تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

گشت ارشاد، اجبار حجاب و سکوتی که شکست

حجاب و گشت ارشاد، مهمترین موضوع یک هفته گذشته در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بوده است.

گشت ارشاد

اقتصاد۲۴- به دنبال انتشار ویدئویی در اتوبوس‌های بی‌آرتی در صبح روز ۲۵ تیر ماه که در آن دختری به دلیل تذکر حجاب و فیلمبرداری و تهدید به ارائه آن ویدئو به سپاه، توسط دیگر مسافران از اتوبوس خارج شده بود، موضوع حجاب در شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر و اینستاگرام مورد توجه کاربران قرار گرفت.
گشت ارشاد، اجبار حجاب و سکوتی که شکست

محمد رهبری، هادی صفری - حجاب و گشت ارشاد، مهمترین موضوع یک هفته گذشته در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بوده است. به دنبال انتشار ویدئویی در اتوبوس‌های بی‌آرتی در صبح روز ۲۵ تیر ماه که در آن دختری به دلیل تذکر حجاب و فیلمبرداری و تهدید به ارائه آن ویدئو به سپاه، توسط دیگر مسافران از اتوبوس خارج شده بود، موضوع حجاب در شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر و اینستاگرام مورد توجه کاربران قرار گرفت. هنوز این موضوع از توجهات خارج نشده بود که ویدئوی دیگری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن یک ماشین گشت ارشاد، بی‌توجه به فریاد‌ها و مقاومت زنی که می‌گوید دخترش مریض است، در خیابان حرکت می‌کند در حالی که آن زن تلاش می‌کند با دستانش جلوی حرکت ماشین را بگیرد.

ویدئو‌های منتشر شده راجع به حجاب اجباری و گشت ارشاد در هفته گذشته، باعث شد که فقط در توئیتر بیش از ۷۱ هزار توئیت توسط ۳۰ هزار کاربر در این زمینه منتشر شود. داده‌ها نشان می‌دهد که روند انتشار این توئیت‌ها تا پایان روز ۵ شنبه ۳۰ تیر ماه کاملا صعودی بوده که همین امر بیانگر حساسیت کاربران توئیتر به این موضوع است؛ حساسیتی که نه تنها متوقف نشده، بلکه تداوم داشته است.

بررسی شبکه بازنشر‌های توئیت‌های مربوط به این موضوعات حاوی نکات مهمی است. در این رابطه بیش از ۲۵ هزار توئیت منتشر شد و داده‌های بدست‌آمده از شبکه بازنشر‌های توئیت‌های مربوط به اخراج دختر تذکردهنده از بی‌آرتی بیانگر آن است که در این موضوع کاربران برانداز و مخالف جمهوری اسلامی بیشترین میزان واکنش‌ها را داشته و بیش از ۶۰ درصد از شبکه به محتوای آن‌ها اختصاص داشته است و سایر کاربران، سهم کوچک‌تری از واکنش‌ها را داشته‌اند. در این میان، نیرو‌های میانه‌رو سهم بسیار کوچکی از توئیت‌ها و ریتوئیت‌ها را به خود اختصاص داده.


بیشتر بخوانید: چرا کمپین من محجبه و مخالف گشت ارشاد هستم اهمیت دارد؟


اما در رابطه با رفتار گشت ارشاد با مادری که دخترش مریض است، ماجرا کمی متفاوت بود. در این ماجرا اگرچه طیف‌های متنوع‌تری از مخالفان جمهوری اسلامی فعال بوده‌اند، اما توئیت‌ها و ریتوئیت‌های آن‌ها حدود ۴۰ درصد از کل شبکه را شامل شده است و در قیاس با موضوع پیشین، کاربران میانه‌رو و اصلاح‌طلبان فعال‌تر بوده‌اند و این در حالی است که در میزان فعالیت کاربران اصولگرا و انقلابی تغییر محسوسی مشاهده نمی‌شود. در این ماجرا، کاربران روزمره‌نویس نیز فعال بوده و توئیت‌هایی را منتشر کردند.

اما در رابطه با رفتار گشت ارشاد با مادری که دخترش مریض است، ماجرا کمی متفاوت بود. در این ماجرا اگرچه طیف‌های متنوع‌تری از مخالفان جمهوری اسلامی فعال بوده‌اند، اما توئیت‌ها و ریتوئیت‌های آن‌ها حدود ۴۰ درصد از کل شبکه را شامل شده است و در قیاس با موضوع پیشین، کاربران میانه‌رو و اصلاح‌طلبان فعال‌تر بوده‌اند و این در حالی است که در میزان فعالیت کاربران اصولگرا و انقلابی تغییر محسوسی مشاهده نمی‌شود. در این ماجرا، کاربران روزمره‌نویس نیز فعال بوده و توئیت‌هایی را منتشر کردند.

نکته مهمی که در هر دو گراف مشهود است آن است که مواضع کاربران انقلابی فاصله محسوسی از سایر کاربران اعم از اصلاح‌طلب، روزمره‌نویس و مخالف جمهوری اسلامی دارد و به وضوح در اقلیت قرار دارند. این درحالی است که در میان کاربران میانه‌رو که با رنگ آبی در گراف مشخص شده‌اند، اسامی افرادی نظیر وحید اشتری و مرتضی کیا، مسئولین سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز دیده می‌شود. از آنجایی که مواضع این افراد با مواضع کاربران انقلابی تفاوت داشته، توئیت‌هایشان مورد توجه سایر کاربران میانه‌رو و اصلاح‌طلب قرار گرفته و جایگاهشان در گراف در میانه قرار گرفته است. حضور پررنگ کاربران میانه‌رو و اصلاح‌طلب در موضوع رفتار گشت ارشاد با مادری که دخترش مریض است، در قیاس با آنچه در بی‌آرتی رخ داده بود، نشان می‌دهد حتی کاربرانی که در موارد قبلی ساکت بوده‌اند، در این ماجرا سخن به اعتراض گشوده‌اند.

این امر در واکنش کاربران محجبه در اعتراض به گشت ارشاد و حجاب اجباری محسوس است؛ به موازات آنچه در توئیتر سپری می‌شد، در اینستاگرام کمپینی راه افتاد که در آن افراد محجبه نسبت به گشت ارشاد و حجاب اجباری اعتراض کردند؛ در این کمپین که بیش از ۴۰ هزار نفر در طول یک روز به آن پیوستند، بسیاری از کاربران محجبه اعتراضشان را نسبت به رفتار‌های گشت ارشاد اعلام کردند. این در حالی است که در تمام سالیان گذشته، افراد محجبه اعتراض جمعی و عمومی نسبت به گشت ارشاد نداشته و به نوعی می‌توان واکنش آن‌ها را به معنای شکسته‌شدن سکوتشان در این موضوع تعبیر کرد. سکوتی که در توئیتر نیز شکست و کاربری محجبه به نام مریم شوندی در توئیتی با بیش از ۱۶ هزار لایک نوشته:

"وقتش شده خانم‌های چادری بیان تو خیابون و علیه گشت ارشاد تجمع کنند.

ما طرفدار خشونت و‌شکاف و تنفر نیستیم، حجاب زمانی ارزش داره که بر پایه اراده و انتخاب هر فرد باشه، سیاست‌های جبرگونه نه تنها کمکی به معنویت جامعه نکرده، که ارزش انتخاب ما رو هم به لجن کشیده.. چطور اعتراض نکنیم؟! "

شکسته‌شدن سکوت محجبه‌ها در اعتراض به گشت ارشاد و حجاب اجباری شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اعتراضات آنلاین در روز‌های اخیر است و نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف جامعه ایران حالا نسبت به این امر معترض است و اعتراضات به این موضوع را نمی‌توان به گروهی خاص فروکاهید و آن را دغدغه‌ای بی‌اهمیت معرفی کرد که خارج از مرز‌های ایران تبلیغ می‌شود. همین حالا که این متن در حال نگارش است، نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر به کمپین اینستاگرامی پیوسته‌اند که در آن اعلام می‌کنند «مخالف حجاب اجباری هستند».

نکته مهم آن است که بسیاری از کاربرانی که این روز‌ها نسبت به حجاب اجباری معترضند، در هفته‌های گذشته که براندازان کمپینی را در این زمینه راه‌اندازی کرده بودند، ساکت بودند. این امر نشان می‌دهد که اعتراض به این موضوع ارتباطی به گروه‌های سیاسی خارج از کشور ندارد و امری درون‌زاست. این اعداد و ارقام بیانگر تغییری شگرف در جامعه ایران طی دو دهه گذشته است.

اگر روزگاری حتی ۱۰۰ هزار نفر هم حاضر به امضای اعتراضی نسبت به گشت ارشاد و حجاب اجباری نبودند، حالا صد‌ها هزار نفر از مردم در کمپینی خودجوش و در طول یک روز، مخالفت خودشان نسبت به حجاب اجباری را اعلام می‌کنند. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که رویکرد مردم نسبت به اجبار حجاب تغییر کرده است و اگرچه درصد قابل توجهی از مردم در کل کشور محجبه هستند، اما به‌نظر می‌رسد بسیاری از آن‌ها مخالف اجبار هستند.

این امر نشان می‌دهد که نه تنها بکارگیری گشت ارشاد در ۱۶ سال اخیر دستاوردی نداشته است بلکه این سیاست‌ها در سایه تغییرات سبک زندگی و تحولات فناورانه، مردم را به این نتیجه رسانده است که اجبار حجاب کار درستی نیست. سیاستگذاران فرهنگی کشور نیز باید متوجه تغییرات فرهنگی و ارزشی جامعه طی دو دهه اخیر باشند و متناسب با عرف و فرهنگ جامعه در شرایط امروز سیاستگذاری کنند.

منبع: روزنامه شرق
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مظفر پاسدار
0
0
شنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
اینگونه رفتارهای غلط و خارج از قانون که امر به معروف نیست کدام ادم عاقل و دانامسعول این افراد است !!!قطعا ادم درست و مسلمان واقعی نیست این زورگویی و پرونده سازی و انتقام گیری شخصی است کلمه دیگری برای این رفتارهای زشت و عیر مدهبی ندیدم که بنویسم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها