تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
روزنامه هاآرتص از تلاش تل‌آویو برای مقابله با مذاکرات وین خبر داد

کارزار اسرائیل برای مقابله با احیای برجام

این مقام اسراییلی که به نامش اشاره‌ای نشده است، مدعی شد که ایران به طور منسجم دارد از به تاخیر انداختن به عنوان یک تاکتیک در مذاکرات استفاده می‌کند و اصرار روی بستن پرونده (پادمانی) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شاید بتواند به عنوان یک عامل دیگر برای ایجاد تاخیر مورد استفاده قرار بگیرد

کارزار اسرائیل برای مقابله با احیای برجام

اقتصاد۲۴- مذاکرات برای احیای برجام در ایستگاه انتظار برای دریافت پاسخ ایالات متحده به متن پیشنهادی ایران متوقف مانده، اما در حاشیه تلاش‌ها برای تخریب این روند از سوی تندرو‌های نشسته در تل‌آویو و واشنگتن ادامه دارد. در حالی که یکی از معدود گره‌های باقی‌مانده در مسیر احیای برجام آشی است که رژیم اسراییل با ادعای اطلاعات جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران در گذشته پخته است، تحرکات سیاسی و امنیتی این رژیم برای کارشکنی بیشتر هم ادامه دارد.

روزنامه اسراییلی «هاآرتص» در گزارشی که خبرگزاری فارس ترجمه کرده به بخش‌هایی از این کارشکنی اشاره کرده است:
«مقام‌های اسراییلی به استفاده از چند تاکتیک در تلاش برای فاصله انداختن بین واشنگتن و تهران در حصول به توافق، دارند ادامه می‌دهند. مقام‌های اسراییلی نمی‌دانند که آیا درخواست ایران از ناظر اتمی سازمان ملل (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) برای بستن پرونده خود علیه ایران احتمالا منجر به شکست مذاکرات برای توافق هسته‌ای جدید می‌شود یا خیر. یک مقام تل‌آویو مطلع از مذاکرات وین می‌گوید حتی اگرچه به نظر می‌رسد که توافق دارد می‌میرد (از بین می‌رود)، تا اعلام مرگ آن هنوز خیلی فاصله است. طرف‌های ذی‌نفع زیادی در این توافق وجود دارد و آن‌ها در دوره پیش رو تلاش خواهند کرد که آن را احیا کنند.»

این مقام اسراییلی که به نامش اشاره‌ای نشده است، مدعی شد که ایران به طور منسجم دارد از به تاخیر انداختن به عنوان یک تاکتیک در مذاکرات استفاده می‌کند و اصرار روی بستن پرونده (پادمانی) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شاید بتواند به عنوان یک عامل دیگر برای ایجاد تاخیر مورد استفاده قرار بگیرد حتی اگر این موضوع کاملا توافق را از بین نبرد. یک منبع اسراییلی اخیرا این ارزیابی را بیان کرد که ممکن است مذاکرات تا زمان انتخابات میان‌دوره‌ای (کنگره) امریکا در ماه نوامبر به تاخیر بیفتد.

فرض اسراییل این است که ایالات متحده می‌خواهد توافق (هسته‌ای) را هر چه زودتر امضا کند تا این موضوع را پشت سر بگذارد در حالی که ایران درصدد دستیابی به دستاورد‌های بیشتر قبل از امضای توافق جدید است یا اینکه به طور کلی از آن عقب بنشیند. اسراییل هنوز این ادعا را دارد که اگرچه ایران اقداماتی برای آماده کردن مردم این کشور جهت امضای احتمالی یک توافق انجام داده است، (اما) شکاف بین طرف‌های (مذاکره) درباره مسائل کلیدی همچنان عمیق است. اسراییل هنوز در تلاش است که (حصول به) توافق (در مذاکرات وین) را بی‌نتیجه بگذارد. دیوید بارنیع رییس موساد روز دوشنبه برای انجام سلسله دیدار‌ها با مقام‌های ارشد ایالات متحده درباره همین موضوع به واشنگتن می‌رود. بارنیع سومین فرستاده اسراییلی است که طی دو هفته به منظور اعمال فشار بر مقام‌های ارشد ایالات متحده درخصوص توافق (به امریکا) فرستاده می‌شود.


بیشتر بخوانید: اولین رونمایی از محتویات پیش نویس برجام در دولت رئیسی


ابتدا «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به واشنگتن رفت و با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار کرد و هفته گذشته «بنی گانتز» وزیر دفاع اسراییل به امریکا سفر کرد. مقام‌های امریکایی در دیدار با همتایان اسراییلی خود به‌طور صریح بیان کردند که ایالات متحده بر سر موضوع اصلی که در حال حاضر در قلب مذاکرات قرار دارد، مصالحه نخواهد کرد و آن درخواست تهران برای بسته شدن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور نهایی شدن توافق است.

