین خواستار اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و رهاشده احیای دریاچه ارومیه توسط دولت سیزدهم شد و گفت: «اتمام و افتتاح تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تبریز، آذرشهر برای رهاسازی پساب تصفیه شده به دریاچه و تونل انتقال آب کانی سیب باید در اولویت قرار گیرد تا پیکر نیمه‌جان دریاچه دوباره جان دیگری بگیرد. ارائه این طرح در راستای وظیفه نظارتی نمایندگی مردم بوده و در نوبت سه‌شنبه هفته جاری در صحن علنی مجلس مورد بررسی و رای گیری قرار می‌گیرد.»


بیشتر بخوانید: 31 استان کشور تشنه‌اند / خشکسالی ایران را می‌بلعد؟


علاوه بر متفکرآزاد، وحید جلال‌زاده، نماینده ارومیه هم دیگر نماینده مجلسی بود که در روز‌های اخیر درباره این دریاچه صحبت کرد. او گفت که این دریاچه فقط ۲ میلیارد مترمکعب آب دارد و بعد از ۷ سال باز هم بخش‌های جنوبی این دریاچه رو به خشکی است. «علت اصلی خشکی دریاچه کاهش نزولات آسمانی است. متوسط بارندگی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در گذشته ۴۳۵ میلیمتر بود که این میزان به زیر ۳۵۰ میلیمتر رسیده است.»
نماینده ارومیه با اشاره به پروژه‌های تاثیرگذار در احیای دریاچه ادامه داد: «تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه به اتمام رسیده، اما نواقصی در متعلقات کانال وجود دارد تا سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه از طریق این کانال هدایت شود. انتقال آب بین حوضه‌ای تنها امید احیای دریاچه ارومیه است. تصفیه‌خانه ارومیه نیز از دیگر پروژه‌های مهم در احیای دریاچه ارومیه است که با اتمام این پروژه ۵۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه رهاسازی می‌شود».

کاهش ۳۱ درصدی آب دریاچه به نسبت پارسال

سطح تراز دریاچه ارومیه در دهم تیرماه سال جاری، ۱۲۷۰/۶۲ متر است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۴۸ سانتی‌متر کاهش یافته است. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای سطح عرصه آبی دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد کاهش یافته است. دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا، قرار بود از سال ۱۳۹۴، در مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد، حال بعد از گذشت ۷ سال و اجرای طرح‌های متفاوت، بحرانی‌ترین روز‌های خود را سپری می‌کند. افزایش دما و کاهش بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، از علت‌های خشک شدن این دریاچه هستند. دریاچه ارومیه، از بزرگترین دریاچه‌های آب شور جهان است که در دو دهه اخیر دچار بحران کم آبی و خشکسالی شده است.

در این میان ساخت سد‌های «نازلو» و «باراندوز چای» ارومیه که در سال ۹۳ در راستای احیای دریاچه ارومیه متوقف شده بود حالا بار دیگر بر سر زبان‌هاست. در سال‌های بعد از ۹۳ و با احیای بخشی از دریاچه، گمانه‌زنی‌ها برای از سرگیری تکمیل پروژه‌های سدسازی با طرح سوالی از سوی نماینده مردم ارومیه از وزیر نیرو آغاز شد و حالا بار دیگر جلال‌زاده گفته که «احداث سد نازلو طبق نظر کارشناسان فنی، تاثیری در خشکی دریاچه ارومیه ندارد بلکه احداث این سد، مشکل آب مناطق محال انزل و نازلو را رفع خواهد کرد». از سرگیری دوباره سدسازی و بهره‌برداری از آن هم حالا به دیگر نگرانی‌های منطقه اضافه شده است.

دریاچه‌ای به رنگ خون

کارزار «درخواست احیای دریاچه ارومیه» را تاکنون ۳۸ هزار و ۷۷۰ نفر امضا کرده‌اند. در این کارزار که نهم خرداد کلید خورده و تا ۹ مرداد ادامه دارد، جمعی از حامیان محیط زیست خطاب به رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مطالبه‌شان را در سه جمله مختصر بیان کرده‌اند: «با سلام. احتراما تقاضا می‌شود احیای دریاچه ارومیه را در دستور کار خویش قرار دهید. همانگونه که مستحضرید آب نقشی حیاتی در زندگی انسان‌ها دارد.

بیایید به فکر سلامت زمین، خودمان و به فکر نسل‌های آینده باشیم. با تشکر.» ام‌کلثوم احمدی، نویسنده این کارزار به «پیام ما» می‌گوید: «دریاچه ارومیه رنگ خون به خود گرفته. قرمز شده و قلبم از دیدنش به درد می‌آید. قلب هر ایرانی باید از دیدن این وضعیت به درد بیاید. برای همین هم این کارزار اعتراضی را به راه انداختم.» او نقاش و مجسمه‌ساز است و اهل تبریز. شهری که حال و هوایش به خاطر نابودی دریاچه ارومیه وضع خوبی ندارد و با هر وزش باد بر بستر خشکیده دریاچه، توفان نمک به پا می‌شود. «ما فکر می‌کنیم دست‌هایی در کار است که این دریاچه وضعش هر روز بدتر شود. این میزان پول و بودجه‌ای که به اینجا آمده چه سرانجامی پیدا کرده است؟ هیچکس پاسخگوی وضعیت فعلی نیست. با این وضعیت دریاچه به صورت کلی خواهد خشکید.»

احمدی به مردم منطقه هم اشاره می‌کند؛ کسانی که خسته شده‌اند و زندگی در کنار نمک‌ها را پذیرفته‌اند. «خرید و فروش نمک هم در این منطقه فراگیر شده و اینطور که به نظر می‌رسد مردم محلی از مطالبه‌گری هم حتی خسته شده‌اند.»

امضای این مطالبه که با هشتگ احیای دریاچه ارومیه فراگیر شده، از شنبه شب به توییتر کشیده شده و شدت گرفته است. ده‌ها کاربر درباره این دریاچه و لزوم نجات آن نوشته‌اند و عکس‌ها و طرح‌هایی با این موضوع منتشر کرده و کاربران بسیاری هم در توییتر و اینستاگرام، عکس پروفایلشان را به طرحی مشترک از دریاچه خشکیده ارومیه اختصاص داده‌اند.


بیشتر بخوانید: درخواست حفاظت از بلوط‌های زاگرس در مقابل آفات پروانه سفید


این توییتِ «یردکی اولدوز»، بیش از هزار بار بازتوییت و نزدیک به هفت هزار بار پسندیده شده است: «هم‌وطن ایرانی من، اگه تایم‌لاین تو پر شده از هشتگ #اورمو_گولو و #SaveUrmiaLake نگران نباش، چیزی نشده. فقط دریاچه ارومیه داره خشک میشه و این آخرین تلاش‌های ما برای نجاتش هست، چون اگه نجاتش ندیم نه تنها آذربایجان بلکه ایران هم در خطره.»
کاربری به نام موسی نوشته است: «بچه که بودم بعضا با خانواده برای تفریح می‌رفتیم بندر شرفخانه. شرفخانه شهریه که زمانی بندر بود و الان دیگه بندر نیست، چون آبی نمونده اون اطراف.»

توفان توییتری تا آنجا پیش رفت که سه هشتگ مرتبط با دریاچه ارومیه ترند‌های اول تا سوم توییتر ایران شدند. موج توییتری تا لحظه نگارش این گزارش ادامه دارد. در آخرین توییت‌ها یکی از کاربران با انتشار تصویری هوایی نوشته: «فاصله دریاچه ارومیه تا دریاچه وان تقریباً ۱۵۳ کیلومتر است. تفاوت معنادار دستاورد ترکیه و ایران قابل مشاهده است.» مهنا هم با انتشار تصویری از خشک شدن دریاچه ارومیه درکتاب جغرافیای سال دهم دبیرستان‌های استرالیا که در آن موضوع انتقال آب و پیامد‌های آن تشریح شده این سوال را مطرح کرده است: «کدام بخش از کتاب‌های درسی ما به این موضوع مهم اختصاص داشت؟!»

این موضوع محل اختلافات قومیتی هم شده و برخی از کاربران از بی‌توجهی به دریاچه انتقاد کرده‌اند. این میان یکی از آن‌ها نوشته است: «اگر فکر می‌کنید خشک شدن دریاچه ارومیه فقط آذربایجان را نابود می‌کند دوباره فکر کنید! ناپایداری دریاچه ارومیه به ناپایداری کل کشور و نابودی ایران می‌انجامد. سوراخی به بزرگی دریاچه ارومیه در کشتی ایران نه قابل ترمیم است و نه امکان فرار دارد.» مطالبه احیای دریاچه ارومیه تا آنجا فراگیر شده که بعضی فوتبالیست‌ها هم به آن پیوسته‌اند؛ مثل مسعود شجاعی، ساکت الهامی، محمد ایران‌پوریان، محمدرضا خانزاده، سامان نریمان جهان، محمد ابراهیمی و مهدی کیانی.

حیات را به قلب تپنده آذربایجان برگردانید‌

دیروز محمد صابونچی، رئیس کانون وکلای آذربایجان‌غربی و بازرس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران هم با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار احیای دریاچه از سوی مدیران ملی و منطقه‌ای شد. او در این نامه نوشته است: «دریاچه ارومیه در بدترین شرایط تاریخ خود قرار دارد این در حالی است که شعار تمام نمایندگان مجلس و روسای جمهور فعلی و گذشته، قبل از انتخابات چند دوره اخیر مجلس و ریاست جمهوری احیای دریاچه ارومیه بوده است؛ شعاری زیبا، اما بدون محتوای عملی. احیای دریاچه‌ای که با زندگی مردم شمال غرب تا مرکز کشور و صد البته تمام مردم این سرزمین، گره خورده، ولی گویا اصلا در عمل اهمیتی برای عزیزان ندارد. میلیارد‌ها تومان اعتبار تخصیص یافته معلوم نیست کجا و چطور هزینه شده است و هزاران نفر- ساعت جلسه و کارگروه و… کدام نتیجه را در پی داشته است؟»

منبع: پیام ما

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

سد چمشیر فاجعه آفرید

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

چه چیزهایی گارانتی خودرو را باطل می‌ کند

تمدید ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران ۱۴۰۳

علیرضا بیرانوند جدید را بیشتر بشناسید+ عکس

عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا+ عکس

فیلم/چاپ اسکناس طلا در امارات!

اردن کمک به اسرائیل را تایید کرد!

فیلم/ دختر ایرانی رکورددار روپایی در حال حرکت جهان

فیلم/ جاری شدن سیل در کیش

فیلم/ صدای زمین را بشنوید

یک سوم انرژی تولیدی کشور در مسیر انتقال هدر می‌رود

امکان اعتراض اینترنتی به جریمه رانندگی در سال۱۴۰۳

یانگوم مدل تبلیغاتی شد + عکس

قیمت میوه در میادین تره بار + جدول

کاهش قیمت گوشت قرمز در راه است؟!

تورم‌زا بودن وام مسکن توهم است

جستجو برای خانه‌های ۲ میلیاردی در محلات تهران + جدول

سال طلایی پروژه فیبر نوری در کشور

خانه‌های ارزان تهران برای دانشجویان + جدول

فیلم/نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته در یک سریال!

انتقاد یک فعال اقتصادی از طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها ‏

فیلم/بارش شدید تگرگ در سیستان و بلوچستان

رتبه دانشگاه تهران در خاورمیانه مشخص شد

فیلم/بارش‌های سیل‌آسا در کرمان آغاز شد

۸۳ درصد کودکان کار از اتباع هستند!

سکوی پرتاب قیمت دلار رشد نقدینگی است

چه کسی مانع ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده شد؟

سرنوشت مسجدی که با لجبازی ساخته شد

جدیدترین رده بندی سرعت اینترنت موبایل در جهان+ جدول

فیلم/ اسم مسجد پارک قیطریه انتخاب شد!

روند نزولی بیت‌کوین تشدید خواهد شد؟

اعلام سهمیه ایران در حج تمتع ۱۴۰۳

انس جهانی باز هم در سربالایی قیمت افتاد

پیش‌بینی افزایش تورم در میانه سال ۱۴۰۲

فیلم/ یک روحانی معروف: دوست دارم کنسرت بروم، اما می‌ترسم

تبعات تلخ بی‌توجهی به محیط‌زیست؛ هشدار جدی فرهنگستان علوم درباره برنامه هفتم توسعه

شیوه رفع تعهد ارزی اصلاح خواهد شد

افزایش تحرکات دیپلماسی برای مهار نتانیاهو؛ کابینه جنگ اسرائیل چه می‌گوید؟

تنش‌های غیرقابل پیش‌بینیِ مجلس دوازدهم در انتخاب ریاست مجلس /صداوسیما لیست انتخاباتی داشت؟

اینفوگرافی/کدام زبان‌ها و گویش‌های ایرانی در خطر نابودی قرار دارند؟

ماجرای واردات ۶۰۰ هزار لپ‌تاپ به ایران

ورود به موقع سیاستگذار به بازار سرمایه

جزئیات جدید از مالیات ثروت ۱۴۰۲+ جدول

جزئیات اولین حراج سکه در سال ۱۴۰۳

ژست سوئیسی استاندارد خودرو قیمت‌ها را بالا می برد؟

کاهش تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

تنش‌های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داد

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۲۸ فروردین۱۴۰۳

فیلم/ واکنش ژیلا صادقی به خبر ممنوع الکار بودنش!

حق مسکن و دستمزد کارگران چه شد؟

دلار به کدام سو خواهد رفت؟