با توجه به عدم قطعیت موجود، اسراییل در حال تلاش برای تضعیف توافق به طرق دیگر است: طی چند روز اخیر مقام‌های اسراییلی به دولت ایالات متحده به منظور سخت کردن دیگر مفاد موجود در پیش‌نویس توافق به ویژه در‌خصوص به تاخیر انداختن برچیدن تحریم‌های اصلی اعمال شده علیه ایران به بعد از امضای توافق درخواست‌هایی ارسال کردند، در حالی که طبق گزارش‌های منتشر شده، قرار است (برداشتن تحریم‌ها) در چهار مرحله انجام گیرد. تمایل امریکا برای سخت کردن موضعش در زمینه لحاظ کردن درخواست‌های اسراییل می‌تواند حصول به توافق با ایران طی چند هفته آینده را سخت‌تر از قبل کند.

اسراییل همچنین در حال ارایه این درخواست است که ایالات متحده درباره بند‌های مختلف توافق هم تاخیر‌هایی را اعمال کند و کل فرآیند را طولانی کند، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که پذیرش آن (توسط امریکا) محتمل نباشد. دیگر منابع اسراییلی گفتند که به تعویق انداختن توافق به بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده، به نفع اسراییل و یک هدف مهم است: اگر جمهوری‌خواهان اکثریت مهم (کرسی‌های) کنگره را برنده شوند، این کار را برای جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده برای کسب اکثریت کنگره جهت حمایت از توافق و دادن رای برای تصویب آن را سخت‌تر خواهد کرد. منابع سیاسی اسراییل پیش‌بینی می‌کنند که نمایندگان جمهوری‌خواه (کنگره) پیشنهادی را برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران ارایه خواهند کرد و این طرح احتمالا حمایت اکثریت (اعضای کنگره) را کسب خواهد کرد. اگر چنین طرحی تصویب شود، بایدن می‌تواند آن را وتو کند و یک بار دیگر آن را برای رای‌گیری (به کنگره) برگرداند، اما در این سناریو او به شدت تحت فشار قرار خواهد گرفت که پیشنهاد جمهوری‌خواهان برای ابطال توافق هسته‌ای را قبول کند.»


بیشتر بخوانید: مقام آمریکایی: در حال بررسی پاسخ ایران هستیم


هاآرتص سپس از یک عامل دیگر که رژیم اسراییل می‌تواند از آن برای جلب مخالفت امریکا با توافق هسته‌ای ایران استفاده کند، خبر داد و آن عامل این است: روابط خوب ایران و روسیه. مقامات اسراییلی عامل دیگری را شناسایی می‌کنند که می‌تواند دولت ایالات متحده را به مخالفت با این توافق سوق دهد: اخیرا بحث‌های فعالی در ارکان قدرت امریکا بر سر نگرانی از اینکه روسیه می‌تواند از این توافق و رفع تحریم‌های ایران برای تبدیل ایران به یک «پناهگاه» استفاده کند، شکل گرفته است. منابع اسراییلی گفتند که اسراییل در حال حاضر در این بحث (توسل به نگرانی امریکا از منتفع شدن روسیه از توافق هسته‌ای ایران) دخالت نمی‌کند اگرچه این موضوع می‌تواند در خدمت تلاش‌های اسراییل برای تضعیف مذاکرات درباره توافق هسته‌ای باشد.»

نخست‌وزیر رژیم اسراییل: به تلاش برای جلوگیری از احیای برجام ادامه می‌دهیم

«یاییر لاپید» نخست‌وزیر رژیم اسراییل روز یکشنبه اعلام کرد تلاش تل‌آویو برای جلوگیری از توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهان ادامه دارد. لاپید در یک رشته توییت نوشت: «با وجود کمپین‌های انتخاباتی و تعطیلات تابستانی، دولت در حال کار است. با همراهی بنی گانتز وزیر دفاع، نفتالی بنت نخست‌وزیر چرخشی و سیستم امنیتی، در حال اجرای کمپینی فشرده با هدف جلوگیری از امضای توافق هسته‌ای خطرناک بین ایران و قدرت‌های جهان هستیم. پیرو گفت‌وگویی که روز چهارشنبه با رییس‌جمهور بایدن داشتم، روز دوشنبه رییس موساد به واشنگتن سفر می‌کند تا در چند جلسه به منظور توضیح مواضع ما درباره خطرات موجود در این توافق شرکت کند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، او در پاسخ به برخی انتقادات از کابینه رژیم اسراییل درباره کم‌کاری در مقابله با توافق هسته‌ای ایران، «شکست کامل» رویارویی غیرضروری تل‌آویو و واشنگتن در این زمینه در سال ۲۰۱۵ را یادآور شده و نوشت: «امریکایی‌ها به حرف ما گوش نکردند. لطمه بدی به روابط ما وارد شد و آن‌ها رفتند و یک توافق بد را امضا کردند.»

منبع: اعتماد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار